نوروز در بلغارستان

اگر تمایل دارید که در فصل بهار و به خصوص تعطیلات نوروز به اروپا سفر کنید یکی از گزینه های مناسب تور نوروز بلغارستان است. اگر با تور بلغارستان در نوروز سفر کنید مسلما می توانید علاوه بر دیدار از یک کشور زیبای اروپایی، می توانید از گردش و تفریح در این کشور لذت برده و از طبیعت زیبا و امکانات مختلف از جمله جاذبه های گردشگری بلغارستان، دیدن کنید و سفری خاطره انگیز را برای خود و دوستان و یا خانواده رقم بزنید.

با رفتن به مراکز دیدنی در تور نوروز بلغارستان می توانید از بسیاری از مراکز دیدنی این کشور از جمله مراکز و آثار تاریخی صوفیا و وارنا، مراکز خرید و پاساژهای صوفیا و وارنا، موزه های صوفیا، دلفیناریوم وارنا، پیست های کارتینگ در صوفیا و وارنا، سینماهای دوبعدی و سه بعدی با کیفیت نمایش عالی، فست فودها، رستوران ها و کافی شاپ های مختلف دیدن کنید.

اما بد نیست که بدانید آغاز فصل بهار در کشورهایی مثل بلغارستان هم جشن گرفته می شود و این فصل برای مردم این کشور، اهمیت زیادی دارد. نوروز در بلغارستان، یعنی نوروز در اروپا. به این فکر کنید که تور نوروز بلغارستان می تواند تجربه ای بسیار عالی برای شما و خانواده باشد. حتی اگر در این سفر بدون خانواده و با اتفاق دوستان تان می خواهید سفر کنید باز هم سفر بلغارستان، می تواند شما را حسابی به وجد آورد و از گذراندن تعطیلات نوروز در این کشور به اندازه کافی لذت ببرید.


تور نوروز بلغارستان


هر کدام از دو شهر صوفیا و وارنا حال و هوای خاصی در ایام نوروز دارند و توریست های ایرانی که با تور بلغارستان به این شهرها سفر می کنند، معمولا در این سفرهای نوروزی بیشترین لذت را از سفر می برند چرا که با خیال راحت یک کشور اروپایی را از نزدیک می بینند و ضمن آشنا شدن با فرهنگ و سنت های مردم این کشور زیبای بالکان، نوروز در بلغارستان را تجربه می کنند.

خوشبختانه در ایام نوروز قیمت تور بلغارستان به اندازه تابستان (که به اصطلاح فصل high season است) اغلب بطور ناگهانی بالا نمی رود و اگر افزایش قیمت هتل و پروازها بوجود آید، نسبت به تور تابستان بلغارستان، بسیار کمتر است.

در سالهای اخیر در برخی از هتل های صوفیا که توریست های ایرانی با استفاده از تور بلغارستان اقدام به رزرو و اقامت در آنها در تعطیلات نوروز کرده اند، سفره هفت سین به احترام مهمانان و مسافرین ایرانی قرار می دهند و هنگام تحویل سال نو می توانید به این ترتیب دوری از ایران را احساس نکرده و این سنت زیبای کهن ایرانی را پاس دارید.

البته نکته جالب اینجاست که جشن نوروز غیر از مسافرین و گردشگران تور بلغارستان، برای مردم بلغارستان چندان هم بیگانه نیست. همانطور که قبلا نوشته ایم، در این کشور از ایام قدیم، اقلیت ترک هم زندگی می کنند به خصوص در نواحی جنوب شرقی این کشور که تعداد آنها بیشتر است. در میان ترک های بلغارستان، عده ای از آنها پیرو مذهب شیعه علوی هستند که هرساله نوروز و آغاز بهار را جشن می گیرند و جالب است که به آن "نوروز سلطان" می گویند. نکته جالب اینجاست که این اقلیت در هنگام برگزاری جشن نوروز، آتش روشن می کنند و از روی آن می پرند درست مشابه چهارشنبه سوری.

ترک های شیعه بلغارستان به جشن نوروز عمیقا اعتقاد دارند و برای آنها این روز یک روز بسیار مهم مذهبی و قومی است. آنها عقیده دارند که در نوروز آفرینش کره زمین و آفرینش حضرت آدم صورت گرفته است. بنابراین این روز برای شیعیان علوی بلغارستان، روز آفرینش و ولادت و زنده شدن طبیعت، آب و خاک است و از این رو ارزش زیادی برای آنها دارد. نوروز بزرگ ترین جشن شیعیان علوی در بلغارستان است.

