زیباترین آبشارهای بلغارستان

بلغارستان، کشوری در منطقه بالکان که درغرب دریای سیاه قرار گرفته است. نزدیک بودن این کشور به تنگه ترکیه باعث شده به پل ارتباطی بین اروپا و آسیا تبدیل شود. شمار جاذبه های گردشگری بلغارستان بسیارفراوان است، که از مهمترین آنها میتوان به موزه ها و کلیساهای زیبا، انجام ورزش های زمستانی، صومعه و آرامگاه های مشهور و ... اشاره کرد. اما مهمترین ویژگی که باعث میشود تور بلغارستان طرفداران زیادی داشته باشد مناطق طبیعی این کشور است؛ مانند: غارهای منحصر به فرد، سواحل بلغارستان و آبشارهای دیدنی.

به عنوان یک کشور کوهستانی که دارای منابع آبی آن فراوان است، به دور از ذهن نیست که تعداد آبشارهای بلغارستان بسیار زیاد باشد؛ این عدد به حدود 75 میرسد. آبشارهای زیبای بلغارستان ممکن است به شهرت آبشار نیاگارا نباشند ، اما مکانی بسیار مناسب برای تفریح گردشگران تور تابستان بلغارستان به شمار میروند. از بلندترین آنها در جنوب شرقی اروپا تا زیباترین آنها؛ در این مقاله 5تا از برترین آبشارهای بلغارستان را معرفی میکنیم.


1-آبشار کروشونا (Krushuna)


آبشار کروشونا بلغارستان


آبشار کروشونا علاوه بر گردشگران خارجی تور بلغارستان ، یک مکان محبوب برای تعطیلات آخر هفته مردم این کشور نیزبه حساب می آید. این آبشار در نزدیکی روستایی به همین اسم در شهر Lovech در شمال بلغارستان قرار دارد. آبشار کروشونا بزرگترین آبشار در کشور با ارتفاع 20 متر می باشد. آبشار کروشونا در ناحیه ای قرار دارد که دارای انواع غارها و معادن سنگ آهک و گونه های مختلف گیاهی و جانوری است. منبع آبشار نیز در یک غار قرار دارد که توسط جاده ی باریکی پوشیده از سنگ آهک میتوان به آن رسید.

برای راحتی گردشگران تور بلغارستان که از این آبشار دیدن میکنند یک مسیر مناسب پیاده روی ساخته شده است  تا از منظره لذت بخش محیط اطراف استفاده کنند. یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری این آبشار رنگ فیروزه ای آن است که جلوه ی فوق العاده ای دارد. هوا در نزدیکی آبشار مرطوب و پر از قطره های آب است؛ تا قرن ها مردم محلی اعتقاد داشتند که قدرت شفا دهندگی در این قطره های آب وجود دارد.


2-آبشار رایسکو یا رایسکوتو پراسکالو Raiskoto Praskalo) Raysko or)


آبشار رایسکو بلغارستان


آبشار رایسکوتو پراسکالو (به معنای پرتاب شده از بهشت) در بالاترین نقطه کوه Stara Planina و در قله Botev واقع شده است. ارتفاع آبشار به 124.5 متر میرسد که نه تنها در بلغارستان بلکه در کل شبه جزیره بالکان بلندترین آبشار محسوب میشود. اگرچه این آبشار درتمام طول سال فعال است، اما به گردشگران توصیه میشود در فصل بهار یا پاییز از این آبشار بازدید کنند تا پرآب ترین حالت آن را ببینند.

از جاذبه های گردشگردی این منطقه زیبایی فوق العاده و نفسگیر این آبشار است که نه تنها مردم بلغارستان، بلکه بسیاری از گردشگران خارجی تور بلغارستان را به خود میکشاند. آبشار در شمال شهر Kalofer قرار دارد و برای دسترسی به آبشار باید از منطقه Panitsite پیاده روی کرد که حدود 5 ساعت طول میکشد. برای گردشگران تور وارنا که بخواهند از این آبشار بازدید کنند، یک روز زمان لازم است. در فاصله 30دقیقه ای از آبشار یک استراحتگاه کوهستانی به اسم Rai (به معنی بهشت) قرار دارد که میتوان شب را در آنجا گذراند.


