راهنمای سفر با تور چین

چین، کشوری بزرگ با فرهنگی آنچنان متنوع و تاریخی آنقدر طولانی که تصمیم گیری در مورد اولویت بندی شهرها و مکانهای مختلف در هنگام برنامه ریزی سفر با تور چین دشوار است. یکی از بزرگترین گنجینه های چین تاریخ طولانی و غنی آن می باشد، گفته میشود در 1.7 میلیون سال پیش، اولین انسانها در این سرزمین تکامل یافتند. پایتخت چین، پکن Beijing (از سال 1271) بوده و جمعیت آن بیش از 1.386 میلیارد نفرد می باشد؛ در اول اکتبر 1949 ، PRC "جمهوری خلق چین" تأسیس شد از آن زمان این کشور به طور مستقل و جدی توسعه یافته است. این کشور بزرگترین کشور آسیا با 9.6 میلیون کیلومتر مربع و چهارمین کشور پهناور جهان است و بیشترین جمعیت جهان را در خود جای داده.

انتخاب مقصد در تور چین تا حد زیادی بستگی به طول سفر و علایق شخصی شما دارد. سرزمین عظیم، عجیب و زیبای چین با دیوار بزرگ، آسمان خراش های شانگهای، سقف جهان و جاذبه هایی بسیار بیشتر از اینها گردشگرانی را از سراسر جهان به خود جذب میکند. صنعت گردشگری چین در سالهای اخیر به دلیل رشد اقتصادی پایدار، اجرای بیشتر سیاست اصلاحات و همچنین افزایش قابل توجه در درآمد شخصی افراد، شاهد پیشرفت بی سابقه ای بوده است. بازدید کنندگان خارجی تور چین در سال 2018 ، به 30 میلیون نفر رسیده اند؛ گفته می شود که در کمتر از 10 سال ، این کشور با بیشترین تعداد بازدید کننده در جهان به اولین مقصد گردشگری تبدیل می شود.


دیوار بزرگ چین


آب و هوای چین

چین دارای آب و هوای قاره ای و فصلی است و بیشتر قسمتها در منطقه معتدل قرار دارند اما مناطق جنوبی گرمسیری و مناطق شمالی در ناحیه یخبندان می باشند. در فصول پاییز و زمستان بادهای موسمی از سیبری و فلات مغولستان به سرزمین چین میوزند و باعث اختاف 40 درجه ای دما بین شمال و جنوب می شود. با توجه به قلمرو وسیع چین و توپوگرافی پیچیده، اختلافات زیادی در آب و هوا از منطقه به منطقه دیگر وجود دارد؛ به عنوان مثال، استان هیلونگجیانگ در شمال شرقی در تمام سال بدون تابستان است، در حالی که جزیره هاینان در تمام سال دارای آب و هوای تابستانی می باشد و بخش غربی فلات Qinghai-Tibet در تمام طول سال از برف پوشیده شده.


بهترین زمان همراهی با تور چین

به دلیل وسعت قلمروها و فعالیتهایی که این کشور ارائه می دهد، می توان در طول سال با تور چین همراه شد. تصمیم گیری در مورد زمان بازدید از چین بستگی به مکانهایی دارد که مایل به بازدید از آن هستید، از چه نوع آب و هوایی لذت می برید و بودجه سفرتان را تا چه حد برنامه ریزی کرده اید. از نظر آب و هوایی آوریل، می، سپتامبر و اکتبر ماههای اوج گردشگری در محبوب ترین مقاصد چین هستند، در فصل معتدل که از نوامبر تا مارس و از ژوئن تا آگوست می باشد، قیمت ها کمی کاهش می یابد. اما ماه های زمستان برای سفر به جزیره هاینان و شمال شرقی هاربین برای جشنواره فانوس یخی ، فصل اوج گردشگری محسوب میشود؛ این ماه ها همچنین با تعطیلات سال نو، جشنواره بهار چین و سایر نمایشگاه های ملی شاد و محلی سپری می شوند.

