جنگ بارسلونا با گردشگران

در سال های اخیر اسپانیا رتبه اول گردشگری جهان را به خود اختصاص داده به طوری که در سال گذشته بارسلونا ۳۲ میلیون بازدیدکننده داشته و گردشگری یک بخش حیاتی برای اقتصاد این شهر به حساب می آید به طوری که ۱۴ درصد از درآمد سالانه بارسلونا از این طریق به دست می آید. در همین سال ها بود که قیمت مسکن و مغازه ها و حتی هتل ها به طور عجیبی افزایش پیدا کرد که این روند صدای مردم برای افزایش قیمت و گرانی به اعتراض تبدیل کرد.

آدوکالا شهردار بارسلونا برای اینکه دوباره این شهر به جایی برای زندگی تبدیل کند تا سال ۲۰۲۰ طرحی ارائه کرد که شاید به مزاج گردشگران خوش نیاید. که این طرح در راستای کاهش گردشگران با افزایش قیمت املاک شروع شد و نرخ مالیات آپارتمان ها را نیز برای گردشگران افزایش داده و در بعضی مواقع مجوز ساخت آپارتمان به گردشگران داده نمی شود. یکی از کارهایی که در این طرح به آن توجه شده است کنترل اجاره اتاق به گردشگران است که از حد مجاز نباید بالاتر برود.

این طرح که شامل گردشگری یک روزه به بارسلونا نیز می شود منظور کسانی که از خارج از شهر وارد این شهر می شوند است که باعث شده تا قیمت بلیت های اتوبوس نیز افزایش پیدا کند و همچنین  طرح ترافیک مشخصی در قسمت های شلوغ شهر پیاده سازی شده است به طوری که رفت آمد به این قسمت ها برای همه سخت شده است.

اعتراض مردم بارسلونا به حضور گردشگران، برای اجرای این طرح نیز بی اثر نبوده به طوری که اعتراض هزاران ساکن این شهر در خیابان معروف لاس رامبلاس به نوسازی خانه ها و افزایش گردشگران باعث شد که مسئولین اجرای این طرح را بسیار جدی در نظر بگیرند.

معاون شهردار بارسلونا جانت سنز در مورد این طرح این گونه می گوید: ما می دانیم که گردشگران شهر ما را دوست دارند اما ما دوست نداریم شهر ما به یک پارک توریستی و مغازه سوغاتی تبدیل شود و این شهر تنها مکان سرگرم کننده برای آخر هفته نیست.

شاید فکر کنید اقدام برای اجرای این طرح ضد گردشگری بارسلونا کمی زننده باشد اما شهردار و مردم می خواهند شهر خودشان را به شهری برای زندگی تبدیل کند درست مثل گذشته آرام و بی دردسر.