مسجد آبی استانبول

استانبول یکی از کلانشهرهای بزرگ جهان است که توسط امپراطوری ها در طول قرون متمادی، اروپا و آسیا را بهم پیوند داده است. این شهر بزرگ با پیشینه تاریخی، امکانات رفاهی و مدرن سازی ویژه خود هر سلیقه ای در تور ترکیه را به خود جذب می کند. استانبول با بازدید از گنج های بی پایان در سراسر شهر، جاذبه های گردشگری زیادی را برای بازدید به نمایش می گذارد. هر منطقه تنوع خاص خود را دارد و جاذبه های گردشگری استانبول شامل موزه ها، گالری های هنری مدرن، حمام های سنتی، پارک های تفریحی، آکواریوم ها و دلفیناریوم ها، پارک های طبیعی، مساجد و بناهای تاریخی و مراکز خرید فراوان می باشد. استانبول به خاطر مساجد و معماری عثمانی خود مشهور است و به عنوان پایتخت امپراتوری عثمانی از سال 1453 دارای بیش از 3000 مسجد می باشد.


مسجد آبی The Blue Mosque

مسجد آبی (که به زبان ترکی Sultanahmet Camii خوانده می شود) یک مسجد تاریخی در استانبول می باشد، این مسجد به دلیل کاشی های آبی که در اطراف دیوارهای داخلی بنا شده به مسجد آبی معروف شده. مسجد سلطان احمد علاوه بر این که یکی از جاذبه های گردشگری تور استانبول است، یک مسجد فعال می باشد، به این معنی که این مسجد محل عبادت بسیاری از مسلمانان از سراسر جهان می باشد. مانند بسیاری از مساجد دیگر، مسجد آبی مقبره بنیانگذارش، کتابخانه، کلاس آموزشی و یک مهمانخانه را در خود جای داده است. دیدن مسجد همراه با نمازگزارانش، شنیدن صداهای دعا و احساس معنویت باعث می شود تا بازدید از آن برای گردشگران تور استانبول خاص تر شود. در سال 2006 رئیس کلیسای کاتولیک، پاپ بندیکت شانزدهم از مسجد آبی بازدید کرد، این تنها دومین بازدید یک پاپ از یک مکان عبادت مسلمانان در طول تاریخ بود. این مسجد یکی از بزرگترین مساجد ترکیه است و می تواند 10،000 نمازگزار را در خود جای دهد. 


مسجد آبی استانبول


تاریخچه مسجد آبی

به دنبال صلح زیتوواتوك (1606) و نتیجه نامطلوب جنگ با پارس، سلطان احمد اول تصمیم به ساخت مسجدی عظیم در استانبول گرفت؛ این نخستین مسجد بزرگ امپراتوری بود که در بیش از چهل سال ساخته شد. پیشینیان وی با غنایم جنگی خود مساجد خود را می ساختند، اما سلطان احمد مجبور بود بودجه را از خزانه خارج کند، زیرا او در زمان خود هیچ پیروزی چشمگیر نداشت. مسجد آبی قرار شد در محل کاخ امپراطوران بیزانس، روبروی مسجد آیا صوفیه (در آن زمان مهم ترین مسجد استانبول) ساخته شود. ساخت مسجد در آگوست 1609 هنگامی که سلطان خودش برای شکستن اولین سنگ آمد، شروع شد و مراسم افتتاحیه در سال 1617 برگزار شد. هنگامی که سلطان احمد اول در سال 1617 درگذشت، او در جوار مسجد به خاک سپرده و مقبره ای برای وی ساخته شد.


معماری مسجد آبی استانبول

سلطان احمد معمار سلطنتی خود Sedefhar Mehmet Aga دستیار ارشد Mimar Sinan را به عنوان مسئول ساخت مسجد منصوب کرد. طراحی مسجد سلطان احمد برخی از عناصر بیزانس را با معماری سنتی اسلامی ترکیب کرده و آخرین مسجد بزرگ دوره کلاسیک امپراتوری عثمانی به حساب می آید. برای ورود بازدیدکنندگان تور ترکیه سه ورودی به مسجد وجود دارد و در حیاط بسیار بزرگش یک فواره هدیه امپراتوری آلان در کنار مقبره قرار گرفته است. یک زنجیر سنگین آهنی در قسمت فوقانی ورودی غربی مسجد آویزان شده، جایی که فقط سلطان مجاز به ورود به مسجد آبی سوار بر اسب بود و سلطان در هر بار ورود باید سر خود را پایین می آورد، این کار به عنوان یک ژست نمادین انجام می شد تا از فروتنی حاکم در برابر خداوند اطمینان حاصل شود.

مسجد سلطان احمد اولین مسجد در ترکیه است که شش مناره دارد و دیگری (که سالها بعد ساخته شد) مسجد سابانچی در آدانا است. هنگامی که تعداد مناره ها در جهان پخش شد، سلطان به دلیل گستاخ بودن مورد انتقاد قرار گرفت، زیرا این به تعداد مناره های مسجدالحرام در مکه بود. او دستور داد تا یک مناره هفتم در مسجد مکه ساخته شود و مشکل بر طرف شد. فضای داخلی مسجد آبی با بیش از 21000 کاشی و سرامیک دست ساز از شهر ایزنیک (Nicaea) با بیش از پنجاه طرح مختلف لاله ساخته شده است. در سطوح بالایی داخلی مسجد رنگ آبی حاکم است و شیشه های رنگی برای پنجره ها، هدیه ای از Signoria از ونیز به سلطان احمد بود. فضای داخلی مسجد آبی به گونه ای طراحی شده که حتی در شلوغ ترین زمان همه افراد در مسجد می توانند امام را ببینند و صدایش بشنوند. از مهمترین عناصر داخلی مسجد محراب از سنگ مرمر، منبر طراحی شده و عمارت سلطنتی در قسمت جنوب شرقی هستند. بسیاری از لامپ های داخل مسجد آبی زمانی با طلا و جواهرات پوشیده شده بودند اما بسیاری از این تزیینات برای موزه های استانبول برداشته یا غارت شده است.