هنگام نوروز، علویان بلغارستان، بهترین لباس های محلی و زیبای رنگارنگ خود را می پوشند و معمولا به اتفاق خانواده به خانه بزرگ فامیل و یا روستا که به آن "بابا" می گویند رفته و در واقع "بابا" فرا رسیدن نوروز سلطان را به سایرین اعلام می کند و با خواندن آوازهای زیبای محلی و اشعاری به نام "ناد علی" این مراسم را آغاز می کند. دیدن لباس های سنتی این مردمان و نحوه برگزاری نوروز و پذیرایی آنها از مهمانان که بسیار شبیه پذیرایی در کشور خودمان است و همچنین اجرای قطعات زیبای موسیقی محلی به سبک خودشان برای توریست های تور بلغارستان، بسیار جالب است.

فصل بهار برای مردم بلغارستان اهمیت ویژه ای دارد. ضرب المثل معروفی در این کشور از قدیم گفته می شده مبنی بر اینکه: "یک کبوتر برای آمدن بهار کافی نیست". شاید همین ضرب المثل بطور نمادین نشان دهنده اهمیت این فصل باشد و خود مردم محلی این کشور در تفسیر آن می گویند که برای گرامی داشت آغاز بهار، یک یا دو جشن، کافی نیست. همین نکته جالب شاید نشان دهنده اهمیت بهار در بلغارستان باشد. در مجموع چندین جشن و فستیوال هنگام نوروز و در اوایل بهار در کشور بلغارستان برگزار می شوند که در اینجا از آنها نام می بریم. البته ناگفته نماند که گاهی زمان برگزاری این جشن ها در تقویم محلی مردم این کشور، کمی جابجا می شوند

مراسم و جشن هایی که مسافران تور بلغارستان در نوروز می توانند از نزدیک مشاهده کنند:

- بازدید از فستیوال کوکری (Spring Kukeri Festivals) در تور نوروز بلغارستان


فستیوال کوکری (Spring Kukeri Festivals) در تور نوروز بلغارستان


یکی از جشن های جالب مردم بلغارستان، جشن کوکری است که معمولا برگزاری آن از اوایل ژانویه آغاز شده و به ایام عید پاک (easter) ادامه پیدا می کند. این فستیوال از نوع جشن ها و مراسم پاگانیسم (دوران پیش از مسیحیت) است و مربوط به عقاید اجداد مردم این کشور هزاران سال پیش می شود. در هنگام برگزاری، مردان با پوشیدن لباس هایی از جنس پوست حیوانات و نقاب هایی به شکل صورت حیوانات، این مراسم را اجرا می کنند. بر بالای این نقاب ها، کلاه های جالب رنگی قرار گرفته که بر روی آنها زنگ هایی گذشاته شده که هنگام حرکت کردن، به صدا در می آیند. این جشن برای بسیاری از توریست هایی که در شهرها و یا روستاهای بلغارستان اجرای این مراسم را از نزدیک دیده اند، جذاب و جالب بوده است. مردان شرکت کننده در این جشن، با پوشیدن لباس های جالب اقدام به رقص های سنتی و اجرای داستان های قدیمی می کنند که در آنها شیطان و ارواح شریر را از خودشان بیرون می رانند و فراری می دهند. جشن کوکری در سراسر بلغارستان برگزار می شود و یکی از جالب ترین جشن های مردم این کشور در اواخر زمستان و اوایل بهار است.



- جشن "تودورودن" ( Todorovden یا St Theodore’s Day)

جشن تودورودن یا روز سنت تئودور بلغارستان


جشن تودورودن یا روز "سنت تئودور" ، در اولین شنبه قبل از برگزاری عید پاک (easter) در بلغارستان برگزار می شود. بنابراین زمان برگزاری آن معمولا در ماه مارچ (March) است. در این روز تمام کسانی که نامشان "تئودور" و یا یکی از مشتقات این نام است، اقدام به برگزاری جشن ها و مراسم می کنند. البته از طرف دیگر این جشن به "Horse Easter" (عید پاک اسبها) نیز معروف است. از این رو مرسام اسب دوانی معروف به "کوشی" (Kushii) در سراسر این کشور برگزار می شود که می تواند برای آن دسته از مسافران تور بلغارستان که به این مسابقات علاقه مندند، جالب باشد.عید پاک در بلغارستان معمولا در اوایل بهار واقع می شود و هنگام مسافرت به این کشور در نوروز احتمالا شاهد این مراسم خواهید بود.



- جشن تسوتنیتسا (Tsvetnitsa ) :


جشن تسوتنیتسا یا جشن گل و گیا در تور نوروز بلغارستان


جشن تسوتنیتسا یا جشن گل و گیاه از جمله فستیوال ها و جشن های این کشور در فصل بهار است و در اولین یکشنبه قبل از عید پاک برگزار می شود. در این روز، مسیحیان بلغارستان به کلیسا می روند و یک شاخه ای از چوب بید با خود به خانه می آورند. (به پاس شاخه های درختانی که مسیحیان بیت المقدس یک هفته پیش از مصلوب شدن حضرت عیسی برای خوش آمدگویی به وی استفاده کرده بودند) در این روز، بلغارها معمولا خانه های خود را استفاده از گل تزئین می کنند و به خصوص کسانی که نامه هایشان از گل ها گرفته شده (مانند Rose ، Lily و ...) این روز، روز آنها نیز هست.



