جزیره بویوک آدا در استانبول

امروزه بیشترین تقاضای مسافرت های خارج از کشور در ایران مربوط به تور ترکیه میشود. ترکیه کشوریست که در شمال غربی ایران قرار دارد و به دلیل نزدیکی به ایران گردشگران زیادی را به خود جذب میکند. از جمله شهرهای پرطرفدار در بین گردشگران تور ترکیه، استانبول؛ بزرگترین شهر ترکیه؛ می باشد. استانبول شهری آسیایی و اروپایی محسوب میشود و با داشتن جاذبه های توریستی فراوان تاریخی، طبیعی و فرهنگی همواره گردشگران زیادی را به خود جذب میکند. جمعیت این شهر حدود 15میلیون نفر است و اکثریت آنها مسلمان هستند. این شهر در سال 2010 به عنوان پایتخت فرهنگ اروپا انتخاب شد؛ همچنین از نظر جذب گردشگر سومین شهر توریستی جهان به شمار میرود.

شهر استانبول به صورت یک شبه جزیره است و سواحل و جزایر بسیار زیادی دارد که از مهمترین دلایل سفر بسیاری از افراد به تور استانبول محسوب میشوند. جزایر شاهزاده (Princes islands) در ترکی Kizil Adalar ، گروهی از 9 جزیره هستند که در دریای مرمر در جنوب شرقی استانبول قرار دارند. در بین این جزایر کوچکترین جزیره صدف (Sedef Adasi) و بزرگترین آن بویوک آدا (buyukada) است. از این جزایر تنها 4 جزیره قابل دسترسی و مناسب گشت و گذار هستند که عبارتند از: Büyükada ، Burgazada ، Heybeliada و Kinaliada


جزیره بویوک آدا استانبول


جزیره بویوک آدا

جزیره بویوک آدا (در ترکی به معنای جزیره بزرگ) با 7هزار نفر جمعیت محبوب ترین و بزرگترین جزیره استانبول است و نسبت به دیگر جزیره ها در فاصله ی دورتری قرار دارد. گردشگران تور استانبول بعد از عبور از لنگرگاه در خیابان اصلی، عمارت های بزرگی را میبینند که در حال حاضر به عنوان رستوران یا هتل استفاده می شوند. این عمارت ها و خانه های ساکنین جزیره، همگی از باغچه ها و گل های زیبا و متنوع پر شده اند که زیبایی خاصی را در تمام جزیره ایجاد کرده است.

در این جزیره مانند دیگر جزایر استانبول هیچ وسیله نقلیه موتوری وجود ندارد و تنها میتوان از دوچرخه و اسب استفاده کرد. در ورودی جزیره دوچرخه و کالسکه هایی که توسط اسبها کشیده میشوند را اجاره میدهند. اسب های زیادی در جزیره زندگی می کنند اما یک مرکز درمان  و دامپزشکی مناسب در جزیره وجود ندارد، این جریان توسط گروه های مدافع حقوق حیوانات مورد انتقاد قرار گرفته است. طبق آمار رسمی گزارش شده هرساله حدود 400 اسب میمیرند اما تا کنون راهی برای حل این مشکل عملی نشده .


داخل جزیره بویوک آدا


جاذبه های گردشگری بویوک آدا

بهترین زمان برای رفتن به جزیره در فصل بهار و اواسط هفته است چرا که تابستان و آخر هفته ها بسیار شلوغ میشود. در تمامی ساعات روز زیبایی منطقه و صحنه های منحصر به فرد جزیره زبان زد است اما در انتهای روز، گردشگران تور ترکیه میتوانند از بهترین منظره غروب خورشید در تمام جزیره خصوصا در لنگرگاه لذت ببرند. همچنین در غروب چراغ های روشن شهر استانبول از داخل جزیره مشخص است و صحنه بسیار زیبایی را ایجاد میکند. از مهمترین جاذبه های گردشگری بویوک آدا میتوان به موارد زیر اشاره کرد:


1- لنگرگاه بویوک آدا (pier building)

در همان ابتدای ورود به جزیره، زمان پیاده شدن از کشتی، گردشگران تور استانبول میتوانند زیبایی چشمگیر ساختمان لنگرگاه را مشاهده کنند. ساختمانی گنبدی شکل که معماری آن مربوط به دوران عثمانی است، نمای قوس دار که با کاشی تزیین شده و پنجره هایی با شیشه های رنگی آن را به یکی از بهترین نمونه ها در نوع خودش تبدیل کرده است. این اسکله توسط یک معمار ارمنستانی به نام Mihran Azaryan ساخته شده که جزء برترین جاذبه های توریستی بویوکادا و استانبول میباشد.


2- برج ساعت بویوک آدا (clock tower)

درست پس از خروج از اسکله تنها یک بلوک جلوتر، اصلی ترین میدان جزیره وجود دارد (میدان Dock) که در سال 1932 ساخته شده و برج ساعت در آن قرار دارد و به همین دلیل به نام میدان ساعت؛ در ترکی (Saat Meydani) نیز شناخته میشود.


3- ساختمان یتیم خانه بویوک آدا Prinkipo Greek Orthodox Orphanage

از جاذبه های گردشگری جزیره بویوک آدا یتیم خانه یونانی Prinkipo است که 20000متر مربع مساحت دارد. نکته قابل توجه گردشگران تور استانبول این است که این بنای تاریخی کاملا از چوب بوده و بزرگترین ساختمان چوبی در اروپا و دارای مقام دومی در جهان است. این بنا توسط یک معمار فرانسوی به نام Alexander Vallaury در سال 1898 ساخته شد که در ابتدا یک هتل بود و بعدها فروخته و به یتیم خانه تبدیل شد.


یتیم خانه بویوک آدا استانبول


4- کلیسای بویوک آدا aya yorgi (کلیسا و صومعه ی st. George)

کلیسای یونانی Hagia Yorgi که در بالای تپه YuceTepe  قرار دارد (بلندترین نقطه جزیره). در مسیر کلیسا باید از تپه ای با ارتفاع 202متر بالا رفت، اما در آنجا الاغ های آموزش دیده ای هستند که میتوانند گردشگران را به بالای تپه ببرند. از بالای تپه به اطراف دید بسیار جذابی دارد؛ از طرفی دریای مرمر و از طرف دیگر استانبول که بسیار متفاوت دیده میشود. یک باور قدیمی در بویوک آدا شایع است که آرزوها در این کلیسا به حقیقت میپیوندند و آب مقدسی که در کلیسا وجود دارد خاصیت شفادهندگی دارد.
صومعه St. George Koudonas از آن دسته از جاذبه های گردشگری بویوکادا است که باید در لیست سفر هر گردشگر تور استانبول قرار گیرد. این صومعه نیز در روی تپه YuceTepe قرار دارد و گفته میشود در سال 963 ساخته شده. هرساله در تاریخ 23 آپریل مردم به این صومعه می آیند تا در روز جشن Saint George شرکت کنند و به آرزوهای خود برسند.


5- سواحل بویوک آدا

از مهمترین  جاذبه های توریستی استانبول سواحل بینظیر آن است که در اکثر نقاط شهر پراکنده شده اند. از سواحل معروف جزیره بویوک آدا میتوان به ساحل خلیجی Halik،  Hagia Nikola و خلیج شاهزاده اشاره کرد که محبوب ترین سواحل در بین مسافران تور استانبول برای شنا و حمام آفتاب هستند. همچنین علاوه بر سواحل عمومی چند سواحل اختصاصی وجود دارد که نسبت به دیگر سواحل خلوت ترند و انواع رستورانها که برای غذاهای دریایی خود معروف اند، در آنها قرار دارند.


