کوه بودا پاتایا

شهر ساحلی پاتایا در جنوب شرقی بانکوک به مرکز سرگرمی های آبی و تفریحات شبانه مشهور است. با وجود سواحل جذاب شنی، مناطق دیدنی و ورزش های آبی فراوان پاتایا یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری تور تایلند در سراسر جهان میباشد. پاتایا همواره و در هر زمان از سال شاهد ورود گردشگران میباشد و با رشد و توسعه در این زمینه توریسم را به یکی از ارکان اصلی اقتصاد خود تبدیل کرده است. در پاتایا مانند کل کشور آب و هوای گرمسیری حاکم است، اما به دلیل ساحلی بودنش نسبت به حالت کلی آب و هوای تایلند خنک تر میباشد. از مهمترین جاذبه های گردشگری پاتایا میتوان جزیره مرجانی، آکواریوم و دنیای زیر آب، باغ استوایی، کوه بودا، معبد وانسانگ و مینی سیام را نام برد.


کوه بودا Buddha Mountain

Khao Chi Chan ، یا اسم بیشتر شناخته شده اش، کوه بودا با 130متر ارتفاع و 70متر عرض (چهره ای که در کوه حک شده بزرگترین تصویر حک شده بودا در جهان است) تبدیل به یک نقطه عطفی در جاذبه های توریستی پاتایا شده. تصویر بودا که به طور رسمی Phra Phuttha Maha Wachira Uttamopat Satsada  نامیده می شود به صورت صخره ای در میان یک پارک زیبا قرار گرفته است. با پیاده روی کوتاه مدت از مسیرهایی که به پایه کوه می رسند می توان جزئیات کامل را مشاهده و واقعا مقیاس غول پیکر این حکاکی چشمگیر را ملاحظه کرد. گردشگران تور پاتایا نباید کوه بودا را با تپه بودا Buddha Hill اشتباه بگیرند؛ تپه بودا دارای مجسمه 18 متری بودا است.


کوه بودا پاتایا


کوه بودا دارای معبد کوچک و زیارتگاه های مختلفی نیز هست که در آن بودایی ها می توانند دعا کنند و پیش کش تقدیم کنند، پس تعجب برانگیز نیست که جز گردشگران تور پاتایا، راهبانی را در حال قدم زدن در اطراف ببینید؛ همچنین پوشیدن لباس مناسب (لباس هایی که شانه ها و پاها تا زانو را بپوشاند) توصیه میشود. در اطراف کوه چندین تابلو برای راهنمایی، اطلاعات و تاریخ کوه به زبان تایلندی و انگلیسی وجود دارد.

محوطه اطراف کوه بودا پارکی پر از گیاهان سرسبز، گل ها، حوضچه ها و سالن های فضای آزاد است که این مکان را برای یک پیک نیک مناسب می سازد. همچنین در نزدیکی کوه بودا یک دریاچه کوچک پر از گلهای نیلوفر آبی وجود دارد. امکانات دیگری نیز در اطراف کوه بودا برای راحتی گردشگران تور پاتایا به کار گرفته شده است، پارکینگ های قابل توجه، غذاخوری ها و کافه های مختلف و مغازه های سوغات نیزوجود دارند. برای بازدید از کوه بودا احتیاجی به پرداخت هزینه نیست؛ البته محدودیتی در ورود به زمین و نزدیک شدن به بودای هیجان انگیز وجود دارد که دقیقا چقدر می توانید نزدیک به کوهستان شوید چون احتمال سقوط سنگ وجود دارد ، از محدوده های مشخص شده پیروی کنید.


ساعات کاری : 8 صبح - 5 عصر


آدرس : Soi Khao Chi Chan, Tambon Na Chom Thian, Amphoe Sattahip, Chang Wat Chon Buri 20250


تاریخچه کوه بودا پاتایا

این کوه در اصل برای پروژه های ارتش و نیروی هوایی ایالات متحده در فرودگاه محلی Utapao در طول جنگ ویتنام استخراج (حفر) شد. این حفاری تا چندین سال پس از آنکه آمریکاییها از آنجا بیرون رفتند نیز ادامه داشت، در نهایت ظاهر کوهی که امروز شاهد آن هستیم باقی ماند. در سال 1995، ایده ای برای حکاکی بودای غول پیکر در کنار کوه توسط Somdet Phra Yannasangwon (سرپرست نظم سلطنتی)، مطرح شد.

در سال 1996 اجرای این ایده شروع شد، در ابتدا، قبل از اینکه با لیزر بر روی کوه حک شود توسط نرم افزارهای کامپیوتری طراحی شد. این پروسه به طور کامل در شب انجام شد، زیرا که نور لیزر را می توانستند واضح تر ببینند؛ در طول روز، تصویر را ثابت و تنظیم می کردند. نحوه چگونگی دقیق حک شدن تصویر بر روی کوه مشخص نیست؛ برخی معتقدند تصویر به وسیله لیزر بر کوه حک شده، برخی دیگر معتقدند که لیزر تنها برای کشیدن تصویر استفاده شده و پس از آن هنرمندان تایلندی با چکش و لوازم دیگر آن را تراشیده اند. یکی از نکات جالب توجه گردشگران تور پاتایا این است که پس از اینکه کار حکاکی تمام شد، کل قسمت های حک شده تصویر بودا با ورقه های طلا پر شد، پروژه ای که چندین ماه طول کشید تا تکمیل شود. این پروژه در زمان جشن پنجاهمین سالگرد بر تخت نشستن پادشاه بمیبول Bhumibol به پایان رسید.


جاذبه های گردشگری پاتایا در نزدیکی کوه بودا

اگر قصد دارید در تور پاتایا حدود 20 کیلومتر خارج از پاتایا را برای دیدن کوه بودا بروید، بهتر است بازدید از Wat Yansangwararam ،Silver-lake Vineyard ، بازار شناور پاتایا، پارک های آبی Ramayana و Cartoon Network Amazone و باغ استوایی نانگ نوچ را نیز در برنامه خود قرار دهید. از آنجایی که این جاذبه ها تنها چند کیلومتر فاصله دارند، بازدید از آنها در یک روز یک انتخاب عالی در تور پاتایا میباشد. اگر می خواهید در یک روز از بیشتر این جاذبه های گردشگری دیدن کنید، راحت ترین گزینه رزرو یک تاکسی است تا راننده در هر یک از جاذبه ها شما منتظر شما باشد، هزینه رزرو تاکسی برای این تور داخلی پاتایا حدود 3هزار بات میباشد.


کوه بودا در پاتایا


دسترسی به کوه بودا

کوه بودا حدود 20 کیلومتر از مرکز پاتایا فاصله دارد،(حدود 25 تا 30 دقیقه از مرکز شهر)؛ به صورتی که با دنبال کردن جادهSukhumvit  در جنوب پاتایا و چرخش به سمت چپ در جاده Ban Yen قابل دسترسی است. برخی از برنامه های تور پاتایا شامل بازدید از این جاذبه توریستی میشود که بهترین حالت برای گردشگران است، در غیر اینصورت گرفتن یک تاکسی راحت ترین راه برای رسیدن به کوه بودا است. با حدود 800 بات میتوانید یک تاکسی از مرکز پاتایا به کوه و برگشت (با 30 دقیقه زمان انتظار) را اجاره کنید. اگر نمیخواهید یک تاکسی کرایه کنید، میتوانید از طریق Songtaew (اتوبوسهای تایلندی) یا حتی یک موتورسیکلت با قیمت تقریبی 500 بات به کوه بودا برسید.