جزیره ساموس کوش آداسی

کوش آداسی یک مقصد جذاب سفر با کشتی های مسافرتی در تور ترکیه است و کشتی هایی از سراسر دریای مدیترانه و حتی دورتر روزانه از آنجا سفر خود را شروع میکنند؛ این امر حمل و نقل به سایر نقاط اطراف دریای مدیترانه را آسانتر می کند. یکی از سریعترین سفرهایی که می توانید در تور کوش آداسی انجام دهید و سفری که شما را از ترکیه و به اتحادیه اروپا می برد، سفر به جزیره ساموس در یونان است. ساموس Samos ، هشتمین جزیره بزرگ یونانی در دریای اژه، نزدیکترین جزیره به ترکیه است، که از آن با تنگه باریک 1.9 کیلومتری ساموس جدا می شود. طبق آخرین سرشماری جمعیت جزیره 33814 بوده؛ زبان رسمی جزیره یونانی است و انگلیسی و آلمانی به طور عمده در استراحتگاه های توریستی صحبت می شود. نکته جالب توجه گردشگران تور کوش آداسی این است که این جزیره زادگاه فیلسوف و ریاضیدان فیثاغورس، اپیکوروس و بنیان مدرسه ای برای مجسمه سازان بود. محیط این جزیره همراه با پوشش جنگلی فراوان و کوهستانی است و بیش از 1400 گونه از گیاهان نادر را در خود جای داده و زمین های آن به باغ های انگور، درختان زیتون و میوه، پنبه و توتون اختصاص داده می شود.


جزیره ساموس کوش آداسی


نخستین ساکنان این جزیره منشأ مبهمی دارند، اما شواهدی از سکونت در اوایل نوسنگی در سواحل جنوبی، در نزدیکی Tigani وجود دارد. در حدود قرن یازدهم قبل از میلاد Ionians در آن حاضر شدند و تا قرن 7 جزیره یکی از مراکز تجاری پیشرو یونان بود و تجارت با مردمان دریای سیاه ، مصر، لیبی، کورنت و چالسیس انجام شد و به یک رقیب مهم Miletus تبدیل شد. پس از سالها اشغال، جزیره ساموس در سال 189 توسط روم به عنوان یک منطقه آزاد شناخته شد و به پادشاهان پرگامون داده شد. در طول جنگ استقلال یونان (1821-29) ساموس علیه ترکیه قیام کرد و آزادی خود را بدست آورد ، اما در سال 1832 به ترکیه تحویل داده شد تا توسط یک فرماندار یونانی منصوب ترکیه اداره شود. در سال 1912 پس از بمباران مختصر توسط دو کشتی جنگی ایتالیا باعث تخلیه ترک ها و پیوستن جزیزه به یونان شد.


جاذبه های توریستی جزیره ساموس

1- معبد هرا Heraion : طبق اساطیر یونانی، الهه هرا در ساموس به دنیا آمد و هنوز ویرانه های معبد وی باقی مانده است، فقط یک ستون از 115 ستون غول پیکر آن با تقریبا نیمی از ارتفاع اصلی. یک مجسمه باستانی منحصر به فرد در هنگام کاوش در شرق هرائون پیدا شد که اکنون در موزه باستان شناسی ساموس نگهداری میشود. یونسکو این معبد را در لیست مکانهای میراث فرهنگی جهان گنجاند و همین امر باعث جذب گردشگران بسیاری از تور کوش آداسی به این معبد شده است.

2- شهر Pythagorion : در ساحل جنوبی جزیره ساموس شهر کوچک Pythagorion که در سال 1955 به افتخار فیثاغورث به این نام تغییر داده شد. در قرن ششم قبل از میلاد این شهر که Tigani نام داشت بندر باستانی قوی در تجارت بود و بقایای آن در کنار ویرانه های یونانی هنوز هم قابل مشاهده میباشد. یک موزه کوچک باستان شناسی در این شهر وجود دارد که سنگ های یادبود، مجسمه های مرمر، سکه ها و سرامیک های کشف شده در این منطقه را به نمایش میگذارد.

3- ساحل Tsamadou : ساحل Tsamadou درست در خارج از کوککاری در خلیج زیبایی قرار دارد و با یک مسیر نسبتاً شیب دار پوشیده از درختان کاج به سمت جاده اصلی قابل دسترسی است. در این ساحل انواع کافه ها و تخت های آفتابی وجود دارد و در بین جوانان از محبوبیت بالایی برخوردار است. این ساحل با آب های فیروزه ای خود در شمال جزیره ساموس قرار دارد و یکی از بهترین سواحل برای علاقه مندان به غواصی در تور کوش آداسی میباشد.


