• صفحه اصلی /
  • /
  • بازدید از دریاچه سوان در سفر با تور ارمنستان

بازدید از دریاچه سوان در سفر با تور ارمنستان

یکی از جاذبه های گردشگری تور ارمنستان دریاچه سوان (به ارمنی: Սևանա լիճ) است که در شرق این کشور قرار گرفته و از مهم ترین نقاط دیدنی ارمنستان به شمار می آید. این دریاچه یکی از بزرگترین دریاچه های آب شیرین در قفقاز است. دریاچه سوان در ایالت "گغارکونیک" (Gegharkunik) قرار گرفته و ارتفاع آن از سطح آزاد آب اقیانوس ها در حدود 1900 متر می باشد.

دریاچه سوان ارمنستان دارای مساحتی بالغ بر 1,242 کیلومتر مربع می باشد و بیش از 28 رودخانه و چشمه آب آنرا تامین می کنند.  در سالهای اخیر این دریاچه بسیار مورد توجه توریست هایی که با تور ارمنستان سفر می کنند قرار گرفته است. به خصوص در ایام تابستان. بطوری که شما می توانید در زمان سفر به ایروان با استفاده از تور ارمنستان، با استفاده از تاکسی هایی که در میدان جمهوری ایروان منتظر مسافران و توریست ها هستند، به کنار این دریاچه بروید.


دریاچه سوان ارمنستان    دریاچه سوان ارمنستان


جالب است که بدانید بسیاری از رانندگان این تاکسی ها که درسالهای گذشته مسافران آنها، توریست های ایرانی تور ارمنستان بوده اند، زبان فارسی را به خوبی یاد گرفته اند و براحتی می توانید با آنها صحبت کنید. البته راه دیگر هم این است که به یکی از ترمینال های مسافربری شمال ایروان بروید و از آنجا با استفاده از خودروهای ون به همراه سایر توریست ها به سمت دریاچه سوان بروید. این روش ارزان تر است ولی مدت زمان طولانی تری را می طلبد. دیدار از جاذبه های گردشگری ایروان می تواند روزها و حتی هفته ها شما را سرگرم کند، اما دریاچه سوان ارمنستان هم یکی از جاذبه ها و نقاط دیدنی این کشور است که از پایتخت این کشور یعنی ایروان حدود 73 کیلومتر فاصله دارد.

گفته می شود که بیش از 90% صید ماهی های ارمنستان در این دریاچه صورت می گیرد. در این دریاچه منطقه کوچکی به نام "سوان وانک" ( Sevanavankبه ارمنی: Սևանավանք) قرار دارد که یکی از زیباترین کلیساهای قدیمی ارمنستان در آن قرار گرفته. منطقه "سوان وانک"  تا صد شال پیش بصورت یک جزیره بوده ولی با کاهش سطح آب دریاچه سوان، این جزیره امروزه بصورت شبه جزیره در آمده و براحتی توریست ها و بازدیدکنندگان علاقه مند می توانند از این صومعه و کلیسای زیبا که گفته می شود قدمت آن به قرن نهم میلادی می رسد، بازدید کنند. شاید جالب باشد که بدانید این کلیسا و زیبایی های طبیعت اطراف آن هم از جاذبه های گردشگری تور ارمنستان به حساب می آیند. بطوری که هرساله هزاران توریست به قصد دیدن این بخش از دریاچه سوان، به دیدن آن می روند. بر روی بسیاری از تمبرها، اشیاء تزئینی و یا یادبودها و یادگاری های ارمنستان می توانید تصاویر و نشانه های این کلیسا در کنار دریاچه سوان را ببینید.


سوان وانک در دریاچه سوان ارمنستات    سوان وانک در دریاچه سوان ارمنستات


در کنار این دریاچه چندین شهر قرار دارند که معروف ترین آنها شهر سوان است. از شهرهای دیگر اطراف این دریاچه می توان به "گاوار"، "واردنیس"، "شورژا" و "تسوواگیوغ" را نام برد که از بین اینها شهر سوان به دلیل نزدیک بودن به دریاچه و همچنین هم نام بودن با آن معروف تر است.

در فصل های گرم سال بسیاری از توریست های تور ارمنستان از ایروان روانه دریاچه سوان می شوند تا با شنا، آفتاب گرفتن، ورزش های آبی (از جمله جت اسکی)، دیدن آثار تاریخی اطراف آن و حتی ماهی گیری در دریاچه اوقات خود را بگذرانند و از تفریحات آن لذت ببرند.

ماهی گیری در دریاچه سوان ارمنستان بین مردم محلی آن ناحیه رواج دارد و گاهی توریست ها و گردشگران تور ارمنستان نیز با اجاره قلاب و تجهیزات ماهی گیری در کنار این دریاچه اقدام به ماهی گیری می کنند. در دریاچه سوان، نوعی از ماهی قزل آلای مشهوری بنام "ایشخان" زندگی می کند که گوشت آن بسیار لذیذ و پرطرفدار است.

همچنین در اطراف این دریاچه زیبای ارمنستان پرندگان زیادی زندگی می کنند که تعداد آنها در گذشته البته بیشتر هم بوده ولی امروزه همچنان می توانید در هنگام دیدار دریاچه سوان از نزدیک، این پرندگان را مشاهده کنید.


مراکز تفریحی در دریاچه سوان ارمنستان    قبرستان دریاچه سوان ارمنستان


در سالهای اخیر جهت رفاه هر چه بیشتر توریست ها و مسافرین تور ارمنستان که به اطراف دریاچه سوان جهت تفریح و ماهی گیری می روند، مجمتع ها و مراکز توریستی و تفریحی متعددی تاسیس و ایجاد شده که می توانید در زمان سفر به این بخش از ارمنستان، از آن امکانات استفاده کنید.از جمله زمین های بازی در اطراف دریاچه سوان، صومعه "هایراوانک" (Hayravank  به ارمنی: Հայրավանք) در ضلع غربی دریاچه، روستای نوراتوس "Noratus" و قبرستان معروف آن که دارای تعداد زیادی مقبره های سنگی با نماد صلیب به نام "خاچکار" (Khachkar) است. دیدن این قبرستان و بناهای زیبای سنگی آن در سالهای اخیر مورد توجه و استقبال بسیاری از توریست های تور ارمنستان قرار گرفته است.

اگر با تور ارمنستان سفر کردید، دیدن دریاچه سوان را از دست ندهید. آژانس مسافرتی الماس نشان مجری مستقیم انواع تور لحظه آخری و ارزان ارمنستان.