غذاهای معروف بلغارستان

در کنار جاذبه های گردشگری بلغارستان یکی از مهم ترین نکاتی که در سفر به این کشور این است که توریست ها و مسافران تور بلغارستان می توانند از خوردن غذاهای بلغارستان که بسیار لذیذ و خوشمزه هستند، لذت ببرند. 
توصیه ما به مسافرین بلغارستان این است که هنگام سفر به این کشور حتما طعم غذاهای این کشور را بچشند و امتحان کنند. گفته می شود که آشپزی بلغارستان عمدتا از غذاهای روسیه، یونان و ترکیه بسیار تاثیر گرفته. اگر به هر یک از این سه کشور سفر کرده باشید، حتما طعم لذیذ و به یاد ماندنی انواع خوراک ها و کباب های خوشمزه و غذاهای محلی آنها را به یاد دارید. بنابراین اهمیت فرهنگ غذایی بلغارستان و محبوبیت آن نزد توریست ها بی دلیل نیست. البته بلغارها از کشورهای دیگر بالکان و بلکه اروپا هم تاثیر گرفته اند و امروزه در این کشور دهها و حتی صدها نوع نان، پیش غذا، خوراک ها، کباب، سوپ، سالاد، نوشیدنی و ... مصرف می شود که همگی بسیار خوشمزه هستند. 
فراموش نکنید که در فرهنگ غذایی این کشور صرف سالاد و خوراکی های اشتها آور (Appetizer) جایگاه خاصی دارند. همچنین خوردن انواع خورشت های گیاهی و یا حاوی گوشت و یا سوپ ها هم در سفره مردم بلغارستان، جایگاه خودش را دارد. برای غذاهایی که گوشت در پخت آنها بکار رفته، معمولا از گوشت گاو و گوساله، گوسفند، بز و یا مرغ و جوجه استفاده می شود. 
البته مسافرین تور وارنا هم توجه داشته باشند که انواع ماهی ها هم در رستوران های این کشور پخته و سرو می گردد. لذا اگر شما هم طرفدار غذاهای دریایی باشید در سراسر این کشور به خصوص نواحی ساحلی و شرقی و شهر وارنا می توانید دلی از عزا در بیاورید.

از طرف دیگر در این کشور هم مانند بسیاری از کشورهای دیگر اروپای شرقی و آسیایی، خوردن ماست (به زبان بلغاری: кисело мляко "کیسلو ملیاکو") هم جایگاه خاصی دارد. جالب است که بدانید بعضی از غذاها و خوراکی های بلغارستان ریشه در فرهنگ غذایی کشورهای ایران، هند و حتی کشورهای دیگرخاورمیانه دارند. این غذاها از قرنها پیش و هنگام داد و ستد دریانوردان و تجار این بخش از بالکان با سرزمین های خاورمیانه، به مرور وارد سفره مردم این کشور شده بطوری که حتی از روی اسم آنها هم می توان این نکته را حدث زد. از جمله: موساکا (Moussaka ) ، "دووچ" یا "گیوچ" (Gyuvetch) ، کوفته (Kyufte) و باقلوا (Baklava) . 
ضمنا جهت اطلاع توریست های محترمی که با تور بلغارستان از این کشور دیدن می کنند، هم این نکته را عرض کنیم که در بسیاری از سالادهای این کشور، از نوعی پنیر سفید به نام "سیرن" (Siren به بلغاری: сирене) استفاده می شود که شبیه به پنیر "فتا" است. همچنین در دوره های خاصی از سال به مناسبت های مختلف، غذا و خوردنی و نوشیدنی های خاص آن جشن و مناسبت صرف می شود مثلا در شب کریسمس (25 دسامبر) یکی از غذاهایی که خورده می شود، دلمه است که در این کشور به آن "سرمی" (Sarmi) گفته می شود. ولی در شب سال نوی مسیحی (اول ژانویه) خوراک و غذاها با کلم پخته و مصرف می شوند و یا در جشن "نیکولدن" Nikulden ( یا روز سنت نیکولاس که 6 December است) معمولا ماهی صرف می شود، در صورتی که جشن " Gergyovden " (روز سنت جورج برابر با 6 ماه May ) معمولا کباب بره خورده می شود. 
با این اوصاف در اینجا لیستی از بهترین غذاهای بلغارستان، به همراه توضیحاتی مختصر درباره هر کدام را جهت آشنایی شما گردشگران تور بلغارستان می آوریم:

1) سوپ شکمبه (Shkembe):

خوردن غذای شکمبه در تور بلغارستان



به این سوپ خوشمزه در زبان انگلیسی Tripe soup هم گفته می شود. نام این غذای بلغاری، ناخودآگاه ما را به یاد غذاهای ایرانی می اندازد. اگر فکر می کنید که این غذا به نوعی مشابه غذاهایی که در کله و پاچه پزی های کشورمان پخته می شود، درست حدث زدید، این خوراک خوشمزه در واقع سوپ سیرابی است و در خود بلغارستان طرفداران زیادی دارد. در این سوپ تکه های شکم حیواناتی مانند گاو و گوسفند که به دقت با استفاده از سیر و سرکه و فلفل قرمز پخته می شود که هر کدام از این مواد موجب افزایش لذیذ بودن طعم این غذا می شوند.ایرانی هایی که به سیرابی علاقه دارند می توانند در سفر با تور بلغارستان این سوپ را امتحان نمایند.این غذا را هنگام صبح ها هم می توان صرف کرده و تا ظهر حسابی سیر و پر انرژی بمانید.



