نکات سفر با تور ارمنستان

سفر با تور ارمنستان و دیدار از این کشور و جاذبه های آن برای بسیاری از افراد جذاب است. به ویژه کسانی که تاکنون به این کشور سفر نکرده و برای نخستین بار با تور ارمنستان روانه این کشور می شوند. 

اما در کنار دیدار از این سرزمین زیبا و شگفت انگیز و لذت بردن از جاذبه های گردشگری ارمنستان، رعایت برخی نکات سفر به این کشور کاملا ضروری است. چرا که این کشور نیز قوانین خاص خود را دارد و از طرف دیگر هنگام برخورد با مردم آن و همچنین دیدار از برخی مکان ها باید نکات خاصی را رعایت کرده و مد نظر داشته باشید.

با رعایت نکاتی که در این بخش به شما معرفی و گوشزد می کنیم می توانید هنگام سفر با تور ارمنستان از اقامت در این کشور لذت بیشتری ببرید و از طرف دیگر دچار مشکل یا دردسر نشوید.

اطلاعات عمومی درباره کشور ارمنستان:

·         موقعیت جغرافیایی: در ناحیه قفقاز و شمال غربی ایران

·         دارای مرز مشترک با استان آذربایجان شرقی

·         امکان سفر بصورت زمینی و هوایی

·         شهر مرزی در ایران نوردوز و در سمت ارمنستان مغری است.

·         پایتخت این کشور شهر ایروان است که مرکز توریسم و گردشگری این کشور نیز به شمار می رود.

·         زبان رسمی: زبان ارمنی

·         دین: مسیحی

·         اختلاف ساعت با تهران: 30 دقیقه

·         واحد پول ارمنستان: درام ارمنستان (AMD)

·         شماره تماس های ضروری: 911 یا 112

·         پیش کد شهر ایروان: 10

·         شماره تماس پلیس: 102

·         شماره ا تماس آتش نشانی: 101

·         شماره تماس آمبولانس: 103

·         پیش کد ارمنستان: 374+

·         جمعیت: ۲٬۹۷۲٬۷۰۰ نفر

·         نام های قدیم ارمنستان: هایک یا هایاستان

·         پسوند دامین های اینترنت: .am

·         فرودگاه اصلی ایروان: فرودگاه بین المللی زوارتنوتس (Zvartnots International Airport)


نکات زمان سفر با تور ارمنستان:

بیشتر شهرها و مناطق مختلف ارمنستان در فصل های پاییز و زمستان آب و هوایی سرد و پر برف یا باران دارند. از این رو بهترین فصل های سفر به این کشور فصل های بهار و تابستان است.

به خصوص فصل تابستان که در ماه های تیر و مرداد به دلیل آب و هوای گرم و مناسب در این ماه ها بسیاری از توریست ها در این زمان به این کشور سفر می کنند. البته نگران نباشید چون گرمای هوا معمولا زیاد نیست و توریست ها و گردشگران در طول روز می توانند براحتی در شهرها و نقاط مختلف این کشور تردد کنند. ضمنا امکان استفاده از تفریحاتی مانند شنا و بازدید از دریاچه سوان و همچنین پارک آبی ایروان وجود دارد.


انتخاب سفر زمینی یا هوایی به ارمنستان

یکی از مهمترین نکات و دانستنی های مفید تور ارمنستان انتخاب سفر هوایی یا زمینی به ارمنستان است. امروزه با وجود تورهای هوایی به مقصد ایروان ارمنستان بسیاری از مسافران این روش را جهت سفر به این کشور انتخاب می کنند. پرواز تهران به ایروان حدود یک ساعت و نیم طول می کشد و مقصد شما فرودگاه بین المللی ایروان (فرودگاه بین المللی زوارتنوتس) است.

البته در مقابل مسیر زمینی بسیار زیبا ولی طولانی و خسته کننده است. به خصوص برای سالمندان، کودکان و یا افرادی که به هر دلیل جهت سفر به این کشور عجله دارند و یا در مسافت های زمینی طولانی مدت اذیت می شوند. برای چنین افرادی به هیچ وجه سفر زمینی به ارمنستان توصیه نمی شود. مسیر زمینی از تهران به ایروان شامل سفر از تهران به سمت تبریز و از آنجا به سمت مرند . جلفا و سرانجام از جلفا به سمت مرز نوردوز است. پس از گذشتن از مرز و ورود به مغری در خاک ارمنستان مسیر به سمت مناطق و شهرهای کاپان، تاتو، شیشیان و سپس تا شهر آرنی ادامه پیدا می کند و سرانجام به ایروان می رسد. این مسیر یعنی از  تهران تا ایروان معمولا حدود هجده الی بیست ساعت طول می کشد.

