کلیسا سنت جان کوش آداسی

کوش آداسی یکی از محبوب ترین بندرهای کشتی رانی دریای مدیترانه ترکیه که همه چیزش راجع به آفتاب ، دریا و تفریحات سرگرم کننده است. مانند سایر شهرهای ساحلی کشور ترکیه، سواحل کوش آداسی نیز جزء برترین سواحل دنیا قرار دارند، زیرا علاوه بر شنا و آفتاب، انواع سرگرمی های آبی و هتل های بی نظیر را در خود جای داده اند. شهر کوش آداسی در زمینه سرمایه گذاری و خرید و فروش ملک نیز بسیار مشهر است؛ آب و هوای خوب، قیمت های مناسب و خانه و ویلاهای با امکانات عالی از دلایل جذ سرمایه گذاران به این شهر ساحلی میباشند. یکی دیگر از عوامل انتخاب کوش آداسی توسط گردشگران تور ترکیه ، وجود آثار باستانی بسیار شگفت انگیز در داخل و اطراف شهر میباشد؛ مهمترین جاذبه های گردشگری کوش آداسی : شهر تاریخی افه سوس (یا افسوس)، پاموک کاله ، پارک آبی آدالند ، کلیسای سنت جان ، پارک ملی دلتای آیدین ، جزیره کبوتر، معبد آرتمیس ، جزیره ساموس ، پارک ملی پنینشولا و قلعه کوش آداسی میباشند.


تاریخچه کلیسا سنت جان

سنت جان سالهای آخر عمر خود را در افسس گذراند؛ او در حدود سال 100 میلادی درگذشت و مطابق خواسته اش، در تپه آیاسولوک محلی كه هم اكنون مركز كلیسای سنت جان است، دفن شد. در ابتدا یک پلاک یادبود بر روی مزار او قرار داشت. سیصد سال پس از مرگ سنت جان در قرن چهارم بر روی مقبره او کلیسای کوچکی به شکل صلیب و پوشیده از شش گنبد ساخته شد. ساخت کلیسای اولیه ، از سنگ و آجر ، یک کشف بسیار نادر در معماری زمان خود است. در قرن ششم میلادی ، امپراتور بیزانس جاستینین Justinian دستور ساخت یک کلیسا بزرگ در مقبره سنت جان را صادر كرد. ساخت کلیسا در سال 565 به پایان رسید و سازندگان از عناصر معبد آرتمیس Artemis که در آن نزدیکی قرار داشت استفاده می کردند.


مقبره سنت جان کوش آداسی


در قرن هفتم برای جلوگیری از آسیب رساندن به کلیسا توسط یورش های اعراب ، یک قلعه تپه ای ساخته شد و کلیسا را توسط دیوارهای ضخیم احاطه کرد. نکته قابل توجه گردشگران تور کوش آداسی این است که کلیسای سنت جان در حدود شش قرن مور استفاده قرار گرفت اما در قرن چهاردهم با هجوم ترک ها ، این کلیسا به عنوان مسجد مورد استفاده قرار گرفت و افراد برای زیارت مقبره سنت جان باید هزینه پرداخت میکردند. متأسفانه به دلیل زلزله جدی در همان قرن ، "کلیسای سنت جان" غیرقابل استفاده شد و کلیسای ویران شده برای مصالح ساختمانی غارت شد.


ساختار کلیسای سنت جان کوش آداسی

کاوش های اطراف کلیسای سنت جان از سال 1973 با حمایت های اقتصادی George B. Quatman تحت نظارت Ekrem Akurgal ادامه دارد. در زمان بازدید از کلیسای سنت جان اولین نکته ای که به گردشگران تور کوش آداسی خواهند گفت عظمت کلیسای سنت جان است، زیرا در زمان خود این هفتمین کلیسای جامع بزرگ جهان بود. این کلیسا به ساخت با سنگ ساختمانی و آجر معروف شده بود ، اما ستونهای آن از سنگ مرمر ساخته شده ؛ این کار برای تحمل وزن کل گنبدهای ساخته شده در بالای آن انجام شده است. مقبره سنت جان در زیر گنبد مرکزی قرار داشت که توسط چهار ستون در گوشه ها حمل می شد؛ روی این ستون ها تصاویر امپراطور جاستینیان و همسرش تئودورا حک شده.

