نکات سفر با تور مالزی

تور مالزی یکی از تورهایی است که شما را به دنیای زیبایی ها و جاذبه های این کشور جالب و شگفت انگیز جنوب شرقی آسیا می برد. کشوری که با داشتن دیدنی های مختلف (که بسیاری از آنها را در بخش جاذبه های گردشگری مالزی معرفی کرده ایم) هر ساله میزبان میلیون ها توریست و گردشگر می باشد و از این طریق کشور مالزی درآمدهای زیادی تاکنون داشته است. 

اما سفر با تور مالزی و رزرو تورهای این کشور شاید به تنهایی کافی نباشد به خصوص برای کسانی که برای نخستین بار به این کشور سفر می کنند. مالزی کشوری است توریستی و دارای جاذبه ها و امکانات گردشگری فراوان (به خصوص جاذبه های گردشگری کوالالامپور، پنانگ و سایر مناطق این کشور) و مردمانی مهربان که به توریست ها و جهانگردان روی خوش نشان می دهند ولی با این وجود بهتر است پیش از سفر به این کشور تا حد امکان با برخی از نکات سفر به مالزی آشنا شوید تا در زمان سفر با تورهای مالزی نه تنها مشکلی برای شما و همراهانتان پیش نیاید بلکه حداکثر لذت را از این سفر ببرید.

به همین جهت ما هم مهمترین نکات سفر با تور مالزی را جهت آشنایی هرچه بیشتر شما علاقه مندان به این کشور زیبا را گردآوری و در اختیار شما قرار می دهیم با این امید که بدون کوچکترین مسئله و یا مشکلی بتوانید سفر به مالزی را تبدیل به سفری خوش و رویایی کنید:


- جغرافیای مالزی:

مالزی کشوریست در جنوب شرقی اسیا که همسایه کشورهای تایلند، سنگاپور، برونئی و اندونزی است. این کشور در واقع از دو نیمه شرقی و غربی تشکیل شده که در این میان نیمه غربی (که مالزی غربی خوانده می شود) با تایلند و سنگاپور مرزهای زمینی دارد و شهرهایی مانند کوالالامپور (پایتخت قدیمی مالزی)، پنانگ، لنگکاوی و پوتراجایا (پایتخت جدید مالزی) در این بخش قرار دارند و مقصد بیشتر تورهای مالزی این بخش از کشور مالزی است. چرا که بیشتر جاذبه های گردشگری در مالزی غربی قرار دارند. مالزی شرقی نیز البته دارای زیبایی ها و جاذبه های طبیعی و یا غیر طبیعی زیادی می باشد اما معمولا تورهای مالزی که از کشورمان برگزار می شوند، مقصدشان این بخش از مالزی نیست.

مالزی کشوریست سرسبز و دارای آب و هوای گرم و مرطوب است و در اغلب ایام سال در نواحی مختلف این کشور باران می بارد. از آنجایی که دور تا دور این کشور را دریا و اقیانوس فرا گرفته، مالزی تبدیل به سرزمینی سرسبز و پرباران شده است. در واقع یکی از جاذبه های تور مالزی هم جنگل ها و تپه ها و یا کوه های سرسبز پوشیده از جنگل هستند و دارای نقاط توریستی و گردشگری معروفی هستند (از جمله: بلندی های گنتینگ کوالالامپور، غار میمونها کوالالامپور، تپه پنانگ، تپه فریزر کوالالامپور و بسیاری از دیگر نقاط دیدنی تور مالزی)

البته سواحل زیبای مالزی را هم که جزو نقاط توریستی این کشور هستند را نیز نباید فراموش کرد. این کشور دارای سواحل توریستی متعددی می باشد که در بیشتر روزهای سال می توانید از آنها براحتی جهت آفتاب گرفتن، شنا و ورزشهای آبی مختلف و هیجان انگیز استفاده کنید.


- آب و هوای مالزی:

اولین نکته ای که پیش از رزرو تور مالزی و سفر به این کشور باید در نظر گرفت، مسئله آب و هواست. همانطور که گفتیم مالزی کشوری است که دارای آب و هوایی مرطوب و پرباران است و دمای هوا در نقاط مختلف این کشور، به خصوص نواحی کم ارتفاع و جلگه ای عمدتا در طول سال یکنواخت است و دمای هوا نوسان ها و تفاوت های زیادی در طول فصل های مختلف ندارند بطوری که معمولا حداکثر دما در این کشور (به خصوص نیمه غربی مالزی) به حدود 34 درجه سانتی گراد و حداقل دما به 24 درجه سانتی گراد می رسد. به ویژه در شهرهایی مانند کوالالامپور.

