تماشای هواپیماهای متروکه در تور بالی

یکی از جاذبه های گردشگری تور بالی که در سالهای اخیر مورد توجه بازدیدکنندگان و توریست های جوان قرار گرفته، هواپیماهای متروکه ای هستند که در چندین مکان این جزیره رها شده اند. جاذبه های گردشگری بالی فراوان اند ولی جذابیت برخی از آنها از جمله همین هواپیماها بسیار جالب و دیدنی است به خصوص برای آن دسته از توریستهای تور بالی که به پرواز و هواپیماها علاقه مندند. 

مسلما دیدنی های بالی فقط در سواحل دریا، غواصی، شنا، دیدن جنگل ها، بازدید از موزه ها و یا معبدهای آن خلاصه نمی شوند. چنین جاذبه های گردشگری کم نظیری در بالی می تواند بسیاری از جوانانی که با تور بالی سفر کرده و دوستدار هیجان و جاذبه های مدرن هستند را هم به خود جذب کند.

نکته جالب اینجاست که این هواپیماها در چندین مکان مختلف در بالی قرار دارند و هر کدام سرگذشت خاص خود را دارند. در ادامه جهت آشنایی هر چه بیشتر شما توریست های تور بالی که به دیدن هواپیماهای متروکه و رها شده بالی علاقه مند هستید، این هواپیماها و مکان آنها را معرفی می کنیم. ناگفته نماند که بیشتر این هواپیماهای رها شده در بالی، در نواحی غیرشهری و غیر توریستی هستند بنابراین اگر علاقه مند بودید که آنها را هنگام سفر به بالی، از نزدیک ببینید می توانید به اتفاق دوستان و همراهان با استفاده از تاکسی و یا سایر وسایل نقلیه از آنها دیدن کنید:

- بوئینگ 737 در کوتا (Kuta) :

هواپیمای متروکه بالی در کوتای جنوبی


این بوئینگ 737 قدیمی در بخش غربی مسیر Jalan Ngurah Rai و در فاصله پانصد متری میدان "بنوا" (Benoa Square) قرار دارد. شعبه ای از دونات (نوعی شیرینی گرد و قندی) فروشی معروف Dunkin’ Donuts درست در همین نزدیکی هواپیما قرار دارد. این هواپیما در حیاط بین خانه های این منطقه قرار گرفته. گفته می شود که یک تاجر اندونزیایی این هواپیما را خریده است و در مورد دلیل آن داستان های مختلفی گفته می شود از جمله اینکه وی قصد داشته درون این هواپیمای رها شده را تبدیل به خانه کند! برخی دیگر می گویند که وی قصد داشته داخل این هواپیمای بوئینگ 737 را تبدیل به نوعی سینما برای اکران فیلم هایی در مورد پرواز و هواپیما و در کنار آن یک رستوران کند. اما توضیحی که اغلب مردم ارائه می دهند این است که تاجر فوق، می خواسته این هواپیما را تبدیل به نوعی جاذبه توریستی برای توریست های تور بالی کند اما بدلیل مشکلات مالی موفق به این کار نشده است.

 هر چند که امروزه این هواپیمای رها شده، خودبه خود تبدیل به یکی از جاذبه های توریستی کوتا بالی شده و بسیاری از توریست ها و گردشگران تور بالی هر سال از آن دیدن می کنند.

آدرس: Jl. By Pass Ngurah Rai No.63, Kedonganan, Kuta, Kabupaten Badung, Bali 80361



- بوئینگ 737 در شبه جزیره بوکیت (Bukit Peninsula) :

هواپیمای رها شده در جزیره بوکیت بالی


این هواپیمای رها شده بالی شاید معروف ترین هواپیمای متروکه در بالی باشد که از آن عکس گرفته شده. مکان آن در Jalan Nusa Dua Selatan است که با ماشین فقط در حدود 5 دقیقه از ساحل "پانداوا" (beach Pandawa) فاصله دارد. این هواپیما بر روی تپه ای رها شده. برخی از شایعات حاکی بر آن است که هواپیما در آینده تبدیل به یک رستوران و مرکز تفریح جوانان خواهد شد. البته در حال حاضر چنین اتفاقی نیفتاده و تاکنون بیشترین دلیل جذابیت آن برای توریست های تور بالی، گرفتن عکس های سلفی و یادگاری در کنار آن بوده است. اگر شما هم تمایل دارید در کنار این بوئینگ 737 رها شده در جزیره بالی عکس های سلفی زیبایی بگیرید، بد نیست سری به این منطقه و این هواپیما بزنید.