ساحل جزیره ساموس کوش آداسی


4- موزه باستان شناسی ساموس Samos Archaeological Museum : این موزه که در محل زندگی قبلی شاهزاده ساموس و ساختمان جدیدی در مقابل آن قرار دارد، نمایشی از یافته های Heraion (معبد هرا) میباشد. سالن اصلی به طور ویژه بزرگ ساخته شده تا محل قرار گرفتن مهمترین اثر باستانی باشد، سنگ مرمری مربوط به قرن ششم پیش از میلاد، به طول 4.8 متر از یک کورس باستانی (مرد جوان ورزشکار). تنه این مجسمه در 1980 ، سر آن (70 سانتی متر قد) در 1984 و زانو 70 سال قبل از آن، در سال 1912 پیدا شد. نمایشگاه های دیگری شامل مجسمه های هلنیستیکی و رومی و مواد ماقبل تاریخ مانند سفال، عاج و برنز برای بازدید گردشگران تور کوش آداسی وجود دارد.

5- تونل Eupalinos : زمانی این تونل ها یکی از شگفتی های جهان به حساب می آمدند، یک قنات زیرزمینی که در دو کیلومتری غرب شهر Pythagorion قرار دارد. این قنات با یک کیلومتر طول و تقریباً 1.75 متر ارتفاع و عرض توسط اوپالینوس در قرن ششم قبل از میلاد ساخته شد. حفاری آن از دو طرف شروع شد و با موفقیت در وسط به یکدیگر رسیدند، البته با توجه به اینکه قبل از ظهور نقشه بوده، رخداد بسیار چشمگیری است و حتی در لیست جاذبه های کوش آداسی نیز قرار دارد. در فاصله 425 متری ورودی، می توانید نقطه‌ای را ببینید که این دو حفره با یکدیگر ملاقات کردند و یک مفصل تقریباً کامل را ساختند.

6- روستای Kokkari  : کوککاری یک دهکده کوچک ماهیگیری بود که امروزه به دهکده تفریحی رنگارنگ در ضلع شمالی جزیره در 10 کیلومتری شهر ساموس تبدیل شده است. در این دهکده ساحل سنگریزه طولانی با آب های شفاف که برای اسکی بادی محبوب است وجود دارد. اگر می خواهید کمی ورزش کنید، مسیر پیاده روی هشت کیلومتری بین کوکاری و دهکده کوهستانی جذاب وورلیوت Vourliotes را از دست ندهید و هنگامی که به Vourliotes رسیدید، حتما خوردن غذا در یکی از کافه های روستا قبل از برگشتن را امتحان کنید.

7- ساحل Lemonakia : ساحل لموناکیا به طول 400متر با پیاده روی از روستای کوکاری قابل دسترسی است. این ساحل در فاصله صد متری جاده اصلی قرار گرفته و با داشتن آب آرام تر از ساحل های دیگر برای شنا در تور کوش آداسی ایده آل میشود. در این ساحل صندلی های آفتاب، کافه و غذاخوری کوچک و اتاق هایی برای اجاره به گردشگران تور کوش آداسی وجود دارد.

8- کوه Kerkis و ساموس جنوبی : کوه کرکیس با 1434 متر ارتفاع در مرکز بخش جنوبی ساموس قرار دارد، می توان از طریق مسیر پیاده روی آن را فتح کرد. حومه اطراف کوه کرکیس یک محیط آرام و کمتر توسعه یافته از ساموس را به نمایش می گذارد. در این منطقه فقط چند دهکده ماهیگیری آرام و تنها یک منطقه تفریحی مناسب در Votsalakia (همچنین با نام کامپوس نیز شناخته می شود) پیدا خواهید کرد. همچنین ساحل های زیبایی در این منطقه وجود دارند شامل ساحل زیبا و فوق العاده ساکت Psili Ammos که میزبان تعدادی رستوران و اقامت گاههای اجاره ای است.

9- شهر Vathi : شهر واتی ، پایتخت جزیره، بزرگترین شهر و بندر اصلی، ممکن است به عنوان یک مکان ایده آل برای قدم زدن نباشد، اما دارای چندین ساختمان و عمارت ارزشمند نئو کلاسیک است. شهر قدیمی آنو Ano، کلیسای Ai Giannakis و معماری خانه های جذاب در کوچه های باریک که نشان دهنده تأثیرات آناتولی و مقدونیه است از جمله جذابیت های این شهر می باشد. شهر در سال 1832 به عنوان پایتخت جزیره انتخاب شد و با حدود 9000 نفر جمعیت دارای انواع امکانات گردشگری، حمل و نقل به داخل جزیره و شهرهای اطراف مخصوصا در تور کوش آداسی میباشد.


شهر واتی جزیره ساموس در کوش آداسی


10- صومعه Panagia Spillan : تپه ای در پشت شهر Pythagorion صومعه عجیب و سفید رنگ Panagia Spiliani (صومعه غار مریم مقدس) که در سال 1586 تأسیس شد، قرار دارد. از ورودی 95 قدم به داخل یک غار بزرگ، خنک و آرام، با یک کلیسای کوچک در انتها که با آیکون های مذهبی تزئین شده را خواهی دید. از این صومعه ، مناظر شگفت انگیزی از شهر و کنار دریا به سمت ساحل ترکیه را میتوانید ببینید و در روز 21 نوامبر مراسم تجلیل از مریم مقدس در آن برگزار میشود.


