آشنایی با کشور مالزی

مالزی (Malaysia) کشوری است در جنوب شرقی آسیا و دارای آب و هوایی گرم و مرطوب. این کشور در طول سالهای گذشته توانسته با پیشرفت های چشمگیر در کلیه زمینه ها از جمله توریسم و گردشگری، صنعت و تکنولوژی، جنگلداری و حفاظت از محیط زیست، اقتصاد، آموزش عالی و ... به عنوان یکی از کشورهای مطرح آسیا و حتی جهان مطرح شود. 

لذا با توجه به اهمیت این کشور و رونق تورهای مالزی و همچنین سفرهای متعدد هموطنان مان به این کشور زیبا جهت تفریح و سرگرمی و یا ادامه تحصیل بسیاری از جوانان ایرانی در دانشگاه های مالزی، تصمیم گرفتیم تا در این بخش شما را با این کشور بیشتر آشنا کنیم تا چنانچه قصد سفر با تور مالزی را داشتید راحت تر بتوانید در شهرهای این کشور و به خصوص نقاط دیدنی مالزی به گشت و گذار پرداخته و از اقامت در این سرزمین زیبا و کهن لذت بیشتری ببرید.

البته نه تنها در مورد مالزی بلکه در مورد هر کشوری که می خواهید به آن سفر کنید، حتی اگر فقط برای چند روز در آنجا اقامت دارید، توصیه می کنیم پیش از آغاز سفر درباره آن کشور مطالعه کنید. آشنایی با فرهنگ، وضعیت اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و به ویژه باید و نبایدها و همچنین نکات سفر به کشورها موجب می شود که سفری بهتر و بی دردسر را تجربه کنید.

از این رو از شما دعوت می کنیم تا با مطالعه این بخش جهت آشنایی با کشور مالزی و مردم آن با ما همراه باشید:

وضعیت سیاسی مالزی:

مالزی کشوری است پادشاهی که دارای حکومت دوره ای و انتخابی می باشد به این معنی که پادشاه مالزی در واقع از میان 9 پادشاه محلی این کشور، بطور دوره ای انتخاب می شود. شاید تنها کشوری در جهان که چنین سیستم حکومتی دارد، مالزی است. نکته ای جالب برای بسیاری از توریست ها و جهانگردانی که برای نخستین بار با تور مالزی سفر می کنند.

حکومت مالزی مشروطه سلطنتی است و پادشاه صرفا برخی اختیارات رسمی و تشریفاتی را در اختیار دارد. دو مجلس سنا و نمایندگان وظایف قانون گذاری را بر عهده دارند. مالزی کشوری است آرام و در طول یک قرن گذشته از زمان جنگ جهانی دوم که به اشغال نیروهای امپراطوری ژاپن درآمد (و بعدا توسط متفقین آزاد شد) تاکنون همواره کشوری آرام و به دور از کشمکش های سیاسی بوده و خوشبختانه جنگ، قیام و یا بحران های سیاسی چندانی در این کشور اتفاق نیفتاده. در واقع یکی از دلایل رشد و پیشرفت این کشور به خصوص در سه دهه اخیر ثبات سیاسی آن بوده است.

یکی از نخست وزیران این کشور که نقشی مهم در توسعه و پیشرفت مالزی داشته مهاتیر محمد است که در زمان خدمت وی این کشور پیشرفت های چشمگیری در زمینه های مختلف داشته است. به همین سبب امروزه وی همچنان جزو چهره های محبوب و ملی این کشور به شمار می آید.

مالزی در گذشته چندین بار بین کشورهای مختلف از جمله پرتقال و هلند دست به دست شده تا عاقبت دولت انگلستان موفق به تصرف این کشور شد تا اینکه پس از جنگ جهانی دوم در اواخر دهه 1950 این کشور استقلال خود را بریتانیا بدست آورد. پس از چندی سنگاپور از فدراسیون مالزی جدا شد و تبدیل به کشوری مستقل شد.

پایتخت مالزی شهر کوالالامپور (Kuala Lumpur) بوده که امروزه بسیاری از مراکز سیاسی این کشور به شهر پوتراجایا (Putrajaya) منتقل شده است . این شهر پایتخت جدید مالزی است و دارای معماری و بافت مدرنی است. خوشبختانه مالزی یکی از کشورهایی است که روابط بسیار خوبی با کشورمان دارد و توریست ها و گردشگران ایرانی جهت سفر با تور مالزی نیازی به اخذ ویزای توریستی جهت اقامت کوتاه مدت در این کشور ندارند. 


- موقعیت جغرافیایی مالزی:

همانطور که گفتیم مالزی در جنوب شرقی اسیا قرار دارد و همسایه کشورهایی مانند اندونزی، سنگاپور، برونئی و تایلند است. این کشور به دلیل موقعیت مناسب جغرافیایی دارای جنگلل های انبوه و سرسبز فراوان است و از طرف دیگر به دلیل موقعیت استراتژیک خود یکی از مناطق پر رفت و آمد کشتی های جهان می باشد.

