معبد مادر بالی

جزیره بالی بدون شک یکی از بهترین مقاصد تعطیلات در جهان است و به راحتی می توان دلیل آن را دید. سواحل بالی ، معابد باشکوه، بناهای تاریخی، فرهنگ غنی، مقاصد ناهار خوری در سطح جهانی و جاذبه های بسیار دیدنی خانوادگی در هر محله بالی را به یکی از جذاب ترین و محبوب ترین جزایر توریستی کل مجمع الجزایر اندونزی تبدیل کرده. بالی بسیار متنوع است و جاذبه بسیار خوبی برای ارائه دارد؛ خواه یک تجربه فرهنگی، ماجراجویی یا ماه عسل خود را در اینجا بگذرانید، این جزیره همیشه ارزش دیدن دارد. یکی از سفرهای لوکس و در عین حال ارزان در فصل بهار و تعطیلات نوروز می تواند سفر با انواع تور بالی به بهشت اندونزی باشد، قیمت تور بالی در بهار می تواند نسبت به امکانات درخواستی مسافران متغیر aباشد و زمان مناسبی برای لذت بردن از آب و هوای عالی و جاذبه های بی نظیر بالی است.

بالی همیشه به دلیل معابد باشکوه خود که چشم انداز بی نظیری ارائه میکنند، مشهور بوده؛ بسیاری از این معابد مدتها قبل توسط اجداد هندو در بالی ساخته شده اند. در بین تمام معابد در بالی، معدودی از آنها وجود دارند که به معابد اصلی معروف هستند، این معابد به طور منحصر به فردی خاصند زیرا از نظر تاریخی و مذهبی برای مردم محلی بالی اهمیت قابل توجهی دارند؛ معبد Besakih یکی از آنهاست.


معبد مادر Pura Besakih

معبد Besakih که به عنوان "معبد مادر بالی" شناخته می شود، مجموعه ای بزرگ با 86 معبد بزرگ و کوچک و زیارتگاه های فراوان در دامنه های جنوب غربی کوه آگونگ Agung قرار دارد. این معبد تنها معبد اندونزی است که برای هر طرفداری در بین گردشگران تور بالی با هر مذهبی باز است. معبد مادر جزء بزرگترین و مقدس ترین معابد بالی محسوب می شود و موقعیت مکانی عالی آن دارای مناظر دیدنی روستا از مزارع برنج ، تپه ها ، کوه ها و نهرها است. برای افراد جزیره بالی، بازدید از زیارتگاه های معبد مادر یک زیارت ویژه است و احترام خاصی برای این معبد قائلند. اصلی ترین معبد در این مجموعه معبد Penataran Agung می باشد که در شش سطح ساخته شده و قدمت پایه های آن به 2000سال قبل برمیگردد. گردشگران تور بالی می توانند از بسیاری از معابد کوچکتر در مجموعه معبد مادر نیز بازدید کنند، اگرچه بسیاری از حیاط های داخلی آنها فقط برای زائران محفوظ است.


معبد مادر بالی


معبد مادر دارای 3 معبد اصلی است که به سه دین (تثلیث) هندو اختصاص داده شده؛ معبد Penataran Agung (در مرکز) دارای پرچم های سفید برای الهه شیوا، نابودکننده؛ معبد Kiduling Kreteg (در سمت راست) دارای پرچم های قرمز برای الهه برهما، خلق کننده؛ و معبد Batu Madeg نمایانگر الهه ویشنو، نگهدارنده؛ با پرچم های مشکی.


مراسم های مخصوص معبد مادر

فرهنگ مردم بالی به صورتی است که تقریبا در هر روز سال مراسم و جشنواره های سنتی در زمینه های متفاوتی مانند هنر، فرهنگ و مذهب دارند؛ بسیاری از جشنواره های بالی بیش از یک روز و گاهی تا یک ماه طول میکشند. در هر سال حداقل 70 جشن در معبد مادر بالی برگزار می شود، زیرا هر یک از معابد به صورت جداگانه اودالان یا سالگرد خاص خود را دارد. در ماه کامل بالی "Kedasa" کل مجموعه معبد مادر با خیل عظیمی از بازدیدکنندگان در تور بالی و زائران، بازدید خدایان را جشن می گیرند. تقریباً مطمئن باشید که هر زمان از مجموعه معابد مادر بازدید می کنید، یکی از این مراسم جشن گرفته می شود، اما برای بزرگترین جشنواره های معبد مادر، باید بازدید خود را در یکی از تاریخ های زیر انجام دهید:

•         Batara Turun Kabeh تاریخ برگزاری دهمین ماه قمری (مارس و آپریل)

