باید و نبایدهای تور بالی

سفر به بالی و تور بالی می تواند برای هر توریست و جهانگرد علاقه مند به سفرهای خارجی جذاب و وسوسه کننده باشد اما در کنار دیدار از جاذبه های گردشگری بالی و لذت بردن از آنها به همراه همسفران و یا اعضای خانواده، باید نکاتی را در زمان سفر به این سرزمین به یاد داشته باشید و در زمان اقامت در بالی آنها را به دقت رعایت کنید. 

قبلا در آنچه قبل از سفر با تور بالی باید بدانید، بخشی از نکات و دانستنی های مهم در این زمینه را نوشتیم اما در این مقاله بطور کامل باید و نباید های تور بالی و سفر به این جزیره شگفت انگیز و جالب را برای شما فهرست وار آورده ایم که با توجه و رعایت این موارد مسلما سفر بسیار خوب و خاطره انگیزی را تجربه کنید.

این باید و نبایدهای سفر بالی، اهمیت زیادی دارند چرا که عدم رعایت و بی توجهی به آنها ممکن است برای شما و یا همراهانتان دردسرساز باشد و از طرف دیگر رعایت برخی نکات می تواند سفر شما را لذت بخش تر و خاطره انگیزتر نماید.گفته می شود که بالی، جزیره خدایان است و بیشتر مردم این جزیره که هندو هستند، عقیده دارند که بالی همان بهشت بر روی زمین است و از این رو این سرزمین اهمیت زیادی برای آنها دارد.

مردم بالی مردمانی بسیار مهمان نواز و مهربان هستند اما در هنگام سفر به بالی باید نکاتی را رعایت کنید و به سنت ها و عقاید مردم این سرزمین احترام بگذارید. در این صورت سفر به بالی می تواند تبدیل به بهترین سفر زندگی شما شود. این موارد را در اینجا به اتفاق بررسی می کنیم:

- احترام گذاشتن به قوانین در زمان سفر با تور بالی

1) مسئله حمل مواد مخدر و غیرقانونی بودن آن در سراسر کشور اندونزی مسئله ای کاملا جدی است که در تور بالی باید در نظر بگیرید.در اندونزی این کار جرم سنگینی است و مجازات مرگ را در پی دارد. تا کنون چند قاچاقچی خارجی (استرالیایی و انگلیسی) به خاطر ارتکاب این جرم، اعدام شده اند. اگر هم جایی در بالی به شما خرید چنین موادی را پیشنهاد دادند، بلافاصله قاطعانه پاسخ منفی بدهید و از آنجا دور شوید.

2) اگر در بین مردم بالی دوستانی پیدا کردید و بر حسب اتفاق آنها شروع به بحث در زمینه مسائلی مانند سیاست و روابط کشورهای جهان کردند، می توانید در بحث با آنها شرکت کنید اما مواظب باشید. این مسئله را در نظر داشته باشید که بیشتر مردم اندونزی مسلمان هستند و این کشور هم مانند بسیاری از کشورهای دیگر آسیایی، قوانین خاص خود و برخی محدودیت ها را دارد.البته آیین بیشتر مردم بالی هندو است که لازم از جهت عدم توهین عقاید و اعتقادات در این زمینه نیز مراقب باشید تا در مدت سفرتان با تور بالی دچار دردسرهای بیهوده نگردید.

3) در فرودگاه های بین المللی بالی اگر مراحل بازرسی و پرس و جوی ماموران فرودگاه از شما و همراهانتان کمی طول کشید، آرام باشید حتی اگر از سفر خسته هستید. به دلایل امنیتی، گاهی ممکن است پروسه بازرسی کمی طول بکشد ولی در نهایت این کار به نفع امینت بالی و طبعا توریست ها و مسافرین تور بالی هم هست.

4) به سر مردم بالی حتی برای نوازش کودکان، به هیچ وجه دست نزنید. این کار اصلا مودبانه نیست چون مردم بالی عقیده دارند که سر، بخش مقدس جسم انسان است.

5) توصیه می کنیم حتما در سفر خود با تور بالی باید حتما از معابد زیبای این جزیره دیدن کنید اما پیش از ورود به معبدهای بالی، باید لباس های سنتی این سرزمین معروف به "سارونگ" را بر تن کنید که شامل شال سنتی و نوعی پارچه است که به دور کمر می پیچند. نیم تنه بالای شما هم هنگام دیدار از این معبدها بهتر است تا حد امکان کاملا پوشیده باشد. ضمنا با انگشت برای اشاره کردن به معبدها استفاده نکنید، این کار بی ادبانه و توهین به مراکز مقدس مردم این جزیره است.