این کشور دارای جزایر متعدد، سواحل توریستی زیبا و رویایی، کوهستان های سرسبز و بکر مختلفی است که بسیاری از آنها امروزه به عنوان بخشی از جاذبه های توریستی مالزی شناخته می شوند. از جمله جزیره پنانگ مالزی (Penang) که مقصد تورهای پنانگ است و یا جزیره لنکاوی (Langkawi) که هر دو در غرب این کشور قرار دارند.

همانطور که پیشتر در مقاله نکات سفر به مالزی جهت آشنایی شما علاقه مندان به این کشور نوشتیم، خاک اصلی این کشور به دو نیمه شرقی و غربی تقسیم می شود که نیمه غربی مالزی هم از لحاظ سیاسی و هم توریسم و گردشگری دارای اهمیت زیادی است و در واقع قلب تپنده کشور مالزی بشمار می رود. به همین جهت مقصد اصلی تور مالزی نیز همین بخش است. نیمه غربی شامل شهرهای کوالالامپور، پوتراجایا، مالاکا، پتالینگ جایا، ایپوه و جزایری مانند لنکاوی و پنانگ میباشد.

جنگل های گرمسیری و استوایی مالزی به دلیل آب و هوای مناسب تبدیل به مکان هایی مناسب جهت رشد و توسعه بسیاری از گیاهان و درختان استوایی شده اند که محصولات و میوه های این درختان علاوه بر مصرف داخلی به بسیاری از کشورهای جهان صادر می شوند. از جمله کاکائو، آناناس، کائوچو، فلفل، تنباکو، خرمای روغنی و همچنین چوب درختان. البته این کشور منابع طبیعی غنی نیز دارد که به اقتصاد و شکوفایی این کشور کمک های بزرگی کرده است از جمله منابع گاز، نفت، قلع، زغال سنگ، مس، طلا، بوکسیت و سنگ آهن که استخراج آنها در دهه های گذشته کمک بزرگی به اقتصاد این کشور آسیایی کرده است.


جنگلهای کشور مالزی


مساحت مالزی در حدود 330,803 کیلومتر مربع است. این کشور به دلیل نزدیک بودن به خط استوا و موقعیت خاص جغرافیایی یکی از سرسبزترین کشورهای جنوب شرقی آسیا می باشد. بارش باران در اغلب ماه های سال در این کشور اتفاق می افتد.

مرتفع ترین کوه در مالزی کوه کینابالو (Mount Kinabalu) است که در ناحیه "سباح" (Sabah) در شمال شرقی مالزی قرار دارد. این کوه و نواحی اطراف آن تحت عنوان پارک کینابالو (Kinabalu Park) به ثبت جهانی رسیده است. البته همانطور که اشاره کردیم نیمه شرقی این کشور معمولا مقصد تورهای مالزی نیست اما دارای امکانات گردشگری و توریستی مناسب، پوشش گیاهی و پارک های جنگلی طبیعی و سواحل زیبا و مناسب جهت گردش و تفریح می باشد.


مردم مالزی:

کشور مالزی دارای جمعیتی در حدود 32.000.000 نفر مطابق با آخرین آمارهای منتشر شده در سال 2017 میلادی می باشد. رشد جمعیت این کشور در طول سالهای گذشته مثبت بوده و امید به زندگی در میان مردم مالزی رو به افزایش است. تراکم جمعیت در این کشور برابر 92 است. (نسبت تعداد جمعیت کشور تقسیم بر مساحت) و تراکم جمعیت در نیمه غربی بیشتر است.

مالزی دارای اکثریت مالایی است که البته زبان مالایی "باهاسا مالایو" نیز زبان رسمی این کشور است. البته از آنجا که این کشور مدتها مستعمره انگلستان بوده، زبان انگلیسی زبان دوم مالزی نیز بشمار می رود و بطور رسمی در بسیاری از نقاط این کشور به خصوص در ادارات، دانشگاه ها و مراکز اداری و یا تجاری در مواجه با توریست های خارجی مسافر تور مالزی و یا اتباع کشورهای دیگری که به هر دلیل در این کشور اقامت دارند، تکلم می شود. لذا شهروندان کشورهای خارجی هیچ مشکلی از لحاظ ارتباط برقرار کردن در این کشور نخواهند داشت.

در کنار قوم مالایی، اقوام هندی و چینی نیز به سر می برند که از قرنها قبل به این کشور آمده اند و امروزه جشن ها و آداب و رسوم خود را در این کشور بجا می آورند. تنوع نژادی، مذهبی، قومی و فرهنگی یکی از مزایای جامعه مالزی است و بسیاری از توریست ها و گردشگرانی که با تور مالزی رهسپار این کشور می شوند از دیدن نحوه برگزاری جشن های مسلمانان، بودایی ها، هندوها و یا مسیحیان در این کشور شگفت زده می شوند.


