14 نکته جالب درباره بلغارستان

بلغارستان کشوری است بسیار جالب و شگفت انگیز با تاریخ و میراث فرهنگی غنی. از این رو تور بلغارستان و دیدار از جاذبه های گردشگری بلغارستان در دهه های اخیر بسیار مورد توجه توریست ها و گردشگران جهان قرار گرفته است. این کشور دارای فصل تابستان نسبتا طولانی است و می توان از تور وارنا و رفتن به ماسه های طلایی وارنا (گلدن سندز) و آبهای زیبا و آرام آن، لذت برد. 

همچنین در فصل زمستان هم پیست های اسکی بلغارستان پذیرای هزاران ورزشکار بلغار و یا جهانگرد هستند که هر ساله جهت انجام این گونه ورزش ها به این پیست های بزرگ و مجهز مراجعه می کنند. در میان سایر مناطق توریستی و دیدنی های بلغارستان می توان موارد زیر نام برد: شهر تاریخی Veliko Tarnovo که قرنها پیش پایتخت بلغارستان بوده با قلعه تاریخی معروف آن و همچنین شهر قدیمیVidin  در کنار رود دانوب، شهر هنری Plovdiv و صد البته دیدار از پایتخت فرهنگی، اقتصادی و سیاسی بلغارستان که شهر زیبای صوفیه است.

بلغارستان شهرها و روستاهای بسیار زیبا، مردمانی مهربان و خونگرم و غذاهای لذیذی دارد. خلاصه اینکه تور بلغارستان، جاذبه های گردشگری فراوانی دارد و با سفر به بلغارستان، سفری بسیار خوب و پر خاطره خواهید داشت. در اینجا چندین نکته بسیار جالب و شگفت انگیز درباره این کشور زیبای توریستی، می آوریم که امیدواریم از خواندن آنها لذت ببرید:

1) بلغارستان قدیمی ترین کشور اروپاست:

این کشور در سال681  میلادی تاسیس شده و از طرف دیگر تنها کشور اروپایی است که از زمان تاسیس تاکنون نام آن تغییر نکرده است. این سرزمین روزگاری وطن قوم باستانی تراس بوده است. بلغارستان وطن اسپارتاکوس، رهبر بردگان شورشی روم باستان و همچنین اورفئوس (شاعر و آوازخوان افسانه ای) است.

در حدود یک سوم مساحت این کشور پوشیده از جنگل است. بلغارستان دارای بیش از چهارهزار غارهای کوچک و بزرگ مختلف است. شاید جالب باشد که بدانید در سال 1976، سازمان جهانی یونسکو (UNESCO) تقویم باستانی بلغارستان را به عنوان دقیق ترین وکامل ترین تقویم اعلام کرد. امروزه یکی از تفریحات توریست های توربلغارستان، دیدن آثار تاریخی و باستانی بلغارستان و موزه های این کشور است.

2) بلغارها افتخار می کنند که ارتش آنها هرگز در هیچ نبردی، هرگز تسلیم نشده:

شاید این نکته برای شما جالب باشد که بلغارستان جزء کشورهایی است که مردمانی بسیار دلاور و شجاع دارد و ارتش آنها در طول جنگ های مختلف هرگز تسلیم دشمن نشده و به گفته تاریخ دانان این کشور تا آخرین قطره خون جنگیده است. این کشور در بسیاری از جنگ ها از زمان استقلال در قرن نوزدهم تاکنون حضور داشته است. شاید جالب باشد که بدانید نیروی هوایی بلغارستان، اولین نیروی هوایی در جهان بود که شروع به ریختن بمب بر روی نیروهای دشمن در جنگ های بالکان کرد. این جنگ ها در سال 1912 آغاز شد و حتی در جنگ جهانی دوم هم بلغارستان تلاش کرد تا از کشته شدن بیش از چهل هزار تبعه یهودی خود جلوگیری کند. همچنین اولین زنی در جهان که در ارتش کشورش خدمت کرد، خلبان زنی به نام "رایانا کازابوا" (Rayna Kasabova) بود.

