رستوران های حلال در بالی

یکی از سئوالاتی که توریست های مسلمان هنگام سفر با تور بالی ممکن است بپرسند در مورد غذاهای حلال در بالی است. خوشبختانه هنگام سفر به بالی در سراسر این جزیره، می توانید تعداد زیادی از کافه ها و رستوران های حلال را پیدا کنید که چنین غذاهایی را با کیفیت مناسب به شما می فروشند.

غذاهای رستوران های حلال بالی معمولا دارای کیفیت بالاتری نسبت به سایر رستوران های بین المللی و یا محلی داشته و جالب اینجاست که به همین دلیل نه تنها توریست ها، بلکه بسیاری از مردم محلی هم جزء مشتریان پروپاقرص آنها می باشند. قبلا در مقاله تور بالی و غذاهایی که باید امتحان کنید ، به معرفی تعدادی از غذاهای خوشمزه بالی پرداختیم. بد نیست بدانید که نوع حلال بسیاری از این غذاها، تهیه و به فروش می رسد. همچنین در مقاله وارونگ چیست هم این دسته از رستوران های محلی بالی را به شما معرفی کردیم. خوشبختانه بسیاری از وارونگ های بالی جزء همین رستوران هایی هستند که غذاهای حلال می فروشند.   

بسیاری از این رستوران ها توسط مسلمانان بالی تاسیس و اداره می شوند. غذاهای عرضه شده در این رستوران ها معمولا طیف گسترده ای دارند ولی بیشتر آنها غذاهای دریایی سرو می کنند. تنوع این غذاها بسیار گسترده است و از گوشت ماهی پخته شده گرفته تا گوشت حیوانات کباب شده و لذیذ.

در این مقاله جهت آگاهی شما توریست های محترمی که عازم تور بالی هستید، ده رستوران برتر غذاهای حلال در این جزیره را معرفی کرده ایم که توسط انجمن MUI  (یکی از معروف ترین انجمن های اسلامی در اندونزی) مورد تایید قرار گرفته اند:

1- رستوران "راجا" (Raja's Balinese Cuisine) در منطقه Nusa Dua :

رستوران راجا در اصل جزئی از مجموعه "Nusa Dua Beach Hotel & Spa" می باشد که یک هتل بزرگ است که دارای امکانات رفاهی متعددی برای توریست های تور بالی از جمله این رستوران است. این رستوران یکی از بهترین رستوران های غذاهای حلال و پنج ستاره بالی است که در منطقه ساحلی "نوسادوا" قرار دارد. نام "راجا" در زبان محلی به معنای شاهان می باشد و واقعا هم این عنوان برازنده آن است چون دکوراسیون چوبی بسیار زیبا و شیک و همچنین نوع پذیرایی همه لوکس و درجه یک هستند. یعنی بهه معنای واقعی کلمه یک رستوران "رویال" (سلطنتی) است.


رستوران راجا در بالی


یکی از لذیذترین غذاهای حلال این رستوران که به توریست ها توصیه می شود "ببک بتوتو" (bebek betutu) است که حاوی خوراک اردک است که در 16 نوع چاشنی و ادویه جات محلی خوابانده شده به همراه غذای دریایی بخارپز شده و تفت داده شده در پودر آناناس سرو می شود. حجم این غذا کمی زیاد و در واقع برای دو نفر است. قیمت این غذا 400000 روپیه اندونزی می باشد که تقریبا معادل با 30 دلار می شود.

