غار داملاتاش آلانیا

آلانیا شهر زیبای کوچک واقع در ساحل دریای مدیترانه است و در اطراف آن کوه های بلند، مراتع وسیعی سبز، فلات ها و رودخانه های بی شماری قرار دارد. این شهر دارای آب و هوای معتدل با 300 روز آفتابی در سال میباشد و درجه دمای هوا به ندرت زیر 10 درجه میرسد. به دلیل قیمت مناسب، آب و هوای فوق العاده، سواحل شنی، اماکن تاریخی و غذاهای خوب آلانیا یکی از پر جنب و جوش ترین مقاصد تور ترکیه به شمار می رود. آلانیا دارای سهم قابل توجهی در گردشگری کشور است؛ با افزایش گردشگری که در دهه 1980 آغاز شد، شهر شکل فعلی خود را گرفت و صنعت گردشگری به یکی از مهم ترین پایه های اقتصاد آلانیا تبدیل شد. از آنجا که آلانیا فرودگاه ندارد، تمام پروازهای داخلی یا خارجی تور آلانیا به فرودگاه بین المللی آنتالیا انجام میگیرد، و بعد از یک و نیم ساعت سواری به آلانیا میرسند.

جاذبه های گردشگری آلانیا بسیار فراوان هستند و بیشتر آنها شامل جاذبه های طبیعی مانند سواحل، رودخانه ها، آبشار و غارهای شگفت انگیز میشوند. در ترکیه حدود 3000 غار کشف و بررسی شده و در آلانیا نیز غارهای طبیعی به علت طبیعت منحصر به فرد آن وجود دارد. به دلیل نزدیکی به مرکز شهر، برای گردشگران تور آلانیا بازدید از غار داملاتاش Damlataş گزینه بسیار مناسبی میباشد.


غار داملاتاش آلانیا

غارهای داملاتاش (که در ترکی به معنای چکیدن آب از سطح بالا است) مجموعه ای از غارهای شیب دار در شهر آلانیا قرار دارد و یکی از منحصر به فرد ترین ها در جهان میباشد. این غار در قسمت غربی شهر و شمال غربی قلعه تاریخی آلانیا (که در قرن 13 توسط سلجوقیان ساخته شد) قرار دارد و اولین غار توریستی ترکیه است. ورودی غار رو به دریای مدیترانه در یکی از بهترین سواحل آلانیا ، ساحل داملاتاش قرار دارد. غار داملاتاس به دو دلیل برای گردشگران تور آلانیا مهم است؛ یکی ظاهر شگفت انگیز و دیگری خاصیت هوای داخل آن. غار داملاتاش هر روز بین 9 صبح تا 5 عصر باز است و هزینه بلیط ورودی آن 5 لیر ترکیه میباشد.

آدرس : Atatürk Blvd, Alanya, Antalya Province 07400, Turkey


غار داملاتاش آلانیا


تاریخچه غار داملاتاش

این غارها در سال 1948 در حین یک انفجار توسط دینامیت برای استخراج سنگ درهنگام ساخت بندر آلانیا به صورت تصادفی پیدا شده اند. پس از آن مردی به نام Gallup Dere یک مقاله خبری جالب در روزنامه دید "در زمان جنگ جهانی دوم، عده ای از سربازان آلمانی در غار پنهان شده بودند؛ در میان آنها یکی از کسانی که آسم داشت در غار درمان شد." هنگامی که او این خبر را خواند، به یاد غار کشف شده افتاد. او روزنامه را به دستیار شهردار آلانیا، Ahmet Taucus نشان داد و گفت که اگر این اتفاق در آلمان رخ داده پس می تواند در آلانیا نیز رخ دهد.

پس از ورود متخصصان و مقامات در آلانیا، اولین تحقیق توسط فیزیکدان Dr. Tychocian Ignan و Dr. Solomon Turkonal انجام شد. گروه دوم که شامل شیمیدانان بودند نیز به غار آمدند و پس از بررسی آن، نتیجه گرفتند که غار داملاتاس نیز مانند مدل آلمانی است. پس از انتشار خبر درمانگر بودن هوای داخل غار، جمعیت گردشگران تور آلانیا چند برابر شد و هتل های آلانیا قادر نبودند آنها را اسکان دهند؛ بنابراین مردم آلانیا شروع به میزبانی گردشگران در خانه های خود کردند؛ بنابراین پایه گردشگری آلانیا از این طریق تاسیس شد.