3) قدیمی ترین گنجیه طلای جهان:

قدیمی ترین گنجینه طلای جهان در غرب وارنا بلغارستان کشف شده است. در طول یک حفاری بیش از 3000 قطعه طلا و جواهرات بسیار قدیمی کشف شد که بعدا مشخص شد قدمتی بیش از 6000 سال دارند. امروزه بسیاری از توریست ها می توانند با تور وارنا بلغارستان به این شهر زیبای ساحلی سفر کرده و از بسیاری از آثار قدیمی و گنجینه های باستانی بلغارستان دیدن کنند.

4) خواستگاه الفبای سیرلیک:

گفته می شود که الفبای سیریلیک، اولین بار در بلغارستان مورد استفاده قرار گرفته است. این الفبا در قرن نهم میلادی توسط دو مبلغ مسیحی بلغارستان به نامهای "سیریل" (Cyril ) و "متودیوس" (Methodius) مورد استفاده قرار گرفته است. (بعدها این دو نفر به عنوان قدیس یا saint شناخته شدند) . این اتفاق در زمان اولین امپراطوری بلغارستان افتاد. یاد این دو برادر و خدمت بزرگی که به تاریخ و فرهنگ بلغارستان کردند، هر ساله در بیست و چهارم ماه May که در واقع روز گرامی داشت فرهنگ و ادبیات بلغارستان است، همواره گرامی داشته می شود.

همچنین اولین کشوری با سیستم الفبای سیریلیک که عضو اتحادیه اروپا شد، بلغارستان بود. در نتیجه الفبای سیریلیک تبدیل به سومین الفبای رسمی اتحادیه اروپا شد.

5) قدیمی ترین کلیسای ارتدوکس اسلاو:

 قدیمی ترین کلیسای ارتدوکس اسلاو در اروپای شرقی، در بلغارستان است. "صومعه ریلا" (Rila Monastery) که یکی از جاذبه های گردشگری تور بلغارستان نیز هست. صلیب چوبی ریلا در این مکان قرار دارد که گفته می شود بیش از 140 صحنه از کتاب مقدس و همچنین 1500 شکل و نماد بر روی آن حک شده است. این تصاویر و نمادها بسیار ریز هستند و دیدن این مکان و این صلیب به آن دسته از توریست های تور بلغارستان که طرفدار چنین آثار هنری و تاریخی هستند، توصیه می شود.

6) نواختن موسیقی با استفاده از نی انبان:

بلغارستان تنها سرزمینی است در کنار اسکاتلند و ایرلند که از نی انبان (bagpipe) در موسیقی محلی استفاده می شود. البته در بلغارستان به این ساز سنتی، "گایدا" (gaida) گفته می شود و برای درست کردن آن معمولا از پوست بز و یا گوسفند استفده می شود و دارای دو لوله کوچ و بزرگ است. بسیاری از توریست هایی که با توربلغارستان به این کشور می روند، از شنیدن موسیقی سنتی بلغاری بسیار لذت می برند.

7) گل رز بلغارستان:

گل رز نه تنها یکی از نمادهای بلغارستان بلکه یکی از صادرات ارزشمند این کشور نیز بشمار می رود. برگ های زیبای این گل نه تنها زیبایی خاصی در طبیعت بلغارستان دارند بلکه گفته می شود که در حال حاضر بیش از 85% عطر رز در جهان از این کشور صادر می شود. حتی امروزه به منطقه "کازانلاک" (Kazanlak) به دلیل فراوانی این گل، لقب "دره رزها" (Rose Valley) را داده اند. برداشت این گل ها معمولا در ماه های May و June صورت می گیرد.

8) ماست بلغاری:

ماست بلغارستان یکی از خوشمزه ترین ماست های جهان است بطوری که بسیاری از کسانی که هنگام سفر با توربلغارستان آنرا امتحان کرده و چشیده اند، عقیده دارند که بهترین ماست جهان است. گفته می شود که نوعی باکتری خاصی در هوای این کشور وجود دارد به نام Lactobacillus bulgaricus که انسجام و طعم و مزه خاصی را به این ماست می دهد. به خصوص ماست گوسفندی که خوردن آن در صبحانه با مربا و عسل بسیار خوشمزه است.

به شما توریست های تور بلغارستان توصیه می کنیم که در سفر به این کشور، حداقل یکبار طعم ماست بلغارستان را امتحان کنید.