3-آبشار بویانا (Boyana)


آبشار بویانا بلغارستان


یکی از مهمترین جاذبه های توریستی صوفیا ، آبشار بویانا است؛ این آبشار زیبا در کوه Vitosha قرار دارد. تنها صدایی که میتواند سکوت محض این منطقه را برهم بزند صدای قطره های آبی است که از ارتفاع 15 متری می افتد. آبشار بویانا در فاصله ای حدود 2ساعتی در جنوب شهر صوفیا قرار دارد به صورتی که در یک روز آفتابی میتوان از مرکز شهر این آبشار را مشاهده کرد. در مسیر رفتن به آبشار نیز کلیسای عجیب Boyana قرار دارد که مربوط به قرون وسطا است. آبشار در فصل بهار وقتی که برف ها در حال ذوب شدن هستند بیشترین جلوه را دارد؛ و در این زمان تور صوفیا بیشترین مسافر را دارد.


4-آبشار اسکاکاویستا (Skakavitsa)


آبشار اسکاکاویستا بلغارستان


آبشار اسکاکاویستا بلندترین آبشار در کوه های Rila است که در پارک ملی Rila و در رودخانه Skakavitsa قرار دارد. اسم آبشار از کلمه skacham برداشته شده که در زبان بلغاری به معنای پریدن است. آبشار تقریبا در ارتفاع 2000متری از سطح دریا قرار گرفته و ارتفاع خود آبشار به 70متر میرسد. با توجه به موقعیت بالای کوهستانی آن، آبشار در هر زمستان یخ میبندد و سپس در بهار برف های آب شده حجم عظیمی از آب را روان میکند. یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری این منطقه (پارک ملی Rila) آبشار اسکاکاویستا است که در اطراف آن جنگلهای قدیمی قومی پوست سفید (Pinum peuce) وجود دارد و پیاده روی تا آبشار حدود 2 ساعت زمان میخواهد. نکته قابل توجه مسافران تور بلغارستان این است که در فاصله 15دقیقه ای از آبشار استراحتگاه Skakavitsa قرار دارد که قدیمی ترین استراحتگاه جنگلی در بلغارستان است. بهترین زمان برای بازدید از این آبشار نزدیک تابستان است وقتی که آبشار در پرآب ترین حالت خودش است و محدوده ی آبشار نیز پر از گلهای کمیاب میشود.


5-تنگه آبشارها The Canyon of Waterfalls


تنگه آبشارها در تور بلغارستان


تنگه آبشارها بسیار نزدیک به جاده Smolyan در راه روستای Mugla قرار دارد. در این تنگه، رودخانه، حدود 46 آبشار را تشکیل داده است. بزرگترین آنها Orpheus نام دارد که با جریان آب چشمگیر؛ ارتفاع آن به 68متر میرسد و کوچکترین آبشار Sartzeto و Kamen Ulei هستند. این تنگه فاصله ی زیادی با شهر قرار دارد؛ بهترین راه از جاده غربی شهر Sredoka به روستای Mugla  است. در مسیر تابلوهایی برای رسیدن به تنگه وجود دارند اما بهترین راه سوال از مردم محلی آنجاست. در اوایل تابستان وقتی که حجم آب آبشارها به حداکثر خود میرسد بهترین زمان برای بازدید از این آبشار است. مسیر تنگه آبشارها در سال 2003 ساخته شده و درسال 2013 برای راحتی گردشگران تور بلغارستان بازسازی شد. درطول مسیر پلهای چوبی برای عبور از رودخانه وجود دارد و در برخی نقاط نیز درختهایی که بر روی رودخانه افتاده اند بر جذابیت مسیر اضافه میکند.