- عید پاک (Easter) :


جشن عید پاک در بلغارستان


جشن عید پاک در بلغارستان یکی از جشن های خانوادگی است. در این جشن، خانواده های بلغاری، اقدام به رنگ کردن تخم مرغ ها می کنند و همچنین شیرینی های مخصوصی بنام "کورابی" (kurabii) و کیک های خاصی به نام "کوزوناک" (kozunak) می کنند. افراد مذهبی در این کشور، نیمه شب به استقبال این جشن می روند و ایمان دارند که این شب روز رستاخیز حضرت عیسی (ع)  " Hristos voskrese" خواهد بود. جالب است که بدانید این کلمات قبلا بجای سلام کردن معمول در زبان بلغاری در این ایام به کار برده می شد و برای بسیاری از توریست های تور بلغارستان که در این ایام به این کشور سفر می کردند، بسیار جالب بود.

البته یکی از سنت های این جشن هم این است که گوشت بره پس از 40 روز، ایام روزه داری عید پاک پخته و خورده می شد.



- روز "بابا مارتا" (Baba Marta Day) :


جشن بابامارتا در نوروز بلغارستان


این روز که در زبان انگلیسی ترجمه آن "روز مارچ مادربزرگ" (Grandma March Day و به بلغاری: Баба Марта) است، یکی از آئین ها و جشن های سنتی بلغارستان است. جشن بابامارتا در روز اول مارچ (اواخر اسفند) برگزار می شود. در این روز عروسک هایی که از جنس نخ درست می شوند به نام Martenitsas از جنس نخ و یا کامواهای قرمز و سفید درست می شوند و بر روی شاخه های درختان نصب می شوند تا آغاز بهار که شکوفه های درختان ظاهر شوند. هنگامی که در فصل بهار و ایام نوروز با تور بلغارستان به دیدن زیبایی های این کشور رفتید، حتما از دیدن این عروسک های نخی زیبا بر روی شاخه های درختان تعجب خواهید کرد. البته آویزان کردن این عروسک های زیبا، نماد انتظار برای بهار و فصل گرما است و به همین جهت هم رنگ آنها سفید و قرمز است. (گفته می شود که رنگ قرمز این عروسک ها نماد زندگی و یا زایش است و رنگ سفید هم نماد پاکی) جالب اینجاست که یکی از این دو عروسک به شکل پسر و دیگری به شکل دختر است. جشن بابامارتا یکی از بهترین و جالب ترین جشن های بلغارستان است و اهمیت خاصی نزد مردم این کشور به خصوص شهرهای کوچک و روستاها دارد. بلغارها برای تبریک گفتن این روز مهم به زبان خودشان می گویند: "Chestita Baba Marta" (بابا مارتا، مبارک) و در بسیاری از موارد چنین عروسک هایی را بهم هدیه می دهند.

شاید برایتان جالب باشد که بر خلاف اسم این روز، "بابا" در زبان بلغاری به معنای پدر نیست و بلکه به معنای مادربزرگ است. این سنت هم یکی از سنت ها و آئین های بجا مانده از دوران پیش از مسیحیت در بلغارستان است. در افسانه های بلغارستان آمده است که بابا مارتا، پیرزنی است که در واقع همسر و یا خواهر ماه های ژانویه و فوریه است و به دلیل اینکه این دو ماه، رفتاری خشن دارند (استعاره از سرمای شدید هوا در این دو ماه) بابامارتا از دست آنها ناراحت است. و جالب است که در این داستان هاو افسانه ها، ماه "آپریل" برادر جوان تر بابامارتا دانسته می شود و معمولا بابامارتا از وی چند روز تا آغاز بهار، مهلت می خواهد...

(شخصیت بابامارتا، شباهت زیادی به شخصیت "ننه سرما" در افسانه های ایرانی دارد)

معمولا علاوه بر اول مارچ در روزهای نهم مارچ و بیست و پنجم مارچ هم جشن بابامارتا ادامه دارد و مراسم آن برگزار می شود. در این روزها معمولا زنان، دختران و کودکان با پوشیدن لباس های سنتی اقدام به رقص و پایکوبی می کنند و این سنت کهن کشور بلغارستان را جشن می گیرند. اگر شما هم هنگام جشن بابامارتا با تور بلغارستان سفر کردید، حتما دیدن مراسم سنتی مردم این کشور را از یاد نبرید. همچنین نمادهای این جشن و عروسک های سفید و قرمز آویزان بر درخت ها در نوروز و حتی تا اوایل تابستان نیز قابل مشاهده است.

آژانس الماس نشان مجری مستقیم و تخصصی تور بلغارستان در نوروز آماده ارائه بهترین امکانات به مسافرین عزیز برای سفری خاطره انگیز به این کشور زیبا می باشد.