معبدهای بالی

معبدهای بالی:
یکی از جاذبه های گردشگری بالی، معبدهای آن هستند که موجب جذب بسیاری از توریست های تور بالی به این مکانها می شوند. بعضی از این معبدها بدلیل زیبایی خاص شان امروزه تبدیل به نمادهای بالی و به خصوص جاذبه های بالی شده اند. داشتن معماری تاریخی و زیبا و همچنین طبیعت زیبای اطراف این معبدها موجب لذت و جذابیت هر چه بیشتر آنها نزد گردشگران می شود. 
بعضی از این معبدهای زیبا و دیدنی ، چندین قرن قدمت دارند و در واقع جزء آثار تاریخی بالی به شمار می روند و هر یک از آنها ساختار و نمای زیبای خاص خود را دارند بطوری که هنگام دیدار از هر کدام، انگار یک تجربه جدیدی را بدست می آورید. مکان هر یک از این معبدها هم متفاوت است یکی در لب ساحل، یکی در دل کوه، یکی در بالای تپه و ...
نکته مهم و قابل توجه این است که هنگام ورود و بازدید از این معبدها باید نکاتی را به یاد داشته و رعایت کنید. از جمله پوشیدن لباس محلی " سارونگ " (Sarong) و شال سنتی کمر، که پوشیدن شان در این معبدها، اجباری است ولی نگران نباشید چون در کنار یا نزدیکی این معبدها، افراد و یا فروشندگانی هستند که با قیمت ارزان این لباس ها را به شما اجاره داده و یا به فروش می رسانند. 

در اینجا لیستی از بهترین معبدهای بالی را جهت آشنایی هر چه بیشتر شما در این فهرست آورده ایم:

1)  معبد لوط بالی  Tanah Lot (در Tabanan)  :

معبد لوط بالی  که در مقاله دیگری به تفصیل معرفی شده، نه تنها یکی از بهترین معبدهای جزیره بالی، بلکه یکی از بهترین و زیباترین جاذبه های گردشگری بالی به شمار می رود. مکان آن در ناحیه "تابانان" (Tabanan) در غرب این جزیره قرار دارد. معبد لوط بالی بر روی یک ساحل صخره ای ساخته شده و قدمت آنها به بیش از 5 قرن پیش باز می گردد. زیبایی منظره معبد لوط به حدی است که امروزه عکس و تصویر آن بر روی کارت پستال ها نیز چاپ می شود. صخره ای که این معبد بر روی آن ساخته شده نام اصلیش Tengah Lod به معنای "درون دریا" بوده است.



معبد لوط بالی  Tanah Lot



گفته شده که این معبد توسط  یک راهب هندو به نام "دانگ هیانگ نیرارتا" (Dang Hyang Nirartha) در سال 1489 میلادی، به احترام یکی از خدایان هندوئیسم، خدای دریا "بارونا" (Baruna) بنا شده است. یکی از مزایای این مکان ، نزدیک بودن آن از چندین منطقه توریستی بالی است به این صورت که شما هم از منطقه کوتا (Kuta) و هم سمینیاک  (Seminyak) و اوبود (Ubud) براحتی می توانید به ساحل کنار آن رفته و از نزدیک منظره زیبای این معبد را تماشا کنید. به خصوص هنگام غروب که زیبایی دل انگیز آن دوچندان خواهد شد. 
هنگام دیدار از این مکان می توانید هنگام استراحت در ساحل کنار آن ، از فروشگاه ها، کافی شاپ ها و یا رستوران های ساحلی رفته و از این بخش سفرتان لذت بیشتری ببرید.  
در این ایام و روزها در این معبد مراسم سالانه برگزار می شود که توصیه می کنیم اگر در یکی از این تواریخ در بالی حضور داشتید، از آن حتما دیدن کنید:
- 15  November 2017
- 13  June 2018
- 9 January 2019    
- 7 August 2019
- 4 March 2020
- 30 September 2020
زمان بازدید: از 7 صبح الی 7 شب
مکان: Jalan Raya Tanah Lot, Beraban Village, Kediri, Tabanan