پوشیدن سارونگ در معابد بالی


6) همانند کشور خودمان، هنگام ورود به خانه های مردم این کشور و بسیاری از معبدها، باید کفش هایتان را بیرون در آورید.

7) در بسیاری از معبدهای بالی، می توانید کمک های خیریه کنید. این کار نه تنها به خود شما انرژی مثبتی می دهد بلکه می تواند چهره مثبتی از ایرانی ها را نزد مردم این سرزمین نشان دهد.

8) خانمها هنگام عادت ماهیانه، نباید وارد معبدها شوند.

9) بهتر است هنگام پرداخت پول و یا استفاده از کارت های بین الملل بانکی، از دست چپ استفاده نکنید. این کار هم در فرهنگ بومی مردم بالی بی ادبانه محسوب می شود. (هر چند که در دهه های اخیر مردم بالی با بسیاری از خلق و خوهای مردم کشورهای دیگر آشنا شده اند و بیشتر آنها متوجه هستند که اگر یک توریست خارجی بر حسب عادت این اشتباه را انجام داد، قصد بدی ندارد)

10) در طول پیاده روی در شهرها، کنار روستاها، جنگل ها سعی کنید تا جای ممکن همیشه با تی شرت و یا پیراهن پوشیده باشید و نه زیرپوش و یا لباس های نازک. غیر از ساحل دریا، در نقاط دیگر بالی مردم این سرزمین به پوشیدگی اهمیت زیادی می دهند.  البته مردم بالی مردمانی روشنفکر و مهربان هستند و هیچ برخورد بدی با میهمانان و مسافران تور بالی که از همه جای دنیا به این سرزمین می آیند نخواهند کرد.

11) بالی در نزدیکی استرالیا قرار دارد و هر ساله تعداد زیادی از استرالیایی ها از بالی دیدن می کنند. به یاد داشته باشید که مانند بسیاری از کشورهای دیگر جهان، افراد مختلفی در بین آنها پیدا می شود. لذا از درگیر شدن و یا نزدیک شدن به آنها تا حد امکان پرهیز کنید. متاسفانه در سالهای اخیر بسیاری از توریست های استرالیایی، دردسرهایی را برای مردم بالی و یا سایر توریست های خارجی در این جزیره درست کرده اند (از قاچاق گرفته تا دزدی)

12) سعی کنید خواسته و یا ناخواسته با انگشت اشاره به هیچ فردی یا هیچ مکانی در طول سفر به بالی، اشاره نکنید. البته مجددا تاکید می کنیم که مردم بالی می دانند که این کار در فرهنگ کشورهای دیگر عیب نیست و درک می کنند ولی بهتر است به فرهنگ مردم این سرزمین تا جای ممکن، احترام گذاشته شود.

13) تا حد امکان در سنت ها و جشن های مردم بالی شرکت کنید. به خصوص در ده فستیوال برتر بالی. این کار علاوه بر مفرح بودن، می تواند موجب آشنایی هر چه بیشتر شما با فرهنگ غنی مردم این ناحیه شود. این جشن ها، یکی از زیبایی ها و جاذبه های تور بالی به شمار می آیند.

14) بکار بردن کلمات زبان اندونزیایی در سفر بالی نشان دهنده اهمیت دادن شما به یادگیری زبان محلی این کشور است و می تواند برای مردم محلی، خوشایند باشد. بد نیست این کلمات را بخاطر بسپارید:

سلامت پاگی (Selamat pagi) : صبح بخیر

تریما کاسی (Terima kasih) : متشکرم

- مواردی در مورد غذا و نوشیدنی ها در بالی

15) در طول اقامت در این سرزمین، که مردم آن غذاها و نوشیدنی های بسیار لذیذی می خورند، حیف است که از غذاهای فست فودها استفاده کنید و توصیه می شود که از غذاهای محلی بالی در "وارونگ" ها که رستوران ها و اغذیه فروشی های محلی هستند، استفاده کنید. این رستوران ها غذاهای لذیذ محلی بالی را با کیفیت مناسب و قیمت های ارزان در اختیار شما قرار می دهند. (رجوع کنید به وارونگ Warung چیست؟  و همچنین مقاله 10 رستوران برتر محلی در بالی )

16) برای مسافرینی که از کشورهای اسلامی به بالی سفر می کنند، رستوران های حلال در بالی می تواند گزینه مناسبی برای صرف نهار و یا شام باشد. اغلب این رستوران ها غذاهایی با طعم و کیفیت مناسبی دارند و بسیاری از توریست های تور بالی از غذاهای آنها استفاده می کنند.


غدای حلال در سفر با تور بالی


17) در طول سفر، از آب شیرها ننوشید. سعی کنید فقط از آب معدنی هاییک ه به فروش می رسند خریداری و استفاده کنید.