دسترسی به جزیره ساموس کوش آداسی

جزیره ساموس توسط هواپیما و کشتی از ترکیه قابل دسترسی میباشد، اما به دلیل تعداد محدود پروازها و هزینه بالای آنها بازدیدکنندگان معمولا با کشتی به آن سفر میکنند. شرکت های کشتی رانی بسیاری وجود دارد که هر روزه در فصل اوج گردشگری (شروع آوریل تا پایان اکتبر)، از کوش آداسی به ساموس و بالعکس سفر می کنند و می توانید بلیط یک طرفه یا رفت و برگشت این کشتی ها را بخرید. زمان شروع تور جزیره ساموس معمولا بین 7 تا 9 صبح متغیر است و زمان برگشت 5 عصر میباشد. رفتن به جزیره ساموس در تور کوش آداسی حدودا 60 تا 90 دقیقه‌ سواری در یک کشتی جذاب طول میکشد و معمولا بازدید از جزیره نیمی از روز زمان میبرد (حدوداً 7-8 ساعت).

کشتی های مجموعه Meander Travel چهارشنبه و جمعه به Pythagorion و بقیه هفته به شهر واتی را با 30 یورو ارائه می دهد. علاوه بر هزینه بلیط 10 یورو هزینه مالیات بندر نیز به آن اضافه میشود. در فصل اوج این شرکت در روزهای سه شنبه، پنجشنبه و یکشنبه کشتی های اضافی را به حرکت در می آورد.

شرکت Blue Cruise روزانه 08.30 و 17:00 کشتی سریع به ساموس دارد، این سفر 50 دقیقه طول می کشد و 40 یورو که شامل مالیات است هزینه دارد.

TravelShop Turkey با ارائه بلیط 40 یورویی جزیره ساموس در ساعت 8.30 صبح هرروزه حرکت میکند. هزینه کودکان زیر 6 سال رایگان و کودکان بین 7 تا 12 سال باید 18 یورو پرداخت کنند.


کشتی های جزیره ساموس کوش آداسی


اقامت در جزیره ساموس

اگر در کوش آداسی به سر می برید، یا عاشق تاریخ هستید و قبلاً در افه سوس نیز بوده اید، پس حتما جزیره ساموس را برای یک جزیره تاریخی در یک فرهنگ کاملاً متفاوت امتحان کنید. اگر عاشق سواحل هستید، خوشحال خواهید شد که بدانید ساموس برخی از بهترین سواحل دریای مدیترانه را دارد. اگرچه تعداد جزایر یونان بسیار زیادند و بسیاری از آنها دیدنی هستند اما یافتن جزیره ای به عنوان رقیب ساموس دشوار است. حیات وحش بی نظیر جزیره ساموس یکی از جاذبه های شگفت انگیز برای گردشگران تور کوش آداسی میباشد. اگر تصمیم دارید که اقامت خود را در ساموس طولانی تر کنید، انواع مختلفی از اقامتگاه ها در جزیره وجود دارند، از هتل های سنگ تراشی باستانی، استودیوهای معمولی و آپارتمان های سلف سرویس گرفته تا ویلاهای بزرگ؛ همچنین بسیاری از اتاق ها و آپارتمان ها در ساحل اقیانوس وجود دارد که شما را تنها با چند قدم فاصله از سواحل زیبا قرار میدهد.


بهترین زمان سفر به جزیره ساموس کوش آداسی

ساموس از آب و هوای مدیترانه ای با تابستانهای گرم و خشک و زمستانهای معتدل و بارانی برخوردار است. عموماً در مناطق شمالی و غربی جزیره کمی مرطوب و خنک تر و در ارتفاعات بالاتر کوهستان بسیار سردتر میباشد. میانگین دمای روزانه در ژانویه و فوریه از 10 درجه تا 27 درجه سانتیگراد در ماه های جولای و آگوست متغیر است.

بهترین زمان برای رفتن به ساموس برای تعطیلات ساحلی در تور کوش آداسی از ماه ژوئن تا اواسط سپتامبر میباشد که شما یک دمای دلپذیر یا گرم خواهید داشت. در اوایل ماه ژوئن، هوا می تواند در شب کمی خنک باشد، در ماه می نه تنها دریا کمی سرد است، بلکه هوا می تواند برای حمام آفتاب در بعضی روزها خنک شود. اگر می خواهید از ویرانه های یونان باستان دیدن کنید، بهترین زمان بهار است؛ در ماه آوریل و ماه می، زیرا در تابستان می تواند بسیار گرم باشد. همچنین می توانید ماههای اکتبر و نوامبر در پاییز را برای سفر به جزیره ساموس در تور کوش آداسی انتخاب کنید، زیرا هوا معتدل، جمعیت گردشگران کم و هزینه ها بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.