پول بلغارستان

یکی از نگرانی های مسافرین تور بلغارستان ( شامل تور صوفیا و تور وارنا ) مسئله ارز و تبدیل آن به واحد پول بلغارستان است. واضح است که برای دیدن جاذبه های گردشگری بلغارستان، در بسیاری از موارد نیاز به پرداخت پول دارید. 
و البته فعالیت هایی (مانند اجاره سایه بان در سواحل وارنا، اسب سواری، ورزش های آبی، خرید در فروشگاه ها و یا صرف غذا در رستوران ها، نوشیدنی ها و دسر در کافی شاپ و غیره) که همیشه نمی توانید با پرداخت دلار یا یورو در همه جا کارتان را پیش ببرید و یا ممکن است ضرر کنید.



اسکناس های بلغارستان



لذا بهتر است با پول بلغارستان آشنا شوید: Lev (به زبان بلغاری: лев ) واحد پول این کشور است و هر "لو" معادل 100 "استوتینکی" (стотинки stotinki ) است. کلمه "لو" به زبان بلغاری یعنی "شیر" (حیوان) است.
در شهرهای بزرگ و توریستی بلغارستان (به خصوص در صوفیا و وارنا) مراکز تبدیل ارز به پول این کشور وجود دارند. بنابراین بهتر است اصلا در خیابان و مراکزی که چندان معتبر نیستند و یا افرادی که در خیابان پیشنهاد تبدیل پول را به شما می دهند، اعتماد  نکنید. 

ددر حال حاضر هزینه تبدیل لو بلغارستان به یورو، دلار (آمریکا) و پوند بریتانیا به شرح زیر است:
1 یورو= 1.95583 لو
1 دلار = 1.65161 لو
1 پوند = 2.21140 لو

این واحد پول با کد BGN شناخته می شود و نماد آن بصورت лв است. نکته جالب این است که وقتی درباره مقداری بیش از یک لو صحبت می شود، از levove  یا  leva استفاده می کنند. مثلا می گویند 3 لوا، 5 لوا. جهت اطلاعات بیشتر می توانید به وب سایت "بانک مرکزی بلغارستان" نیز مراجعه کنید:   http://www.bnb.bg

تاریخچه پول بلغارستان: 

اولین سری "لو":
برای نخستین بار پس از استقلال بلغارستان از عثمانی، در سال 1881 میلادی در این کشور واحد پول "لو" رسمی شده و منتشر گردید. این پول ارزش زیادی در آن زمان داشت و عموما اسکناس و سکه های منتشر شده تا زمان جنگ جهانی دوم اعتبار داشتند. در نیمه اول جنگ جهانی دوم، بسیاری از مبادلات تجاری این کشور با آلمان بود و هر 32.75 لو برابر با یک "رایش مارک" (واحد پول آلمان نازی) بود. در اواخر جنگ و اشغال اروپای شرقی توسط ارتش سرخ شوروی، مبادلات این کشور با دولت شوروی بیشتر شد و هر 15 لو با یک روبل اتحاد شوروی مبادله می شد.
سکه های پول بلغارستان در این زمان، اکثرا از جنس نیکل، روی، مس یا برنز بودند. شامل سکه های 2 ، 5 ، 20 و 50 استوتینکی و همچنین یک و دو لو. در دهه 1890 به مرور پول های 5 ، 10 و 20 لو هم منتشر شدند. تا اوایل دهه 1930 میلادی، به همین صورت حجم پول منتشر شده بیشتر گردید و به مرور زمان سکه های 50 و حتی 100 لوا هم عرضه شدند.



پول گرجستان مربوط به دوران کمونیستی   پول بلغارستان مربوط به دوران کمونیستی



از دهه 1920 از آلومینیوم در ساخت سکه استفاده شد. 
پس از پایان جنگ جهانی دوم، حکومت این کشور هم مانند بسیاری از کشورهای دیگر اروپای شرقی، کمونیستی شد و از سال 1952 لو جدید به بازار آمد. بطوری که هر لو جدید برابر با 100 لوا قدیم بود. در آن زمان، ارزش این لو جدید در برابر دلار آمریکا به گونه ای بود که 6.8 لوا برابر یک دلار بود هر چند که در طول دهه 1950 به مرور ارزش پول این کشور کمتر شد و تا اواخر آن دهه یک دلار با 9.5 لوا مبادله می شد. 
اسکناس های چاپ شده توسط بانک مرکزی بلغارستان در آن دهه شامل اسکناس های 1 ، 3 ، 5 ، 10 ، 25 ، 50 و 100 لوا بودند. البته بعدا اسکناس 500 لوا هم چاپ و منتشر شد. 
سپس در سال 1962 باز هم پول جدید چاپ و عرضه شد که این بار این لو و استوتینکی جدید تا بیش از 3 دهه در بلغارستان مورد استفاده قرار گرفت و تا سال 1999 (یعنی در حدود یک دهه پس از پایان سیستم کمونیستی در این کشور) همچنان مورد استفاده قرار می گرفت. این واحد پول جدید مطابق  ISO 4217 دارای کد BGL بود. 
بعدها ارزش پول بلغارستان بطوری شد که در دهه 1990 میلادی (پیش از انتشار واحد پول جدید اروپا یعنی یورو) هر مارک آلمان برابر با 1000 لو بود. 
پس از فروپاشی کمونیسم و بلوک شرق، در سال 1992 پول جدید بلغارستان عرضه شد که شامل سکه ها و اسکناس های چاپ جدید بود. سرانجام آخرین بار در سال 1999 واحد پول این کشور به روز شد و این بار علاوه بر انتشار مجدد سکه ها و اسکناس های لو، حتی کد این واحد پول هم تغییر کرد و تبدیل به BGN شد. 
در دهه های گذشته و با ورود و جریان افتادن واحد پول یورو در بسیاری از کشورهای اروپایی، مدتها صحبت از این بود که پول این کشور هم مانند بسیاری از کشورهای دیگر اروپایی به یورو تغییر کند اما با وجود بحران های مالی در کشورهای عضو و مشکلات دیگر تا کنون این اتفاق نیوفتاده و در حد طرح باقی مانده.



پول بلغارستان   پول بلغارستان



پول فعلی بلغارستان:

در حال حاضر مسافرین و توریست های تور بلغارستان هنگام سفر به این کشور زمان مبادله و تبدیل ارز مسافرتی به لو بلغارستان باید به این نکته مهم توجه داشته باشند که پول جدید این کشور که از سال 1999 به بعد چاپ شده ارزش دارد و اگر در جایی هنگام مبادله ارز ، به شما پولی منتشر شده قبل از این تاریخ داده شد، ارزش مالی در بازارهای این کشور ندارد. 
در حال حاضر سکه های این کشور عبارتند از: 1 ، 2 ، 5 ، 10 ، 20 و 50 استوتینکی و همچنین یک و دو "لوا".
اسکناس های پول بلغارستان هم عبارتند از: 1 ، 2 ، 5 ، 10 ، 20 ، 50 و 100 "لوا".
توجه داشته باشید که یک لو و دو لوا، هم بصورت سکه است و هم اسکناس.