آب و هوای مالزی

آب و هوای مالزی:

اگر می خواهید با تور مالزی سفر کنید یکی از نکات مهمی که پیش از رزو و خرید تورهای مسافرتی به مقصد این کشور بهتر است در نظر بگیرید، آب و هوای مالزی است. البته در مقاله نکات سفر به مالزی بطور خلاصه اطلاعاتی را در این زمینه در اختیار شما قرار دادیم که در این بخش می خواهیم  آنها را به تفصیل در این بخش بررسی کنیم.

اطلاع از وضعیت آب و هوای مالزی برای برای از هموطنانی که می خواهند پس از رزرو تور مالزی در هر یک از فصل های سال راهی این کشور سرسبز و زیبا شوند، اهمیت دارد. به خصوص کسانی که می خواهند از بهترین زمان سفر به مالزی پیش از رزرو بلیط و تورهای این کشور مطلع شوند تا در موقع مناسب بتوانند به این کشور سفر کنند و بیشترین استفاده را از امکانات تور و همچنین جاذبه های توریستی مالزی در هوای مناسب ببرند. چرا که بسیاری از گردشگران و توریست ها نگران ریزش باران های شدید و یا سرد شدن هوا در برخی از فصل های سال هستند.

به همین جهت در این بخش تلاش می کنیم تا شما علاقه مندان به تور مالزی را با آب و هوا و وضعیت جوی این کشور بیشتر آشنا کنیم.

همانطور که می دانید مالزی در جنوب شرقی آسیا و در نزدیکی خط استوا قرار دارد. از طرف دیگر وجود کوه های فراوان در سراسر این کشور و وجود جلگه های فراوان کنار سواحل دریا موجب پدید آمدن طبیعت زیبای این کشور و تنوع بالای گیاهی و جانوری شده است. نکته جالب اینجاست که این بخش از جنوب شرقی آسیا معمولا به ریزش باران های موسمی شهرت دارد. از طرف دیگر با توجه به وضعیت جغرافیایی بسیاری از شهرها و نواحی مختلف مالزی و نزدیک بودن آنها به سواحل دریاها و اقیانوس، میزان رطوبت در بیشتر نواحی این کشور بالاست.

البته خوشبختانه میزان ریزش باران - که در اغلب ایام سال اتفاق می افتد - به حدی نیست که در برنامه های سفر شما به مالزی اختلال ایجاد کند. اغلب ریزش باران در مالزی بسیار ملایم است و در بیتر اوقات ظرف یک یا دو ساعت باران بند می آید و حتی می توان از زیبایی طبیعت نقاط مختلف این کشور هنگام ریزش باران و پس از آن لذت برد.

گفته می شود که دمای هوا در بخش های غربی مالزی (شامل کوالالامپور، پوتراجایا و یا جزیره پنانگ) در اغلب ماه های سال بین بیست و سه الی سی و چهار یا سی و سه درجه سانتی گراد است. به این معنی که بیشتر نواحی این کشور هوا نه خیلی سرد و نه خیلی گرم نمی شود بلکه آب و هوایی معتدل دارد. این مسئله در واقع یکی از مزایای تور مالزی است و به همین جهت بسیاری از توریست ها در اغلب اوقات سال به این کشور سفر می کنند. معمولا دمای هوا در تابستان ها هنگام شب دو الی سه درجه خنک تر از روز است.

جالب اینجاست که تاکنون گرم ترین دمای هوای ثبت شده مالزی در شهر "چوپینگ" (Chuping) در شمال غربی مالزی بوده که در 9 آپریل سال 1998 دمای این شهر حدود 40 درجه سانتی گراد بوده است. کمترین دمای هوا در این کشور نیز در "بلندی های کامرون" (Cameron Highlands) در ماه فوریه 1978 بوده که دما در حدود 7.8 درجه سانتی گراد بوده است.