18) حتما پیش از سفارش دادن غذاها و یا نوشیدنی هایی که نام آنها برای شما آشنا نیست، درباره جزئیات و مواد تشکیل دهنده آنها بپرسید. شاید آن غذاها ها و نوشیدنی ها برای سلامتی شما مضر باشند.

19) معمولا در رستوران های بالی (چه رستوران های محلی و چه بین المللی) لازم نیست که توریست ها و گردشگران تور بالی، به پیشخدمت ها و پرسنل رستوران انعام بپردازند. ولی هر از چند گاهی دادن انعام به آنها می تواند آنها را خوشحال کند و سخاوتمندی شما را نشان دهد.

- نکانی در مورد خرید در سفر با تور بالی

20) مسلما یکی از کارهایی که می توانید زمان سفر با توربالی انجام دهید، خرید است وهنگام خرید از بازارهای محلی و یا مراکز خرید بالی، از چانه زدن نترسید. البته در این کار افراط نکنید و با اصرار بیش از حد موجب ناراحتی فروشندگان نشوید. به خصوص فروشندگان فروشگاه های زنجیره ای که بسیاری از آنها قیمت هایشان مقطوع است.اما در اکثر مواقع چانه زدن به نفعتان تمام خواهد شد.

21) در بالی پیراهن ها و تی شرت های مختلفی با طرح های متنوعی می توانید پیدا کنید اما در خریدتان دقت کنید و بلافاصله پس از خرید آنها را نپوشید. شاید طرح آن طوری باشد که در شان یک توریست تور بالی نباشد و بیشتر شبیه جوانان ولگرد استرالیایی بنظر برسید.

22) هنگام سفر با تور بالی، دقت کنید که برخی از مردان یا زنان سفیدپوست اروپایی الاصل که ظاهرا فروشنده یا دلال هستند و به شما در کوچه، خیابان و یا نزدیکی هتل ها پیشنهاداتی مبنی بر تورهای رایگان داخل بالی یا اقامت یک یا دوشب رایگان در برخی هتل ها را می دهند. فریب این افراد را نخورید بیساری از آنها ممکن است خلاف کار و یا شیاد باشند.

23) از دیدن مراسم و آیین های محلی و یا مراکزی مانند کوهستان ها هر چقدر هم که خسته کننده ممکن است بنظر برسند، ابراز خستگی و بی حوصلگی نکنید. به یاد داشته باشید که توربالی جاذبه ها و دیدنی های فراوان دیگری هم دارد و این جاذبه ها دارای تنوع فراوانی هستند.

- امنیت سفر با تور بالی

24) هنگام کرایه موتور و یا نشستن بر ترک آن، حتما کلاه ایمنی بر سر بگذارید. انجام ندادن این کار در بالی جرم است.

25) برای فرار از پرداخت جریمه نذاشتن کلاه ایمنی سوار شدن موتور، برخی از توریست های توربالی (عمدتا توریست های اروپایی و یا آسیایی) اقدام به پرداخت رشوه به ماموران پلیس می کنند که البته این کار زشت است و بسیاری از موارد جواب نمی دهد و ممکن موجب ایجاد دردسر شود.


رانندگی در تور بالی


 26) بیشتر توریست های تور بالی نیازی به اجاره خودرو ندارند ولی در صورتی که می خواهید اقدام به اجاره اتومبیل در بالی کنید، قبل از این کار باید گواهینامه بین المللی تهیه کنید و یا در صورت نداشتن می توانید در شهر دنپاسار جهت دریافت گواهینامه رانندگی بالی اقدام کنید. ضمنا پیش از اجاره ماشین در بالی، حتما در زمینه بیمه تصادفات از مسئولین آن شرکت بپرسید.

27) در بالی بوق زدن اشکالی ندارد و بدلیل اینکه در بسیاری از نقاط این جزیره علائم راهنمایی رانندگی به درستی مورد استفاده قرار نگرفته اند، در صورتی که ماشین کرایه کرده اید، می توانید در بعضی جاها جهت جلوگیری از تصادف، از آن استفاده کنید. این کار هیچ اشکالی ندارد.

28) پیش از سفر با توربالی محض احتیاط در مورد بیمه مسافرت به بالی حتما تحقیق کنید.

29) اگر در بالی پیش هنرمندان محلی می روید که بر روی بدن شما خالکوبی (تتو) انجام دهند، دقت کنید که بعضی از آنها از مواد شیمیایی استفاده می کنند که برای سلامتی مضر است.