2)  معبد اولاواتو بالی Uluwatu  (در Uluwatu, Jimbaran)  : 

این معبد هم یکی از جاذبه های گردشگری مهم بالی محسوب می شود و از معبدهای دریایی است که بر روی صخره ساخته شده. اسم آن نیز معنای جالبی دارد:  Ulu به معنای بالا و Watu نیز به معنای صخره است (در واقع معنای کلی آن "صخره بالا" و یا "صخره مرتفع" می باشد) . گفته می شود که قدمت این معبد به 10 قرن پیش باز می گردد و همین نکته هم بر اهمیت آن به عنوان یکی از آثار باستانی بالی افزوده است. جالب است که بدانید معبد اولاواتو بالی دارای دو ورودی است یکی از سمعت شمال و دیگری از جنوب.



معبد اولاواتو بالی Uluwatu



درختان جنگلی زیادی در اطراف این معبد هستند که میمون ها بر روی آنها زندگی می کنند و طبق افسانه های محلی بالی گفته میشد که این میمون ها این معبد را از نیروهای شر، حفظ  می کنند. 
مسیرهای ورودی و خروجی به این معبد کمی مارپیچی هستند و توسط دیوارهای بتنی از اطراف احاطه شده اند. به همین دلیل هم  رسیدن از یک نقطه در ورودی این معبد به نقطه دیگر در مسیر خروجی گاهی ممکن است تا یک ساعت زمان ببرد. هندوهای بالی برای معبد Uluwatu ارزش و احترام خاصی قائلند و این معبد برای آنها تقدس ویژه ای دارد بطوری که عقیده دارند سه خدای قدرتمند Vishno ، Brahma و Siva در این معبد جمع شده اند. نام کامل این معبد در زبان محلی "Pura Luhur Uluwatu" است. 
 گفته می شود که این معبد توسط راهب هندو به نام "Mpu Kunturan " تاسیس و ساخته شده که در آن زمان در ساخت چندین معبد دیگر از جمله در دنپاسار نقش داشته است. 
ساعت های بازدید: از 9 صبح الی 6 بعدازظهر
مکان: Pecatu Village, Kuta sub-district, Badung regency

3) معبد Besakih  یا معبد مادر بالی (در Karangasem) :

این مکان در شرق بالی قرار گرفته و در واقع مجموعه ای از معبدها و گنبدهای مرتفع است که چیدمان آنها در کنار هم و همچنین زیبای منطقه برای توریست های تور بالی ، جاذبه خاصی دارد. گفته می شود که قدمت این مکان به بیش از هزار سال می رسد. هر سال دهها جشن و مراسم مذهبی مختلف در این مجموعه برگزار می شود که دیدن آنها از نزدیک خالی از لطف نیست و موجب می شود که با فرهنگ و عقاید مردم محلی نیز بیشتر آشنا شوید. این مکان تاریخی و مذهبی بر روی  کوه "آگونگ" (Agung) ساخته شده و از این لحاظ دیدن آن برای کسانی که علاقه مند به بالا رفتن از کوه ها و تپه ها هستند، نیز مناسب است. مردم بالی احترام و تقدس خاصی برای معبد مادر قائلند و بسیاری از آنها هر ساله برای دیدن و زیارت این مجموعه اقدام می کنند. 