2) مشانا اسکارا (Meshana Skara یا Mixed Grill) :

غذای مشانا اسکارا در بلغارستان



این غذا که زبان انگلیسی به آن همان عنوان معروف Mixed Grill (مخلوط کباب ها)  گفته می شود، در واقع ترکیبی است از چند غذای این کشور مانند kyufte (کوفته) ، یک تکه استیک و یک تکه از لایه های بریده شده گوشت. به این ها سالاد، سیب زمینی سرخ شده، لوبیا و تکه های پیاز سرخ شده را هم اضافه و با هم در ظرف غذا می ریزند که این ترکیب موجب می شود هر توریست و گردشگر خوش ذوق تور بلغارستان به وجد آمده و این غذا را نوش جان کند. 



3) کباپچه (Kebapche) :

غذای کباپچه بلغارستان



این غذا همانطور که از اسمش پیداست ریشه شرقی دارد و تا حدودی مانند کباب های کوبیده خودمان پخته ولی در گوشت آن تکه های سبزیجات معطر و خوشمزه ریخته و با هم مخلوط شده که خوش طعم بودن آنرا دو چندان می کند. دستورالعمل پخت این غذا درست همانند Kyufte است با این تفاوت که در گوشت این غذا، از پیاز رنده شده استفاده نمی شود. معمولا در بسیاری از رستوران های بلغارستان، این غذا همراه با سالاد "شوپسکا" و سیب زمینی سرخ کرده به همراه پنیر بلغاری سرو می گردد.  



4) کوفته (Kyufte ) :

کوفته بلغاری



همانطور که گفتیم این غذا درست همانند کبابچه پخته می شود با این تفاوت که در آن از پیاز هم استفاده می شود که این نکته موجب می شود طعم آن به کباب های ایرانی شباهت بیشتری داشته باشد. این غذا هم درست مانند کبابچه، همراه با سالادشوپسکا، سیب زمینی سرخ شده و پنیر خورده می شود و می تواند بخصوص برای مسافران ایرانی تور بلغارستان بسیار جالب باشد.



5) موساکا (Moussaka ) :

غذای معروف موساکا بلغارستان



 یکی از غذاهایی است که گفته می شود ریشه یونانی دارد و امروزه در بلغارستان محبوبیت زیادی داشته و بسیاری ازمسافرینی که با تور بلغارستان سفر کرده اند، این غذا را احتمالا امتحان کرده اند.  ظاهری این غذا تا حدودی شبیه "لازانیا" است ولی با آن فرق دارد. برای پخت این غذا در بلغارستان از سیب زمینی، تخم مرغ، پیاز، گوشت قرمز، فلفل پاپریکا، فلفل سیاه و نمک استفاده می شود. 
نکته جالب اینجاست که این غذای لذیذ در بسیاری از کشورهای دیگر بالکان و خاورمیانه هم پخته می شود ولی دستور طبخ آنها با هم کمی متفاوت است . مثلا در یونان بجای سیب زمینی، اغلب از بادمجان استفاده می کنند. 

6) کاوارما (Kavarma) :

خوردن غذای کاوارما در تور بلغارستان



کاوارما یکی از آن دسته غذاهای بسیار لذیذ بلغارستان است که در داخل این کشور بسیار محبوب است ولی در خارج از این کشور چندان معروف نیست. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در خود این کشور در مناطق مختلف دستور پخت این غذا کمی با هم فرق می کند و اگر شما هنگامی که مثلا با تور ترکیبی صوفیا وارنا سفر می کنید، هنگام سفر با تور وارنا ممکن است طعم این غذا را متفاوت با طعم کاوارمایی که پیش از آن در صوفیا خورده اید، ارزیابی کنید. البته در حالت کلی می توان گفت که از گوشت تفت داده شده و سبزیجات پخته می شود. طعم این غذا می تواند معمولی یا تند باشد. این غذا تا حدودی شبیه تاس کباب است.



7) دلمه (Lozovi Sarmi به بلغاری: Лозови сарми ) :

خوراک دلمه بلغاری



این غذا هم دارای ریشه ای یونانی است و بسیار شبیه دلمه های ایرانی است. این غذا از ترکیب برنج و گوشت حاوی سبزیجات و چاشنی های طبیعی خوشمزه که در برگ دلمه ریخته و پخته می شوند، درست می شود.گردشگران غذا دوست تور بلغارستان می توانند این دلمه بلغاری را بصورت سرد و یا گرم صرف نمایند. اغلب نیز این غذا را با کمی ماست می خورند. 