30) وقتی در سواحل بالی اندونزی شنا می کنید، مواظب باشید. در مناطقی که شنا ممنوع است و تابلوهای هشدار دهنده در نزدیکی آنها نصب شده به هیچ وجه شنا نکنید و همچنین برخی از سواحل ممکن است کمی آلوده باشند. معمولا توصیه می شود بدلیل وجود آلودگی هایی که ممکن است تلاطم آب دریا از شمال استرالیا و یا سایر جزایر اندونزی به سمت سواحل بالی بیاورد، در ماه های ژانویه، فوریه در سواحل کوتا (Kuta)، سمینیاک (Seminyak)  و لجیان (Legian) شنا نکنید.

31) اگر اهل موج سواری هستید، بد نیست پیش از ورود به دریا و شروع به این کار، از راهنمایی های موج سواران حرفه ای دیگر استفاده کنید. بعضی از آنها تجربیات ارزشمندی در این زمینه دارند. سواحل بالی یکی از نقاط محبوب دنیا برای موج سواران است و هر ساله هزاران نفر صرفا برای موج سواری در بالی با توربالی سفر می کنند. مواظب طوفان و موج های بلند و یا صخره ها در بعضی مناطق باشید.

- اینترنت در بالی

32) وضعیت پهنای باند اینترنت در بالی شاید در قیاس با بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی عالی نباشد ولی بد نیست و می توان در بسیاری از کافه ها و رستوران ها که اینترنت رایگان دارند استفاده کرد. به خصوص در ناحیه Ubud .

- حیوانات بالی

33) در سراسر جزیره سگ ها زیادند. اما سعی کنید به آنها نزدیک نشوید.بعضی از آنها ممکن است سلامت نباشند.

34) لاک پشت ها یکی از گونه های مورد علاقه جانوران نزد مردم بالی هستند. به این حیوانات هیچ آسیبی نزنید و به آنها آزار نرسانید.

35) سعی کنید به میمون ها نزدیک نشوید، جالب است که بدانید بسیاری از آنها دزدانی حرفه ای هستند و در یک چشم بهم زدن می توانند عینک آفتابی شما را از روی سرتان بردارند و یا موز و میو ه ه ای دیگر را از دستان شما بگیرند و فرار کنند. به خصوص در نواحی توریستی شلوغ مانند "اوبود" (Ubud) و ""اولواتو" (Uluwatu) البته معمولا اشیاء فلزی و یا شیشه ای را بعد از چند دقیقه دور می اندازند و شاید بتوان آنها را براحتی پیدا کرد.

- حمل و نقل در بالی

36) استفاده از وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس های بالی هم ارزان است و هم امن.

37) در زمان سفر با توربالی علاوه بر امکانات توربالی می توانید از تاکسی، موتور و یا سه چرخه ها جهت تردد استفاده کنید.

- سایر دانستنی های مفید در سفر با تور بالی

38) در تابستان برای فرار از گرمای هوا و تابش آفتاب، در نواحی مانند کوتا (Kuta) می توانید به دیدن فیلم بروید و از تماشای فیلم بر روی مبل و صندلی های راحت لذت ببرید. در طول تماشای فیلم از شما پذیرایی خواهد شد.

39) اگر اهل آفتاب گرفتن در ساحل دریا هستید، به سواحل معروفی مانند "جیمباران" (Jimbaran) و "سمینیاک" (Seminyak) به ساحخل دریا رفته و ضمن آفتاب گرفتن از موسیقی و نوشیدنی ها و دسرهایی که می توانید در آنها صرف کنید، لذت ببرید.

40) کوه "آگونگ" (Agung) بلندترین کوه بالی است که دارای ارتفاعی بیش از 3200 کیلومتر است. این کوه به تنهایی یکی از جاذبه های گردشگری تور بالی به شمار می رود ولی تاکنون چندین بار آتشفشان آن طغیان کرده و لذا رعایت احتیاط در زمان اقامت در جزیره در این زمینه واجب است.


کوه آگونگ بالی


41) در این جزیره معمولا برای پسرهایی که به دنیا می آیند، از چهار اسم استفاده می شود: "وایان" (Wayan) برای پسر اول خانواده، "ماده" (Made) برای پسر دوم خانواده، "نیومان" (Nyoman) پسر سوم خانواده و "کتوت" (Ketut)پسر چهارم. اگر خانواده ای پنج پسر داشته باشد، دوباره از اول نامگذاری می شود یعنی پسر پنجم هم به اسم وایان نامگذاری می شود.

42) به دلیل هوای مرطوب و استوایی، عکس هایی که با دوربین های معمولی گرفته می شود، اغلب کیفیت عالی ندارند. اگر در تابستان با تور بالی سفر کردید و خواستید عکس های سلفی از خودتان و همراهان تان بگیرید، حتما با کسانی که در این زمینه تجربه دارند مشورت کنید.