کوه متاتسمیندا تفلیس


این کوه یکی از جالب ترین نقاط و جاذبه های توریستی تفلیس می باشد که در مرکز شهر تفلیس و در ساحل راست رود کورا واقع شده . این کوه یکی از پرطرفدارترین نقاط این شهر نزد توریست هایی است که با تور تفلیس سفر می کنند و حتی امروزه به نماد این شهر نیز تبدیل شده است. اهمیت آن هم به دلایل متعددی است از جمله طبیعت زیبا و همچنین آثار و مراکز تفریحی و غیر تفریحی که در دهه های گذشته بر روی آن ساخته شده است. 
جهت رسیدن به این کوه  راه های متعددی دارید:  با استفاده از اتوبوس های N90 و N124 از ایستگاه اتوبوس مترو Rustavli است که البته بیشتر توریست ها و همچنین راهنماهای تورتفلیس از این مسیر استفاده نمی کنند. راه پرطرفدارتر و در عین حال هیجان انگیز تر آن، استفاده از Funicular است که با پرداخت 2GEL (واحد پول گرجستان) در طول روز، می توانید سوار آن بشوید. (قیمت بلیط آن هنگام شب، GEL3 است) این وسیله نوعی قطار برقی پیشرفته است که مسافرین را از ایستگاه به این کوه می رساند. 

با وجود اینکه سرعت این قطارها چندان بالا نیست ولی در عوض هنگام رسیدن به مقصد ، از دیدن منظره زیبای شهر تفلیس لذت خواهید برد. قطار Funicular سه ایستگاه دارد که اولی ایستگاه پایین تر است که از آنجا می توانید به مرکز شهر بروید، ایستگاه دوم Pantheon  یا معبد است و سومین ایستگاه هم کوه متاتسمیندا است.



قطار Funicular در تفلیس    قطار Funicular در تفلیس



البته اگر اهل کوهنوردی و پیاده روی هستید، می توانید از مسیر پیاده روی مخصوصی که از خیابان Chonkadze  شروع  می شود استفاده کنید و ظرف یک ساعت به بالای این کوه برسید. 

یکی از جاذبه های این کوه ، شهربازی تفلیس است که استفاده کردن از وسایل و دستگاه های مدرن و هیجان انگیز آنرا به مسافرین تور تفلیس به خصوص به جوانان توصیه می کنیم. در بدو ورودی به این پارک به شما در ازای دریافت 1 GEL کارت های مغناطیسی می دهند که جهت استفاده از هر یک از بازی ها بکار می رود و هزینه استفاده از هر یک از آنها بین 1 تا 5 GEL است. یکی از مزایای این شهربازی، این است که بخشهای مختلف آن به دقت از هم جدا شده اند مثلا بخش بازی های هیجان انگیز (مخصوص جوانان) و یا بخش بازی های کودکان و بخش های خانوادگی. علاوه بر اینها مدرن بودن و زیبایی تمام بخش های این شهربازی نیز در نوع خود قابل توجه است.



چرخ و فلک شهر بازی تفلیس کوه متاتسمیندا    شهر بازی تفلیس کوه متاتسمیندا



این کوه همچنین دارای جاذبه های گردشگری دیگری نیز می باشد از جمله تپه Ferris که از بالای آن می توانید براحتی بخش های قدیمی تفلیس را ببینید. به خصوص در شب که منظره بسیار زیبایی را پدید می آورد. حتی می توانید از بالای تپه فوق ، این بخش شهر را بصورت پانوراما ببینید و از تماشای منظره شهر تفلیس از بالا لذت ببرید. همچنین منظره برج مخابراتی بلندی که درست در کنار این تپه قرار دارد، نیز در نوع خود تماشایی است. این برج در هنگام شب ، نورانی و درخشان است بطوری که از دور منظره بسیار زیبایی را بوجود می آورد. برخی از توریست ها به این دلیل، آن لقب "برج ایفل تفلیس" داده اند. 
همچنین یکی دیگر از دلایل محبوبیت این کوه، طبیعت بسیار زیبای آن است که پوشیده از چمن و درختان سرسبز و گیاهان و گلهای دیدنی است. هنگام قدم زدن در این بخش می توانید از هوای پاک آنجا استنشاق کرده و از دیدن طبیعت زیبای آن لذت برده و در صورت خستگی بر روی نیکمت های راحتی که در هر چند متر قرار دارند، نشسته و خستگی در کنید. اگر به موسیقی علاقه مندید، هنگام غروب نیز می توانید از گوش کردن به ارکستر زنده در گوشه ای از پارک لذت ببرید. 



منظره کوه متاتسمیندا تفلیس    منظره کوه متاتسمیندا تفلیس



یکی دیگر از بخش های دیدنی این پارک، مجموعه کلیسا و بناهای یادبودی است که در آنجا مقبره های بسیاری از افراد نامدار و معروف قرار دارند از جمله: "واژا پشاولا" (Vazha Pshavela) شاعر معروف، "سرگو زاکاریادزه" (Sergo Zakariadze) هنرپیشه و "واختانگ چابوکیانی" (Vakhtang Chabukiani) و غیره...
بر روی قله این کوه کلیسای St. David قرار دارد، که به افتخار David Garedjiyskiy یکی از بنیان گذاران رهبانیت مسیحی در گرجستان ساخته شده که قرنها پیش بر روی این کوه زندگی می کرده است. 
در پایان می خواهیم یکی از رستوران های معروف این کوه را به شما معرفی کنیم به نام رستوران Funicular  که از دیرباز بخاطر خوراکی ها و غذاهای لذیذش (به خصوص دونات ها و همچنین صبحانه Adjara khachapuri) معروف بوده و بسیاری از کسانی که با تور تفلیس از این کوه و جاذبه های آن دیدن کرده اند، معمولا جهت صرف نهار و یا شام به آنجا می روند. در گذشته اشخاص معروفی مانند مارگارت تاچر (نخست وزیر سابق انگلستان) ، فیدل کاسترو (رهبر انقلاب کوبا) و آلن دلون (هنرپیشه معروف فرانسوی) به این رستوران رفته اند.