معبد Besakih  یا معبد مادر بالی



در این مکان بیش از 86 معبد بزرگ و کوچک هست که البته یکی از مهم ترین این معابد، معبد "Pura Penataran Agung"  است. معبد Besakih از لحاظ وسعت ، بزرگترین و همچنین مقدس ترین معبد بالی است که امروزه یکی از جالب ترین جاذبه های گردشگری بالی نیز به شمار می رود. اطراف این معبد نیز دارای چشم اندازهای طبیعی بسیار زیبایی است. از جمله کوه های پوشیده از جنگل ، مزارع برنج کاری و تپه های سرسبز. 
ساعت های بازدید: 8 صبح الی 5 بعدازظهر
مکان: Besakih Village, Rendang Sub-district, Karangasem District

4) معبد گواگاجابالی Goa Gajah (در Ububd)  : 

معبد "غار فیل" یا "گواگاجا" در مرکز بالی و ناحیه Ubud قرار گرفته. این معبد تاریخی و زیبا یکی از جاذبه های گردشگری بالی است که طرفداران زیادی دارد و راهنماهای تور بالی معمولا بسیاری از علاقه مندان و توریست های بالی را به دیدن آن دعوت می کنند. نکته جالب اینجاست که این معبد بزرگ تاریخی که به "غار فیل ها" نیز معروف است، برخلاف اسم و لقبش نه ربطی به جزیره گوا دارد و نه امروزه در آن فیلی هست.



معبد گواگاجابالی Goa Gajah



معبد غار فیل ها بالی یکی از زیباترین دیدنی های منطقه Ubud است که در ضلع غربی روستای Bedulu در شش کیلومتری مرکز Ubud قرار دارد. در حال حاضر هر ساله میزبان هزاران توریست و گردشگری است که به این جزیره سفر می کنند. داشتن طبیعت زیبای اطراف این مکان و همچنین تاریخی بودن آن، اهمیت زیادی دارد. ضمنا این بنا در قرن نهم میلادی ساخته شده. در محوطه بیرونی این معبد می توانید از محیط جذاب روستا و طبیعت اطراف آن همچنین مرکز مدیتیشن، حوضچه هاو استخرهای پر آب (که از آب چشمه تامین می شوند) لذت ببرید و یا استفاده کنید. دیدار و رفتن به این معبد را به آن دسته از علاقه مندان به توربالی که طرفدار مدیتیشن هستند، توصیه می کنیم. یکی از نکات جالب در مورد این معبد این است که  در معماری و ظاهر آن، می توانید آثار و نمادهای دو دین بودایی و هندوئیسم را براحتی مشاهده کنید. بطوری که در بخش شمال این معبد می توانید عمدتا فضاسازی و طراحی بودایی دارد ولی بخش جنوبی بیشتر شیوایی (یکی از خدایان هندو) 
در مورد نامگذاری این معبد نظریات و تئوری های مختلفی وجود دارد. برخی باور دارند که نام رودخانه Petuna (که از آن نزدیکی می گذرد) در اصل Lwa Gajah (یا رودخانه Gajah ) بوده است. یکی از نظریه های معروف دیگر این است که کلمه Gajah (فیل) اشاره به یکی از خدایان هندو بنام Ganesh دارد که بنا به باور هندوها دارای سر فیل و بدنی انسانی است. 
هزینه ورود به این معبد و بازدید از آن برای بزرگسالان 15000 روپیه اندونزی و برای کودکان 7500 روپیه می باشد. 
زمان بازدید: از 8 صبح الی 4 بعدازظهر
مکان: Bedulu Village, Jalan Raya Goa Gajah, Blahbatuh, Gianyar
 
5) معبد Ulun Danu Beratan Temple (در Bedugul, Tabanan) :

 این معبد در بخش غربی دریاچه Beratan واقع در نزدیکی ارتفاعات مرکزی بالی، قرار گرفته است. معماری و نمای زیبای این معبد و همچنین انعکاس تصویر آن در آب دریاچه به حدی زیباست که به گفته بسیاری از توریست هایی که با استفاده از توربالی از نزدیک از این محل دیدن کرده اند، کل این منطقه و به خصوص این معبد رویایی و بی نظیر است و می توان دقیقه ها و بلکه ساعت ها در کنار دریاچه نشست و به تماشای آن پرداخت. مثلا منظره کوهستان های اطراف دریاچه و مناظر زیبای خود دریاچه - به خصوص زمانی که مه در این منطقه وجود دارد – بسیار بی نظیر است. به همین دلیل بسیاری از توریست ها امروزه جهت گرفتن عکس های یادگاری زیبا از این معبد و جاذبه های اطراف دریاچه ، دیدن می کنند.



