نکات سفر با تور قشم

ایران برای شهرهای کلاسیک مملو از مساجد خیره‌ کننده و باغهای رویایی خود، مقصدی شناخته شده است. در حالی که در سراسر ایران شهرها و کویرهای مختلفی پیدا می کنید، طبیعت جزیره قشم کاملاً متفاوت است و باعث می شود احساس کنید در یک کشور کاملاً جدید هستید. قشم جزیره دلفین مانند، بزرگترین جزیره خلیج فارس، دارای جاذبه های طبیعی فراوانی است، از جزایر بکر گرفته تا جنگل های حرا ، دره ها، غارها و کلیه حیوانات وحشی و میراث فرهنگی فراوان. جاذبه های طبیعی، غذاهای محلی و دریایی و معاشرت با مردم خونگرم قشم در کنار هم سفر با تور قشم را برای هر گردشگری بسیار لذت بخش میکند.

سنن و آداب و رسوم مردم جزایر قشم، هرمز، لارک و هنگام مدت هاست که ثابت بوده و کمتر تحت تأثیر فرهنگ های غربی و خارجی قرار گرفته. صبر، مهمان نوازی و تحمل در برابر کاستی ها و سختی های آب و هوا از ویژگی های خاص و ناب مردم این جزایر است. برخلاف بیشتر مردم ایران، بومیان جزیره قشم مسلمانان اهل سنت هستند و در واقع ، بسیاری از آنها با لهجه عربی صحبت می کنند. اما شاید، برجسته ترین نکته در تور قشم نحوه لباس پوشیدن زنان محلی در فضاهای رنگارنگ و پوشیدن ماسک های عجیب باشد؛ آنها ادعا می کنند دلیل پوشیدن آن بیشتر فرهنگی است تا مذهبی.


جزیره قشم


همه گردشگران تور قشم از سراسر دنیا، می توانند بدون اخذ ویزا در مدت 14 روز یا کمتر در جزیره کیش یا قشم بمانند. فقط آمریکایی ها، کانادایی ها و انگلیس ها موظف هستند یک راهنمای اسکورت معتبر داشته باشند که در بدو ورود منتظر آنها باشند. راهنما باید حتماً نامه های رزرو هتل مسافر را با خود داشته باشد و اداره مهاجرت فرودگاه را 48 ساعت قبل از رسیدن مسافر آمریکایی / کانادایی / انگلیس از ورود او مطلع کند.


تاریخچه جزیره قشم

براساس شواهد تاریخی، جزیره قشم بیش از 1000 سال قدمت دارد، از دوران قبل از اسلام؛ در واقع، اولین شواهد از حضور انسان در این جزیره به دوره پارینه سنگی باز می گردد. با توجه به موقعیت استراتژیک این جزیره که در نزدیکی دهانه خلیج فارس قرار دارد، بارها در طی قرون متمادی مورد حمله مهاجمان مختلفی از جمله امویان، عباسیان، پرتغالی ها و انگلیسی ها قرار گرفته است. در زمان دولت امپراتوری ساسانیان ، این جزیره "ابرکاوان" نامیده می شد و پس از آن لافت و کشم نیز نامیده میشد. در دهه های اخیر با افزایش اقامت گاههای محلی بسیاری از مردم به صنعت گردشگری روی آورده اند و وجود مراکز خرید سنتی و مدرن باعث جذب هرچه بیشتر گردشگران تور جزیره قشم و ارتقای سطح اقتصادی جزیره شده اند.


غذاهای جزیره قشم

جزیره قشم غذاهای محلی بسیار خوشمزه ای دارد که به مسافر در تور قشم امتحان آنها توصیه می شود. ماهی، میگو، خرچنگ، صدف، گوشت، خرما، آرد، شکر و سبزیجات مواد اصلی غذاهای قشم هستند. غذاهای محلی قشم همچون: میگو سرخ شده، قلیه ماهی، هواری، زیبن هوور،کلمبا، برنج دیشو، کباب بزی و زیبن میگو در لیست غذاهای پیشنهادی هر رستورانی قرار دارد. شما می توانید غذاهای خوشمزه قشم را در رستوران های خوب جزیره مانند: الوند، حاج غفور، شب های جزیره، دبش، نعیم و سیمرغ امتحان کنید. اگر به خوردن غذای فست فود علاقه مند هستید، رستوران های خرچنگ و سیحون می توانند گزینه های خوبی برای شما باشند.


غذای جزیره قشم


چای شیر نوشیدنی سنتی جزیره قشم است که شیر، چای سیاه، هل، میخک، دارچین، آب و عسل مواد تشکیل دهنده این نوشیدنی سنتی هستند و گردشگران تور قشم می توانند آن را در چای خانه های سنتی یا رستوران های این جزیره امتحان کنند.