اما به مسئله ریزش باران در مالزی نیز باید توجه کرد. به خصوص باران های موسمی. البته معمولا بیشتر روزها در طول سال در این کشور بارانی است و معمولا پس از مدت کمی باران قطع می شود و می توانید براحتی از جاذبه ها و نقاط دیدنی این کشور استفاده کنید. بیشترین میزان ریزش باران در طول سال در بخش غربی مالزی - از جمله کوالالامپور و پنانگ - در نیمه دوم بهار تا اوایل پاییز است که البته از این لحاظ هم همانطور که اشاره کردیم مشکل چندانی بوجود نمی آید و اتفاقا اگر در این بازه زمانی با تور مالزی سفر کنید، معمولا در طول یک روز تغییرات آب و هوایی جالبی را در طول یک شبانه روز خواهید دید که خالی از لطف نیست. از جمله آفتاب، وزش کمی باد، ریزش باران و ابرهای زیبا در آسمان مالزی و مجددا آفتابی شدن هوا.    

در کل در زمان سفر به مالزی چندان نگران ریزش باران نباشید ولی اگر در ماه های پرباران به این کشور سفر می کنید می توانید لوازمی از قبیل چتر با خود همراه ببرید.


- دین و مذهب در مالزی :

کشور مالزی دارای اکثریت مسلمان می باشد ولی اقلیت های دینی و مذهبی زیادی در این کشور زندگی می کنند که عبادتگاه ها و مراکز مذهبی خودشان را دارند. بازدید از بیشتر این مساجد، معابد و کلیساها معمولا برای همگان آزاد است ولی بهتر است که قوانین آنها را رعایت کنید و به آنها احترام بگذارید. برای مثال:

·         در طول اقامت و سفر با تور مالزی با مردم این کشور درباره مسائل دینی و مذهبی صحبت نکنید چرا که در این کشور این مسئله امری خصوصی تلقی می شود و بیشتر مردم مالزی تمایلی به صحبت درباره این گونه مسائل را ندارد.

·         معمولا عکاسی و یا فیلمبرداری از بیشتر اماکن مذهبی مالزی آزاد است ولی بهتر است پیش از این کار از مسئولین آنها اجازه بگیرید.

·         اگر در ماه رمضان به مالزی سفر می کنید سعی کنید که تا حد امکان به قواعد و دستورالعمل های این ماه پایبند باشید و به مردم روزه دار این کشور احترام بگذارید.

·         به هیچ وجه سر افراد را لمس نکنید چرا که در فرهنگ سنتی این کشور (به ویژه از دید بودایی های مالزی) سر بخش مقدسی از بدن است.

·         هنگام ورود به مساجد و یا اماکن مذهبی مسلمانان و حتی خانه های آنها - در صورتی که از شما دعوت کردند - حتما کفش های خود را در آورید.

·         سعی کنید هنگام ورود به اماکن مذهبی (از قبیل مساجد، معبدها و یا کلیساها) جهت بازدید بهترین لباس خود را بپوشید و از پوشیدن لباس های کثیف، شلوارک و یا لباس های باز جدا خودداری کنید.

·         بودایی ها مردمانی مهربان و مهمان نواز هستند اما بهتر است هنگام بازدید از معبدها و اماکن مذهبی آنها، قواعد مورد نظر آنها را رعایت کنید. با این کار شما احترام بیشتری به آنها می گذارید. برای مثال توصیه می کنیم که هنگام ورود به معبدهای بودایی، اول پای چپ خود را در محوطه معبد بگذارید و بعد پای راست و هنگام خروج برعکس. اول پای راست را بیرون از محوطه معبد قرار دهید و سپس پای چپ.


- برخورد با مردم مالزی:

مردم مالزی مردمانی مهربان و خونگرم هستند و معمولا لبخند بر لب دارند. شما هم در زمان سفر با تور مالزی بهتر است در طول اقامت در این کشور لبخند را فراموش نکنید. اگر کمی با مردم این کشور مهربان باشید و با آنها رفتاری دوستانه داشته باشید، ممکن است حتی شما را به منزل خود دعوت کنند. (در این صورت نکات ذکر شده در بخش بالا را حتما رعایت کنید)

در مالزی نیز مانند بسیاری از کشورهای جهان مردان براحتی با یکدیگر به نشانه دوستی و احترام دست می دهند ولی معمولا بهتر است افراد جهت دست دادن با خانمها پیشقدم نشوند. به خصوص خانمهایی که عقاید مذهبی دارند.


