دریاچه چورت، خواهرخوانده دریای خزر

یکی از زیباترین مکان‌های دیدنی در مازندران شهرستان ساری ، دریاچه چورت است که در شمال شرقی این استان در دل جنگل‌هایی با درختان سر به فلک کشیده که در پاییز تماشایی‌تر می‌شوند در زمین به مساحت 2.5 هکتار، قرار گرفته است. این دریاچه که به آن دریاچه میانشه نیز گفته می‌شود، زمان پدید آمدنش به سال 1318 می‌رسد که براثر زمین‌لرزه و رانش زمین که باعث بسته شدن مسیر آب چشمه‌ای که در کنار دریاچه شد و به این ترتیب در روستایی به نام چورت در دهستان گرماب بخش چهاردانگه شکل گرفت و منظره  زیبایی را در دل جنگل‌های سبز شمال کشور به وجود آورد.

دریاچه چورت درون دره‌ای با شیب زیاد قرار گرفته است و اطراف آن پر از درختان بکر جنگلی و پوشش انبوه گیاهی که شبیه به شکل هندسی بیضی در آن وسط طبیعت خودنمایی می‌کند. سطح آب دریاچه با توجه به میزان بارش در فصول مختلف متغیر است که زمانی که آب کاهش می‌یابد باقی مانده درختان که زمانی قبل از پدید آمدن دریاچه در اینجا بوده‌اند، سر از آب بیرون می‌آورند و صحنه‌ی فوق‌العاده از این دریاچه را مخصوصاً در پاییز به نمایش می‌گذارد.

بهترین زمان برای بازدید از دریاچه چورت که خواهرخوانده دریای خزر هم می‌گویند، بهار، تابستان و پاییز است، در فصل زمستان هم این دریاچه زیبایی خود را دارد ولی به دلیل شرایط جوی دسترسی به آن سخت است. ماهی‌هایی که افراد محلی درون دریاچه انداخته‌اند طراوت و شادابی دریاچه چورت را دوچندان کرده است. شما می‌توانید در نزدیکی این جاذبه گردشگری مازندران از چشمه‌های پله‌ای باداب سورت هم دیدن کنید.