صومعه ی تاتو ارمنستان

صومعه تاتو کجاست؟

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری ایروان، صومعه تاتو است. وقتی در مسیر نوردوز به ایروان سفر می‌کنید در بین راه، جاده‌ای فرعی وجود دارد که به روستای تاتِو و صومعه‌ی تاریخی آن می‌رسد. این صومعه که یکی از مهم‌ترین مراکز جذب گردشگر و یکی از نمادهای کشور ارمنستان است، با معماری سنگی و زیبای خود، هم خیره‌کننده و تحسین‌برانگیز است، هم شما را در یک سفر ذهنی به قرن‌ها پیش می‌برد. همچنین ازآنجایی‌که معماری آن به سبک خاص صومعه‌های قدیمی اروپایی است برای گردشگران هم‌وطن ما تازگی و زیبایی خاصی دارد. این صومعه که بر لبه‌ی پرتگاه زیبایی بنا شده است، از پنجره‌های خود، مناظری از کوه‌های سبز را پیش چشم بازدیدکنندگان می‌آورد. چشمه‌ها و حیاط وسیع و آرام این صومعه، زیبایی آن را دوچندان کرده‌اند.

چرا برویم؟

بازدید از صومعه‌ی تاتو، تفرج و لذت بردن از طبیعت منطقه، آشنایی با فضای دانشگاه‌های قرون‌وسطی، آشنایی با محل عبادت ارمنی‌ها.

با کی برویم؟

می‌توانید، به‌تنهایی، یا به همراه دوستان و یا به همراه خانواده به این صومعه‌ی زیبا بروید.

کی برویم؟ چقدر طول می‌کشد؟

در هر فصلی از سال می‌توان به تاتو رفت؛ اما طبیعت منطقه در بهار به بالاترین حد جلا و جذابیت خود می‌رسد. در تابستان و پاییز هم تاتو دیدنی است. در فصل تابستان سرمای هوا و بارش برف، می‌تواند مانع بزرگی برای این سفر باشد.

کجاست؟

ارمنستان، استان سیونیک، تاتو

نشانی:

استان سیونیک، گوریس، تاتو

چطور برویم؟

با حمل‌ونقل عمومی:

اتوبوس‌های تهران ایروان، مستقیماً تا ایروان می‌روند، پس اگر قصد بازدید از تاتو را دارید، این اتوبوس‌ها انتخاب خوبی نیستند؛ اما اگر در شهر گوریس از اتوبوس پیاده شوید، در ترمینال این شهر، هرروز ون‌هایی در دو نوبت به سمت تاتو حرکت می‌کنند؛ که کرایه‌ی آن‌ها 1000 درام است (94). همچنین ون‌ها و تاکسی‌هایی هم شما را تا تله‌کابین تاتو می‌برند که ازآنجا برای رسیدن به تاتو باید سوار تله‌کابین شوید. کرایه این ماشین‌ها حدود 500 درام است (94).

با خودروی شخصی:

دو جاده‌ی مختلف شما را به تاتو می‌رسانند. شما می‌توانید در مسیر نوردوز به ایروان، بعد از شهر کاپان به جاده‌ی فرعی که در سمت چپ جاده به‌طرف تاتو می‌رود بپیچید، این جاده تا تله‌کابین تاتو آسفالته و مناسب است. همچنین می‌توانید، چند کیلومتر بعد از گوریس هم وارد جاده‌ی فرعی در سمت چپ جاده‌ی اصلی شوید. این جاده هم آسفالته است و شما را به تله‌کابین می‌رساند. بعد از رسیدن به تله‌کابین، شما دو راه دارید، یا خودروی خود را در پارکینگ تله‌کابین پارک کنید و باقی راه را بعد از خرید بلیت، با تله‌کابین تا تاتو بروید در این صورت حتماً بلیت رفت‌وبرگشت تهیه کنید. یا اینکه از جاده‌ی پیچ‌واپیچ و خاکی کنار تله‌کابین تا تاتو برانید. جاده خاکی، اما برای عبور هر ماشینی مناسب است.

هزینه‌ها؟

صومعه ورودی ندارد و هزینه‌های شما فقط شامل هزینه‌های شخصی می‌شود؛ اما اگر بخواهید سوار تله‌کابین شوید، باید هزینه بپردازید. بلیت دوسره - رفت‌وبرگشت - یک‌نفره، 4000 درام (94) و بلیت یکسره، 2500 درام (94) است.

همان حوالی

رستوران و کافه

در کنار صومعه، چند غذاخوری کوچک هست که نیازهای شما را برطرف خواهد کرد. همچنین چندین مغازه وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها مواد خوراکی بخرید. محلی‌ها نیز در مسیر ورودی صومعه، محصولات غذایی بومی‌شان را به فروش می‌رسانند.

هتل

امکان اجاره کردن سوییت‌ در حوالی تاتو فراهم است. در فصول مناسب، محل‌هایی برای برپایی کمپ نیز وجود دارند. برای گرفتن هتل، باید به شهر گوریس بروید که فاصله‌ی زیادی ندارد.

بعد کجا برویم؟

پل شیطان و چشمه‌های آب‌معدنی تاتو.

تاریخچه

این صومعه که بازمانده از قرن نهم میلادی است، در قرون‌وسطی و طی سده‌های چهارده و پانزده، میزبان یکی از مهم‌ترین دانشگاه‌های ارمنستان بوده است. به همین دلیل هنوز آثاری به‌جامانده از آن دوران، مثل اتاق نهارخوری دانشجویان و یا اتاق استراحت آن‌ها به همان شکل باقی مانده و قابل‌مشاهده است. این صومعه درواقع مجموعه‌ای از کلیساهای ارمنستان و ساختمان‌های اداری بوده و بخش عمده حیات سیاسی، معنوی و فرهنگی ارمنستان در اینجا متمرکز بوده و این صومعه درواقع مقر فرمانروایی بر چندین دهکده بوده است.

در طی سال‌های گذشته بارونق گرفتن گردشگری در کشور ارمنستان، امکانات زیادی به این مجموعه اضافه شده است.

دیگر چه؟

تله‌کابینی که هالیزور و تاتو را به هم وصل می‌کند، معروف به بال‌های تاتو، طولانی‌ترین تله‌کابین جهان است و این رکورد در کتاب گینس نیز ثبت شده است. این تله‌کابین که در سال 2010 و با حضور رئیس‌جمهور این کشور افتتاح شد، دو کابین 25 نفره دارد؛ 320 متر از سطح زمین بالاتر است و مسیر 7.5 کیلومتری را در عرض 11 دقیقه طی می‌کند.