آشنایی با جاذبه های توریستی کیش

جزیره کیش یکی از مناطق مهم گردشگری در ایران است و همه ساله به دلیل دیدنی ها و جاذبه های توریستی هیجان انگیزش گردشگران زیادی با تور کیش همسفر می شوند. جزیره کیش در تاریخ به اسامی مختلفی مانند کامتینا، آراکیا، آراکاتا و غیس خوانده شده به طوری که در سال 325 پیش از میلاد در نوشته‌های Nearchus از آراكاتا نام برده شد که نخستین نام شناخته شده از جزیره كیش در دوران باستان است. همچنین وقتی مارکو پولو از دربار امپریال در چین بازدید کرد، درباره مرواریدهای همسر امپراتور که از کیش بودند در سفرنامه خود اظهار نظر کرد. در دهه 1970 آخرین شاه ایران با یک هتل کازینو بزرگ (که امروزه به عنوان هتل بین المللی شایان شناخته می شود) این جزیره را به یک جزیره تفریحی لوکس بین المللی تبدیل کرد و فرودگاهی را راه اندازی کرد که خود و مهمانان ویژه اش بتوانند از آن استفاده کنند. موقعیت استراتژیک جزیره کیش در بین ده ها جزیره بزرگ و کوچک از وضعیت بی نظیری برخوردار است. این جزیره به قدری زیبا و جذاب است که از زمان های بسیار قدیم به عنوان مروارید خلیج فارس شناخته میشده.

کیش از دو جزیره اصلی ایران، مجلل تر و توسعه یافته تر است. پس از انقلاب اسلامی، مانند قشم، جزیره کیش نیز به یک منطقه تجارت آزاد تبدیل شد. گردشگران خارجی تا 14 روز نیاز به دریافت ویزا ندارند، به این معنی که حتی اگر نتوانند به سرزمین اصلی بپیوندند، باز هم می توانند با تور کیش همسفر شوند تا طعم مهمان نوازی ایرانی را حس کنند. با توجه به موقعیت منطقه تجارت آزاد، کیش از مراکز خرید  بیشمار، جاذبه های توریستی و هتل های تفریحی بسیاری برخوردار است. جمعیت این جزیره حدود 40هزار نفر تخمین زده می شود و سالانه حدود 1 میلیون نفر با تور جزیره کیش همسفر می شوند. جزیره کیش توسط نیویورک تایمز در سال 2010 در بین 10 جزیره زیبای جهان قرار گرفت و در رتبه چهارمین مقصد مسافرتی در خاورمیانه قرار گرفته است. آب و هوای جزیره کیش آب و هوای نیمه استوایی بسیار خشک است و تابستان ها می توانند به طور غیرقابل تحمل گرم و مرطوب باشند؛ بنابراین بهترین ماه ها برای همراهی با تور کیش بین نوامبر و مارس می باشد.


جزیره کیش


جاذبه های گردشگری جزیره کیش

جزیره کیش با 91.5 کیلومتر مربع در فاصله 12 کیلومتری ساحل خلیج فارس قرار دارد و بخشی از شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان ایران است. سواحل آرام این جزیره پوشیده از ماسه های مرجانیست که در نور آفتاب می درخشد و منظره ای بی نظیر و جذاب را برای گردشگران تور کیش ایجاد می کند. آبهای شفاف ساحلی به بازدیدکنندگان این امکان را می دهد تا چندین متر در عمق دریا را مشاهده کنند و حرکت زیبایی ماهی را تماشا کنند. بیشتر جاذبه های گردشگری کیش از یک طریق یا به طور کلی به دریا مربوط می شوند. استراحتگاه های ساحلی آن برای بسیاری از گردشگران که برای استراحت به جزیره آمده اند یا هتل های مجلل با چشم اندازی خیره کننده از خلیج فارس یک مقصد تعطیلات شماره یک است. حتی آن دسته از مسافرانی که به دنبال تور ارزان کیش هستند می توانند  با استفاده از هتل های متوسط جزیره از این امکانات لذت ببرند زیرا هزینه آنها کاملاً منطقی است. برترین جاذبه های گردشگری کیش در لیست زیر ارائه شده اند:


1- ورزش های آبی Water Sports

از پاراسیلینگ تا غواصی، موج سواری و جت اسکی، کیش همه چیز دارد. این فعالیت ها توسط جوانان ایرانی هدایت می شود که به گردشگران یادآوری می کند مهم نیست در چه گوشه ای از جهان قرار دارید، فرهنگ گشت و گذار همان است. در تور کیش علاوه بر امکانات رفاهی در کل سواحل، مجموعه های ورزشی با تجهیزات پیشرفته و وسایل مخصوص برای تفریح های آبی برای علاقمندان به هیجان قرار دارد. اما اگر نمی خواهید در واقع در داخل آب بروید، می توانید قایق هایی با کف شیشه ای را امتحان کنید تا نگاهی به زندگی دریایی رنگارنگ خلیج فارس بیندازید.


2- کشتی یونانی Greek Ship

کشتی بزرگ Khoula F. در سال 1943 در انگلیس با 7061 تن وزن و 136 متر طول ساخته شد و آخرین صاحب آن یونانی بود. این کشتی از جولای سال 1966 هنگام بازگشت به یونان از ایران در سواحل جنوب غربی جزیره کیش به گل نشست؛ تلاش های بسیاری در طول 80 روز برای نجات آن انجام شد، اما این کار بیهوده بود و از آن زمان تاکنون در جای خود باقی مانده است. کشتی یونانی مخصوصاً هنگام غروب آفتاب که گردشگران تور کیش می توانند بهترین عکس ها را بگیرند، بسیار زیبا و چشم نواز است.


کشتی یونانی کیش


3- ساحل مرجانی Corals Beach

ساحل مرجان در قسمت شرقی جزیره برای مرجان های دریایی زیبایی که در آنجا می بینید به این نام نامگذاری شده. تمام طول ساحل با آلاچیق پوشانده شده و در کنار نخلستان ها و محوطه سازی، منظره ای ویژه پانوراما را به شما ارائه می دهد. بسیاری از مجموعه ها و کلوپ های ورزش های دریایی نیز در ساحل مرجانی ، طولانی ترین ساحل جزیره واقع شده اند و هرگونه فعالیت تفریحی به راحتی در دسترس می باشد. پارک ساحلی مرجان یکی از دیدنی ترین مراکز تور کیش است که بازار مرجان را به ساحل متصل می کند، همچنین در این ساحل مرغوب ترین ماهی های خوراکی صید می شود. آب دریا در نزدیکی ساحل کاملاً شفاف بوده و تا عمق بسیار زیادی را می توان دید؛ البته این به دلیل وجود مرجان های دریایی اطراف جزیره است که آب را تصفیه می کنند. آبهای ساحلی کیش جزء امن ترین سواحل جهان است، هیچ کوسه ای در نزدیکی آن وجود ندارد و شنا کاملاً بی خطر می باشد.


4- شهر زیرزمینی کاریز Kariz Underground City

ایرانیان باستان به دلیل کمبود آب در بسیاری از مناطق ایران، دارای سیستم قنات بودند که چاههای عمودی را به آرامی شیب دار می کردند و آب را به مناطق خشک می رسانند. شهر زیرزمینی کاریز یکی از این قناتهای 2500 ساله است که بازدید کنندگان تور کیش می توانند از طریق تونل های آن قدم بزنند و از این نوع سیستم منظره ای نزدیک تر به دست آورند. شهر زیرزمینی کاریز شامل سه قنات و 274 چاه با مساحت 10هزار متر مربع است؛ برخی از این چاه ها کاملاً دست نخورده هستند و برخی دیگر برای تهویه بهتر نور و هوا به شکل مخروطی تبدیل شده اند. برخی از ویژگی های بدیع کاریز سقف هشت متری آن است که بیشتر با فسیل ها، پوسته ها و مرجان ها پر شده که با توجه به ایده های متخصصان مربوط به 270-500 میلیون سال پیش می باشند. این سازه باستانی با افزودن غرفه های صنایع دستی، موزه و یک رستوران سنتی حفظ شده و قرار است امکاناتی مانند مراکز اقامتی، خرید و اوقات فراغت برای گردشگران تور کیش در زمین های کاریز ساخته شود.