ساعت های کاری: از سشنبه ها تا یکشنبه ها 17:30-22:30

آدرس: Nusa Dua Beach Hotel & Spa Bali, Nusa Dua

شماره تماس: +62 (0)361 771 210



2- کافه های غذاهای دریایی جیمباران (Jimbaran Seafood Cafés) در منطقه Jimbaran :

این کافه رستوران ها در ساحل دریا جیمباران بالی قرار دارند و دارای 17 رستوران هستند که عموما از معروف ترین رستوران های غذاهای دریایی در این منطقه می باشند. بیشتر این کافه رستوران ها، قبل از غروب آفتاب باز می شوند ولی در عوض تا دیروقت به مشتریان - که بیشتر توریست های تور بالی هستند - سرویس می دهند. در مقابل بعضی از آنها برنامه های زنده مانند اجرای موسیقی و رقص های معمولی برای جذب هر چه بیشتر گردشگران دارند. معمولا کیفیت طبخ غذاهای دریایی (شامل انواع ماهی، میگو و غیره) ارائه شده در کافه های جیمباران بالی بسیار بالاست و مسلما خوردن آنها به همراه برنج و سبزیجات تازه و مخلفات بسیار خوشمزه و لذیذ همه در کنار ساحل زیبای بالی، می تواند بسیار جذاب و خاطره انگیز باشد. یکی از سس های بسیار خوشمزه های که به غذاهای دریایی زده می شود و لذت خوردن آنرا دو چندان می کند، "سامبال" Sambal است که به مسافران تور بالی توصیه می کنیم حتما یکبار امتحان کنید.


کافه های غذاهای دریایی جیمباران بالی


قیمت ها هم متفاوت ولی بسیار مناسب و به صرفه است مثلا قیمت هر گرم "شاه میگو" از 85000 روپیه (معادل 6.5 دلار) شروع می شود ولی قیمت ماهی Snapper و یا Calamari (نوعی اختاپوس که گوشت آن بسیار لذیذ است) هر 100 گرم در حدود 17000 روپیه می باشند.

ساعت های کاری: 15:00-23:00

آدرس: Jalan Four Seasons, Muaya Beach, Jimbaran



3- رستوران "باله اودانگ مانگ انگکینگ" (Bale Udang Mang Engking) در Kuta و Ubud:

شاید از نام نسبتا طولانی این رستوران تعجب کنید، ولی در عوض یکی از جالب ترین رستوران های بالی است. این رستوران مجموعه ای از چند خیمه چوبی بزرگ آلاچیق مانند است که کلا همه دکور و سقف آن از چوب است که در کنار یک دریاچه مصنوعی بسیار زیبا و دل انگیز در بالی ساخته شده که در آن ماهی های مختلفی پرورش داده می شوند. در این رستوران می توانید انواع غذاهای لذیذ محلی بالی را امتحان کنید که هر کدام از طرق مختلفی طبخ و آماده می شوند. در این غذاها از انواع سس ها و ادویه جات خوشمزه برای افزایش طعم منساب آنها استفاده می شود.


رستوران باله اودانگ مانگ انگکینگ بالی


در این رستوران خوراک میگوی درشت با سس باربیکیو، 130000 روپیه (10 دلار) قیمت دارد که یکی از غذاهای معروف و درجه یک آن است. یکی از مزایای این رستوران این است که علاوه بر تنوع غذاها، اسنک های مختلفی هم در منوی آن وجود دارند. در محوطه این رستوران، یک زمین بازی برای کودکان وجود دارد که می تواند مناسب آن دسته از مسافران تور بالی باشد که بصورت خانوادگی و همراه با کودکان به این جزیره سفر کرده اند.

در ضمن این رستوران شعبه ای هم در منطقه اوبود "Ubud" درست در کنار معبد گوا گاجا دارد.

ساعت های کاری: 11:00-21:00
آدرس: Jalan Nakula 88, Sunset Road, Kuta
شماره تماس: +62 (0)361 8947 119


4 - رستوران "پوندوک تمپو دولوئو" (Pondok Tempo Doeloe) در Kuta :

رستوران پوندوک تمپو یکی از بهترین رستوران های حلال منطقه "کوتا" بالی است که غذاهای محلی سرو می کند. این رستوران خانوادگی، در انتهای جنوبی جاده معروف Sunset  (Sunset Raod) قرار دارد. بهترین غذاهای این رستوران عمدتا غذاهای دریایی آن و به خصوص ماهی تازه هستند که همگی بسیار خوشمزه و پرطرفدارند به خصوص Ikan Bakar Tempo Doeloe که نوعی خوراک ماهی کباب شده با قیمت 75000 روپیه (حدودا 6 دلار) است.