معبد Ulun Danu Beratan Temple



این معبد در قرن 17 ام میلادی به احترام چهار خدای هندو Vishno، Brahma ، Shiva و Dewi Danu (خدای دریاچه) ساخته شده. در محوطه این مجموعه، چهار دسته گنبد قرار دارد و همچنین چهار دروازه ورودی دارد که هر یک جهت ورود از یک طرف به داخل این مکان ساخته شده. جالب اینجاست که بر روی هر یک از این گنبدها برای هر یک از این خدایان هندو، تعدادی ردیف های پله مانند در نظر گرفته شده که اهمیت هر یک از آنها را نشان می دهد. مثلا در فضای این مجموعه 3 گنبد برای Vishno در نظر گرفته شده که دارای 11 ردیف است و Brahma با 7 ردیف ولی برای شیوا 3 ردیف پله ساخته شده. آثار کهن و قدیمی دلالت بر این دارد که حتی پیش از ساخته شدن این معبد هم، این مکان نزد هندوهای بالی مکانی مقدس بود است.
علاوه بر محوطه بسیار قشنگ و زیبا، می توانید از قایق سواری در دریاچه و همچنین تماشای گل و گیاهان متنوع کنار آن لذت ببرید. در نظر داشته باشید که هر ساله مراسم خاصی هنگام یکی ار روزهای سشنبه بنام Kliwon Julungwangi برگزار می شود که هر 210 روز انجام می شود (چون تقویم محلی مردم بالی، دویست و ده روز دارد) 
قیمت بلیط ورودی این معبرای توریست های محلی (کشور اندونزی) 7500 روپیه و برای توریست های خارجی 10000 روپیه است. 
در کنار این معبد جهت ماهیگیری می توانید لوازم آنرا کرایه کرده و یا در صورت تمایل از باغ گیاهشناسی Eka Karya که در آن نزدیکی قرار دارد، دیدن کنید. 
تفریحات و سرگرمی های متعدد اطراف این دریاچه آن قدر هست که در صورتی که به همراه خانواده به این محل رفتید، می توانید ساعتها سرگرم شوید و از امکانات و جاذبه های مختلف این دریاچه و اطراف این معبد، لذت ببرید. 
زمان بازدید: از 8 صبح الی 6 بعدازظهر
مکان: western lakeside of the Beratan Lake in the village of Candi Kuning highland region of Bedugul, Tabanan Regency.

6) معبد Tirta Empul (در مرکز Gianyar, Bali) :
ساخت این معبد به سال 960 میلادی و دوران پادشاهی خاندان "Warmadewa " باز می گردد.نام این معبد در زبان محلی به معنای "بهار آب مقدس" است. شاید دلیل این نامگذاری نیز استخرها و حوضچه های آب این معبد است که آب از آن عبور می کند. این معبد در روستای Manukaya در مرکز بالی قرار گرفته است. این معبد بر روی تپه ای قراردارد که در طرف دیگر آن یکی از کاخ های قدیمی ریاست جمهوری اندونزی بنام Istana Tampaksiring قرار دارد. این کاخ در زمان اولین ریئس جمهور این کشور "احمد سوکارنو" ساخته شده. 

بازدید کنندگان در ابتدا از مسیر ورودی و کنار باغ های زیبایی که گیاهان و درختان استوایی در آنها قرار دارند، عبور کرده و به درب ورودی می رسند. سپس هنگام ورود به محوطه این معبد، یک استخر بزرگ را در مقابل خود می بینند که انعکاس تصویر درختان و گیاهان در آب آن منظره تماشایی بسیار دیدنی ایجاد می کند. در وسط حیاط مرکزی این معبد که به آن "madya mandala" و یا "Jaba Tengah" نیز می گویند، زیارت کنندگان هندو، وارد استخری می شوند که با لوله هایی آب چشمه به آن وارد می شود. زائران هندو به زیر شیر آب این چشمه ها می روند و بدین ترتیب با ریختن آب بر روی بدنشان خود را پاک می کنند. معمولا زائران جهت این کار در خود استخر در صف می ایستند و سپس هر شخص به ترتیب از شیرهای سمت غربی شروع می کند تا نفر بعدی به شیر سمت شرقی رفته و اینکار را به نوبت انجام می دهند تا همه بالاخره موفق به انجام این رسم مذهبی شوند.




