راهنمای سفر با تور استانبول

استانبول شهری باور نکردنی با معماری بی نظیر، آثار تاریخی، موزه ها، غذاهای خوشمزه و مردمی خونگرم و مهمان نواز، یکی از برترین مقاصد تور ترکیه است. بزرگ ترین شهر ترکیه با 15 میلیون نفر جمعیت در سال 2018 چیزی حدود 13میلیون نفر گردشگر تور ترکیه را به خود جذب کرده و در رتبه سومین شهر توریستی جهان قرار دارد. برای بازدید از شهری که دو قاره را در خود جای داده و ادیان و فرهنگ های متفاوتی در کنار هم وجود دارند، چند روز زمان کافی نیست؛ جاذبه های گردشگری استانبول به قدری متنوع هستند که برای سفر با تور استانبول احتمالا به راهنمایی احتیاج خواهید داشت.


استانبول


مهمترین نکاتی که قبل از سفر با تور استانبول باید بدانید در زیر جمع آوری شده اند :


1. آب و هوای استانبول مدیترانه ای است با زمستانهای نسبتا سرد و بارانی و تابستانهای گرم و آفتابی. با اینکه تابستانها متداول ترین زمان سفر با تور استانبول است اما بهترین زمان از نظر آب و هوا و کمتر بودن توریست ها، بهار و اوایل پاییز می‌باشد.


2. واحد پول رسمی ترکیه "لیر" Lira است؛ اما دلار آمریکا و یورو نیز در بیشتر مراکز قابل استفاده هستند.


3. امکان تبدیل ارز خارجی به لیر در خودپردازهای فرودگاه و مکان های توریستی وجود دارد، اما بهترین مکان برای تبدیل ارز در بازار بزرگ است.


4. زبان رسمی مردم استانبول ترکیه ای است، اما در بسیاری از جاذبه های گردشگری به زبان انگلیسی هم آشنا هستند.


5. در حین سفر با تور ترکیه یک دیکشنری کوچک ترکیه ای یا یک برنامه ترجمه مانند IHG’s می‌تواند بسیار مفید باشد.


6. گردشگران ایرانی تور ترکیه احتیاجی به گرفتن ویزا ندارند، و با استفاده از یک پاسپورت معتبر (با حداقل 6 ماه اعتبار) می‌توانند تا 90 روز در شهرهای ترکیه اقامت داشته باشند.


7. با اینکه استانبول در سالهای اخیر درگیر حملات تروریستی و بی ثباتی سیاسی شده، اما شهری بسیار امن برای گردشگران تور ترکیه محسوب می‌شود.


8.در حال حاضر سه فرودگاه در استانبول وجود دارند که اخیرا فرودگاه بین المللی آتاتورک فعالیت خود را کاهش داده و احتمالا غیر فعال خواهد شد.


9. در استانبول دو مکان ایده آل برای اقامت وجود دارد، منطقه Sultanahmet و Beyoglu . بهترین مراکز خرید ، رستوران ها و جاذبه های توریستی استانبول در منطقه سلطان احمد و در منطقه بی‌اوغلو قرار دارند.


10. فرودگاه جدید استانبول Istanbul Yeni Havalimanı در فاصله 35 کیلومتری مرکز شهر و 45 کیلومتری منطقه سلطان احمد قرار گرفته است.


11. غذاهای ترکیه به دلیل تنوع ، تاریخ طولانی و آشپزی اصیل و سنتی یکی از بهترین جاذبه های گردشگری استانبول محسوب میشوند.


12. معروف ترین غذاهای ترکیه ، کباب، lokum، guvec، Patlican، baklava، kofte هستند؛ همچنین غذاها و دسر های خیابانی simit ، tavuk pilav، midye dolma و balik ekmek را حتما امتحان کنید.


