میدان تکسیم و خیابان استقلال استانبول

ترکیه خواستگاه بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی است و استانبول بزرگترین و تاریخی ترین شهر آن محسوب می شود. یکی از پربازدید ترین جاذبه های گردشگری استانبول در تور ترکیه ، میدان تکسیم یا تقسیم ( taksim ) و خیابان استقلال ( istiklal ) می باشد. کمتر کسی پیدا می شود که اسم این منطقه به گوشش نخورده باشد. اگر شما مسافر تور استانبول هستید ، بازدید از میدان تکسیم را از دست ندهید.

همچنین خیابان استقلال نیز از انشعابات میدان تکسیم است و توریست هایی که به قصد بازدید از این میدان به این ناحیه می روند، حتما از آن گذر کرده و مدتی به گردش در این خیابان می پردازند.

در ادامه به تفصیل در مورد این دو جاذبه گردشگری در تور استانبول صحبت خواهیم کرد.


میدان تکسیم ( taksim square )


میدان تقسیم استانبول


میدان تقسیم در قسمت اروپایی استانبول و در محله بیوگلو واقع شده و به قلب مدرن استانبول شهرت دارد. همچنین این میدان به دلیل بنای یادبود جمهوری ( Cumhuriet Aniti )  به عنوان نماد جمهوری سکولار در ترکیه شناخته می شود. در گذشته این منطقه محل جمع شدن آب و توزیع و تقسیم آن به سایر نقاط شهر بوده و از همان زمان ، نام تقسیم روی آن ماندگار شده است. تمامی خیابان های اصلی شهر استانبول به میدان تکسیم ختم می شوند و یا به آن راه دارند. این میدان به عنوان شاه راه اصلی مسیر های حمل و نقل و با تعداد زیاد هتل های استانبول در اطرافش و رستوران ها ، برندها ، ساختمان های شیشه ای و نئو کلاسیک ، مقصدی محبوب برای گردشگران تور استانبول و همینطور مردم محلی می باشد. قطعا در سفر خود با تور استانبول ، سری به بیوگلو خواهید زد و هنگامی که به محدوده میدان تکسیم پا می گذارید از همان ابتدا زنده بودن و اصالت آن را حس خواهید کرد. در هر گوشه از میدان مردمان محلی و گردشگران را می بینیم که گروه به گروه برای تفریح در این منطقه جمع شده اند و دسته ای دیگر، مسجمه یادبود آتاتورک را محلی برای قرارهایشان تعیین کرده اند تا بتوانند در مکانی مشخص به یکدیگر رسیده و از آنجا به سمت برنامه های بعدی خود راهی شوند.

میدان تکسیم محلی برای جشن سال نو و اعیاد مختلف و همچنین برگزاری نمایش ها و رژه ها نیز می باشد. این میدان برای ترک ها پر از خاطره است. این منطقه به عنوان محلی برای تظاهرات و اعتراض ها نیز می باشد. به ویژه اعتراضات گِزی پارک در سال 2013 که مردم برای جلوگیری از قطع درختان این پارک و تغییر شکل میدان تقسیم، تجمع کرده و خواهان توقف این پروژه بودند.

به طور کلی میدان تقسیم منطقه باز بزرگی است که شامل دو بخش می باشد:

بخش اول میدان تقسیم :

فضایی باز و مستطیل شکل است که به عنوان محل تلاقی شلوغی برای حمل و نقل عمومی عمل می کند. این ناحیه نه تنها پایانه اصلی سیستم اتوبوسرانی شهرداری است، بلکه نقطه شروع متروی استانبول نیز می باشد. مسافران تور ترکیه می توانند به وسیله این مترو به اکثر نقاط استانبول در زمان کمی دسترسی داشته باشند. همچنین به فاصله 100 متر از میدان تکسیم اتوبوس های شاتل فرودگاه و ایستگاه دلموش ها قرار دارد. این فضا بزرگترین شاه راه استانبول است.

بخش دوم میدان تقسیم :

 فضایی مثلث شکل است که باغ سرسبزی را در خود جای داده و درون این فضای سبز بنای یادبود جمهوری ( Cumhuriet Aniti ) قرار گرفته است. این یادبود توسط مجسمه ساز ایتالیایی پیترو کانونیکا ( Pietro Canonica ) ساخته شده و در سال 1928 رونمایی شد. یادواره جمهوری 4 نمای مجزا دارد که هرکدام نمادی از مصطفی کمال (آتاتورک) ، دستیارش ، جانشینش (عصمت اینونو) و رهبران انقلابی هستند. این بنای تاریخی از جمله جاذبه های توریستی استانبول محسوب می شود و همه ساله گردشگران تور ترکیه را به بازدید از آن جذب می کند. همچنین این بخش از میدان ، پایان مسیر تراموایی است که در خیابان استقلال حرکت می کند و سمت دیگر مسیرش ، گردشگران را به تونل می رساند.


