بازارهای هنری و صنایع دستی در بالی

یکی از جاذبه های گردشگری بالی که موجب جذب بسیاری از توریست ها و مسافرین تور بالی می شود، صنایع دستی و آثار هنری بالی است. دیدن این آثار و ساخته های هنرمندان بالی، یک تجربه کم نظیر وسرگرم کننده است. بیشتر این فروشگاه ها و مغازه های هنری در این جزیره، در اصل بصورت کیوسک های بزرگ یا مغازه هایی هستند که در کنار سایر فروشگاه ها و یا مغازه های محلی در بازارهای بالی قرار دارند و جالب است که اکثرا فضای آنها بصورت نیمه باز و بدون درب و یا حفاظ بوده و هنگام قدم زدن در کوچه و خیابان های این بازارها می توانید اجناس آنها را براحتی ببینید و پس از صحبت با فروشنده و گاهی چانه زدن سر قیمت، در صورت تمایل آنها را خریداری کنید. 
گشت و گذار در این بازارها و دیدن انواع یادگاری های جالب و صنایع دستی آن هم با قیمت های ارزان و کیفیت ساخت مناسب، تجربه بسیار جالبی است که مسافران تور بالی کسب می کنند و از آن لذت می برند. به خصوص خانمهایی که اهل خرید هستند. این بازارها شکل و ظاهرشان با یکدیگر متفاوت و برخی از آنها مدرن و بعضی سنتی هستند. بیشتر این بازارهای محلی که چنین مغازه هایی در آنها هست، از نوع دوم هستند.
برای مثال، یکی از مراکز فروش چنین آثاری Kumbasari Art Market در دنپاسار - مرکز بالی - است، که نسبتا مدرن و طراحی فضای آن امروزی تر است ولی بعضی دیگر مانند Ubud Art Market که معمولا بسیار شلوغ است و مردم محلی و هم بسیاری از توریست ها از آن دیدن کرده و خرید می کنند. در این بازارها انواع پارچه های رنگی با طرح های مختلف و گاهی پیچیده زیبا،شال و کلاه و لباس های محلی، انواع کیف و کفش های جالب محلی، مجسمه ها و یادگاری های مختلف ساخته دست مردم این سرزمین را پیدا کنید که نظیر بسیاری از آنها را آن هم با قیمت های ارزان در کشورها و حتی نقاط دیگر اندونزی هم نمی توانید پیدا کنید. 
توصیه می کنیم اگر هنگام سفر با تور بالی از نزدیک یا کنار هر یک از این مغازه ها رد شدید، حتی اگر قصد خرید نداشتید، باز هم نگاهی به محصولات آنها بیندازید. برخی از این فروشگاه های محلی، به حدی اجناس زیبا و جالب توجهی دارند که حتی دیدن آنها هم خالی از لطف نیست و معمولا برای گردشگران خارجی تور بالی، جالب و جذاب است. 
در این جا به معرفی 5 مغازه و فروشگاه برتر صنایع دستی و هنری محلی بالی می پردازیم:

1) Ubud Art Market  (در Ubud) :
 این بازار محلی در میان مردم محلی به "Pasar Seni Ubud" معروف است و شهرت زیادی دارد بطوری که گفته می شود معروف ترین مغازه یا فروشگاه محلی بالی است که چنین آثاری را به فروش می رساند. مکان آن بسیار پر تردد است و اگر احیانا در آن حوالی یعنی در نزدیکی جاده اصلی Jalan Rayan ناحیه Ubud آدرس آن را گم کردید، توریست های دیگر یا مردم محلی مکان آنرا به راحتی به شما نشان داده و شما را راهنمایی خواهند کرد. این بازار در نزدیکی کاخ سلطنتی قدیمی Puri Saren قرار دارد. این بازار نقش مهمی در اقتصاد منطقه Ubud دارد و موجب اشتغال زایی و بهبود وضعیت جوانان این ناحیه بالی شده است.