غذاهای ترکی در تور استانبول


13. مهمترین جاذبه های گردشگری استانبول که نباید از آنها غافل شوید:

·         مسجد ایاصوفیه Ayasofya

·         کاخ ابراهیم پاشا Ibrahim Pasa Palace

·         قصر توپکاپی Topkapi Palace

·         میدان تکسیم و خیابان استقلال Taksim Square and İstiklal Ave

·         موزه باستان شناسی استانبول Istanbul Archaeology Museum

·         کلیسای آب انبار سیسترن Basilica Cistern

·         مسجد آبی (مسجد سلطان احمد) Blue Mosque

·         بازار بزرگ Grand Bazaar

·         برج گالاتا Galata Tower

·         میدان هیپودروم (میدان اسب دوانی) Hippodrome

·         جزایر شاهزاده The Princes’ Islands

·         کلیسای چورا Chura Church


14. در استانبول تورهای روزانه برای بازدید از جاذبه های گردشگری داخل یا خارج از شهر و جزایر اطراف وجود دارد، با آنها همسفر شوید.


15. راهنمای داخل مساجد رایگان هستند، به کسانی که خود را راهنما معرفی میکنند و درخواست پول دارند اعتماد نکنید.


16. کیفیت آب شیرین در استانبول منطقه به منطقه متفاوت است، برای آشامیدن ترجیحا از آب های معدنی استفاده کنید؛ استفاده از آب شهری برای طبخ غذا، چای یا مسواک زدن مشکلی ندارد.


17. سیستم حمل و نقل استانبول بسیار متنوع است و شامل : مترو، ترام (قطارهای کابلی)، ماشین های کابلی، تاکسی های دریایی، کشتی و قایق های مسافرتی و اتوبوس می‌شود.


قطار کابلی استانبول


18. اگر در طول سفر با تور استانبول حمل و نقل عمومی را انتخاب کرده اید، از کارت های اعتباری Istanbulkart استفاده کنید. هزینه خرید این کارت ها 6 لیر و هر مقدار بخواهید میتوانید کارت را شارژ کنید؛ هزینه هر سواری با استانبول کارت کمتر از 3 لیر می‌باشد.


19. میتوانید در طول تور استانبول از طریق برنامه Bitaksi به صورت اینترنتی درخواست تاکسی کنید.


20. ترافیک استانبول در بیشتر مناطق گردشگری سنگین و گذرگاههای عابر پیاده محدود هستند، در زمان عبور از خیابان‌ها بسیار احتیاط کنید.


21. در استانبول اینترنت وای فای همراه Alldaywifi به صورت اجاره ای وجود دارد؛ علاوه بر آن سیم کارت های Turkcell، Vodafone و Turk Telekom بهترین گزینه ها برای مسافران تور استانبول هستند.


22. در طول مسیر گردش یا خرید مردم همواره به شما چای تعارف میکنند، تعارفشان را قبول کنید، این نشانه احترام گذاشتن به مهمان نوازی آنهاست.


23. در زمان خرید در تور استانبول از چانه زدن خجالت نکشید، این یک رسم در بازارهای این شهر است، حتما درخواست تخفیف کنید.


24. با توجه به اینکه استانبول یک شهر مسلمان است، در زمان بازدید از مراکز مذهبی لباس مناسب به تن و ترجیحا یک روسری بر سر داشته باشید.


25. برای سفرهای دریایی از کشتی‌های Ferry به جای Cruise استفاده کنید، این کشتی هاعلاوه بر قیمت پایین تر، در طول روز در تمامی مسیرهای آبی وجود دارند.


کشتی مسافربری استانبول


26. استانبول دارای هتل های فراوان، مهمانسراها و خوابگاههای ارزان و گران قیمت بسیاریست؛ یکی از کارهایی که چند ماه قبل از سفر با تور استانبول باید انجام دهید رزرو محل اقامت در منطقه مورد نظرتان است. بهترین هتل های استانبول عبارتند از :

·         White House Hotel

·         Hotel Point Taksim

·         Hotel Four Seasons Istanbul

·         Hotel Titanic

·         Hotel Raffles Istanbul


27. شماره تماسهای ضروری استانبول :

 پلیس گردشگری : 5274503 

راهنمای استانبول : 11832 

راهنمای فارسی زبان شبانه روزی : 11822

آمبولانس : 112