دومین درخت تاریخی جهان در ایران

یزد یکی از شهرهای باستانی و تاریخی در ایران است به طوری که برخی از نوشته‌های قدیمی، زندگی انسان‌ها را در این نقطه از زمین به قبل از هزاره سوم پیش از میلاد برمی‌گردد که حتی در این متون مواردی مانند قدمت بعضی از شهرهای یزد گفته شده است که ابرکوه را به زمان حضرت ابراهیم، میبد را به زمان سلیمان نبی و یزد را به زمان اسکندر مقدونی و ضحاک تخمین زده‌اند. حال در این شهر که تاریخچه‌ای پر و پیمون دارد، بودن درختی کهن‌سال که پیرترین موجود زنده در کل ایران است موضوع عجیبی نیست علاوه بر این درخت که درخت سرو 4500 ساله است که در ابرکوه قرار دارد و به‌عنوان نمادی از تاریخ و فرهنگ ایران در یزد است، بیشتر از 550 درخت پیر و باستانی از گونه‌های چنار، زبان‌گنجشک و گردو است که توسط یزدی‌ها بسیار قابل‌احترام و مقدس شمرده می‌شوند.

درخت سرو ابرکوه که نشان‌دهنده مقاومت و پایداری مردم کویر‌نشین است، بعضی از دانشمندان سن آن را تا 8 هزار سال هم برآورد کرده‌اند، ارتفاعی 28 متری و تنه‌ای با محیط 11.5 متری است. این درخت که بعد از درخت مسوسلاه، دومین درخت کهن‌سال دنیا است و در سراسر دنیا به‌عنوان سمبلی از زندگی و زیبایی مطرح‌شده است، در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.

این درخت کهنه در بین مردم برای خود شکوه و ابهتی دارد، داستانی افسانه‌ای در بین مردم  رواج پیدا کرده است که می‌گوید در زمان زرتشت پیامبر ایرانی هم بوده است و اصحاب رس که درخت پرست بودند درخت سرو و 11 درخت دیگر را می‌پرستیدند.