رستوران پوندوک تمپو بالی


ماهی تیلاپیا بخار پز شده و آغشته به نوعی سس شیرین و بسیار خوشمزه و یا خوراک ماهی پخته شده و سرو شده با سبزیجات و مخلفات آن در برگ میوه ها همه از خوشمزه ترین غذاهای دریایی این رستوران می باشند.

ساعت های کاری: 10:00 - 22:00

آدرس: Jalan Sunset Road, Kuta
شماره تماس: (0361) 919-6868



5 - رستوران "آیام باکار وانگ سولو" (Ayam Bakar Wong Solo) در Kuta:

نام این رستوران از نام یکی از شهرهای اندونزی به نام "سولو" (Solo) گرفته شده و به خوراک جوجه تندش معروف است. فضای این رستوران هم جالب است و تلفیقی از معماری و فضاسازی یک رستوران مدرن و سنتی است. رستوران "آیام باکار" نزد مردم محلی بسیار محبوب است و به خصوص Paket که یه بشقاب از چندین نوع غذای مختلف است و شامل مرغ و جوجه کباب و یا سرخ شده با سس تند "سامبال" و همچنین خوراک اردک، گربه ماهی و "ماهی گورامی" (Gourami) می شود.


رستوران


خلاصه اینکه با یک پرداخت، چهار نوع غذای لذیذ را می توانید امتحان کنید. قیمت اکثر غذاها بین 28000 الی 39000 روپیه می باشد. بیشتر این غذاها همراه با برنج سفید بخارپز شده و مخلوط خمیر توفو (نوعی خمیر سویا) و قارچ که بسیار خوشمزه است و تکه های خیار، بادمجان خشک شده سرو می شوند که طعم جالب و استثنایی را برای غذای شما ایجاد می کنند.

این رستوران یک شعبه در دنپاسار نیز دارد.

ساعت های کاری: 09:00-23:00

آدرس: Jalan Raya Kuta No. 87, Kuta
شماره تماس: +62 (0)361 763 487



6 – رستوران "حلال بویز" (The Halal Boys Bali ) در Kerobokan :

نام این رستوران از نام رستورانی در نیویورک به نام Halal Guys  گرفته شده. شعبه اصلی آن در جاکارتا، پایتخت کشور اندونزی است. عمده شهرت این رستوران حلال نزد توریست های تور بالی و حتی مردم محلی، بدلیل طعم لذیذ کباب های مرغ و گوشت گوسفندی Gyro (شبیه کباب ترکی است و در واقع قطعه‌ ای سیلندری شکلی از گوشت گوسفند یا گاو که وسط آن سیخ عمودی قرار دارد و نزدیک شعله‌ گاز دور می‌گردد و قطعات نازک گوشت کباب شده را از آن می‌برند) است که همراه با برنج باسماتی سرو می شود. اتاقک این رستوران کوچک، در واقع کانتینر تریلی بوده که به رنگ زرد در آورده شده و از فاصله دور هم می توان آنرا دید و تشخصیص داد. منوی رستوران "حلال بویز" دارای انواع غذاهای عربی و مدیترانه ای است.


رستوران حلال بویز در بالی


اگر خواستید به این رستوران سفارش غذا بدهید، توصیه می کنیم که حتما از کباب گوشت مرغ و گوسفندی آنها که دارای سس سفید و تندی است، حتما امتحان کنید. حداقل قیمت غذاها از 55000 روپیه (4 دلار) شروع می شود. کیفیت عالی غذاها به همراه قیمت مناسب موجب افزایش محبوبیت این رستوران نزد مشتریان محلی و خارجی در سالهای اخیر شده است.

