بازید از مسجد جمعه در تور تفلیس

یکی ازنقاط توریستی و از معروف ترین جاذبه های گردشگری تفلیس مسجد جمعه تفلیس است که مورد توجه بسیاری از توریست های تور تفلیس قرار گرفته است.

شاید تعجب کنید که در شهر تفلیس، پایتخت جمهوری گرجستان مسجد آن هم در بخش تاریخی آن، وجود داشته باشد. این مسجد زیبا در واقع یکی از جاذبه های شهر قدیمی تفلیس است که با وجود اینکه قرنها از ساخت آن می گذرد، ولی هنوز هم بعضی از مسلمانان تفلیس (اعم از شیعه و سنی) در آن به اجرای فرائض دینی از جمله نماز می پردازند.

مسجد جمعه تفلیس یکی از جالب ترین مکان های تاریخی و مذهبی این شهر است که مورد توجه بسیاری از توریست ها به خصوص توریست های هموطن که با تور تفلیس از این شهر دیدن کرده اند، قرار گرفته. البته معماری و ظاهر این بنا اصلا در حد مساجد زیبای تاریخی کشور خودمان و حتی کشورهایی مانند ترکیه و یا جمهوری آذربایجان نیست اما با این وجود دیدن چنین بنایی آن هم در بخش تاریخی این شهر خالی از لطف نیست.



بازدید از مسجد جمعه تفلیس    مسجد جمعه تفلیس



جالب اینجاست که اطراف این مسجد، نقاط جالب زیادی هستند از جمله چندین رستوران، بازارچه و مراکز خرید و به خصوص حمام گوگردی تفلیس که درست در چند صد متری ورودی این مسجد قرار دارد. بطوری که می توانید در یک بازدید از هر دوی این مکان ها براحتی دیدن و استفاده کنید.

در گذشته شهر تفلیس نزد مسلمانان و ایرانیان تا اندازه ای معروف بود و از آنجا که قرنها این سرزمین جزئی از خاک کشورمان بود، همیشه اقلیت های مسلمان (به خصوص آذری ها) هم در این کشور زندگی می کردند.

گفته می شود که اولین مسجد بزرگ و جامع تفلیس در قرن شانزدهم میلادی توسط یکی از پادشاهان صفوی در این شهر ساخته شده اما از آنجا که در طول مدت زمانی در حدود سیصد سال چندین بار خاک گرجستان مورد تاخت و تاز امپراطوری عثمانی – که پادشاهان آنها مسلمان سنی بودند – قرار می گرفت، در دوره هایی که عثمانی ها بر این شهر تسلط پیدا کردند، برای مسلمانان سنی در تفلیس مسجد می ساختند. البته بعدها به دستور نادرشاه مساجد اهل تسنن در تفلیس خراب شدند و مسجد اصلی که در این مکان ساخته شده بود هم در طی قرون بعدی چندین بار تخریب و بعدها مسجد جدیدی در محل آن ساخته شد تا اینکه در نهایت تبدیل به مسجد اهل سنت گردید.

بیشتر مساجد مسلمانان - به ویژه مساجد شیعیان - در دوران اتحاد شوروی سابق خراب شدند ولی این مسجد یکی از مساجدی بود که از تخریب کامل در امان ماند و بعدها پس از پایان دوران کمونیسم، بازسازی شد. به دلیل اینکه این مسجد تنها مسجد بزرگی بود که از دست دولت شوروی در امان مانده بود و البته محل اقامه نماز اهل تسنن بود، از دهه 1950 میلادی ببعد شیعیان مقیم تفلیس هم کم کم رو به این مسجد برای عبادت آوردند و جالب اینجاست که از آن زمان این مسجد به یکی از انگشت شمار مساجد جهان است که اهل سنت و شیعه در آن در کنار هم نماز می خوانند.



    مسجد جمعه تفلیس



جالب است که در آن زمان محل نماز خواندن شیعیان و سنی ها توسط یک پرده از هم جدا شده بود ولی بعدها از اواسط دهه 1990 میلادی، این پرده هم برداشته شد. از آن زمان مسلمانان شیعه و سنی به نوبت در این مسجد به نماز و دعا می پردازند.مسافران تور تفلیس در مسجد جمعه می توانند هم محراب شیعیان و هم محراب سنی ها را ببینند. در ساختمان مسجد از تعداد زیادی کاشی های آبی رنگ بسیار زیبا استفاده شده و فضای بیرونی آن بیشتر شبیه مساجد قدیمی ایران است ولی داخل مسجد به دلیل اینکه در اصل برای سنی ها ساخته و بازسازی شده بود، بیشتر شبیه مساجد کشور ترکیه می باشد.

سالها قبل، رئیس جمهور وقت جمهوری آذربایجان - حیدر علی اف - هنگام بازدید از تفلیس به اتفاق رئیس جمهور وقت آن زمان گرجستان - ادوارد شواردنادزه - از این مسجد و چند مسجد دیگر که مسلمانان و اقلیت آذری مقیم تفلیس از آنها استفاده می کردند، بازدید کردند.

ضمنا این را هم به یاد داشته باشید که به دلیل شباهت نام، در برخی منابع اشتباها نام این مسجد را "مسجد جامع تفلیس" نوشته اند که درست نیست و نام اصلی آن "مسجد جمعه تفلیس" (به دلیل اقامه نماز جمعه در آن) می باشد.

و در پایان اینکه به شما توریست های هموطن که با تور تفلیس از این بخش قدیمی شهر دیدن می کنید، توصیه می کنیم که از این مسجد زیبای تاریخی هم دیدن نمایید.

آدرس: Botanikuri Street, 32 Botanical St, Tbilisi, Georgia

شماره تماس: +995 577 62 30 02