معبد Tirta Empul بالی



سپس بقیه مراسم و آداب مذهبی خود را بجای می آورند. البته یک اسطوره مذهبی در برپایی و ادامه این سنت تاثیر گذار بوده که بنابرآن Mayadenawa حاکم اسطوره ای این ناحیه، به فرمان "ایندرا"  (یکی از خدایان) برای نخستین بار این رسم را انجام داده است. 
دیدن از این معبد و روستایی که در آن قرار دارد، برای توریست های تور بالی می تواند جالب باشد. از طرف دیگر در این روستا درست در اطراف تعدادی مغازه، کافه و وارونگ (رستوران های محلی کوچک در اندونزی)  هست که پس از پایان بازدید می توانید به آنجا رفته و از غذاها، خوراکی ها و یا نوشیدنی هایشان نوش جان کنید. 
 زمان بازدید: 9 صبح الی 5 بعدازظهر
مکان: Manukaya village, district of Tampaksiring, Gianyar, central Bali.

7) معبد Gunung Kawi Temple (در شمال شرقی Ubud) :

نام دیگر این معبد " Pura Gunung Kawi" است که مانند معبدهای دیگری که در این لیست به شما معرفی کردیم دارای گنبدها و همچنین مناظر زیبایی در اطرافش است. رود مقدس Pakerisan از کنار این معبد می گذرد و جالب اینجاست که این معبد در حدود یک کیلومتری معبد معرفی شده قبلی (Tirta Empul) قرار دارد. این معبد دارای محوطه بزرگی است که در آن چندین گنبد و همچنین نماد ها و مجسمه هایی است که بسیار زیبا و دیدنی هستند. بخشی از این نمادهای مذهبی با استفاده از سنگ و در دل کوه کنده و ساخته شده اند. این معبد در منطقه Ubud بسیار معروف است و بسیاری از گردشگران تور بالی تا بحال از آن بازدید کرده اند. هنگام قدم زدن در محوطه این معبد و پس از پایین آمدن از پله ها، به آسانی می توانید به کنار رودخانه ای که در 300 قدمی آن قرار دارد، بروید. آب این رودخانه نیز برای مردم محلی تقدس دارد. کوه های این منطقه عمدتا سنگی هستند و به همین دلیل معماران و هنرمندان بالی توانسته اند در گذشته به راحتی چنین بناها و آثار زیبایی را از دل کوه بکنند.



معبد Gunung Kawi Temple بالی



صدای آب به همراه زیبایی های این منطقه می تواند هر بیننده و گردشگر تور بالی، که به طبیعت علاقه مند باشد را جذب خود کند. فراموش نکنید که اگر می خواهید از چنین مکان های زیبایی دیدن کنید، حتما دوربین تان را هم ببرید تا بتوانید لحظات فراموش نشدنی و زیبایی های خاطره انگیز آنرا ثبت کنید. 
افسانه های محلی بر این دلالت دارند که سنگ هایی که در مسیر رودخانه درسا در کنار این معبد قرار دارند، در اصل سنگ یادبود پادشاه Udayana ، خانواده، و معشوقه هایش هستند. امروزه به همین دلیل تصور می شود که این معبد به نوعی مقبره خاندان سلطنتی Warmadewa در گذشته بوده است. 
ضمنا در این تاریخ ها مراسم سالانه مفصل و جذابی در این معبد انجام می شود:
 05 September 2017
 26 August 2018
 14 September 2019 
02 September 2020

