بهترین زمان سفر به بالی


بهترین زمان سفر به بالی چه زمانی است؟ این سئوال ذهن بسیاری از دوستداران تور بالی را مشغول کرده و برای دیدن جاذبه های گردشگری بالی و دیدن این بهشت شرق آسیا بسیاری از آنان می خواهند برنامه ریزی دقیق و مناسبی داشته باشند تا بهترین استفاده را از امکانات و تفریحات تور بالی و مکان های دیدنی آن  ببرند.

فراموش نکنید که بالی یکی از هزاران جزیره کشور اندونزی است که شمالی ترین بخش آن در 890 کیلومتری خط استوا واقع شده و به همین دلیل دارای آب و هوایی مرطوب، گرم و آفتابی است. این مسئله در اواخر بهار و در طول تابستان ها کاملا محسوس است چون هوا گرم است و ریزش باران کمتر می شود. از این لحاظ براحتی در این ایام می توانید به شنا و ورزش های آبی مشغول شوید، به گردش و پیاده روی در شهرها و سواحل آن پرداخته و از خرید در بازارها و یا دیدار از آثار تاریخی بالی و طبیعت بکر و زیبای این جزیره لذت ببرید.

معمولا طول ساعت های روز در این جزیره، 12 ساعت است و طلوع آفتاب اغلب در حدود ساعت 6:20 دقیقه صبح اتفاق می افتد. از طرف دیگر معمولا غروب خورشید را حدود ساعت 6:30 بعدازظهر می توانید تماشا کنید که غروب بالی یکی از زیباترین مناظر غروب آفتاب است که توریست های تور بالی می توانند از آن اذت ببرند. به خصوص اگر در آن موقع در ساحل دریا باشند.



غروب ساحل در بالی    ساحل آفتابی در جزیره بالی



از آنجایی که بالی دارای سرزمین های ساحلی پست، نیمه مرتفع و یا مرتفع کوهستانی است میزان دمای هوا در هر یک از این نواحی نیز کمی با یکدیگر متفاوت است. بطور میانگین دمای هوا در نواحی غیر کوهستانی این سرزمین، بین 27ºC ( 80º F) تا 32ºC (90º F) است اما در کوهستان ها این میزان بین ºC 21 (º F 70 ) تا  ºC 27 (º F 80) است. در کل کوهستان های بالی – به ویژه هنگام شب – هوایی خنک تر از سایر نواحی آن دارند. از طرف دیگر، از آنجایی که معمولا رطوبت هوا نیز در حدود 75% است، بنابراین سواحل بالی به خصوص در طول تابستان کاملا هوایی گرم و استوایی دارند.

در کل آب و هوای بالی را - از لحاظ شدت بارش باران - می توان به دو بخش تقسیم کرد: ماه های خشک بالی که بین ماه های May تا September میلادی است (از اوایل اردیبهشت تا اوایل مهر) و ماه های مرطوب و پرباران بالی که از ماه October آغاز می شود و تا April  (از مهر تا اوایل اردیبهشت) ادامه می یابد. البته حتی در ماه هایی که باران بیشتری در این جزیره می بارد، باز هم می توانید از آفتاب و هوای استوایی پاک این جزیره و امکانات آن لذت ببرید. بد نیست بدانید که برای مثال بسیاری از توریست های غربی در ایام تعطیلات کریسمس از بالی دیدن می کنند و همچنان حتی در این دوره هم می توان از شنا و ورزش های آبی در بالی لذت برد و استفاده کرد.  

در این میان معمولا گفته می شود که بهترین ماه های سفر به بالی، ماه های May ، June و July هستند که بیشترین استفاده را می توانید از آفتاب و هوای گرم ببرید. در فصول خشک بالی (از اردیبهشت تا مهرماه) به خصوص در بخش غربی بالی، بهترین زمان برای موج سواری، غواصی در بالی ورزش های آبی در سفر به بالی است.