مرکز فرهنگی آتاتورک


موزه فرهنگی آتاتورک در استانبول


از جمله مکان هایی که راهنمایان در سفر با تور ترکیه در اطراف میدان تقسیم به گردشگران معرفی می کنند ، مرکز فرهنگی آتاتورک ( Ataturk Kultur Merkezi ) است که در سمت دیگر میدان قرار دارد. ساختمان این مرکز نخست در اوایل بنیانگذاری جمهوری ترکیه به دستور آتاتورک ساخته شد ولی در سالهای گذشته دچار آتشسوزی شده و از نو ساخته شده است. کاربری های این مرکز گوناگون هستند و به طور کلی آتاتورک کولتور مرکزی، خانه اپرا و محل برگزاری همایشها و کنسرت ها و تئاتر و باله می باشد. ساختمان فرهنگی شامل چندین سالن با ظرفیت های متفاوت است و سِن بزرگی هم برای اجراهای ارکستر سمفونی دارد. همچنین این مرکز خانه گروه همنوازی موسیقی محلی و گروه کُر موسیقی سنتی دولتی استانبول نیز می باشد. در سفر با تور استانبول از این مرکز فرهنگی هنری در شب دیدن کنید تا رقص خیره کننده نورها را بهتر ببینید و لذت ببرید.


خیابان استقلال ( Istiklal Street )


خیابان استقلال در استانبول


خیابان استقلال ( Istiklal Caddesi ) پر جنب و جوش ترین خیابان استانبول است. این خیابان مابین میدان تکسیم و برج گالاتا قرار گرفته و کاملا سنگفرش است. ورود با ماشین به این خیابان ممنوع است و گردشگران عموما به صورت پیاده در این خیابان تردد می کنند. همه روزه حدود 3 میلیون نفر از خیابان استقلال عبور می کنند که این مسئله می تواند گذشتن از آن را به یک چالش تبدیل کند. هنگام وارد شدن به این خیابان ، در طول مسیر می توان رد پای دوران عثمانی را به خوبی حس کرد. قلب تپنده استانبول سرتاسر فرصت تجربه انرژی منحصر به فردِ روح استانبول است. قطعا به شما پیشنهاد می کنیم که زمانی از گردش با تور ترکیه خود را به قدم زدن در این خیابان اختصاص دهید چرا که این بهترین راه

با ورود به خیابان استقلال خط تراموای قرمز و زیبای قدیمی را می بینید که بازسازی شده و کماکان مورد استفاده قرار می گیرد. تراموای نوستالژیک در طول مسیر این خیابان حرکت می کند و گردشگران تور استانبول می توانند برای رفت و یا برگشت از آن استفاده کنند. پیاده روی به صورت مستقیمو بدون توقف از ابتدا تا انتهای خیابان استقلال در حدود 20 دقیقه زمان می برد و بهترین حالت این است که مسیر رفت را پیاده طی کرده و برای بازگشت سوار تراموا شوید.

جاذبه های خیابان استقلال بسیار زیادند ودر عین حال ارزش آن را دارند که در سفر با تور استانبول ، برایشان وقت بگذارید. در سرتاسر این خیابان فروشگاه ها و مراکز خرید بزرگ و کوچک و گاها بسیار قدیمی به چشم می خورند. بیشتر سینماهای خوب و یا تاریخی استانبول ، سالن های تئاتر، کافه ها ، رستوران های متعدد با سبک ها و غذاهای ترکی و همینطور بین المللی ، برند های غذا و پوشاک ، کلیساها ، کنیسه یهودی ها ، مساجد ، کنسولگری ها ، موزه و خانه درویش مولوی رقصان ، گالری های هنر خلاقانه و همچنین نمونه های خیره کننده ای از معماری نئوکلاسیک و هنر نو مربوط به قرن 19 از جمله جاذبه های گردشگری خیابان استقلال می باشند.


آیا میدان تکسیم برای گردش امنیت دارد؟

این سوال بسیاری از متقاضیانِ سفر با تور ترکیه می باشد. در میدان تقسیم و خیابان استقلال مثل هر مرکز شهر دیگری به دلیل حجم بالای عبور و مرور ، جرایم کوچکی اتفاق میفتد. در کل نمی توان گفت که این منطقه ، نا امن است. با این حال  سعی کنید که متعلقات خود را نزدیک به خودتان و در دیدرس نگهدارید تا با مشکل مواجه نشوید.