آدرس: Kutuh, South Kuta, Badung Regency, Bali



- بوئینگ 737 در بخش غربی بالی (West Bali) :

هواپیمای متروکه در غرب بالی


این هواپیما نسبت به سایر هواپیماهای رها شده و متروکه در بالی، معروفیت کمتری دارد و بسیاری از توریست های تور بالی از آن خبر ندارند و یا در صورت آگاهی بدلیل اینکه فاصله اش با مناطق توریستی بالی (عمدتا شرق، مرکز و جنوب) بیشتر است، بسیاری از گردشگران فرصت دیدن و عکس گرفتن از آنرا ندارند. محل این هواپیما در ناحیه Jembrana در غرب بالی است. مدتهاست که در مورد این مکان صحبت های زیادی گفته می شود از جمله اینکه محل اطراف آن قرار بوده یک کتابخانه بزرگ به همراه رستوران و کافه باشد و خود این هواپیما هم به عنوان جاذبه اصلی برای جذب توریست ها و مسافران تور بالی به آن مورد استفاده قرار گرفته و حفظ شود. برخی دیگر از شایعات نیز حاکی بر آن است که این هواپیما احتمالا توسط یک شرکت، فضای داخلی آن به صورت یک ویلا جهت اقامت ثروتمندان در خواهد آمد.

آدرس:, Bali  Jembrana Regency



- هواپیمای10 DC (Kuta) :

تور بالی و هواپیمای dc10


این یکی فرق های زیادی با بقیه هواپیماهای نامبرده در لیست ما دارد. اول اینکه این هواپیما از نوع DC است و ساخت شرکت بوئینگ نیست و دوم اینکه بخش عمده ای از هواپیما تخریب شده و بخش عقب (شامل دم هواپیما) باقی مانده که همین امر موجب شده که منظره جالبی را هم ایجاد کند.

جالب است که بدانید این هواپیما درست در مکانی قرار دارد که در سال 2014 قرار بود یک مرکز خرید بزرگ و مدرن به نام Gate 88 Mall در آنجا ساخته شود و شامل مغازه ها و فروشگاه ها، مراکز تفریحی، مرکز SPA و امکانات دیگر جهت جذب توریست های تور بالی باشد اما بدلیل مشکلات مالی این پروژه شروع نشد و امروزه این محل صرفا برای دیدن لاشه هواپیمای متروکه نزد مسافران بالی معروف است. جالب است بدانید که خود این هواپیما در زمان استفاده چندین بار بین شرکت های هواپیمایی و خدمات هوایی دست به دست شد و در ابتدا توسط شرکت بریتانیایی به نام British Caledonian Airways مورد استفاده قرار می گرفت تا اینکه هواپیمای فوق توسط یک شرکت آمریکایی خریداری شد و شرکت جدید آنرا تبدیل به یک هواپیمای باربری (کارگو) کرد. سرانجام به یکی از شرکت های خدمات باربری کشور زیمباوه به نام Zimbabwe cargo فروخته شد. سرانجام پس از سالها استفاده و سرویس دهی در فرودگاه جاکارتا (پایتخت اندونزی) اوراق شد و از آنجا به بالی منتقل شد.

امروزه در هنگام برگزاری برخی از جشن های شبانه برای توریست های تور بالی، بر روی باقی مانده این هواپیما، نورپردازی انجام می دهند.

آدرس:

 Jl. Raya Kerobokan No.8, Kerobokan Kelod, Kuta Utara, Kabupaten Badung, Bali 80361



- هواپیمای بوئینگ 737 در جنوب شرقی بالی (Kuta) :

هواپیمای متروکه در جنوب شرقی بالی


سروکله این هواپیما در جوئن سال 2016 میلادی پیدا شد و توسط یک تریلی بزرگ از فرودگاه Surabaya’s Juanda به محل جدید آن در در روستای Keramas  در جنوب شرقی بالی منتقل شد که دسترسی به آن برای مسافران خارجی و گردشگران تور بالی نسبتا آسان است. این هواپیما توسط دو بازرگان اندونزیایی از خطوط هواپیمایی Lion Air خریداری شده و در ابتدا قصد داشتند که از آن استفاده های آموزشی جهت آشنایی هر چه بیشتر مردم و توریست ها با هواپیما و مسائل علمی و فنی آنها، استفاده کنند اما گفته می شود که در حال حاضر، برنامه ای دیگر برای این کار ندارند و قرار است که پس از سر هر کردن دوباره قطعات آن، تبدیل به رستوران شود.

آدرس: Keramas, Blahbatuh, Gianyar, Bali

با این تفاصیل امیدواریم علاقه مندان به پرواز و هواپیما فرصت بازدید و تماشای این هواپیماهای رها شده را در سفر خود با تور بالی بدست آورند.