همانطور که گفته شد بهترین زمان همراهی با تور چین در بهار و پاییز می باشد اما بهتر است سفر خود را با سه تعطیلات عمومی اصلی چین همزمان نکنید: سال نو چینی (معمولاً اواخر ژانویه یا اوایل فوریه)، تعطیلات ماه می (هفته اول) و روز ملی (هفته اول اکتبر) زیرا جاذبه های گردشگری در این زمان مملو از گردشگران داخلی و خارجی تور چین می شود.


بهترین زمان بازدید از چین


زبان مردم چین

زبان رسمی چین Putonghua (در زبان چینی به معنی زبان مشترک) یا ماندارین با منشاء پکن است که یکی از پنج زبان سازمان ملل می باشد. قلمرو وسیع و جمعیت عظیم چین لهجه های مختلف زیادی دارد و هریک از 55 ملیت این کشور زبان خاص خود را دارند. تقسیم زبان چینی به لهجه های رسمی و غیر رسمی، بین مناطق مختلف متفاوت است؛ گویشهای رسمی به طور کلی به گویشهای شمالی اشاره دارند، در حالی که گویشهای غیر رسمی اغلب در قسمت جنوب شرقی کشور صحبت می شود. استفاده از انگلیسی در شهرهای بزرگ رایج تر می باشد اما بیشتر نشانه های خیابانی به زبان چینی هستند. با این تفاسیر به گردشگران تور چین توصیه میشود علاوه بر یادگیری چند لغت کاربردی، از یک برنامه مترجم نیز استفاده کنند.


واحد پول

ارز کشور چین (Renminbi (RMB (به معنی "ارز مردم") نامیده می شود و واحد آن یوان است. یک یوان برابر 10 ژیائو و یک ژیائو برابر است با 10 فن (سنت). چینی‌ها در زبان محاوره‌ای خود به یوان کوای نیز می‌گویند. کارتهای اعتباری، دلار و یورو در هتل ها و مراکز بزرگتر پذیرفته می شوند و بیشتر چک های مسافرتی به راحتی نقد می شوند. بهتر است پیش از سفر با تور چین به مقدار لازم یوان همراه خود داشته باشید، اما درصورتی که بخواهید پول خود را در چین تبدیل کنید حتما برای اینکار به بانکها بروید.


غذاهای چینی

زمانی که با تور چین همسفر میشوید، خواهید فهمید که چرا غذای بی نظیر چینی در سراسر جهان مشهور شده و این غذاهای خوشمزه به بخشی جدایی ناپذیر از تجربه سفر شما تبدیل می شود. غذاهای متنوع چینی از اعتبار بسیار بالایی در سطح جهان برخوردار است و نشان دهنده فرهنگ باشکوه تاریخ پر افتخار تقریباً پنج هزار ساله این کشور است. هر منطقه از چین غذاهای مختلفی دارد، غذاهای معمولی شامل کوفته های بخارپز، نودل، رولت های بهاری و اردک بخارپز به اندازه hotpot و کباب مغول محبوب می باشد. در غرب کشور، عنصر اصلی در غذاهای محبوب فلفل های قرمز آتشین است و منطقه جنوبی به غذای کانتونی مشهور است و زادگاه dim sum می باشد. سایر غذاهای محبوب چینی عبارتند از :

•         Kung Pao Chicken

•         Ma Po Tofu

•         Zhajiangmian

•         Crispy Shrimps

•         Fried Dumplings


غذای چین


پوشش

چینی ها لباسهای راحت می پوشند؛ مردان به ندرت شلوارک میپوشند (به جز در ساحل) و برای زنان بهتر است که شانه های خود را بپوشانند و از پوشیدن دامن و شلوار بسیار کوتاه ، به ویژه هنگام بازدید از معابد، خودداری کنند. برای گشت و گذارهای طولانی در تور چین، مخصوصاً در صورت بازدید از دیوار بزرگ، کفش راحتی به همراه داشته باشید.