مکان: Tampaksiring, northeast of Ubud

8) معبد Taman Ayun (در Ubud) :
این معبد که در کنار روستای Mengwi و در ناحیه Badung قرار دارد، در قرن 17 ام میلادی ساخته شده. از این معبد می توان یه عنوان یک نمونه مناسب از معبدهای بالی که دارای معماری سنتی این جزیره هستند، یاد کرد. این معبد نیز در سالهای اخیر مورد توجه بسیاری از توریست های تور بالی بوده و بسیاری از بازدیدکنندگان جذب آن شده اند. طراحی محوطه، مسیرهای راه و گنبدها و بناهای آن بسیار زیبا طراحی شده اند. 

محل این معبد در 17 کیلومتری شمال غربی "دنپاسار" (Denpasar) می باشد. در فضای محوطه آن بخشی وجود دارد که به آن "معبد مادر" Mengwi می گویند. این معبد و مجموعه آن دارای چهار بخش است که هر کدام از آنها دارای رده و درجه خاص خود می باشند. اولین بخش Jaba (بخش بیرونی) است. ورودی آن درب کوچکی است که زیر یکی از گنبدها قرار گرفته. هنگام ورود از کنار برکه ای عبور می کنید. همچنین در سمت راست محوطه ، پس از ورود سالن بزرگی را می بینید که در واقع مرکز اجتماعات این معبد هست.



معبد Gunung Kawi Templeبالی



در بخش بعدی یکی از بخش های کوچک این معبد قرار دارد که به آن Pura Luhuring Purnama گفته می شود. برای ورود به این بخش باید از دوازه ای عبور کنید که به آن Bale Pengubengan می گویند. در هنگام ورود در مقابلتان تزئیناتی را می بینید که نشان دهنده و نماد 9 خدای هندو هستند که که Dewata Nawa Sanga نام دارند. در بخش های مختلف این مجموعه می توانید زنگ های چوبی جالبی را ببینید. 
جالب است که چهارمین بخش این معبد در واقع مقدس ترین و در عین حال مرتفع ترین بخش آن نیز هست. در واقع هنگام ورود از بخش به بخش دیگر، انگار از یک مرحله به مرحله بالاتری می رسید که هنگام عبور از محوطه هر کدام، حس جالبی را به توریست ها القاء می کند. 
محوطه بزرگ و زیبای این مجموعه خود دلالت بر عظمت و فضای زنده آن است. کلمات Taman Ayun در زبان محلی بالی به معنای "باغ قشنگ" می باشد. این مجموعه دارای چندین حوضچه و استخر می باشد که در گذشته مورد استفاده قرار می گرفته اما امروزه دور بیشتر آنها را فنس کشیده اند تا توریست ها و یا افراد دیگر به درون آنها نروند! 
قیمت بلیط ورودی این مجموعه حدود 3000 تا 4000 روپیه است. دیدن این مجموعه تاریخی مذهبی را به کسانی که از این بخش از منطقه Ubud دیدن می کنند، توصیه می کنیم. پس از دیدن این معبد می توانید از موزه Manusa هم که درست در کنار معبد و به فاصه کمی از آن ساخته شده، دیدن کنید. 


زمان بازدبد: 9 صبح الی 4 بعدازظهر
مکان: Village of Mengwi, Badung regency, approximately 17km northwest from Denpasar

9) معبد Pura Taman Saraswati (در Ubud) :
این معبد در مرکز ناحیه Ubud قرار دارد و یکی از جالب ترین معبدهای این فهرست است. جهت دسترسی به مکان آن نیز از Jalan Kajeng ، از طریق جاده Jalan Raya می توانید به آنجا بروید. پشت این معبد، کافه Lotus (به معنای "نیلوفر آبی") قرار دارد که بسیار معروف است. 