9) غذای ملی:

یکی از غذاهای اصلی و ملی این کشور، "سالاد شوپسکا" (Shopska salad) است که از تکه های خیار، گوجه فرنگی، فلفل و همچنین پنیر بلغاری تهیه می شود و از روغن گل آفتابگردان استفاده می شود. توصیه می کنیم که این سالاد را هم هنگام اقامت در این کشور با توربلغارستان، امتحان کنید. مسلما طعم لذیذ این سالاد سنتی بلغارستان را فراموش نخواهید کرد.

10) پاسخ دادن در فرهنگ بلغاری:

بلغارها سرشان را برای پاسخ دادن برعکس بسیاری از کشورهای دیگر جهان تکان می دهند. بطوری که برای جواب بله، سرشان را به سمت چپ و راست و برای خیر بطور عمودی از بالا به پایین تکان می دهند. از این رو ممکن است گردشگرانی که برای اولین بار با تور بلغارستان به این کشور سفر می کنند، از این نکته تعجب کنند.

11) جشن های بلغارستان:

یکی از جشن های معروف این کشور جشن "بابامارتا" (Baba Marta) است که در اول ماه مارچ برگزار می شود و نوعی خوش آمدگویی به فصل بهار است. در این روز بلغارها دستبند هایی که دارای دو رنگ سفید و قرمز هستند به نام "مارتنیتسا" (martenitsa) بر روی درختان آویزان می کنند که تا زمان رسیدن شکوفه های بهاری بر روی درختان باقی می مانند.

اگر با تورنوروزی بلغارستان سفر می کنید می توانید از دیدن این جشن زیبا از نزدیک و مراسم جالب آن، لذت ببرید. نوروز در بلغارستان می تواند یک نوروز جالب و بسیار خاطره انگیز و لذت بخش باشد.

12 ) فوتبال بلغارستان:

ورزش در فرهنگ مردم بلغارستان جایگاه خاصی دارد و ورزشکاران این کشور توانسته اند در رقابت های مختلف جهانی برای کشور خود افتخار کسب کنند. در جام جهانی 1994 ، تیم ملی فوتبال بلغارستان چهارم شد. در آن سال گلزن تیم فوتبال بلغارستان "هریستو استویچکوف" (Hristo Stoichkov) بود که آقای گل جام جهانی 1994 نیز شد. از دیگر ورزشکاران نام آور این کشور می توان از "استفکا کوستادینوا" (Stefka Kostadinova) را نام برد که رکورد پرش او 2.09 متر بود. همچنین کشتی گیر معروف این کشور "کالویان ماهلیانوف" (Kaloyan Mahlyanov) و شطرنج باز معروف این کشور "وازلین توپالوف" (Veselin Topalov) را نام برد.

13) نخستین کامپیوتر دیجیتال:

اولین کامپیوتر دیجیتال توسط فیزیکدان و دانشمندی به نام "جان وینسنت آتاناسوف" (John Vincent Atanasoff) که اصلیت بلغاری داشت، طراحی و ساخته شد. همچنین بنیان گذار وب سایت فیسبوک "مارک زاکربرگ" (Mark Zuckerberg) هم ریشه های خانوادگی اش به بلغارستان می رسد و گفته می شود که دلیل نامگذاری او به این نام به یاد پدربزرگش که نامش "مارکو" بوده صورت گرفته است که از بلغارستان به آمریکا در 1940 میلادی مهاجرت کرد.

گفته می شود که کیسه هوای ماشین و همچنین ساعت دیجیتالی را بلغارها برای نخستین بار ساخته اند.

14) فیلم و سینما:

این کشور همچنین دارای هنرپیشه های موفقی هم هست. از جمله این هنرپیشه ها می توان از "زاهاری باخاروف" (Zahary Bacharov) را نام برد که در سریال معروف "Game of Thrones" ایفای نقش کرده است. همچنین همسر تام هنکس یکی از هنرپیشه های معروف هالیوود، اصلیتش بلغاری است. از طرف دیگر در بلغارستان بزرگ ترین سالن سینمایی IMAX 3D ساخته شده. 

امیدواریم پس از خواندن این 15 نکته جالب درباره توربلغارستان، سفری بسیار خوب را تجربه کنید. جهت اطلاع از آخرین آفرها و قیمت تور نوروزی بلغارستان با همکاران ما در آژانس مسافرتی الماس نشان تماس بگیرید.