آشنایی با زبان گرجی برای سفر با تورهای گرجستان

یکی از نکات مثبت تور گرجستان، آشنایی با فرهنگ و تاریخ مردم این کشور است. هنگام دیدار از جاذبه های گردشگری گرجستان و سفر به شهرهای توریستی این کشور با تور تفلیس یا تور باتومی و آشنایی با این مردم این کشور یادگیری زبان گرجی نیز می تواند در زمان سفر به گرجستان کمک موثری به شما کند. به خصوص اگر به تنهایی سفر می کنید و یا دوست دارید که با مردم خونگرم و مهمان نواز این کشور بیشتر آشنا شوید. 

زبان گرجی زبان رسمی کشور گرجستان است که علاوه بر این که زبان رسمی این کشور است توسط اقلیت های گرجی مقیم کشورهای دیگر جهان از جمله ایران، روسیه، آمریکا، ترکیه، جمهوری آذربایجان و اوکراین مورد استفاده قرار گرفته و به آن صحبت می شود. گفته می شود که در حال حاضر بیش از 4.2 میلیون نفر در جهان به این زبان صحبت می کنند.

اگر حتی چند کلمه زبان گرجی را بتوانید یاد بگیرید، در زمان سفر با تور گرجستان مسلما می توانید راحت تر و بهتر با مردم این کشور ارتباط برقرار کرده و حتی در زمانی که در شهرهای گرجستان مشغول گشت و گذار هستید، اگر آدرسی را گم کردید براحتی می توانید از مردم محلی پرسیده و اطلاعات لازم را بدست آورید.

مردم این کشور به زبان گرجی "کارتولی انا" (به گرجی: ქართული ენა) می گویند. این زبان یکی از زبان های قفقازی و جزء شاخه زبان های "کارتولی" می باشد. زبان های کارتولی شامل چهار زبان لازی، مگرلی، سوانی و زبان گرجی می باشند و هم خانواده با زبان های کهن ایرانی هستند.

الفبای گرجی:

اگر در سفر با تور گرجستان، به موزه های گرجستان به خصوص موزه های تفلیس بروید، می توانید آثار بجا مانده از تاریخ فرهنگ کهن این کشور را از نزدیک ببینید از جمله سنگ نوشته های قدیمی به زبان گرجی متعلق به قرن های پنجم میلادی و حتی قدیمی تر مثلا قرن اول پیش از میلاد. گفته می شود که خط گرجی توسط یکی از پادشاهان گرجستان بنام پارناواز یکم ایجاد شده. از آنجایی که گرجستان قرنها بخشی از کشورمان بوده، الفبای باستانی گرجی نیز تا حدودی تاثیر گرفته از الفبای مورد استفاده در ایران باستان (از جمله الفبای اوستایی و خط پهلوی اشکانی و ساسانی) بوده است.

امروزه شما می توانید هنگام سفر با تور گرجستان، در کلیساهای قدیمی و موزه های گرجستان، از بسیاری از دست نوشته های کهن و قدیمی زبان گرجی باستان دیدن کنید. بسیاری از این نوشته ها یا متون مذهبی هستند که توسط راهبان و کشیش های گرجستان در قرن های اولیه مسیحیت نوشته شده اند و یا حاوی تاریخ کهن این سرزمین و ادبیات گرجی هستند.

البته حروف الفبای گرجی چندین بار دچار تغییر و تحول شده تا به امروز رسیده است. امروزه خط و الفبای گرجی دارای 33 حرف است که عبارتند از:

  حروف الفبا

ლ           კ              ი             თ            ზ            ვ              ე              დ            გ             ბ             ა

ქ              ფ             უ            ტ            ს              რ             ჟ              პ              ო            ნ              მ

ჰ          ჯ         ხ          ჭ          წ          ძ          ც          ჩ          შ          ყ          ღ

نکته جالب اینجاست که این زبان بیشتر حروف الفبای آن از نوع صامت هستند و فقط پنج حرف مصوت دارد. از این رو شاید تلفظ برخی از کلمات زبان گرجی برای کسانی که برای نخستین بار اقدام یادگیری این زبان و یا اقدام به سفر با تور گرجستان می کنند، کمی دشوار بنظر برسد. اما مسلما با کمی تمرین می توانید براحتی تلفظ این کلمات را یاد بگیرید. حروف این زبان از چپ به راست نوشته می شوند.

در اینجا جهت آشنایی شما با کلمات زبان گرجی تعدادی از پر کاربردترین کلمات و جملات این زبان را به شما معرفی می کنیم:

- گرجستان: "ساکارتولو" (საქართველო)

- سلام : "گامارجوبا" (გამარჯობა)

- حالت چطور است؟: "روگور خار؟" (როგორ ხარ)

- صبح بخیر: "دیلامش ویدوبیسا" (დილა მშვიდობისა) 

- بعدازظهر بخیر: "ساقامو مش ویدوبیسا" (საღამო მშვიდობისა)

- شب بخیر: "قامه مش ویدوبیسا" (საღამო მშვიდობისა)

- متشکرم: "گمادلوبت" (გმადლობთ)

- زیبا: "لامازی" (ლამაზი)

- تاکسی: "تکسی" (ტაქსი)

- اتوبوس: "آوتوبوسی" (ავტობუსი)

- موزه: "موزمی" (მუზეუმი)

- هتل: "ساستومرو" (სასტუმრო)

- کجاست...؟ "ساد آریس...؟" (სად არის)

- می خواهم بروم به... "تساسولا میندا" (წასვლა მინდა)

- صبحانه: "ساوزمه" (საუზმე)

- نهار: "سادیلی" (სადილი)

- شام: "واخشامی" (ვახშამი)

- قیمت آن چقدر است؟ "را قیرس؟" (რა ღირს)

- گران: "دزویریا" (ძვირია)

- ارزان: "آیاپی" (იაფი)

- فرودگاه: "ایروپورتی" (აეროპორტი)

- خداحافظ (دوستانه) : "ناخ وامدیس" (ნახვამდის)

- خداحافظ (رسمی): "مش ویدوبیت" (მშვიდობით)

با یادگیری این کلمات و جملات زبان گرجی مسلما در سفر با تور گرجستان راحت تر می توانید در بازارها و مغازه ها با مردم مهربان گرجستان در ارتباط باشید و حتی اگر هنگام خرید و گشت و گذار با کسانی مواجه شدید که آشنایی چندانی با زبان انگلیسی نداشتند، براحتی بتوانید صحبت کرده و نیازهای اولیه خود را در سفر به این کشور کهن و زیبای قفقاز برطرف کنید.

با آرزوی سفری خوش برای شما مسافران تور گرجستان. جهت رزرو آفرها و تور لحظه آخری گرجستان با آژانس هواپیمایی الماس نشان همراه شوید. الماس نشان مجری مستقیم برگزاری تور گرجستان.