میدان مردکا کوالالامپور

کوالالامپور پایتخت مالزی در سواحل غربی این شبه جزیره واقع شده و با آب و هوای استوایی که دارد بهشتی برای گردشگران علاقه مند به گرما و آفتاب می باشد. دین مورد پذیرش مردم کوالالامپور، مانند سایر شهرهای مالزی اسلام است اما ادیانی مانند بودیسم، مسیحیت و هندوئیسم در این شهر نیز رواج دارد. در کوالالامپور و همچنین در ایالت های دیگر کشور جاذبه های بسیاری وجود دارد و همین نکته توضیح می دهد که چرا مالزی یازدهمین کشور پر بازدید جهان است. با تعداد بیشماری از جاذبه ها در تور کوالالامپور، مطمئناً زمان زیادی برای گشت و گذار و بازدید از اماکن محبوب در کوالالامپور طول خواهد کشید. حمل و نقل عمومی این شهر بسیار متنوع و پیشرفته است و دسترسی به جاذبه های گردشگری شهر، مخصوصا در مرکز شهر با این سیستم به راحتی انجام می شود.


میدان مردکا کوالالامپور Merdeka Square

قطعا زمانی که در مورد کوالالامپور فکر می کنید میدان مردکا اولین چیزی نیست که به ذهن شما می آید. گردشگران در تور کوالالامپور اکثراً به دیدن برج های دوقلوی پتروناس ، برج مناره و محله چینی ها می روند که بدون شک جزء برترین جاذبه های گردشگری مالزی محسوب می شوند؛ اما کوالالامپور بیشتر از اینهاست. کوالالامپور علیرغم تغییر و تحولات بیشمار در منظره خود در طی سالیان متمادی، جذابیت باشکوه خود را با میدان مردکا و محیط استعماری آن در قلب خود حفظ کرده است.

میدان مردکا Merdeka یک میدان با ارزش تاریخی مالزی است که به عنوان میدان استقلال Dataran Merdeka نیز شناخته می شود و برای علاقه مندان به تاریخ و عکس برداری نقطه بی نظیریست. این میدان در واقع یک میدان چمنزار است که یک میله پرچم با 100 متر ارتفاع در آن قرار دارد؛ این پرچم، بلندترین در جهان در همان نقطه ای که پرچم مالزی به نشانه آزادی ملت از انگلیس در 31 آگوست 1957 افراشته شد، برپا شده است. ساختمان های محصور شده در میدان مردکا از نظر سبک و معماری غنی و متنوع هستند و همه چیز را شامل می شوند، از ساختمان های به سبک انگلیسی Tudor گرفته تا معماری اسلامی؛ هر یک از این ساختمانها بخشی از داستان استعمار مالزی را روایت می کنند.


میدان مردکا کوالالامپور


هیچ هزینه ای برای بازدید از میدان مردکا در تور کوالالامپور وجود ندارد و نیازی به داشتن یک راهنما نیست؛ بسیاری از بازدید کنندگان برای بازدید از جاذبه های گردشگری اطراف میدان به آن می رسند. میدان مردکا همچنین یک مکان محبوب برای برگزاری بسیاری از رویدادهای سالانه است، کنسرت ها، کارناوال ها، نقطه شروع یا پایان برای ماراتن ها و گاهی هم مانند روزهای استعمار به زمین نبرد برای مسابقه کریکت تبدیل می شود. در زیر میدان، Plaza Putra قرار دارد که یک مجموعه تفریحی، سرگرمی و رستوران زیرزمینی است. متأسفانه پلازا پوترا اخیرا پس از بارش بسیار سنگین باران فرو ریخت و هنوز هم برای بازدید گردشگران تور کوالالامپور بسته است.


تاریخچه میدان مردکا

در سال 1957، ملتی که اکنون به نام مالزی شناخته می شود، به نام مالایا Malaya مستعمره انگلیس بود و میدان مردکا با نام Padang یا Parade Ground شناخته می شد و از آن برای ورزش و همچنین رژه استفاده می شد. این میدان اسم فعلی خود را پس از اینکه اولین نخست وزیر مالزی ، تونکو عبدالرحمان Tunku Abdul Rahman ، در ساعت های اولیه 31 آگوست 1957 در آن اعلام استقلال کرد بدست آورد. محوطه جلوی میدان مردکا در تاریخ اول ژانویه و همزمان با بازدید از مالزی سال 1990 به طور رسمی به عنوان Dataran Merdeka معرفی شد. این میدان با بناهای میراثی از جمله بنای باشکوه سلطان عبدالصمد و کلیسای جامع سنت مری احاطه شده و جای خود را در لیست بایدهای تور کوالالامپور باز کرده است.