نمای داخلی مسجد آبی استانبول


بازدید از مسجد آبی در تور استانبول

ورود به مسجد آبی به گونه ای کنترل می شود که فضای مقدس آن برای نمازگزاران حفظ شود، به همین دلیل گردشگران تور استانبول قبل از بازدید باید از مقررات آن مطلع شوند. قوانین ورود به مسجد آبی به شرح زیر می باشد:

1- بازدید کنندگان برای وارد شدن به مسجد آبی موظفند پوشش خود را در هنگام ورود حفظ کنند. خانم ها علاوه بر پوشیدن لباس بلند باید سر خود را نیز توسط روسری بزرگ یا چادر بپوشانند؛ در صورتی که چیزی همراه خود نداشته باشید در کنار دربهای ورودی کیوسک هایی برای ارائه چادر به صورت رایگان وجود دارند.

2- مسجد آبی نیز مانند سایر مساجد با فرش پوشانده شده است، بنابراین بازدیدکنندگان تور استانبول قبل از ورود باید کفش های خود را در بیاورند. کیسه های پلاستیکی برای قرار دادن کفش ها در در ب های ورودی مسجد وجود دارد که در زمان خروج از مسجد، می توانید کیسه های پلاستیکی استفاده شده را در سطل های تعیین شده قرار دهید.

3- زمانی که داخل مسجد هستید ساکت باشید تا مزاحم عبادت سایر عبادت کنندگان نباشید، همچنین از خیره شدن و گرفتن عکس از نمازگزاران پرهیز کنید. گرفتن عکس از داخل مسجد بدون استفاده از فلاش هیچ مشکلی ندارد.

4- ورود و بازدید از مسجد برای گردشگران تور استانبول رایگان است؛ اما کمکهای مالی برای کارهای تعمیر و نگهداری پذیرفته می شود.

شماره تماس روابط عمومی مسجد : 00902124587107

وب سایت مسجد آبی : www.bluemosque.co


بهترین زمان بازدید از مسجد آبی

در اطراف مسجد افرادی هستند که میخواهند شما را بدون صف وارد کنند، آنها را نادیده بگیرید، زیرا معمولا میخواهند در ازای کمکشان پولی از شما بگیرند یا چیزی به شما بفروشند؛ نگران صف طولانی ورود نباشید، خیلی سریع حرکت خواهد کرد. مسجد آبی به طور کلی در تمام طول سال و در طول روز برای بازدید کنندگان تور استانبول باز است اما در طول نمازهای پنج گانه در حدود نیم ساعت و صبح های روز جمعه برای غیر نمازگزاران بسته می شود. اگر شما هم برای خواندن نماز و دعا به مسجد میروید، دیگر نیازی به نگرانی در مورد ساعات بازدید یا زمان های تعطیلی ندارید. زمان باز و بسته شدن مسجد آبی همواره در وب سایت این مسجد به روز می شود، بهتر است پیش از حرکت آن را چک کنید زیرا زمان نماز در تابستان و زمستان متفاوت است.


مسجد سلطان احمد استانبول


دسترسی به مسجد آبی در تور استانبول

مسجد امپراطوری استانبول سلطان احمد اول (سلطان احمد کامی)، روبروی میدان اسب دوانی Hippodrome در مرکز استانبول قدیم، قرار گرفته است. یکی از بهترین روش های جابجایی در سفر با تور استانبول استفاده از حمل و نقل عمومی مانند تراموا و اتوبوس می باشد. آسانترین راه برای رسیدن به مسجد آبی در سوار شدن به تراموا به سمت سلطان احمد است، از آنجا تا مسجد دو دقیقه پیاده روی است. بهترین زمان بازدید از مسجد ابتدای صبح بین ساعات 10 تا 12 می باشد زیرا می توانید درست قبل از نماز ظهر برگشته و وقت کافی برای بازدید از جاذبه های مسجد داشته باشید. اگر از سمت ایا صوفیا وارد می شوید، ورودی گردشگری در نقطه مقابل قرار دارد؛ اما اگر شما یک بازدید کننده غیرمسلمان هستید، باید از در سمت جنوب مسجد (ورودی سمت راست هایپودروم) وارد شوید. بهترین راه برای دیدن معماری عالی مسجد آبی در تور استانبول نزدیک شدن به آن از هایپودروم است (ضلع غربی مسجد). 


جاذبه های توریستی نزدیک مسجد آبی

بسیاری از جاذبه های گردشگری استانبول در منطقه قدیمی شهر سلطان احمد واقع شده اند و یا در نزدیکی آن قرار دارند. مسجد آبی استانبول نیز در این منطقه و نزدیک به تعدادی از مکانهای دیدنی دیگر از جمله آیا صوفیه، کاخ توپکاپی ، موزه باستان شناسی ، کلیسای آب انبار و بازار بزرگ استانبول قرار دارد. همچنین می توانید از مقبره سلطان احمد اول که دقیقاً در خارج از دیوار محوطه در شمال غربی مسجد واقع شده بازدید کنید، مانند خود مسجد بازدید از آن رایگان است و با کاشی های ایزنیک قرن 17 تزئین شده. بعد از بازدید از مسجد آبی در تور استانبول، توصیه می کنیم از مسجد سلیمانیه (ساخت قرن 16) نیز بازدید کنید، چرا که این دو مسجد ستون اصلی معماری کلاسیک عثمانی هستند.