•         Odalan of Pura Penataran Agung تاریخ برگزاری هر 210 روز

•         Purnama Kedasa  تاریخ برگزاری در ماه آپریل

•         Batukaru Temple ‘Piodalan’ Anniversary تاریخ برگزاری در ماه می

•         Tumpek Wayang تاریخ برگزاری در ماه نوامبر


تاریخچه معبد مادر بالی

معبد Batu Madeg حاوی یک سنگ مرکزی است که نشان میدهد که منطقه معبد مادر از زمان پیش از تاریخ به عنوان یک مکان مقدس در نظر گرفته شده بود. اولین مدرک ثبت شده از وجود آن در کتیبه ای است که مربوط به سال 1007میلادی بوده. اعتقاد بر این است که سرچشمه ساخت معبد مادر بالی به قرن هشتم برمی گردد، زمانی که یک راهب هندی در زمان انزوا، الهاماتی برای ساخت این مکان دریافت کرد. سایر معابد به تدریج شکل گرفتند و در زمان فتح بالی توسط امپراطوری ماجاپاهیت Majapahit  در سال 1343 معبد اصلی مادر ساخته شد؛ از زمان سلسله Gelgel در قرن پانزدهم، آن را به عنوان یک معبد مرکزی و مقدس برای کل جزیره در نظر گرفتند.

پس از اتمام مجموعه، ابتدا به " Basuki" نامگذاری شد که به خدای اژدها Naga Besukian اشاره دارد و سرانجام به Besakih تبدیل شد که امروزه می شناسیم. نکته جالب توجه گردشگران تور بالی این است که از زمان اتمام ساخت، معبد مادر چندین بار ترمیم شد زیرا در سال 1917 زلزله و در سال 1963 فوران های کوه آگونگ به این مجتمع آسیب رساند. در فوران آتش فشان، جریان گدازه ها از نزدیکی معبد مادر رد شد و آسیب چندانی به آن وارد نکرد، مردم محلی بر این باورند که خدایان می خواستند قدرتشان را بدون نابودی این مجموعه مقدس نشان دهند.


معبد مادر بالی اندونزی


نکاتی درخصوص معبد مادر :

1- راهنماهای رسمی با پیراهن های سنتی طراحی شده با الگوی متقارن خود به راحتی قابل شناسایی هستند. استفاده از آنها برای بازدیدکنندگان در تور بالی رایگان نیست، اما با توجه به بزرگ بودن این مجموعه هزینه بسیار معقولی دارد. البته هیچ اجباری برای استخدام راهنما برای تورهای اطراف این مجموعه وجود ندارد.

2- بخاطر داشته باشید که در زمان بازدید از معبد مادر بالی باید لباس های مناسب به تن داشته باشید. سارونگ و ارسی در خود مجموعه معابد برای اجاره در دسترس هستند؛ همچنین می توانید آنها را در بسیاری از غرفه های خارج از محوطه خریداری کنید.

3- هزینه ورودی معبد مادر بسیار مقرون به صرفه و نسبت به دیگر معابد اصلی بالی، ارزان تر یا مشابه می باشد، این مبلغ 15000 IDR روپیه اندونزی تقریبا 1.5 دلار کانادایی است.

4- اگر می خواهید با خانواده خود عکس بگیرید، از یک توریست دیگر بخواهید که آن را انجام دهد؛ ترجیحا دوربین را به راهنمایان معبد ندهید زیرا او در ازای گرفتن عکس از شما انعام می خواهد.

5- معبد مادر بالی هرروزه از 8 صبح تا 5 عصر برای بازدیدکنندگان تور بالی در دسترس است.


دسترسی به معبد مادر بالی

معبد مادر در شرق بالی در دامنه جنوبی کوه آگونگ قرار گرفته، و با حدود یک ساعت فاصله (با ماشین) از شهر اوبود Ubud واقع شده است. این معبد در ارتفاع 1000 متری از کوه آگونگ واقع شده و ارتفاع زیاد آن، همراه با نمای کاملاً زیبا و به ظاهر نامتناهی از بالا، به معبد مادر کیفیت عرفانی می بخشد. استفاده از حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس و bemos (مینی بوس) هم از دنپاسار و هم از اوبود برای گردشگران تور بالی در دسترس است، اما بسیاری از مردم تصمیم می گیرند که با تور یک روزه یا یک راننده خصوصی به آنجا بروند. آخرین مینی بوس های برگشت به دنپاسار حدود ساعت 3 بعد از ظهر از معبد خارج می شود.

آدرس : Besakih, Rendang, Karangasem, Bali 80863, Indonesia


محوطه معبد مادر بالی


بهترین زمان بازدید

بالی از تقریباً 3.5 میلیون گردشگر خارجی استقبال می کند اما 8 میلیون گردشگر داخلی را هر ساله فراموش نمی کند و بسیاری از آنها از معبد مادر بازدید میکنند. علاوه بر این، بیش از 70 مراسم مهم در این معبد بر اساس تقویم بالیایی برگزار می شود، سالگرد زیارتگاه ها که به طور مرتب جشن گرفته میشود. از ماههای بهار و تابستان که ماههای خشک اندونزی هستند، به عنوان بهترین زمان سفر با تور بالی یاد میشود، اما برای بازدید از معبد مادر هر زمان از سال میتواند گزینه مناسبی برای استفاده از فضای زیبا و شرکت در فستیوال های متنوع آن باشد. در طول روز، معبد مادر مملو از گردشگران تور بالی است و بهترین زمان بازدید روزانه در اوایل صبح و غروب می باشد.