جاذبه های توریستی میدان مردکا در کوالالامپور

میدان مردکا مشهورترین مکان تاریخی کوالالامپور است که برای مردم شهر ارزش بسیاری دارد و در اطراف آن جاذبه های بسیاری برای بازدیدکنندگان تور کوالالامپور وجود دارد. گردش در میدان مردکا بدون بازدید از ساختمان سلطان عبدالصمد کامل نیست که در واقع زیباترین ساختمان این میدان محسوب می شود؛ ساختمان سلطان عبدالصمد در سال 1897 با ترکیب معماری اسلامی از چندین کشور توسط  ساخته شد. اگر می خواهید در مورد تاریخ مالزی اطلاعات بیشتری کسب کنید، از موزه تاریخ ملی واقع در انتهای جنوبی میدان، در سمت چپ پرچم بازدید کنید که ساختمان آن بانک تجاری سابق است و قدمت آن به سال 1910 باز می گردد. این موزه در سال 1966 به عنوان موزه تاریخ ملی درهای خود را به روی گردشگران تور مالزی گشود و از طریق نمایشگاه دائمی آثار باستانی، ثروت میراث تاریخی مالزی را به نمایش گذاشت.

علاقه مندان به خرید می توانند به بازار مرکزی کوالالامپور برای خرید سوغات و غذاهای محلی مراجعه کرده و در عین حال با فرهنگ های مختلف جامعه مالزی آشنا شوند. مکان دیگری که مردم محلی و گردشگران تور کوالالامپور باید از آن بازدید کنند خیابان پتالینگ یا محله چینی ها (Chinatown) می باشد زیرا این بهترین مکان برای چشیدن طعم غذاهای محلی و خرید است. اگر بعد از چند ساعت گردش در خیابان پتالینگ نیاز به خنک شدن دارید، می توانید به سمت میدان برجایا تایمز حرکت کنید، این میدان بزرگترین پارک داخلی سرپوشیده با پارک تم جهانی Cosmo در 35هزار متر مربع برای همه سنین را داراست.


میدان مردکا در کوالالامپور


بهترین زمان بازدید

کوالالامپور مانند سایر شهرهای غربی مالزی آب و هوایی گرم و معتدل در بیشتر ماه های سال دارد و میانگین دمای سالانه این شهر بین 23 تا 30 درجه سانتیگراد می باشد. البته بارش باران در اواخر پاییز و زمستان رخ می دهد و رطوبت هوا را تا حدود زیادی افزایش می دهد و سرد ترین دمای هوا مربوط به ژانویه می باشد. برای بازدید از جاذبه های گردشگری کوالالامپور هر زمان از سال زمان مناسبی به شمار می رود، اما در خصوص جاذبه هایی مانند میدان مردکا که کاملا روباز هستند بهتر است در فصولی غیر از زمستان با تور کوالالامپور همسفر شوید. اما در تاریخ سالگرد استقلال مالزی در 31 آگوست هرساله این میدان مرکز اجرای رژه ملی بوده و با اجراهای متنوع و نورپردازی ها رنگارنگ به یکی از بهترین انتخاب ها در این تاریخ تبدیل می شود. همچنین میدان مردکا تقریباً در تمام سال میزبان برنامه های مختلفی مانند کنسرت های روباز، کارناوال های مختلف و مسابقات ماراتن بین المللی است.


دسترسی به میدان مردکا در تور کوالالامپور

میدان مردکا در قلب مرکز شهر کوالالامپور واقع شده و با طی مسافتی کوتاهی از مسجد جامع و حدود 15 دقیقه پیاده روی از محله چینی ها قابل دسترسی می باشد. این میدان دقیقا روبروی ساختمان سلطان عبدالصمد و درست در کنار باشگاه سلطنتی سلنگور واقع شده است. یکی از راه های دسترسی به میدان مردکا گرفتن تاکسی یا از طریق اتومبیل های شخصی می باشد که با توجه به شرایط ترافیکی حدود 30 تا 40 دقیقه از مرکز شهر زمان می برد. راحت ترین راه برای دسترسی بازدیدکنندگان در تور کوالالامپور به میدان مردکا از طریق حمل و نقل عمومی و رسیدن به هر یک از سه خط قطار LRT است، خطوط قطار کوالالامپور از ایستگاه مسجد جامع عبور می کنند که از آنجا با چند دقیقه قدم زدن به میدان خواهید رسید.

آدرس : Dataran Merdeka, 57000 Kuala Lumpur, Malaysia

شماره تماس اطلاعات : 0060326937905