بازار صنایع درستی در اوبود بالی    بازار صنایع درستی در اوبود بالی



 این بازار از دو بخش تشکیل شده: بخش شرقی که عمدتا مردم محلی صبح ها برای تهیه نیازهای روزانه منزل شان مانند خواربار و مواد غذایی مورد نظرشان از آن خرید می کنند، بخش دیگر که در واقع همان Art Market است می توانید در آن اشیاء و اجناس مختلفی از قبیل پارچه ها و روسری های رنگی زیبا، پیراهن یا T-shirt هایی با رنگ آمیزی و طراحی به سبک مناطق استوایی، کیف، سبد، کلاه، کایت و بسیاری دیگر از منسوجات و آثار دست مردم بالی را می توانید از نزدیک ببینید و خریداری کنید. 
شهرت بازار هنری اوبود، به حدی است که تاکنون لوکیشن چندین فیلم سینمایی بوده از جمله فیلم معروف "Eat Pray Love" از سینمای هالیوود، با بازی "جولیا رابرتز" و "خاویر باردم". 

این بازارهنری (یا بقول توریست ها art market ) در طول سال، هر روز  به غیر از روز "Nyepi" که روز سال نوی بالی است، باز است. 


ساعت های کاری: 17:00 - 8:00
آدرس: Jalan Raya Ubud main road, opposite the Puri Saren Ubud palace



2) Sukawati Art Market (در نزدیکی Ubud) :
بازار هنری سوکاواتی ، هم نزد مردم محلی بالی به "Pasar Seni Sukawati" معروف است و بسیاری در بالی به خاطر قدمت آن،  لقب "مادر همه بازارهای محلی" (mother of art markets) را داده اند. نام "سوکاواتی" از روستایی به همین نام گرفته شده که در کنار آن قرار دارد و خود این روستا هم بدلیل داشتن هنرمندانی که در زمینه های موسیقی محلی، ساخت و تراش مجسمه، نقاشی و غیره فعالیت دارند، از قدیم معروف بوده. 



بازار هنری سوکاواتی بالی    بازار هنری سوکاواتی بالی



امروزه بسیاری از راهنماهای تور بالی، توریست ها و مسافرین را برای خریدن یادگاری و سوغات بالی به این بازار می برند. 
بازار سوکاواتی از دو ردیف تشکیل شده و که دارای راهروهای متعددی شامل تعداد زیادی مغازه است که در  میان اجناس آنها می توانید انواع مجسمه ها، نقاشی و آثار هنری، سبد و دستبندهای بسیار جالب با طرح های مختلف رنگی پیدا کنید. اگر وقت کافی 
داشتیدو اهل خرید هستید، می توانید از این بازار دیدن کنید و حتی از نگاه کردن به اجناس آن لذت ببرید. 


 ساعت های کاری: 19:00 - 8:00
آدرس: Jalan Raya Sukawati, Gianyar



3) Guwang Art Market (نزدیکی Ubud) :
این بازار هم در خود بالی به " Pasar Seni Guwang" معروف است و جالب است که بدانید نزد مردم محلی به عنوان "خواهر بازار سوکاواتی" (که بالاتر معرفی کردیم) خوانده می شود. که این امر به دلیل شباهت این دو بازار از نظر فضاسازی، طول آنها، اجناس و حتی شکل مشابه مغازه های آنها می باشد. این بازار در حال حاضر، مرکز اصلی خرید سوغات و یادگاری های بالی در منطقه Gianyar و اطراف آن می باشد. به خصوص برای خرید آن دسته از توریست های تور بالی که از جنوب این جزیره به مناطق شرقی آن جهت خرید می آیند، بسیار مناسب است. 



 Guwang Art Market بالی     Guwang Art Market بالی



از طرف دیگر اگر خواستید هنگام خرید استراحت کنید و یا چیزی بخورید، در این بازار رستوران های محلی معروف به وارونگ هم هستند که می توانید از خدمات و سرویس دهی مناسب آنها استفاده کنید. 
خود " Guwang" هم در واقع نام روستایی است که در کنار جاده " Jalan Raya Guwang" قرار گرفته و در این نواحی می توانید بسیاری از مجسمه هایی هنری که در واقع نماد و تمثیلی از خدایان هندو در اساطیر مردم این سرزمین هستند، را ببینید. همچنین تعدادی از گالری های بزرگ وکوچک هنری که بازدید از آنها برای جوانها یا اعضای خانواده ها، می تواند بسیار مفید و جذاب باشد.