ساختار غار داملاتاش

نکته جالب توجه گردشگران تور آلانیا این است که  بارش باران نقش مهمی در تشکیل غار داملاتاش ایفا کرده. زیرا باران حاوی گاز و اسید کربنیک است که سنگ آهک و دیگر سنگ های مشابه را حل می کند. قطره های باران حفره هایی را در لایه های حاوی سنگ آهک زمین ایجاد می کند و سپس حفره های بزرگ ایجاد میشوند. برخی از قطرات کوچک باران درون حفره ها یخ می زنند و به شکل استالاکتیت ها و استالاگمیت ها تشکیل می شوند؛ هنگامی که آنها بلندتر شده به یکدیگر متصل میشوند و ستون های غار را تشکیل می دهند. پس از ورود به غار ازیک مسیر 20-30 متری، یک سوراخ استوانه ای با قطر 13-14 متر و ارتفاع 15 متر با استالاکتیت ها و استالاگمیت ها و ستون های رنگی قرار دارند که طی یک دوره 15000 ساله ایجاد شده اند. استالاکتیت ها، به شکل قندیل های یخی از دیواره غار آویزان شده اند و استالاگمیت ها کوه های گرد یا مسطح هستن که به علت رسوبات معدنی آب در کف غار تشکیل می شوند.

داملاتاش دارای دو سطح با حفره استوانه ای است که محل عبور گردشگران تور آلانیا به بخش پایینی میباشد. این غار توسط لایه هایی ایجاد شده، که در ششم و آخرین بخش نخستین دوره زمین شناسی ظاهر شده اند  و امکان فروپاشی آن وجود ندارد زیرا در سراسر غار ضخامت دیوارها 10 متر است. فضای داخل غار 2500 متر مکعب و مساحت کل حفره 200-180 متر مربع است. گردشگران تور آلانیا میتوانند با دوربین خود از داخل غار عکس بگیرند اما باید بدانند که لنز دوربینشان همواره مرطوب خواهد بود. همچنین در اطراف غار مغازه های کوچکی برای فروش سوغات ، غذا و یادگاری تور آلانیا وجود دارند.


غار داملاتاش در آلانیا


راز هوای داخل غار داملاتاش چیست؟

میزان دی اکسید کربن و رطوبت در غار داملاتاش بیش از غار مشابه آلمانی است. به صورتی که هوای داخل غار دارای درصد زیادی از دی اکسید کربن (حدود 10 تا 15 برابر بیشتر از هوای بیرون) با رطوبت نسبی 95٪ میباشد. نکته ای که برای گردشگران تور آلانیا جالب خواهد بود این است دمای هوای داخل غار در هر فصلی ثابت و حدود 22 تا 23 درجه است. این غار هیچ تاثیری از محیط خارجی دریافت نمیکند و اگرچه کمی پایین تر از سطح دریا قرار دارد اما فشار هوا آن 760 میلی متر است.

در سال 2014 شهرداری آلانیا تخمین زد که طی هفت ماه بیش از 4000 نفر مبتلا به مشکلات تنفسی در تور آلانیا به بازدید از این غار شفابخش رفته اند. با توجه به تقاضای زیاد بازدید از غار داملاتاش مقامات برنامه ویژه ای برای بیماران مبتلا به آسم ارائه کردند. این برنامه شامل روزانه چهار ساعت ماندن در غار به مدت 21 روز می باشد؛ هر روز بین 10 صبح تا 2 بعد از ظهر غار تنها برای بازدید کنندگان با بیماری های تنفسی قابل استفاده میباشد. بیمارانی که برای درمان در این غار با تور آلانیا همسفر میشوند باید توسط یک دکتر کنترل شده و از او مجوز بگیرند. بیمارانی که بیش از 10 سال درگیر آسم بوده اند پس از گذراندن دوره به طور موقت احساس بهتری داشته و بیماران بین 40 تا 60 ساله که کمتر از 10 سال مبتلا به آسم بوده اند می توانند به طور کامل درمان شوند.