کاشان دفترچه تاریخ ایران

کاشان شهری پر از خانه‌های قدیمی که بزرگان دین و هنر روزگاری در آن زندگی می‌گذرانند شهری که از حمام قدیمی آن صدای کشتن عدالت می‌آید، همان‌طور که می‌دانیم یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری کاشان، باغ فین کاشان و یا همان حمام فین است که مرد بزرگ تاریخ، امیرکبیر در آن به شهادت رسید.

کاشان در فرهنگ لغت فارسی به معنای مختلفی تعبیر شده است درجایی به معنی "کی آشیان" یعنی جایگاه‌ها حاکمان تعریف‌شده است و حتی به معنی خانه‌های تابستانی ساخته‌شده از چوب و نی، "کاسیان" محل زندگی قوم کاسی و به خانه‌های ساخته‌شده از کاشی نیز معنا می‌شود.

کاشان قصه برای گفتن زیاد دارد و از هزاران سال پیش است که شاهد خوب و بد روزگار بوده است و همچنان پابرجاست. قدمت این سرزمین به 7 هزار سال پیش بازمی‌گردد زمانی که تمدن سیلک در جنوب غربی کاشان سکنا گزیدند و حتی در سال‌های ۱۳۱۱ تا ۱۳۱۳ باستان شناسان فرانسوی در این قسمت از کاشان آثاری از جنس سفال و فلزی که مربوط به دوره سیلک است را کشف کردند.

کاشان با آب‌وهوای مختلف

شهر کاشان از سمتی به منطقه کویری گرم و سوزان راه دارد از طرف دیگر به روستاهایی مانند ابیانه راه پیدا می‌کند در مناطق کوهستانی و خوش آب‌وهوا واقع‌شده‌اند. وزش بادها از صبح تا شام باعث خشکی هوا و در عوض وزش نسیم از سمت کوهستان که از شام تا بام است سبب خنک شدن هوا می‌شود. و این‌چنین است که شما در سفر به کاشان در یک نقطه از آن آب و هوایی متفاوت را احساس می‌کنید که بر جذابیت‌های سفرتان می‌افزاید.

 

کاشان، کاشانه مشاهیر ایران

در طول تاریخ از زمان ساسانیان سلجوقی و صفوی تاکنون از کاشان فرزندانی بزرگ نه‌فقط ازلحاظ مقام و منصب بلکه ازنظر علم، حکمت، هنر و .... زاده شده‌اند که می‌توان از بین این انسان‌های بزرگ غیاث الدین جمشید، کمال‌الملک، محتشم کاشانی، سهراب سپهری و .. را نام برد.

 

دیدنی‌های کاشان

تپه‌های باستانی سیلک،چشمه سلیمانیه، باغ فین، مدرسه آقابزرگ، مجموعه تاریخی بازار، تیمچه امین‌الدوله مسجد جامع، حمام‌های تاریخی، خانه‌های قدیمی و .... یکی از جذاب ترین مراسم هایی که در کاشان برگزار می شود و مردم زیادی را به این شهر تاریخی ایران می کشاند، مراسم گلاب گیری قمصر است که در اردیبهشت ماه می باشد.