در این بخش از منطقه Ubud گیاه نیلوفر آبی در بسیاری از برکه ها رشد می کند. در داخل فضای معبد هم هنگام ورود از مسیر باریکی باید عبور نید که دو طرفش برکه هایی هستند که آب راکدی دارند که پر از این گیاه است و همین هم منظره زیبایی ایجاد کرده. این معبد بر خلاف سایر معابد معرفی شده ، ورود به آن رایگان است اما مانند بقیه آنها پوشیدن لباس و شال سنتی هندوهای بالی، الزامی است.



معبد Pura Taman Saraswati بالی



از طریق کافه لوتوس (Lotus) علاوه بر اینکه می توانید لباس و پوشش های مورد نیاز جهت بازدید از این معبد را تهیه کنید، بلکه می توانید هنگام نشستن در محوطه این کافی شاپ از دیدن فضای باز و محوطه زیبای این معبد نیز لذت ببرید. 
در محوطه این معبد معمولا شبها ساعت 7:30 شب، مراسم سنتی جالبی همراه با رقص و موسیقی انجام می شود که توصیه می کنیم اگر تا آن ساعت در آنجا ماندید، تماشای این مراسم را از دست ندهید. یکی از مزایای این معبد این است که در هر ساعتی از روز می توانید از طریق درب پشت که آمفی تئاتر آن بوده، وارد شوید و از دیدن فضای سبز زیبا، معماری باشکوه بناها و آثار این معبد و سکوت آن لذت ببرید و انرژِی بگیرید. 
این معبد به احترام خدای دانش و هنر بنام "ساراس واتی"  (Saraswati) ساخته شده. 
مکان: Jalan Raya Ubud, Ubud

10) معبد Lempuyang  (در شرق بالی) :

آخرین معبد زیبایی که می خواهیم به شما توریست ها و گردشگران تور بالی ، با افتخار معرفی کنیم، معبد Lempuyang  است. در زبان محلی نام کامل این معبد Pura Lempuyang Luhur است و یکی از قدیمی ترین معبدهای بالی است.  این معبد دارای ویژگی ها و خصوصیات منحصر به فردی است که از بسیاری از معابد دیگر بالی ، کاملا متمایز می کند. برای مثال داشتن تعداد زیادی پله  در پایین درب های ورودی و همچنین ارتفاع این معبد از سطح دریاها که گفته می شود چیزی در حدود 1175 متر است. این معبد بر بالای کوه Lempuyang قرار گرفته و نام آن از این کوه گرفته شده. اگر می خواهید به بالاترین بخش این معبد بروید می توانید پس از طی کردن چیزی در حدود 1700 پله به بالای آن برسید.



معبد Lempuyang  بالی



از بالای معبد، کل منطقه  شرق بالی زیر پای شماست و می توانید بصروت پانوراما عکس های خاطره انگیزی را ثبت کنید. اگر نگران تردد به این معبد هستید، بدانید که خوشبختانه موتورسواران محلی در این منطقه هستند که دارای موتورهای تاکسی مانند بوده (موتورهای سه چرخه که یه نفر مسافر نیز علاوه بر راننده موتور می تواند در آن بنشیند) و می توانید از آنها استفاده کنید. جهت هزینه این موتورها نیز می توانید با آنها کمی چونه بزنید و تخفیف بگیرید. 
البته مسیر رسیدن به این معبد می تواند برای علاقه مندان به ورزش و کوهنوردی هم جالب باشد به خصوص اینکه مسیر آن بسیار سرسبز و زیباست. از نزدیک ترین روستا تا این معبد، پیاده در حدود 2 ساعت راه است. داشتن منظره ای فوق العاده و استثنایی از بالای معبد و همچنین استنشاق هوای پاک کوهستان و  یا دیدن مراسم مذهبی هندوها در این معبد همه موجب محبوبیت این مکان نزد مسافرین توربالی شده. اگر به کوهنوردی و دیدن چنین مکانی علاقه مند هستید، دیدار از این مکان را از دست ندهید. 
مکان: Mount Lempuyang, Bunutan Village, Karangasem, East Bali