البته برای اینکه تخمین بزنیم که بهترین زمان سفر به بالی برای شما چه زمانی است، مسئله دیگر ارزان و گران بودن تور هم هست. به این صورت که در فصل تابستان و ایام کریسمس به اصطلاح high season است و توربالی کمی گرانتر است. اما در بقیه ایام سال که توریست های بالی کمترمی شوند و راحت تر می توان به رزرو تور بالی پرداخت،  low seasonگفته می شود و اغلب قیمت تور بالی پایین تر است. به همین دلیل برخی از خانواده ها و توریست ها برای اینکه هزینه های سفر به بالی برای آنها کمتر و ارزان تر شود، در ماه هایی مانند April و May (حدود نیمه اول بهار) و یا ماه های September و October (اواخر شهریور و مهر) اقدام به رزرو تور بالی می کنند. در این ایام هوا چندان سرد نشده و هنوز نسبتا گرم است ولی قیمت هتل ها، پروازها و در نتیجه هزینه کل سفر کم کم کاهش می یابد  (بین %50-30) واز این لحاظ به صرفه تر است.

همچنین بدلیل خلوت تر بودن مکان های عمومی و جاذبه های گردشگری بالی (مانند مراکز خرید بالی ، پارک آبی واتربوم بالی ، سواحل بالی ، پارک مارین و سافاری بالی  و... ) راحت تر می توانید به اتفاق خانواده و همراهانتان از چنین مراکز و سرگرمی ها و تفریحاتشان لذت ببرید. هنگام غروب آفتاب، بدلیل نبودن شلوغی و ازدحام جمعیت در سواحل، راحت تر می توانید منظره زیبای آنرا تماشا کرده و در رستوران و یا کافی شاپ های ساحلی نشسته و از خوردن و نوشیدن غذا و نوشیدنی های لذیذ، در کمال آرامش لذت ببرید.

در ضمن بعضی از نواحی توریستی بالی مانند منطقه توریستی کوتا بالی و یا منطقه توریستی جیانبار هنگام ایام high season بشدت شلوغ می شوند و هزاران توریست جهت رزرو هتل و اقامت در بالی به این مکان ها می روند. البته خود این نکته هم نشان دهنده اهمیت و مزایای فراوان این جزیره به عنوان یکی از قطب های توریستی آسیا و جهان است اما کسانی که فضای خلوت تری را ترجیح می دهند، می توانند در نواحی دیگر اقدام به رزرو تور و هتل کنند و یا تا فرا رسیدن ایام خلوت تر سال صبر کنند.

و سرانجام اینکه در جدول زیر وضعیت آب و هوایی بالی را بصورت آماری برای شما آورده ایم تا با اطلاع از دمای هوا در فصل های مختلف آن، بهتر بتوانید برای انتخاب بهترین زمان سفر به بالی تصمیم بگیرید:

ماه (میلادی) حداکثر دما (سانتی گراد) حداکثر دما (فارنهایت) تعداد روزهای بارانی میزان بارش نوع فصل
دی 26°C 78°F 27 34.5 cm فصل بارانی
بهمن 26°C 78°F 22 27.4 cm فصل بارانی
اسفند 26.5°C 79°F 20 23.4 cm فصل بارانی
فروردین 27°C 80°F 9 8.8 cm فصل خشک
اردیبهشت 28°C 82°F 8 9.3 cm فصل خشک
خرداد 26.5°C 79°F 6 5.3 cm فصل خشک
تیر 26.5°C 79°F 4 5.5 cm فصل خشک
مرداد 26.5°C 79°F 4 2.5 cm فصل خشک
شهریور 26.5°C 79°F 8 4.7 cm فصل خشک
مهر 27°C 80°F 12 6.3 cm فصل بارانی
آبان 27°C 80°F 17 17.9 cm فصل بارانی
آذر 26.5°C 79°F 22 27.6 cm فصل بارانی