5- شهر باستانی حریره Ancient Harrireh City

شهر حریره با 120 هکتار واقع در بخش مرکزی و شمالی جزیره کیش، نگاهی اجمالی به معماری باستانی ارائه می دهد. هرچند امروزه بخش زیادی از آن دست نخورده باقی نمانده، اما ویرانه ها حاکی از یک شهر بزرگ و پررونق است. کاوش های این سایت تخمین می زند که در حدود 1000 سال گذشته تأسیس شده و 600 سال بعد رها شد. تا به امروز، سه حفاری باستان شناسی جداگانه در بقایای شهر باستانی حریره انجام شده؛ خانه اشرافی، بخش صنعتی و حمام ها؛ که شامل مجموعه های ساحلی، عمارت های مجلل، مساجد، کارگاه شیشه گری و حمام بوده اند.


شهر باستانی حریره کیش


6- پارک دلفین Kish Dolphin Park

مجموعه پارک دلفین کیش یک پارک 100 هکتاری است که نه تنها زندگی دریایی و حیوانات آبی دارد بلکه باغ های متنوعی از جمله باغ پروانه، انواع گل و همچنین بزرگترین استخر در جزیره را داراست. دلفیناریوم این مجموعه یکی از زیباترین پارک های تفریحی خاورمیانه و اولین پارک دلفین ها در ایران است، و در آن گونه های مختلفی از پستانداران دریایی از جمله دلفین ها، شیرهای دریای شمالی و جنوبی ، گربه دریای شمالی و پنگوئن ها نگهداری می شوند؛ در کل 21 پستاندار دریایی در استخرهایی با حجم 18000 متر مکعب پر از آب دریا نگهداری می شوند. بازدید کامل از پارک دلفین ها در تور کیش چند ساعت طول می کشد، اما می تواند یک خاطره مهیج باشد مخصوصاً برای گردشگرانی که همراه خانواده سفر می کنند.

فضای سبز پارک دلفین ها دارای بیش از صد گونه گیاهی که شامل هزاران درخت نخل، گیاهان بسیار بزرگ بنجامین، درختان لور (انجیر معابد)، اکالیپتوس، اقاقیا، سرو کوهی و بیش از 25 گونه کاکتوس و سایر گیاهان با توجه به شرایط آب و هوایی جزیره که خاک مرجانی آن در نوع خود بی نظیر است. در باغ پرندگان بیش از 50 گونه از پرندگان مختلف مانند پلیکان، شترمرغ، طوطی ماکائو، طاووس، تاکان، قو و انواع دیگر دوزیستان مانند تمساح و پنگوئن آفریقایی از سراسر جهان نگهداری می شود. بازدید کامل از پارک چند ساعت طول می کشد ، اما می تواند یک توقف مهیج باشد مخصوصاً برای بازدید کنندگان با کودکان.


7- آکواریوم کیش Kish Aquarium

جالب است بدانید که آکواریوم کیش با دو بخش جداگانه به شکل یک کشتی طراحی شده است. بخش اول با ظرفیت 50هزار لیتر برای ماهی های بزرگ و کوسه ها و بخش دیگربا ظرفیت 20 هزار لیتر، که به طور خاص برای ماهی های آب شیرین ساخته شده است و تقریباً هفتاد نوع ماهی تزئینی در آن وجود دارد که از نظر رنگ طبیعی، مقیاس ها و شکل ظاهری بسیار کمیاب هستند. این آکواریوم برای گردشگرانی در تور کیش در نظر گرفته شده که تمایلی به غواصی در داخل خلیج فارس ندارند اما دیدن انواع آبزیان زیبای این خلیج برایشان جذاب است. در این آکواریوم علاوه بر حیوانات درون آب، چندین بخش برای خزندگان مختلفی از قبیل مارها و تمساحها، پرندگان و پستانداران نادر نیز در آن قرار دارند.


