بهترین غذاهای ارمنستان

آشنایی با بهترین غذاهای ارمنستان پیش از سفر با تور ارمنستان یکی از بهترین اقداماتی است که می توانید جهت آماده شدن برای سفر به این کشور انجام دهید. در واقع یکی از دلایل محبوبیت تور ارمنستان امکان چشیدن طعم لذیذ بهترین غذاهای ارمنستان است. این کشور فرهنگ غذایی بسیار غنی و بی نظیری دارد که باعث شده از بین کشورهای همسایه ایران یکی از بهترین کشورها جهت امتحان کردن غذاهایش باشد. 

در واقع یکی از دانستنیهای جالب در مورد ارمنستان نیز همین نکته است که توجه به فرهنگ غذایی و خوراک هاو غذاهای خوش طعم و لذیذ این کشور باعث مشخص شدن شباهت های زیاد در فرهنگ غذایی ما و همسایگان ارمنی می گردد. ناگفته نماند که پیشتر در مقاله بهترین رستوران های ارمنستان به معرفی تعدادی از بهترین رستوران های این کشور پرداختیم اما در این بخش می خواهیم بهترین غذاهایی که می توانید در سفر به ارمنستان امتحان کنید را به شما معرفی کنیم. با امید به اینکه در کنار دیدار از جاذبه های گردشگری ارمنستان و زیبایی های این کشور از صرف نهار و شام خود در بهترین رستوران های این کشور نیز لذت ببرید و سفر خود را خاطراه انگیزتر و جذاب تر کنید.

به خصوص اینکه بسیاری از غذاها و خوردنی های این کشور که در سفر با تور ارمنستان می توانید امتحان کنید، در واقع بسیار به فرهنگ غذایی ما نزدیک هستند و یا یک ریشه دارند. برای مثال نان لواش که در ارمنستان نیز به همین اسم خوانده می شود و یا کباب لولا، نوعی از کباب های ارمنی که شباهت زیادی به کباب کوبیده ما ایرانی ها دارد. یا شاید تعجب کنید که بدانید بسیاری از غذاهای محلی این کشور نیز با برنج سرو می شوند.

در هر صورت امیدواریم با مطالعه این بخش با غذاهای این کشور آشنا شوید و در سفر با تور ارمنستان از چشیدن طعم آنها لذت ببرید:


- لولا کباب (Lula kebab) :

لولا کباب ارمنستان


این غذا یکی از معروفترین و بهترین غذاهای ارمنستان است. لولا کباب بسیار شبیه چلو کباب کوبیده ایرانی ها و همچنین آدانا کباب ترکیه می باشد. شاید تفاوت اصلی پخت لولا کباب با کباب کوبیده ایرانی و یا کباب آدانا این باشد که در پخت این غذای ارمنستان از کمی دارچین استفاده می شود. جالب اینجاست که طرز سرو لولا کباب شبیه سرو چلو کباب کوبیده است بطوری که معمولا در بیشتر رستوران های ایروان و شهرهای دیگر ارمنستان، دو سیخ از این کباب به همراه برنج و گوجه فرنگی پخته شده و معمولا کمی مخلفات خوشمزه و لذیذ جهت پذیرایی سرو می گردد.

جهت تهیه این غذا معمولا از گوشت راسته گوسفند، تخم مرغ، برگ نعناع، سرکه و فلفل قرمز و پیاز استفاده می شود. اگر در سفر با تور ارمنستان هوس کباب کردید، توصیه می کنیم حتما لولا کباب را امتحان کنید.


- دلمه (Dolma) :

غذای دلمه ارمنستان


دلمه یکی دیگر از غذاهای مشترک ایران و ارمنستان است. طرز تهیه آن و حتی ظاهر دلمه های ارمنستان بسیار شبیه دلمه های ایرانی است. البته در ارمنستان از موادی مانند سیر، بادمجان، گوجه فرنگی، عدس، نعناع، پیاز، گشنیز، فلفل قرمز و برنج استفاده می شود و سپس این مواد را لابلای برگ کلم و یا برگ انگور می پیچند.

دلمه یکی از غذاهای محبوب ارمنستان است که می توانید در سفر به این کشور طعم مثال زدنی آنرا بچشید و از آن لذت ببرید. بسیاری از مسافران ایرانی تور ارمنستان در طول سالهای گذشته این غذای محبوب ارمنستان را امتحان کرده و از کیفیت و طعم آن کاملا راضی بوده اند. آنقدر این غذا خوشمزه است که ممکن است حتی در چند وعده غذایی آنرا نوش جان کنید. ناگفته نماند که در زبان ارمنی معمولا این غذا "تولما" (به معنای پرشده) تلفظ می شود.


- مانته (Mante) :

غذای مانتی ارمنستان


این غذا یکی از معروفترین غذاهای محلی ارمنستان است و بسیاری از توریست های تور ارمنستان از سر کنجکاوی در سفر به این کشور حداقل یکبار طعم و مزه آنرا امتحان کرده اند. مانته در اصل نوعی پیراشکی محلی است که با استفاده از گوشت گاو و یا گوسفند طبخ می شود و جهت پذیرایی از طعم دهنده هایی مانند ماست و یا سیر استفاده می شود که طعم لذیذ آنرا دوچندان می کنند. مانته یکی از بهترین غذاهای محلی ارمنستان است که به مسافران تور ارمنستان توصیه می شود حداقل یکبار آنرا امتحان کنند.