آدرس: Banjar Cemenggaon, Desa Guwang, Sukawati, Gianyar


4)    Kumbasari Art Market(در دنپاسار) :
بازار هنری کومباساری، که در شهر دنپاسار ساخته شده هم نام دیگرش " Pasar Kumbasari" است. این بازار در کنار " Badung Traditional Market" اصلی ترین و مهم ترین بازارهای هنری و محلی شهر دنپاسار محسوب می شود. این بازار در سمت غربی روخانه Badung و درست روبروی Badung Market قرار دارد. این بازار دارای دو ردیف مغازه های مختلف است که به فروش کالاهایی مانند اشیاء هنری، منسوجات پارچه ای و حتی لوازم الکترونیک مشغولند. در ضمن بسیاری از مردم این شهر برای خرید لباس های محلی جهت شرکت در مراسم مذهبی و رفتن به معبدهای بالی ، از مغازه های این بازار خرید می کنند.



بازار هنری کومباساری بالی    بازار هنری کومباساری بالی



مانند سارونگ، چترهای ابریشمی، شال سنتی و ظرف های نقره ای آب مقدس. در بازار کومباساری، مانند سایر بازارهای این مجموعه، می توانید انواع آثار نقاشی، لباس، اشیاء تزئینی و بسیاری از اجناس دیگر را با قیمت های مناسب خریداری کنید.
بعضی از مغازه ها، قیمت شان نهایی است و تخفیف نیم دهند ولی بسیاری از آنها جا برای چانه زدن دارد و گاهی می توانید از فروشندگان مهربان این بازار، تخفیف های خوبی بگیرید. ضمنا ساعت کار مغازه ها هم متفاوت است و باز و بسته بودن آنها، زمان خاصی ندارد. 

آدرس: Jalan Gajah Mada


5) Kuta Art Market (در ساحل Kuta) :
پنجمین و آخرین بازاری که می خواهیم در اینجا برای شما معرفی کنیم، در ساحل کوتا "Kuta" ساخته شده و شهرت آن از مدتها پیش بوده بطوری که حتی قبل از آنکه ساحل فوق، امکانات توریستی و گردشگری اش توسعه پیدا کند، این بازار محلی بسیار معروف بوده و رونق داشته است. 
این بازار بر خلاف بازارهای دیگر نامبرده در این لیست، در آن علاوه براجناس و صنایع دستی و محلی بالی، می توانید در آن برندهای بین المللی لباس، مغازه های تجهیزات موج سواری و یا غواصی را هم پیدا کنید. جالب است که بدانید این بازار تاکنون نقش مهمی در تاریخ و اقتصاد منطقه کوتا "Kuta" داشته است. این بازار هم دارای دو نام است: " Pasar Seni Kuta"



Kuta Art Market بالی    Kuta Art Market بالی



محل این بازار درست در تقاطع Jalan Bakung Sari و Jalan Kartika Plaza واقع شده است. 
شما براحتی می توانید از سمت میدان کوتا "Kuta Squar" و یا از سمت ساحل به داخل این بازار رفته و از کیوسک ها و مغازه ها دیدن و خرید کنید. هنگام ورود به این بازار از سمت ساحلی، می توانید برج غریق نجات Balawista را کمی آن طرف تر در ساحل قرار دارد را ببینید. یکی از چیزهایی که شما مسافرین تور بالی می توانید در این بازار بخرید لباس از جمله T-shirt هایی است که دارای طرح های بسیار شیک و متنوع مناسب با حال و هوای دریا و اقیانوس است که می توانید از این بازار خریداری کنید. به خصوص برای جوانان و نوجوانان. 
در مجموع، مغازه های این بازار هم بسیاری از اجناس مختلف، صنایع دستی بالی و آثار هنرمندان محلی را به فروش می رسانند اما ممکن است قیمت ها نسبت به بازارهای دیگر کمی بالاتر باشد بنابراین در این بازار اگر قصد خرید داشتید، چانه زدن با فروشنده را فراموش نکنید.   

ساعت های کاری: 22:00 - 8:00
مکان: Jalan Bakung Sari, Kuta