8- اسکله تفریحی Grand recreational pier

اسکله تفریحی بزرگ کیش با ستون های استیل و عرشه های چوبی با چهار فضای عرشه جانبی توسط کارشناسان ایرانی ساخته شد. ساخت این اسکله به طول 437 متر، عرض 18 متر و 10 هزار متر مربع مساحت به زیستگاه دریایی هیچ آسیبی نرساند. گردشگران تور کیش می توانند ضمن تماشای گونه های رنگی ماهی سواحل مرجانی کیش از مناظر طبیعی و هوای تازه این اسکله لذت ببرند. فاز اول اسکله تفریحی بزرگ کیش در مدت زمان 20 ماه ساخته شد و در 27 ژوئیه 2006 افتتاح شد. اسکله تفریحی کیش از مراکز خرید مشهور جزیره مانند ونوس و زیتون فاصله کمی دارد و با داشتن یک تفرجگاه منحصر به فرد، یک پارک تفریحی در آب است.


9- پارک آبی اوشن اقیانوس Ocean Water Park


پارک آبی اوشن کیش


پارک آبی اوشن یک پارک آبی 5.6 هکتاری در فضای باز واقع در جزیره کیش است که توسط شرکت توسعه گردشگری آبادیس کیش تاسیس شده. این پارک آبی با مضمون براساس داستان "معمای قلعه خورشید" ساخته شده و دارای انواع وسیله های بازی پیشرفته می باشد؛ 13 دستگاه سواری، 4 استخر شامل استخر بزرگسال، استخر نوجوان، جکوزی خانواده و یک حوضچه آبگرم از جمله آنهاست. همچنین یکی از بلندترین مسیرهای سواری در منطقه ، پیچالوپ را با 24 متر ارتفاع دارد. این پارک آبی روزانه ظرفیت پذیرش 3300 نفر از گردشگران تور کیش را داراست و چون در منطقه پرواز ممنوع قرار دارد، به راحتی برای بانوان در روزهای خاصی نیز قابل استفاده است. علاوه بر مجموعه های بازی و شنا، سالن های ویژه ماساژ نیز با ماساژورهای حرفه ای، تعدادی رستوران و کافی شاپ و فروشگاههای سوغات و لوازم شنا نیز در مجموعه پارک آبی اقیانوس وجود دارند.


10- مراکز خرید کیش

کیش یک منطقه آزاد تجاری است و عدم وجود عوارض آن را به مکانی مناسب برای خرید و تجارت تبدیل می کند. بسیاری از ایرانیان و گردشگران خارجی برای خرید لباس، کالاهای الکترونیکی، لوازم آرایشی و غیره با تور کیش همراه می شوند. در سال های اخیر مانند بسیاری از شهرهای توریستی برتر دنیا، در جزیره کیش نیز مراکز خرید علاوه بر فروشگاه های مدرن که خدمات مختلفی به بازدیدکنندگان ارائه می کنند، امکانات رفاهی و تفریحی را برای جذب مشتریان بیشتر در لیست خود قرار می دهند؛ مانند رستوران های محلی و بین المللی، خانه های بازی کودکان، سینما و بسیاری دیگر. به دلیل گرمای زیاد روز، بیشتر مغازه های بازارهای کیش حدودا از ساعت 12ظهر تا حوالی 5 عصر بسته می شوند اما برخی تا اواخر شب باز می مانند. در اینجا لیست بهترین مراکز خرید در تور کیش وجود دارد:

•         مرکز خرید دامون

•         مرکز تجاری کیش

•         بازار پانیذ

•         پاساژ زیتون

•         پاساژ بین المللی پردیس 1 و 2

•         مروارید

•         بازار ونوس

•         پاساژ مرجان

•         بازار عرب

•         مرکز خرید رویا