6- بناهای تاریخی بویوک آدا

بویوک آدا دارای عمارت های قدیمی بسیاری است که دلیل جذب گردشگران تور استانبول به این جزیره هستند.

·         معروف ترین بناهای بویوک آدا Con Pasa ،  Yelkencizade، Fabiato و Mizzi هستند.

·         مسجد Hamidiye جزء معروف ترین بناهای دیدنی جزیره بویوک آدا است که در سال 1892 ساخته شد و به اسم سلطان عبدالحمید دوم نامگذاری شد.

·         اولین موزه معاصر در استانبول، موزه Adalar در جزیره بویوک آدا، شامل تعداد زیادی مدارک و وسیله های تاریخی است.

·         گفته میشود که برخی از امپراطوران یا مهاجران دوران تبعید خود را در جزیره بویوک آدا در صومعه زنان Hagia Irene و کلیسای Yucetepe ؛ که در حال حاضر از اهمیت زیادی در جامعه ارتودکس برخوردارند؛ میگذراندند.


رستوران های جزیره بویوک آدا

در بویوکادا رستوران های مدرن بسیاری وجود دارند که بهترین آنها کافه Sinek ، رستوران Sofrada ، Mavi و Milto هستند. همچنین دست فروشانی از اهالی جزیره انواع غذاهای خوشمزه، شیرینی های محلی و اسنک های مختلف را برای فروش به مسافران تور بویوک آدا تهیه کرده و در اطراف جاذبه های گردشگری شهر عرضه میکنند. از دیگر جاذبه های توریستی این جزیره خوردن بستنی ایتالیایی از بستنی فروشی های کنار خیابان است که بسیار خوشمزه و متفاوت تر از سایر بستنی هاست.


اقامت در بویوک آدا

گردشگران تور ترکیه برای اسکان در بویوک آدا گزینه های خیلی زیادی ندارند؛ تعداد هتل های این جزیره کم است و قیمت آن ها بالاست ( بین 500 تا 800 لیر)؛ البته بیشتر هتل های این جزیره تنها در فصل تابستان پذیرای مسافر هستند. بهترین هتل های بویوک آدا عبارتند از:

·         هتل پنج ستاره Anadolu Kulubu: این هتل دارای ساحل اختصاصی است.

·         هتل 4ستاره Ascot: در نزدیکی میدان اصلی شهر قرار دارد.

·         هتل 4ستاره Ada Palas: که در فاصله ی 1.9مایلی کلیسای aya yorgi قرار دارد.

·         هتل 3ستاره Mimoza Butik: این هتل در نزدیکی مسجد حمیدیه قرار دارد.

·         هتل شاهزاده بویوک آدا Buyukada Princess hotel: تنها چند قدم با لنگرگاه فاصله دارد.

البته در کنار این هتل ها مردم محلی جزیره نیز خانه های خود را برای اقامت کوتاه مدت مسافران تور ترکیه اجاره میدهند؛ که به نسبت هتل ها قیمت پایین تری دارند و در تمام طول سال قابل دسترسی هستند.


بویوک آدا استانبول


نحوه دسترسی به جزیره بویوک آدا

رفت و برگشت به جزیره بویوکادا تنها از راه دریایی امکان پذیر است . گردشگران تور استانبول میتوانند برای رفتن به جزیره های شاهزاده از نوعی کشتی به نام (ferry) استفاده کنند. این کشتی ها از قسمت اروپایی ساحل استانبول (Kabataş) و از قسمت آسیایی (Bostanci) شروع به حرکت میکنند. این کشتی ها آرام حرکت میکنند و رسیدن به جزیره حدود 40 دقیقه تا یک ساعت زمان میبرد. اما راه سریعتری برای رسیدن به جزیره نیز وجود دارد که اتوبوس های دریایی (IDO Sea Buses) نامیده میشوند. اتوبوس های دریایی هم از همان ساحل های کشتی شروع به حرکت میکنند و در زمان کمتر از 30 دقیقه به جزیره بویوک آدا میرسند.