دانستنی های مفید تور ارمنستان


تور ارمنستان یکی از تورهای پر جاذبه و محبوب توریست های ایرانی است. در سالهای گذشته جاذبه های توریستی ارمنستان و تور ایروان برای بسیاری از هموطنان ما تبدیل به یکی از انتخاب های درجه اول شده است و بسیاری از افراد به خصوص جوانان برای رفتن به این کشور و دیدن بسیاری از آثار تاریخی، امکانات فرهنگی و هنری، نقاط مختلف دیدنی این کشور – به خصوص شهر ایروان – جهت رزرو تور ارمنستان اقدام می کنند. 
اما چرا تور ایروان؟ برای چه به ارمنستان برویم؟ 
بدلیل داشتن مردمانی شاد مهربان و بافرهنگ، بدلیل تنوع جغرافیایی کم نظیر در منطقه، داشتن آثار تاریخی متعدد و زیبا، امکانات توریستی مختلف که در سالهای اخیر بسیار گسترش پیدا کرده، موزه های مختلف، بازارهای محلی جالب و ارزان، فروشگاه ها و مراکز خرید متنوع، پارک های زیبا و دل انگیز، رستوران ها و کافی شاپ های با قیمت ارزان، مختلف نزدیک بودن به ایران، نداشتن نیاز به ویزا و... 
همراه با تور ایروان ارمنستان می توانید عملا به چندین هدف برسید :
 هم نزدیک ایران باشید (که همین هم مزیت بسیار بزرگی به شمار می آید) ، هم اینکه با هزینه بسیار کم سفر می کنید بطوریکه شاید باورتان نشود اما قیمت مواد غذایی و کلا خوردنی ها و نوشیدنی ها در این کشور از کشور خودمان هم ارزان تر و بسیار به صرفه است، هم اینکه نیازی به ویزا ندارید. بر خلاف بسیاری از کشورهایی که توریست های ایرانی بسیار تمایل به سفر و دیدن آنها دارند (مانند ژاپن، انگلستان، آلمان، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، استرالیا و ...) ایرانیان برای سفر به ارمنستان،  نیازی به ویزا ندارند و در همان محل فرودگاه یا مرز مهر ویزا برای شما زده می شود و با خیال راحت می توانید به این کشور وارد شوید. 
برای سفر به ارمنستان چندین راه دارید یا می توانید از تور هوایی ارمنستان استفاده کنید که سفر هوایی و پرواز تهران به ایروان خوشبختانه بصورت مستقیم انجام می شود و معمولا در حدود یک ساعت و نیم بیشتر طول نمی کشد. راه های دیگر زمینی هستند استفاده از اتوبوس های تهران ایروان و یا اتومبیل. 
تور زمینی ارمنستان نیز در دسترس است اما مشکل زمان سفر است بطوری که بر خلاف سفر هوایی به ارمنستان، سفر زمینی بسیار طولانی است و حدود یک شبانه روز طول می کشد! مسلما این زمان طولانی را می توانید به اتفاق خانواده و یا دوستان تان براحتی تحمل کرده و هنگام سفر از مرز دو کشور به سمت ایروان، از دیدن مناظر سرسبز و زیبای جنوب این کشور و برخی از دره های آن لذت ببرید. جاده ای که از مرز ایران ارمنستان به ایروان کشیده شده، در واقع جاده ای کوهستانی است و هنگام عبور از آن ناخودآگاه به یاد جاده هراز می افتید. 
البته برای سفر زمینی به ارمنستان دو گزینه دیگر هم دارید: سفر با خودروی شخصی و کرایه خودرو. اگر می خواهید با خودروی شخصی تان به این کشور سفر کنید، هیچ مشکلی نخواهید داشت فقط باید قبل از ورود به این کشور پلاک بین المللی برای خودروی شما نصب شود که مراحل اداری خاص خود را دارد. البته علاوه بر این، برای دریافت گواهینامه بین المللی هم اقدام کنید. 

راه دیگر برای سفر زمینی رفتن از تهران به جلفا با قطار و سپس با استفاده از تاکسی رفتن به مرز نوردوز است. بعد از گذشتن از مرز نوردوز و گذراندن مراحل اداری مرز ارمنستان، در آن سوی مرز می توانید با استفاده از ماشین هایی (اکثرا مرسدس بنز) که رانندگان ارمنی آنرا به مقصد ایروان می رانند، با پرداخت هزینه ای سریع تر از دیگران شما را به آنجا می رسانند. در حین راه می توانید از تماشای طبیعت زیبای این مسیر هم لذت ببرید. اولین شهری که در خاک ارمنستان از آن عبور خواهید کرد، "مغری" (Meghri) نام دارد. در طول این مسیر می توانید از صومعه تاتو دیدن کنید که در این بخش از جنوب ارمنستان قرار دارد.



ایروان ارمنستان    خیابان های ایروان ارمنستان



ضمنا واحد پول کشور ارمنستان درام است که در حال حاضر هر درام معادل 8 تومان می باشد. در حین خرید از فروشگاه ها و بازارهای محلی مختلف این کشور مانند بازار شوکا ایروان  و یا بازار ورنیساج می توانید با حداقل هزینه، صنایع دستی و یا آثار هنری مردم این کشور را خریداری و به عنوان سوغات و یا کادو با خود به ایران بیاورید. 
در شهر ایروان می توانید از بسیاری از مراکز دینی این شهر بازدید کنید مانند اپراهال ایروان (که رفتن به آن و تهیه بلیط برنامه های اجرا شده در آن را به طرفداران موسیقی و دنیای هنر توصیه می کنیم) ، کاسکاد (هزار پله) ، پارک پیروزی (شامل شهربازی) که دید جالبی از بالای شهر ایروان دارد و یا پارک آبی ایروان (معروف به "جراشخوار")
از طرف دیگر وجود رستوران ها، فست فودها و کافی شاپ های مختلف با تنوع انواع غذاها و نوشیدنی ها هم در نوع خود جالب است. اغلب آنها بسیار با کیفیت و ارزان هستند. پارک های ایروان هم اکثرا بسیار زیبا و فضاهای مناسبی برای قدم زدن و تفریح دارند و رفتن به آنها موجب آرامش و حس بسیار خوبی در افراد می شود. یکی از این پارک ها که بسیاری از توریست های تور ارمنستان از آن دیدن می کنند پارک عشاق است که نزد جوانان این شهر بسیار معروف و محبوب است. 
در پایان برای همه شما علاقه مندانی که عازم سفر به این کشور با استفاده از تور ارمنستان هستید، آرزوی سفری خوش و هیجان انگیز را داریم.