شهر قدیمی تفلیس

این عنوان به بخشی از شهر تفلیس پایتخت گرجستان اطلاق می شود که جزء قسمت های تاریخی این شهر حساب می آید. البته بین سالهای 2007 تا 2013 این بخش از تفلیس، ناحیه ای رسمی و جدا از مناطق دیگر تفلیس به حساب می آمد. امروزه بسیاری از توریست ها و گردشگران تور تفلیس همچنان از این ناحیه دیدن کرده و از جاذبه های آن لذت می برند.  

در سال 2013 این ناحیه رسما به چندین بخش دیگر تقسیم شد و دیگر از آن زمان به بعد به صورت رسمی ناحیه ای به اسم Old Tbilisi خوانده نمی شود اما از دید ساکنان شهر و همچنین توریست هایی که با تور تفلیس به این شهر سفر کرده اند، همچنان به بخش قدیمی و تاریخی این شهر، این عنوان را اطلاق می کنند. 

هنوز هم در کوچه و خیابان های این بخش از تفلیس می توانید معماری کلاسیک و قدیمی این شهر و بسیاری از دیدنی های این شهر را از نزدیک ببینید. اهمیت این آثار و بناهای تاریخی این بخش از تفلیس به حدی بود که در سالهای 1998، 2000 و 2002 میلادی این بخش از تفلیس ، توسط "سازمان جهانی بناها" (World Monuments Fund)  ثبت شده است.



شهر قدیم تفلیس      شهر قدیم تفلیس



( این نهاد در واقع یک سازمان بین المللی است که در سال 1965 توسط "جیمز گری" تاسیس شده و در زمینه معرفی و حمایت از آثار و بناهای تاریخی کشورهای جهان، فعالیت دارد)

این ناحیه در دو طرف رود کورا واقع شده و از یک طرف به کوه "متاتسمیندا"  (Mount Mtatsminda)  ، نارین قلعه تفلیس  و از طرف دیگر بنای معروف "کارتلیس ددا" (Kartlis Deda) ختم می شود. بیشتر بناهای این بخش متعلق به قرن 19 ام هستند  اما در عین حال لابلای محله ها و قسمت های مختلف این ناحیه می توانید آثار و بناهایی از قرن پنجم تا بیستم را هم در کنار هم ببینید. البته بسیاری از بناهای قدیمی ماقبل قرن نوزدهم، بدلیل جنگ ها و یورش های کشورهای دیگر به گرجستان و شهر تفلیس ویران شده بودند که برخی از آنها در دهه های گذشته بازسازی شده اند.

امروزه بخش قدیمی تفلیس با داشتن مجموعه ای از کلیساهای تاریخی، موزه ها، حمام های گوگردی و خانه های چوبی زیبا با بالکون های بزرگ و همچنین برخی مغازه ها و رستوران های محلی، به محل رفت و آمد و دیدار بسیاری از توریست های تور تفلیس تبدیل شده.

یکی از بخش های حاشیه ای این ناحیه بنام "اولاباری" (Avlabari) است که دارای چندین کلیسای تاریخی است و بافت فرهنگی و معماری جالبی دارد. در گذشته این بخش از تفلیس عمدتا ارمنی نشین بوده و هنوز هم بسیاری از آثار آن دوران در این بخ شاز تفلیس قابل رویت است. خوشبختانه با وجود یک ایستگاه مترو، رفت و آمد توریست ها به این بخش آسان است.

در قرن نوزدهم، بخش های دیگری هم در این ناحیه وجود داشتند مانند بخش آلمانی "الکساندروف" (Alexanderdorf) در سمت چپ رود کورا و بخش ایرانی "سعید آباد" در سمت راست که برخی از آثار تاریخی آن دوران بجا مانده را هنوز هم می توان از نزدیک دید.

بدلیل زیبایی این محله های قدیمی شهر تفلیس، بسیاری از هنرمندان و نقاشان در آثار خود به کشیدن منظره های زیبای آن پرداخته اند از جمله: "جیووانی وپخاوادزه"  (Giovanni Vepkhavadze) که در آثار نقاشی اش به زیبایی این بخش از تفلیس را به تصویر کشیده است.

خوشبختانه از سال 2010 میلادی شهرداری تفلیس به طور جدی برنامه هایی جهت بازسازی و زیباتر کردن بخش قدیمی تفلیس در دست دارد.

یکی از مزایای دیدار از این ناحیه این است که براحتی می توانید در آن ساعتها قدم بزنید و عکس های یادگاری زیبایی بگیرید. از طرف دیگر با وجود حمام های گوگردی و امکان ماساژ در آنها توسط پرسنل حرفه ای ، نیز می توانید خستگی از تن به در کرده و لذت بیشتری ببرید. خود ساختمان های این حمام ها نیز معماری نسبتا قدیمی و جالبی دارند که بی شباهت به بناهای قدیمی کشورمان نیستند. به این ترتیب که سقف بنا حالتی گنبدی شکل دارد و بیشتر مصالح بکار رفته در آن سنگ و آجر است. (البته پیشتر در مقاله حمام گوگردی تفلیس به تفصیل به معرفی این مکان ها پرداخته ایم)



شهر قدیم تفلیس حمام گوگردی    شهر قدیم تفلیس حمام گوگردی



رفتن به این حمام برای سلامتی بسیار مفید است مخصوصا کسانی که ناراحتی های پوستی و یا تنفسی دارند. علاوه بر این، بسیاری از توریست های که با تور تفلیس از این بخش شهر دیداری داشته اند از این تجربه به خوبی یاد می کنند و به سایرین نیز آنرا توصیه کرده اند. شاید جالب باشد وقتی برای اولین بار به یکی از این حمام های گوگردی تفلیس می روید و علامت های داس و چکش پرچم سابق اتحاد شوروی کمونیستی را بر سر در ورودی شان می بینید. دلیلش هم این است که بیشتر این حمام ها از آن دوران بجا مانده اند.

یکی از کافه رستوران های جالب این ناحیه،  "KGB" (سازمان اطلاعات اتحاد شوروی سابق) است و حتی شعار جالبی نیز برای هیجان انگیز تر کردن این نامگذاری برای آن انتخاب شده: "KGB Still watching you"  (سازمان KGB هنوز شما را نگاه می کند) البته این مسئله صرفا نوعی شوخی جهت جذب مشتریان است و درون کافه هم می توانید عکس ها و کاریکاتورهای جالبی را از دوران کمونیستی سابق ببینید و برای دقایقی به آن دوران سفر کنید. آدرس این کافی شاپ  8/10 King Erekle St. Tbilisi  است و شماره تماس آن +995 599 67 44 88 می باشد. این کافی شاپ دارای وب سایت نیز می باشد:  http://www.kala.ge

امیدواریم با این توضیحات، شما مسافرین محترم تور تفلیس از دیدن بخش قدیمی شهر تفلیس لذت ببرید.