8) زلوی سارمی (Zelevi Sarmi به بلغاری: Добави описание) :

خوراک زلوی سارمی در تور بلغارستان



یکی دیگر از غذاهای بلغارستان که از آشپزی یونانی ریشه گرفته و تشکیل شده از برگه های کلم پخته شده که در آن تکه های غذا شامل ترکیبات برنج و گوشت همراه با سبزیجات معطر پخته شده، قرار داده می شود. این غذا را هم می توانید بنا به میل خود بصورت سرد یا گرم میل کنید.



9) فلفل دلمه ای (Pulnena piperka/Pulnena chuska به انگلیسی stuffed peppers) :

دلمه فلفل دلمه ای در بلغارستان



یکی از لذیذترین غذاهای بلغارستان. طرز پخت آن بسیار شبیه پتن فلفل دلمه ای در سایر کشورها از جمله ایران و ترکیه است. طرز تهیه آن بسیار شبیه دلمه است ولی از فلفل های قرمز یا سبز برای قسمت بیرونی غذا استفاده می شود که درون آن از گوشت گاو و برنج استفاده می شود و طعم جالبی را به آن می دهد. بعضی وقتها لایه های فلفل را با سس گوجه فرنگی و تخم مرغ آغشته می کنند. البته گاهی بجای این مواد، لایه فلفل را سرخ کرده و درون آنرا با استفاده از پنیر و تخم مرغ پر می کنند که این نوع فلفل دلمه ای هم در نوع خود لذیذ و بسیار طعم مناسبی دارد.


10) سوپ تاراتور (Tarator) :

سوپ تاراتور بلغاری



 این سوپ نوعی سوپ سرد است که با استفاده از ماست، خیار و سیر پخته می شود و معمولا این غذا هنگام تابستان و به خصوص زمانی که هوا بسیار گرم است، خورده می شود. گاهی بر روی آن گردوی خرد شده و یا سبزی جات می ریزند که لذیذ بودن آنرا دو چندان می کند. با داشتن دستور پخت نسبتا آسان و آماده سازی سریع در رستوران ها، می توانید هنگامی که با تور بلغارستان در فصل تابستان به این کشور سفر کردید، از خوردن آن حسابی لذت ببرید.  



امیدواریم در صورتی که با تور بلغارستان به این کشور سفر کردید، از این غذاها میل کرده و لذت ببرید. ضمنا چند نکته در پایان برای شما ذکر می کنیم که دانستن آنها خالی از لطف نیست: 


- در بلغارستان پیتزاهای مختلفی طبخ می شوند که بسیاری از آنها بصورت محلی و با کمی تفاوت نسبت به پیتزاهای کشورهای دیگر پخته می شوند. 
- در بلغارستان علاوه بر پنیر "سیرن" ، نوعی پنیر محلی دیگری بنام کاشکاوال (Kashkaval) نیز وجود دارد که زرد رنگ است و شبیه پنیر "چدار" می باشد. این پنیر را همراه با صبحانه، نهار و یا شام می توانید میل کنید. بطوری که حتی به عنوان یک خوراک اشتها آور (Appetizer) هم می توان آنرا میل کرد.

- لیوتنیتسا (Lyutenitsa) یکی از ترکیبات جالب توجه غذایی در این کشور است که بسیاری از کودکان بلغاری آنرا می خورند. طرز تیه آن به این صورت است که بر روی نان تست (Toast) ، سس گوجه فرنگی، تکه های بادمجان، پنیر و گاهی فلفل می گذارند. معنای لیوتنیتسا در زبان بلغاری به معنای تند و داغ است ولی نگران نباشید، این خوراک بر خلاف اسمش، نه تند است و نه داغ.

Kashkaval بلغارستان   Lyutenitsa بلغارستان



- یکی از خوشمزه ترین و بهترین خوردنی هایی که در تور بلغارستان می توانید میل کنید، نوعی سوسیس بسیار خوشمزه و کمی تند به نام Lukanka است. این سوسیس از گوشت و ترکیب چاشنی ها و مواد مختلف پخته می شود.

- ممکن است در طول سفر به بلغارستان، نام "بانیتسا" (Banitsa) را بشنوید. این شیرینی کلوچه مانند، که در اغلب نانوایی ها و بسیاری از شیرینی فروشی های بلغارستان یافت می شود، بسیار لذیذ بوده و از ترکیب پنیر، پیاز، کلم، اسفناج، قارچ پخته و اغلب هنگام صبحانه صرف می شود. 

سوسیس Lukanka بلغاری   Banitsa بلغارستان

- سالاد شوپسکا (Shopska salata) یکی از سالادهای معروف است که معمولا همراه یا پیش از غذا خورده می شود. گفته می شود نام آن از کلمه Shopi گرفته شده که مردمانی بوده اند که در قدیم در صوفیا - پایتخت بلغارستان - زندگی می کردند. این سالاد حاوی خیار، گوجه فرنگی، پیاز، فلفل و پنیر بلغاری است و اغلب به عنوان "استارتر" غذاها خورده میل می شود.

در پایان امیدواریم شما مسافرین محترم تور بلغارستان از خوردن غذاهای این کشور لذت ببرید.