از آنجایی که تور کوالالامپور و پنانگ مالزی از میان تورهای مسافرتی این کشور در حال حاضر بیشترین طرفدار را دارند لذا در این بخش تلاش می کنیم تا آب و هوای هر یک از این دو شهر و ناحیه را بررسی کنیم:


آب و هوای کوالالامپور:

خوشبختانه کوالالامپور آب و هوایی بسیار مطبوع و ملایم در اغلب ماه های سال دارد. به این معنی که در سفر با تور مالزی به کوالالامپور می توانید با خیال راحت در خیابان های شهر تردد کنید و در صورت تمایل از جاذبه های توریستی این شهر استفاده کنید. 

میزان رطوبت هوای کوالالامپور بطور میانگین حدود هشتاد درصد است. این شهر در ساعت های مختلف روز آب وهوای گوناگونی دارد و گاهی آفتابی و گرم، بارانی و سپس ملایم می شود. به این ترتیب شما تغییرات مختلف دمای هوا را به زیبایی می توانید در این شهر مشاهده کنید. به خصوص در فصل های بهار و تابستان.


دمای میانگین کوالالامپور مالزی


در فصل پاییز ریزش باران در کوالالامپور بیشتر است و در بسیاری از مواقع همراه با رگبار و رعد و برق است. هر چند که معمولا جای نگرانی نیست. بیشترین میزان ریزش باران در فصل های پاییز و زمستان اتفاق می افتد و معمولا خنک ترین دمای هوا در ماه ژانویه (اوایل دی ماه تا اوایل بهمن ماه) است. البته حتی در صورتی که در فصل های زمستان و پاییز قصد سفر با تور کوالالامپور مالزی را دارید، باز هم جای نگرانی نیست چرا که در اغلب ساعت های شبانه روز می توانید با خیال راحت در این شهر تردد کنید.


میزان بارش میانگین در کوالالامپور مالزی


از طرف دیگر کوالالامپور بین ماه های March و August (از اوایل بهار تا اواخر تابستان) بطور میانگین بیش از 200 ساعت در ماه هوا روشن و آفتابی است که برای افرادی که از نقاط سردسیر و یا کم آفتاب به مالزی سفر می کنند، ایده آل است.


آب و هوای پنانگ:

پنانگ در شمال غربی مالزی قرار دارد و آب و هوای آن مرطوب تر از کوالالامپور است. در نیمه اول فصل زمستان میزان رطوبت و ریزش باران در چزیره پنانگ و نواحی ساحلی نزدیک آن به کمترین میزان خود می رسد ولی برعکس در نیمه اول فصل پاییز رطوبت و باران به اوج خود - نسبت به ماه ها و فصل های دیگر سال - می رسد. به همین جهت بسیاری از توریست هایی که قصد سفر با تور مالزی به مقصد پنانگ را دارند معولا در فصل های دیگر (زمستان، بهار و یا تابستان) به این جزیره سفر می کنند.


میزان دمای میانگین در پنانگ مالزی


میانگین ساعت های آفتابی در طول شبانه روز بیشتر از کوالالامپور است و میزان وزش باد نیز در آن بیشتر است. همچنین تقریبا بطور متوسط 11 روز در ماه هوا بارانی است که البته در ماه های مختلف متغیر است.

جالب اینجاست که گرم ترین ماه در پنانگ ماه February (اوایل بهمن تا اوایل اسفندماه) و خنک ترین ماه نیز September (شهریور و مهر) است. ماهOctober  (مهر و آبان) مرطوب ترین ماه و ماه ژانویه (دی تا اوایل بهمن) خشک ترین و کم باران ترین ماه سال در پنانگ است.


میزان بارش میانگین در پنانگ مالزی


به همین جهت سفر با تورهای پنانگ مالزی در فصل های بهار، زمستان و تابستان بیشتر پیشنهاد می شود. به ویژه در فصل های بهار و زمستان که دمای هوا بسیار مناسب بوده و ریزش باران و میزان رطوبت نسبتا کمتر است و آب و هوای پنانگ در این فصل ها برای کسانی که طرفدار شنا و گردش در جنگل ها و یا آفتاب گرفتن هستند، بسیار مناسب است.


در نهایت در هر ماه و هر زمانی که با تور مالزی سفر می کنید، امیدواریم سفری خوش به این کشور زیبا در پیش داشته باشید. آژانس مسافرتی و هواپیمایی الماس نشان برگزار کننده تورهای لحظه آخری و ارزان مالزی در خدمت شماست.