مردم کشور مالزی


از جمله جشن های مالزی می توان به جشن هایی مانند عید فطر مسلمانان مالایی (هاری رایا عیدالفطر)، عید قربان (هاری رایا عیدالاضحی)، اول ماه محرم، تولد پیامبر اسلام را نام برد که توسط مسلمانان این کشور جشن گرفته می شوند و همچنین اقوام و پیروان مذاهب دیگر مالزی نیز جشن هایی مانند جشن سال نوی چینی، جشن کینگمینگ، جشن میانه پاییز و جشن قایق اژدها (که جشن های سنتی چینی ها هستند) و همچنین جشن دیپاوالی و تایپوسام (جشن های هندوها) و جشن کریسمس ومراسم مختلف دیگر در این کشور برگزار می شوند که تماشای هر یک از آنها برای مسافران و جهانگردان تور مالزی بسیار جذاب و دیدنی است.

جالب اینجاست که مردم مالزی حتی از ترکیب این جشن ها و برگزاری همزمان آنها استقبال می کنند و گاهی دو یا چند جشن ملی و مذهبی در سراسر این کشور برگزار می شوند. دیدن لباس های محلی رنگارنگ و زیبای سنتی مردم این کشور هنگام جشن ها خالی از لطف نیست.


جاذبه های مالزی:

مالزی یکی از بهترین کشورهای توریستی جهان است و هر ساله پذیرای میلیون ها نفر توریست و گردشگر از سراسر جهان می شود. به همین جهت تور مالزی نه تنها در آسیا بلکه در جهان به عنوان یکی از معروف ترین تورهای مسافرتی شناخته می شود. دلایل متعددی موجب محبوبیت تور مالزی در طول سالهای گذشته شده است از جمله:

·         وجود هتل های مناسب با امکانات فراوان

·         سیستم حمل و نقل عالی و درجه یک (مترو، قطارهای مدرن و پیشرفته و به ویژه فرودگاه های این کشور)

·         وجود سواحل زیبا، جنگل های سرسبز، تنوع گیاهی و جانوری مناسب

·         رستوران ها، کافه ها و اغذیه فروشی های متنوع با کیفیت بالا

·         ارزان بودن نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر توریستی

·         عدم نیاز به ویزای توریستی برای اتباع بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران

·         امنیت بالا

·         امکانات توریستی و گردشگری مناسب در شهرها و جزایر مختلف این کشور

·         داشتن مردمانی خونگرم و مهمان نواز

·         تنوع بالای قومی، مذهبی و فرهنگی

·         قیمت های ارزان و مناسب

·         وجود مراکز خرید مدرن و بزرگ

·         وجود آثار تاریخی فراوان (از جمله معبدهای قدیمی، برج ها و کاخ های زیبای قدیمی)

·         موزه ها و پارک های طبیعی و یا غیر طبیعی زیبا

·         آب و هوای مناسب

و موارد دیگری که موجب شده اند سفر به مالزی برای بسیاری از توریست ها و جهانگردان جزو اولین انتخاب ها باشد. به خصوص توریست ها و جهانگردان کشورهای آمریکای شمالی و اروپا که در ایام مختلف سال با رزرو تور مالزی به این کشور سفر می کنند. نکته جالب اینجاست که مالزی نه تنها برای خانواده ها بلکه برای توریست های جوان و طالب تفریحات هیجان انگیز هم جذابیت های خاص خود را دارد. از پارک آبی سان وی گرفته تا آکواریوم KLCC در شهر کوالالامپور. از غار میمون ها تا برج های پتروناس مالزی که هر کدام از دید توریست ها و مسافران تورهای مالزی جذابیت خاص خودشان را دارند.


رینگیت مالزی


واحد پول مالزی "رینگیت" (Ringgit) است که در فرودگاه های این کشور و یا صرافی ها می توانید ارز مسافرتی خود را به آن تبدیل کنید.


چند نکته درباره سفر به مالزی:

اگر شما هم به این کشور علاقه مند شدید و می خواهید با تور مالزی سفر کنید بهتر است چند نکته را رعایت کنید:

·         در زمان اقامت در این کشور از آب لوله کشی تا حد امکان ننوشید.

·         سعی کنید هنگام بازدید و ورود به مراکز مذهبی - مخصوصا مساجد - لباس مناسب و پوشیده داشته باشید.

·         در تمام ماه های سال آماده باران باشید به خصوص اگر هنگام پاییز و یا زمستان به این کشور سفر می کنید.

·         از اعتماد کردن به افراد غریبه خودداری کنید.

·         پیش شماره تلفن های مالزی +60 است و شماره تماس آمبولانس و پلیس این کشور نیز 999 است که در صورت نیاز می توانید با آنها تماس بگیرید.

·         سفارت ایران در مالزی در خیابان "جالان تون رزاق" (Jalan Tun Razak) قرار دارد که میتوانید در صورت نیاز به وب سایت آن مراجعه کنید: http://kualalumpur.mfa.ir