ساعت های کاری: 11:00-23:00
آدرس: Jalan Petitenget 8M, Seminyak

شماره تماس: +62 (0)819 164 914 54

7 – رستوران "پاون پاسوندان" (Pawon Pasundan) در Tuban:

رستوران پاون پاسودان در سال 1999 تاسیس شده و بیشتر برای خانواده ها و یا جمع افراد چند نفره (مثلا چند توریست) مناسب است. فضاسازی بسیار زیبای محوطه این رستوران که ترکیبی از معماری سنتی اندونزی و کمی هم ژاپنی است، ترکیب بسیار جالبی را بوجود آورده. محوطه این رستوران انقدر قشنگ و زیباست که می توانید حتی در آن عکس های یادگاری بگیرید.


رستوران حلال پاون پاسودان در بالی


انقدر طراحی و جزئیات بخش ها و المان های مختلف این رستوران باسلیقه و جذاب طراحی شده است که حتی منوی غذاها هم بسیار زیبا و جالب طراحی شده بطوری که کاملا برازنده یک رستوران درجه یک است. همه غذاهای رستوران پاون پاسوندان باکیفیت هستند، ولی یکی از بهترین ها "Gurame Goreng" (به زبان اندونزیایی: "گورامی پرنده") است که پیشنهاد می کنیم حتما آنرا امتحان کنید. قیمت این غذا 55000 روپیه می بشاد.

ساعت های کاری: 11:00-23:00

آدرس: Jalan Raya Kediri, Tuban

شماره تماس: +62 (0)361 755 833



8 – رستوران لبنانی "لیالی عربیا" (Layali Arabiya Lebanese Restaurant and Lounge) در Legian:

رستوران لیالی عربیا - به معنای شبهای عربی - یک رستوران لبنانی است که این روزها طرفداران زیادی در بین گردشگران تور بالی دارد. در این رستوران انواع غذاهای عربی، لبنانی و مدیترانه ای را می توانید سفارش دهید. از لذیذترین غذاهای رستوران لیالی عربیا می توان به حمص، مزه، کیبه، کوفته و یا غذاهای همراه با برنج مثل "بریانی" گوشت و یا مرغ، (به ترتیب با قیمت های 65000  و 72000 روپیه ، معادل 5 یا  6 دلار) را نام برد.

علاوه بر توریست های مسلمان، این رستوران برای افراد گیاهخوار هم بسیار مناسب است و غذاهای گیاهی مختلفی در منوی آن وجود دارد. ضمنا ساندویچ های این رستوران هم پرطرفدار هستند، از جمله "شیش تائوک" (shish taouk) که کباب جوجه است و با سس سیر، سیب زمینی سرخ کرده و سالاد کلم سرو می گردد. البته فلافل و شاورمای رستوران لیالی هم بین مشتریانش معروف و محبوب هستند. قیمت این دو غذا هم در حدود 45000 الی 60000 روپیه (معادل 3.5 یا 4.5 دلار) هستند.

ساعت های کاری: 12:00-24:00

آدرس: Jalan Legian No.445, Legian

شماره تماس: +62 (0)851 0089 0445

9 – رستوران کوئینز تاندور (Queen's Tandoor) در Seminyak:

رستوران کوئینز تاندور یک رستوران هندی است. این رستوران انقدر موفق بوده که ظرف سالهای گذشته خیلی زود توانست پس از این شعبه که اولین شعبه آن در بالی بود، در نواحی Kuta و Nusa Dua هم شعبات دیگری تاسیس کند. طعم لذیذ غذاهای هندی را می توانید در این رستوران امتحان کنیدو از نشستن در داخل و یا محوطه بیرونی آن لذت ببرید. رستوران دارای چند طبقه است و دید بسیار خوبی به بیرون دارد. آشنایی هر چه بیشتر با فرهنگ غذایی مردم هند و داشتن آرامش در یک فضای دلنشین و آرامش بخش و طعم درجه یک غذاها و سرویس دهی عالی، همه از مزایای این رستوران هستند. کیفیت بالا و عملکرد درخشان رستوران کوئینزتاندور به حدی بوده، که در سالهای گذشته با وجود اینکه در داخل ساختمان رستوران و همچنین حیاط آن، تعداد میز و صندلی زیاد است، ولی به دلیل استقبال زیاد مردم محلی و همچنین توریست ها و مسافرین تور بالی، معمولا اکثر جاها - به خصوص هنگام شب - پر می شوند. همین نکته شاید به خوبی نشان دهنده کیفیت و میزان رضایت مردم از "کوئیتز تاندور" باشد.


رستوران کوئینز تاندور در بالی


در این رستوران منوی غذاهای سبک Mumbai Chat  به همراه "Dahi Puri" و dosas و یا uttapam توصیه می شود (قیمت در حدود 47000 الی 67000 روپیه معادل 3.5 الی 5 دلار) و برای غذاهای سنگین تر و مفصل تر غذای معروف هندی ها "مرغ تاندوری" (Tandoori  chicken) و "تیکا" (Tikka) توصیه می شود که قیمت آنها بین 87000 الی 92000 روپیه (6.5 الی 7 دلار) می باشد و انقدر خوشمزه هستند که کاملا ارزش این پرداخت این هزینه را دارند. مطمئن باشید که از رفتن به این رستوران پشیمان نخواهید شد و شبی به یاد ماندنی در سفر به بالی برای خود، خانواده و یا همراهان رقم خواهید زد.

ساعت های کاری: 12:00–23:30

آدرس: Jalan Raya Seminyak No.73, Seminyak

شماره تماس: +62 (0)361 732 770



10 – رستوران ساحالی "باوانگ مراه" (Bawang Merah Beachfront Restaurant) در Jimbaran :

این رستوران کاملا ساحلی است و انواع غذاهای دریایی وبرخی غذاهای محلی بالی را برای شما آماده و سرو می کند. میز و صندلی ها را در ساحل و در فاصله چند متری از آب دریا گذاشته اند که نشستن در چنین محیط جالب و آرامش بخشی، مسلما تجربه بسیار خوبی برای شما خواهد بود. به خصوص تماشای غروب رویایی آفتاب.


رستوران حلال ساحالی باوانگ مراه در بالی


محل این رستوران یعنی ساحل Kelan (بخشی از منطقه جیمباران) به فرودگاه بین المللی " Ngurah Rai" هم بسیار نزدیک است و می توانید در روز یا شب آخر قبل از پرواز از چنین مکان هایی لذت ببرید. یکی از بهترین غذاهای رستوران "باوانگ مراه" غذایی است به نام " ayam sambal bawang" که مرغ سرخ شده به همراه برنج و سبزیجات پخته و سس معروف "سامبال" است. البته یکی از غذاهای دیگر معروف این رستوران که برای جمع چند نفره و خانوادگی مناسب است و بسیاری از توریست ها آنرا سفارش می دهند، "ریجستافل" (rijsttaffel) است که شامل بشقاب بزرگ حاوی چندین غذای مختلف اندونزیایی است و قیمت آن در حدود 250000 رویپه یا 19 دلار می باشد. البته خوردن یک وعده غذای لذیذ آن هم در ساحل زیبای ماسه ای "جیمباران" کاملا ارزش آنرا دارد. همچنین نوشیدنی های طبیعی و یا ترکیبی گوارا و عالی این رستوران هم معروفند که به خصوص "Jamu" .

ساعت های کاری: 12:00-22:00
آدرس: Jalan Segara Madu, Kelan Beach, Jimbaran

شماره تماس: +62 (0)361 770 210

با این اوصاف امیدواریم که شما مسافران تور بالی، سفری خوش و خاطره انگیز در پیش داشته باشید.