- کوفته (Kufta) :

غذای کوفته ارمنستان


کوفته (به زبان ارمنی: կոլոլակ) یکی از دیگر غذاهایی است که نه تنها در ارمنستان بلکه در بسیاری از کشورهای خاورمیانه و غرب آسیا از جمله کشور خودمان محبوبیت زیادی دارد. تنها دستور پخت این غذا در نقاط مختلف تا حدودی با هم فرق دارد و همین هم باعث می شود که طعم کوفته در کشورهای مختلف کمی با هم فرق داشته باشد.

یکی از لذیذترین غذاهایی که در تور ارمنستان توصیه می کنیم حتما آنرا امتحان کنید کوفته ارمنستان است که در بسیاری از رستوران های ایروان و شهرهای دیگر این کشور پخته و سرو می شود. این غذا از گوشت گاو تهیه و در آن از موادی مانند فلفل قرمز، رب گوجه فرنگی، نمک و پودر زیره استفاده می شود که طعمی منحصر بفرد را ایجاد می کنند. معمولا هنگام سرو کوفته در رستوران های ایروان از روغن زیتون و لیمو استفاده می شود.


- کباب ماهی ایشخان (Ishkhan) :

کباب ماهی ایشخان ارمنستان


ماهی ایشخان یکی از لذیذترین ماهی هایی است که هم خانواده ماهی قزل آلا است و در دریاچه سوان و برخی از دریاچه های دیگر ارمنستان و قفقاز صید می شود. این ماهی که معمولا تیغ های زیادی هم ندارد براحتی کباب می شود و به خصوص در رستوران های اطراف دریاچه سوان می توانید طعم لذیذ آنرا امتحان کنید. (درباره این دریاچه لطفا نگاه کنید به مقاله  دریاچه سوان در ارمنستان)


- هاریسا (Harissa) :

بشقاب غذی هاریسا


هاریسا یکی از لذیذترین غذاهای ارمنستان است و طعمی شبیه کله پاچه دارد. در واقع اگر در هنگام سفر با تور ارمنستان برای غذاهایی مانند کله پاچه دلتنگ شدید می توانید بجای آن هاریسا را امتحان کنید. غذایی بسیار خوشمزه و مقوی که در واقع حاصل ساعتها پختن گوشت چرب بره یا مرغ به همراه گندم در آب با حرارت ملایم است. این غذا با وجود دستور پخت نسبتا ساده یکی از بهترین غذاهای محلی این کشور است و معروفیت آن به گونه ایست که بسیاری از گردشگران و جهانگردان تورهای ارمنستان جهت امتحان کردن آن به رستوران های ایروان مراجعه می کنند.


- باستورما (Basturma) :

باستورما ارمنستان


این غذا در واقع نوعی غذای اشتهاآور در ارمنستان است. باستورما در واقع از لایه های گوشت گاو تشکیل می شود که خشک شده و با استفاده از ادویه هایی مانند زیره، سیر، فلفل سیاه و یا فلفل قرمز طعم آن بهبود یافته است. باستورما یکی از بهترین غذاهای ارمنستان است که در بسیاری از فروشگاه ها و اغذیه فروشی ها فروخته می شود. اگر این غذا با نان لواش و یا کمی پنیر میل شود طعم به یاد ماندنی آنرا تا مدتها فراموش نخواهید کرد.


- خورواتس (Khorovats) :

غذای خورواتس ارمنستان


خورواتس یکی از محبوب ترین غذاهای ارمنستان از دید توریست های تور ارمنستان  و هم همچنین نزد مردم محلی این کشور است. این غذا تقریبا شبیه ششلیک ایرانی است و جهت تهیه آن تکه های گوشت بره یا گاو را به سیخ می کشند و بر روی آتش کباب می کنند. این غذا به قدری در این کشور محبوب است و رواج دارد که علاوه بر رستوران ها در بسیاری از مهمانی ها و حتی در ایام عادی سال توسط مردم محلی پخته و تهیه می شود. خورواتس یکی از بهترین غذاهایی است که در سفر با تور ارمنستان می توانید طعم عالی و به یاد ماندنی آنرا امتحان کنید.  


- فاسولیا (Fasulye) :

غذای فاسولیا ارمنستان


فاسولیا آخرین غذای کشور ارمنستان است که در این بخش آنرا مورد بررسی قرار می دهیم. این غذا تا حدودی شبیه خورشت لوبیا است و از تکه های گوشت، لوبیا سبز و گوجه فرنگی پخته می شود. هنگام سرو فاسولیا همانند بسیاری از غذاهای دیگر این کشور از برنج و یا غلات استفاده می شود. این غذا علاوه بر ارمنستان در کشورهای دیگر نیز پخته و تهیه می شود و تنها فرق آن استفاده از مواد اولیه متفاوت است.


در پایان بد نیست اشاره کنیم که علاوه بر موارد نام برده، در کشور ارمنستان نوشیدنی ها و خوراکی های لذیذ محلی دیگری نیز تهیه و سرو می شوند از جمله تعداد بسیار زیادی از انواع سوپ، دوغ های محلی و خوردنی های دیگر که در آینده در بخش های دیگر به معرفی آنها خواهیم پرداخت. در هر صورت امیدواریم که از سفر با تور ارمنستان لذت ببرید و نگران غذا در این کشور نباشید.


آژانس هواپیمایی و مسافرتی الماس نشان مجری تور مستقیم ارمنستان در خدمت شماست.