جاده های ارمنستان کمی خطرناک و قدیمی هستند هر چند که معمولا اتفاق خاصی نمی افتد و رانندگان اتوبوس ها و یا ماشین های سواری نهایت دقت خود را بکار می گیرند.


امنیت در ارمنستان:

یکی از مزایای تور ارمنستان این است که این کشور امنیت بالایی دارد و برای سفر تمام قشرها به خصوص خانواده ها و حتی خانمهایی که تنها سفر می کنند، بسیار مناسب است. به طوری که حتی می توانید شبها با خیال راحت در خیابان های ایروان - به خصوص نقاط مرکزی و توریستی شهر - به گردش و پیاده روی مشغول شوید.

البته در طول سفر به این کشور به خصوص اگر به خارج از شهر ایروان سفر می کنید، باید مواظب اموال و دارایی های خود باشید. برای مثال کیف پول، موبایل و یا سایر لوازم دیگر.

در ضمن توصیه می شود که در طول سفر به این کشور تا حد امکان از به همراه بردن برخی از اشیاء و لوازم غیرضروری مانند طلا و جواهرات خودداری کنید.


وضعیت سیاسی ارمنستان:

در حال حاضر به دلیل وضعیت ناحیه قراباغ روابط این کشور با جمهوری آذربایجان و ترکیه تنش آلود است. بنابراین توصیه می شود که در زمان سفر با تور ارمنستان و اقامت در این کشور از صحبت درباره چنین مسائل مهم و حساسی با مردم این کشور خودداری کنید. حتی اگر به دلایلی غیر از گردش و تفریح به این کشور سفر می کنید.

البته در عوض این کشور با کشورهای روسیه و ایران روابط بسیار نزدیکی دارد.


ویزای ارمنستان:

ایرانیان جزو ملت هایی هستند که جهت سفر توریستی به ارمنستان نیازی به اخذ ویزا ندارند و به اصطلاح ویزای این کشور برای اتباع ایران از نوع Visa free access است. شما پس از ورود به این کشور مدت 90 روز می توانید در خاک ارمنستان اقامت کنید. اما در صورتی که به هر دلیلی مدت بیشتری می خواهید در این کشور اقامت کنید باید از قبل با سفارت این کشور در تهران هماهنگ کنید.

مشخصات تماس سفارت ارمنستان در تهران:

آدرس سفارت: تهران - خیابان جمهوری اسلامی - خیابان رازی - نبش خیابان استاد شهریار

تلفن سفارت: ۶۶۷۰۴۸۳۳

فاکس: ۶۶۷۰۰۶۵۷

ساعت های کاری: یکشنبه الی پنجشنبه از ساعت 9 صبح الی 18

وب سایت: http://iran.mfa.am


سیستم حمل و نقل در ایروان:

یکی از نکات مهم تور ارمنستان نحوه رفت و آمد در سطح شهر ایروان و یا دیدار از شهرهای دیگر این کشور است. جهت رفت و آمد درایروان، مسافت های کوتاه در نقاط توریستی مرکز شهر را براحتی می توانید پیاده طی کنید. اما چنانچه قصد دیدار از نقاطی را دارید که در برنامه تور نیستند و یا شما بدون رزرو تور ارمنستان به این کشور سفر کرده اید، می توانید از مترو یا ون های سواری مسافربر (به زبان ارمنی: "ماشروتکا") که هر کدام ایستگاه های خاص خود را در سراسر شهر دارند، استفاده کنید.

تاکسی هم در اغلب نقاط شهر به خصوص در اطراف میدان جمهوری ایروان براحتی پیدا می شود هر چند که هزینه آن گرانتر از مترو و ون است. 

اتوبوس ایروان

در حال حاضر جهت رفت و آمد بین فرودگاه زوارتنوتس و شهر ایروان (که در فاصله 10 کیلومتری یکدیگر قرار دارند) سرویس های مینی بوس و اتوبوس هایی به نام الیت باس (EliteBus) برقرار است که مسافران را ظرف مدت کوتاهی (کمتر از 40 دقیقه) از فرودگاه به مرکز شهر و میدان جمهوری و یا بلعکس جابجا می کند. البته مسافرانی که با تور ارمنستان به این کشور سفر می کنند، نیازی به نگرانی جهت رفت و آمد با چنین وسایل نقلیه ای به فرودگاه را ندارند.