- زبان مالایی:

امروزه بسیاری از مردم مالزی به زبان انگلیسی صحبت می کنند و زمانی که با تور مالزی به این کشور سفر کردید، می توانید امور روزمره خود را براحتی با استفاده این زبان انجام دهید. اما مردم مالزی زمانی بیشتر خوشحال می شوند که علاقه مندی توریست ها و گردشگران خارجی را نسبت به زبان و فرهنگ خود ببینند. پس توصیه می کنیم که در مدت اقامت در این کشور حتی در حد چند کلمه مانند تعارفات روزمره و یا سلام و احوالپرسی به زبان مالایی را یاد بگیرید. این کار به ارتباط هرچه بهتر شما با مردم این کشور کمک زیادی خواهد کرد.


- قومیت مردم مالزی:

مردم مالزی از اقوام مختلفی تشکیل شده اند هر چند که اکثریت با قوم مالایی است که بیشتر آنها مسلمان هستند. اقوام دیگری نیز در این کشور آزادانه زندگی می کنند که شامل هندی ها (که بیشتر هندو هستند) و یا چینی ها (که درصد زیادی از آنها مسیحی هستند) می شود.


- مالیات در مالزی:

مسئله خرید اجناس و مالیات در مالزی را باید جدی گرفت. چرا که این کشور قوانین خاصی در این زمینه دارد و توریست ها هنگام سفر با تور مالزی باید جهت خرید اجناس مورد نیاز خود به این مسئله توجه کنند. چرا که در صورتی که هنگام ترک این کشور اجناس زیادی از مراکز خرید و بازارهای این کشور خریداری کرده باشید، احتمالا مالیات به آنها تعلق می گیرد. لذا بهتر است در این زمینه از مسئولین و راهنماهای تور مالزی و یا فروشندگان محلی این کشور راهنمایی های لازم را دریافت کنید.


- حمل و نقل در مالزی:

سیستم حمل و نقل مالزی (malaysia transport system) بسیار کامل و جامع است بطوری که در بیشتر شهرهای توریستی این کشور - به خصوص کوالالامپور - می توانید به آسانی با استفاده از امکانات حمل و نقل عمومی مانند مترو، قطار، اتوبوس و یا تاکسی تردد کنید. از طرف دیگر فرودگاه ها و بنادر مالزی نیز دارای امکانات حمل و نقل بسیار مناسب و پیشرفته ای هستند بطوری که برای مثال فرودگاه بین المللی کوالالامپور (Kuala Lumpur International Airport یا به اختصار: KLIA) به عنوان یکی از بهترین فرودگاه های جهان شناخته شده است.


- امنیت در مالزی:

یکی از مزایای تور مالزی این است که این کشور بسیار امن و آرام است. البته باید همواره جانب احتیاط را داشته باشید و برای مثال اشیاء گران قیمت با خود حمل نکنید. همچنین به افرادی غریبه که تحت عنوان راهنما ممکن است به شما مراجعه کنند، بهتر است نزدیک نشوید و اطمینان نکنید.

به یاد داشته باشید که حمل مواد مخدر در مالزی مجازات سنگینی دارد، پس از تحویل گرفتن هر گونه بسته از افراد غریبه خودداری کنید.


- نوشیدن آب در مالزی:

یکی از مهمترین نکات سفر با تور مالزی دقت در مورد نوشیدن آب است. معمولا نوشیدن آب لوله کشی در این کشور توصیه نمی شود، بلکه بهتر است در مقابل از آب معدنی که از طریق سوپرمارکت ها، فروشگاه ها و بعضی از هتل ها قابل خریداری هستند، استفاده کنید. ضمنا شرایط آب و هوایی این کشور به گونه ایست که توصیه می کنیم در زمان اقامت در مالزی حتما به مقدار کافی آب بنوشید.


با این توضیحات و رعایت موارد ذکر شده امیدواریم از سفر با تور مالزی لذت ببرید. آژانس هواپیمایی الماس نشان با سالها تجربه در زمینه برگزاری تورهای مالزی در خدمت شماست.