ویزای چین

تمامی گردشگران ایرانی برای همراهی با تور چین باید ویزای توریستی این کشور را که از نوع L است دریافت کنند؛ دریافت این نوع ویزا احتیاجی به مصاحبه ندارد و بین 4 تا 7 روز کاری صادر میشود. ویزای توریستی چین برای اهداف گردشگری، بازدید از خانواده و یا اهداف شخصی دیگر برای مدت محدودی صادر میشود. مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای چین شامل پاسپورت با حداقل 7 ماه اعتبار، 2 قطعه عکس رنگی، گواهی تمکن مالی و بیمه مسافرتی می باشند.


جاذبه های توریستی چین

چین دارای تعداد زیادی جاذبه های شگفت انگیز از جمله مکان های آنتیک و آثار باستانی، کاخ های امپراطوری، شگفتی های طبیعی، میراث فرهنگی پر زرق و برق و آداب و رسوم مردمی متنوع است. برای بازدید کنندگانی که برای بار اول با تور چین همسفر میشوند، شهرهای پکن ، شانگهای و شیان در صدر لیست سفر قرار دارند. البته مردم چین در تعطیلات و مناسبت های مختلف بیش از گردشگران خارجی به بازدید از مکان های گردشگری کشورشان میروند و به همین دلیل سفر به چین در زمان های اوج گردشگردی توصیه نمی شود. بازدید از همه این جاذبه ها در تور چین سالها طول خواهد کشید، اما بازدید از جاذبه های برتر گردشگری بسیار راحت است. بهترین جاذبه های توریستی چین عبارتند از :

1- دیوار بزرگ در پکن

2- شهر ممنوعه در پکن

3- ارتش تراکوتا در شیان

4- باغ یوان در شانگهای

5- رودخانه یانگ تسه

6- رودخانه لی در گویلین

7- بودای بزرگ لشان در سیچوان

8- معبد بهشت در پکن

9- غارهای موگای در دان هوانگ و غارهای لانگ من در لویانگ

10- کوه تیان من در ژانیانگ


کوه تیان من در تور چین


حمل و نقل در چین

به دلیل وسعت سرزمین و جمعیت فراوان چین، حمل و نقل در کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در حال حاضر چین دارای سیستم جامع حمل و نقل مدرن شامل حمل و نقل هوایی، راه آهن، حمل و نقل جاده ای و حمل و نقل از طریق دریاها می باشد. شیوه های حمل و نقل مدرن مانند بزرگراه های اکسپرس، راه آهن های برقی، مترو، راه آهن های سبک و راه آهن های ماگلوف برای گردشگران تور چین در شهرهای بزرگ به طور فزاینده ای رایج شده است.

چین با راه اندازی دقیق شبکه های پر سرعت، کشور را به مسافرت ریلی در عصر مدرن سوق داده است. اگرچه بعضی اوقات شلوغ میباشد اما قطارها راهی عالی برای شناختن افراد محلی و آشنایی با فرهنگشان هستند. برخی از مسیرهای ریلی مخصوصاً بین پکن و شانگهای قطار اکسپرس فقط 4 ساعت و 45 دقیقه طول می کشد و ارزان و قابل اعتماد هستند.

تاکسی ها در کشور چین دارای تاکسی متر، ارزان و فراوان هستند اما تعداد کمی از رانندگان به زبان انگلیسی صحبت می کنند، بنابراین لازم است از دربان هتل خود بخواهید تا مقصد و نام هتل را برای برگشت با حروف چینی بنویسد. توجه داشته باشید که در شهرهای بزرگ به ویژه در تور پکن ، ترافیک  در ساعات شلوغی ممکن است بسیار پر ازدحام و خسته کننده شود.