جغرافیای جزیره قشم

مسافران بسیار کمی از ایران به عنوان یک مقصد ساحلی یاد می کنند، اما واقعاً می تواند چنین باشد؛ با بیش از 1500 کیلومتر خط ساحلی کشف نشده، سواحل خلیج فارس مکانی برای مناظر، فرهنگ و البته جزایر زیبا و بی نظیر است. جزیره قشم بخشی از استان هرمزگان، در تلاقی مرز جنوبی ایران با دریا قرار دارد و تنگه هرمز را تا دریای مکران و اقیانوس هند تشکیل داده است. نزدیکترین فاصله جزیره تا ساحل اصلی ، در شمال شرقی به بندر لافت است که در حدود یک مایل دریایی (1800متر) فاصله دارد و پل خلیج فارس در این مکان ساخته شده. جزیره قشم در حدود 1491 کیلومتر مساحت دارد که 300 کیلومتر آن به منطقه آزاد اختصاص داده شده است. قشم بزرگتریم جزیره غیرمستقل جهان، یک مقصد محبوب برای گردشگران تور داخلی ایران است و به نظر می رسد در سالهای اخیر در بین خارجی هایی که به کشور ایران سفر می کنند محبوبیت بیشتری کسب کرده است.


دسترسی به جزیره قشم

دسترسی از داخل ایران به جزیره قشم: رسیدن به جزیره قشم بسیار آسان است زیرا یک مقصد بزرگ توریستی برای گردشگران داخلی است. پس از رسیدن به بندرعباس یک کشتی محلی از بنادر مسافربری بندرعباس، هر یک ساعت یک بار به سمت جزیره حرکت می کند و 200هزار ریال قیمت دارد و حدود 50 دقیقه تا رسیدن طول می کشد. کشتی از هرمز تا قشم ساعت 8 صبح و 3 بعد ازظهر حرکت میکند و 50 دقیقه طول می کشد، بلیط 175هزار ریال است.


دسترسی به جزیره قشم


قبلاً قایق های موتوری برای انتقال گردشگران تور قشم بین جزایر وجود داشت اما پس از حادثه هایی که چندین نفر جان خود را از دست دادند این قایق ها دیگر استفاده نمی شوند. توجه داشته باشید کشتی های بین هرمز و قشم اغلب به دلیل آب و هوا لغو می شوند، احتمال لغو کشتی های بندرعباس کمتر است.

پرواز به جزیره قشم

پروازهای منظم از اغلب شهرهای مهم ایران مانند شیراز، تهران، یزد و ... به فرودگاه قشم و برعکس انجام می شود، این موارد را می توان به راحتی در یک آژانس مسافرتی در داخل کشور رزرو کرد. همچنین یک پرواز روزانه به دبی و مسقط انجام می شود اما اطلاعات دقیقی از زمان رفت و برگشت در دسترس نیست.

حمل و نقل در جزیره قشم

به جز برخی از تاکسی ها که در جزیره  میچرخند، هیچ حمل و نقل عمومی برای گردشگران تور قشم در جزیره وجود ندارد. تاکسی های معمولی در مقایسه با استانداردهای داخل کشور بسیار گران هستند اما ساده ترین راه برای گردش در شهر می باشند. اگر می خواهید در جزیره آزادی داشته باشید، اجاره اتومبیل بهترین گزینه است، شرکت های زیادی در جزیره وجود دارند که به صورت اینترنتی یا حضوری امکان اجاره خودروهای دلخواه را میدهند. البته مبلغ اجاره کمی گران می باشد اما معمولا تمامی آنها دارای بیمه مسافری هستند.


آب و هوای جزیره قشم

قشم در گروه مناطق گرم و خشک قرار می گیرد و رطوبت نسبی بالایی دارد. متوسط دمای سالانه در جزیره قشم حدود 26 درجه سانتی گراد با میانگین حداکثر و حداقل دمای روزانه آن به ترتیب 33 درجه سانتیگراد و 18 درجه سانتیگراد می باشد. اختلاف دمای فصلی جزیره قشم بسیار زیاد و گرمترین هوا در ماه جولای تا سپتامبر(تیر-شهریور) و سردترین هوا در ماه ژانویه و فوریه(دی-اسفند) می باشد. تا کنون در جزیره قشم حداکثر و حداقل دمای مطلق در دمای 46 و 0 درجه سانتی گراد ثبت شده. بهترین زمان سفر با تور قشم در پاییز و زمستان می باشد که از گرمای آزاردهنده تابستان خبری نیست.