فرودگاه زوارتنوتس ایروان:

این فرودگاه که فرودگاه اصلی ایروان است در سال 1971 میلادی ساخته شده و دارای امکانات حمل و نقل بسیار مناسبی است. البته این فرودگاه مزایای زیادی برای مسافران دارد از جمله:

·         وجود صندلی های راحتی جهت استراحت مسافران

·         امکانات حمل و بسته بندی بار و لوازم مسافران

·         وجود کابین مخصوص افراد سیگاری

·         امکانات مناسبی مانند فروشگاه ها (جهت خرید سوغاتی و یا خوراکی)، فست فودها و رستوران های مختلف با کیفیت های مناسب

·         زیبایی محیط فرودگاه و داشتن نظم و ترتیب و همچنین رعایت نظافت بهداشت


جاذبه ها و نقاط دیدنی ارمنستان:

یکی از دلایل محبوبیت تور ارمنستان وجود نقاط دیدنی فراوان و همچنین جاذبه های توریستی متعدد در سرتاسر این کشور چه در داخل شهر ایروان و چه در نقاط دیگر آن است. بر خلاف تصور بسیاری از افرادی که تاکنون به این شکور سفر نکرده اند، یکی از نکات مهم سفر با تور ارمنستان این است که بسیاری از نقاط دیدنی و تفریحات و سرگرمی های این کشور خارج از شهر ایروان و یا در حومه آن هستند.

به خصوص تفریحات و سرگرمی های جذابی مانند کارتینگ (در حومه ایروان)، پاراگلایدر در کنار دریاچه سوان (که جهت انجام این ورزش باید به روستای Covagyugh و کنار کوه هاتیس باید بروید)، کوهنوردی در کوه های شمال ارمنستان (به خصوص کوه آراگاتس که یکی از بلندترین کوه های این کشور است)، کواد سواری و تله سیژ (در شهر تساگغادزور که به فارسی زاکخادزور نیز تلفظ می شود) و همچنین طولانی ترین خط تله کابین جهان به نام Wings of Tatev (به ارمنی: Տաթևի թևեր) به طول 5.7 کیلومتر که در نقاط مختلف این کشور قرار دارند.


تله کابین ارمنستان


در مجموع می توان گفت که غیر از شهر ایروان از معروفترین و محبوب ترین شهرهای توریستی دیگر ارمنستان می توان به شهر زاخکادزور (تساغکادزور یا دره گل ها) و همچنین شهر های دیلیجان (در شمال ارمنستان) و جرموک (در جنوب این کشور) را نام برد که هر کدام جاذبه ها و زیبایی های بی نظیری دارند.

از طرف دیگر شهر ایروان نیز دارای نقاط توریستی و دیدنی زیادی است که بسیاری از آنها در اطراف مرکز شهر و میدان جمهوری ایروان (yerevan republic square) قرار دارند. این میدان معروف ترین میدان این شهر است و در اطراف آن برخی از بهترین رستوران های ارمنستان و همچنین تعدادی از بهترین هتل های ایروان قرار دارند.

توریسم امروزه نقش مهمی در اقتصاد ارمنستان دارد و توریست ها و گردشگران زیادی هر ساله از شهر ایروان و نقاط توریستی دیگر این کشور بازدید می کنند.

در پایان چند نکته را یادآوری می کنیم:

·         در ارمنستان نه تنها حمل مواد مخدر بلکه ورود داروهای کدئین دار نیز جرم محسوب می شود. از به همراه داشتن چنین داروهایی در سفر با تور ارمنستان خودداری کنید.

·         در صورتی که وسایل یا لوازم خود را در سفر به این کشور گم کردید، می توانید با پلیس ارمنستان تماس بگیرید.

·         هزینه رومینگ بین المللی در این کشور کمی بالاست لذا هنگام سفر بهتر است سیم کارت های این کشور را خریداری و استفاده کنید.

·         هنگام ورود به مکان های مذهبی مانند کلیساها حتما با لباس مناسب وارد شوید.

·         از مکان های امنیتی، دولتی، نظامی و ... که عکس برداری از آنها ممنوع است، عکس یا فیلم نگیرید.

·         هنگام ورود به مکان هایی مانند کلیساهای تاریخی و یا برخی مکان های توریستی سکوت و نظم را رعایت کنید.

·         توصیه می کنیم از امتحان کردن خوشمزه ترین و بهترین غذاهای ارمنستان غافل نشوید.


با آرزوی دیدار شما در تور ارمنستان. آژانس مسافرتی و هواپیمایی الماس نشان مجری مستقیم تور ارزان ارمنستان.