بقایایی که هنوز وجود دارد و گردشگران تور کوش آداسی میتوانند از آن بازدید کنند شامل سالن میانی ، دیوارهای جانبی با برخی از ستونها، محراب کلیسا و تعمیدگاه میباشد. نقاشی های آبرنگی چشمگیر روی دیوارها از قرن دهم با نشان دادن سنت جان ، عیسی و یک فرشته ، کلیسا را تزئین می کنند. قانون گمرک افسس که روی یک تخته سنگ مرمر 20 فوتی نوشته شده در کلیسای سنت جان یافت شد و امروزه گردشگرن تور ترکیه میتوانند آن را در موزه باستان شناسی افسس مشاهده کنند.


کلیسا سنت جان کوش آداسی


آدرس و دسترسی به کلیسا سنت جان

دربهای کلیسای سنت جان هر روزه به روی بازدیدکنندگان تور کوش آداسی گشوده میشود، اما ساعت کاری آن در فصول مختلف متفاوت است. در تابستان (آوریل-اکتبر) از 8 صبح تا 7 عصر (قلعه تا 5) و در زمستان (نوامبر-مارس) از 8 صبح تا 5 بعد از ظهر (قلعه تا 4) باز است. هزینه بلیط ورودی 10 لیر ترکیه میباشد. گردشگرانی که با تور ازمیر نیز همسفر میشوند میتوانند در چهل دقیقه به کلیسای سنت جان برسند.

کلیسای سنت جان در 20 کیلومتری شمال شرقی مرکز شهر قرار دارد؛ تپه ایاسولوک در ضلع غربی شهر سلجوق ، در نزدیکی مرکز شهر ، در خیابان سنت ژان واقع شده است و گردشگران تور کوش آداسی می توانند پیاده یا با اتومبیل به آن بروند. درطول مسیر نشانه های قهوه ای وجود دارد که بازدیدکنندگان را به سمت کلیسا هدایت می کند. پارکینگ اتومبیل در کلیسا بسیار کوچک و گران است؛ هزینه پارک یک خودروی واری 7.5 لیر است؛ توصیه می کنیم خودرو را در یکی از خیابان های جانبی پارک کنید و به جای آن آخرین جاده را پیاده طی کنید.

آدرس : Atatürk, St. Jean Cd., 35920 Selçuk/İzmir, Turkey


جاذبه های گردشگری نزدیک کلیسای سنت جان

همانطور که گفته شد، جاذبه های گردشگری کوش آداسی تنها ساحلهای بی نظیرش نیستند ؛ اماکن باستانی مانند پرین و افسوس و زیبایی طبیعی پارک جنگلی دیلک و دلتای آیدین به قدری جذاب است که حتی محتاط ترین گردشگران تور کوش آداسی را مجبور به بازدید میکند. برای بازدید از کلیسای سنت جان باید کمی از شهر خارج شد، به همین دلیل بهترین گزینه انتخاب تورهای روزانه برای چند جاذبه گردشگری میباشد. در زمان همراهی با تور کوش آداسی احتمالا بازدید از کلیسای سنت جان در برنامه گردشگری قرار دارد که یکی از به صرفه ترین گزینه هاست؛ اما اگر تصمیم گرفتید شخصا به گردش در بپردازید پیشنهاد میکنیم از دیگر جاذبه های گردشگری کوش آداسی که در نزدیکی کلیسای سنت جان قرار دارند نیز دیدن کنید. این جاذبه ها شامل : معبد آرتمیس ، مسجد عیسی بیگ ، موزه باستان شناسی افسوس ، خانه حضرت مریم و روستای فرهنگی ستین میشوند.


کلیسا سنت جان در کوش آداسی


هتل های نزدیک کلیسا سنت جان

تور کوش آداسی یکی از محبوب ترین تورهای تفریحی ترکیه است که با جاذبه های طبیعی ، فرهنگی و تاریخی احاطه شده و شهر را تبدیل به یک مرکز تفریحی مناسب برای هر نوع گردشگری از زوج ها تا خانواده ها ، دوستداران هیجان و باستان شناسی تبدیل کرده است. هتل های کوش آداسی با تعدد و تنوع ، به گردشگران تور ترکیه متناسب با شرایط و بودجه و مکان دلخواه امکان انتخاب محل اقامتشان را میدهد. برای دسترسی هر چه بهتر و راحتتر مسافران و گردشگران تور کوش آداسی که علاقه مند به بازدید از کلیسای سنت جان هستند، بهترین هتل های کوش آداسی که در نزدیکی این کلیسا قرار دارند را در لیست زیر ارائه کرده ایم :

·         Cella Boutique Hotel & Spa

·         Ephesus Palace

·         Saint John Hotel

·         Urkmez Hotel

·         Ayasoluk Boutique Hotel