دمای آب دریا از حداقل 22 درجه سانتیگراد تا حداکثر 32 درجه سانتی گراد در تابستان تغییر می کند و دمای آب برای هر پنج متر عمق 1 درجه سانتیگراد کاهش می یابد. جزر و مد زیاد در جزیره قشم رخ می دهد که اختلاف میانگین آن بین 2 تا 3 متر است. امواج اطراف قشم غالباً کمتر از یک متر ارتفاع دارند، بنابراین می توان دریا اطراف قشم را دریای آرام نامید؛ اما در سواحل جنوبی و شرقی، امواج گاهی اوقات بیش از 3 متر ارتفاع دارد.


اقامت در جزیره قشم

هتل های خوب سه، چهارو پنج ستاره ای در جزیره قشم وجود دارند که از نظر قیمت با توجه به امکانات و محل قرارگیری دسته بندی میشوند. بیشتر این هتل ها ساحلی بوده و در قسمت شرقی جزیره واقع شده اند. در فصول اوج گردشگری بهتر است گردشگران تور قشم از دو سه ماه زودتر اقدام به رزرو آنها کنند تا علاوه بر ظرفیت های خالی از قیمت مناسب آنها بهره مند شوند. از بهترین هتل های جزیره قشم که امکانات خوبی را با قیمت های مناسب برای مسافران تور قشم ارائه میکنند میتوان هتل سورینت، هتل ساحل طلایی، هتل مارینا، هتل خلیج فارس، هتل کیمیا 3 و 4، هتل آپادانا و هتل پلاس را معرفی کرد.


اقامتگاه بومگردی جزیره قشم


تقریباً در هر شهر کوچکی اقامتگاه های بومگردی برای اجاره وجود دارند که در واقع خانه های مردم محلی میباشد، اما بسیاری از آنها به صورت آنلاین اطلاعات ندارند. گردشگران تور جزیره قشم میتوانند این اقامت گاهها را با قیمت بسیار مناسب تری اجاره کنند؛ علاوه بر هزینه کمتر، این اقامت گاهها معمولا در تمامی مناطق جزیره وجود دارند و نسبت به هتل ها به جاذبه های گردشگری قشم نزدیک تر میباشند. معروف و محبوب تریت اقامت گاههای بومگردی در بین گردشگران تور قشم عبارتند از اقامتگاه هفت رنگو، اقامتگاه خالو منصور، اقامتگاه ناخدا امینی، اقامتگاه کوتوک، اقامتگاه خانه دوست و اقامتگاه کلودنگ.


جاذبه های گردشگری قشم

جزیره قشم دارای یک ژئوپارک بی نظیر است و در بعضی از مناطق بی نظیر و شگفت انگیز حیوانات وحشی و بناهای تاریخی فراوانی وجود دارند. علاوه بر این، آنچه که در مورد این منطقه جالب توجه و به نوعی جاذبه توریستی محسوب میشود فرهنگ ساکنان آن است که ترکیبی از فرهنگ های ایرانی و عربی می باشد. تور جزیره قشم در ایران از نظر گردشگری محلی بسیار پر طرفدار است و در سال های اخیر نیز در بین توریست های خارجی جایگاه ویژه ای پیدا کرده. نیمی از جزیره قشم به عنوان میراث جهانی یونسکو معرفی شده و جاذبه های طبیعی شگفت انگیزی را ارائه می دهد. دیدنی های شگفت انگیز زمین شناختی ، آن را بیشتر و بیشتر مورد علاقه گردشگران بین المللی تور قشم قرار می دهد.

همچنین جزیره قشم یکی از بهترین مکان های خرید در ایران است که خود عامل مهمی در افزایش تقاضای تور قشم میباشد. یكی از محبوب ترین سوغات های قشم ، نوعی لباس زنانه دستباف كه لباس "شك بافی" نام دارد، میباشد. فرش، گیلیم و حصیر از دیگر صنایع دستی این جزیره هستند که می توانید آنها را از بازار قدیمی قشم خریداری کنید. قشم همچنین دارای مراکز خرید مدرن و خوبی مانند: سیتی سنتر، صدف، زمرد، پردیس ، ستاره، فردوسی و دو دلفین است.

مهمترین جاذبه های گردشگری در تور قشم در لیست زیر ارائه شده اند:

1. تنگه چاهکوه

2. غار نمکدان (طولانی ترین غار نمکی جهان)


غار نمکدان جزیره قشم


3. روستای شیب دراز

4. جنگل حرا

5. جزیره هنگام و تور دلفین ها

6. قلعه پرتغالی ها

7. دره ستارگان

8. غار خربس

9. جزیره ناز

10. قلعه نادری و چاه های تلا در لافت