آب و هوای بلغارستان


حتما پیش از سفر با تور بلغارستان و دیدن بهترین جاذبه های گردشگری بلغارستان ، این سئوال برای شما هم پیش آمده که آب و هوای بلغارستان چگونه است؟ چه زمانی برای سفر به بلغارستان مناسب است؟ 
در پاسخ همان گونه که در بخش ها و مقالات دیگر (مانند بهترین زمان سفر به بلغارستان) نوشتیم، بطور دقیق نمی توان بهترین فصل را برای دیدار از این کشور زیبای شرق اروپا قلمداد کرد. هر چند که بیشتر تورهای بلغارستان (به خصوص تور وارنا ) در ایام تابستان پر از مسافر می شوند و به اصطلاح زمان high season است. 
در مجموع این کشور زیبای کوهستانی عمدتا دارای اقلیم نیمه سرد است ولی برخی نواحی شرق و جنوب شرقی آن دارای آب و هوای مدیترانه ای هستند. 

از آنجایی که تورهای صوفیا و وارنا در حال حاضر معروف ترین و محبوب ترین تورهای بلغارستان نزد توریست ها هستند، پس از دادن اطلاعات کلی درباره وضعیت دما و آب و هوای این کشور در فصل های مختلف، درباره آب و هوای هریک از این دو شهر مهم توریستی نیز اطلاعات مهم و مفیدی را جهت آشنایی هر چه بیشتر شما مسافرین محترم تور بلغارستان ارائه خواهیم کرد. 

آب و هوای بلغارستان در بهار:

از آنجایی که تور بلغارستان در نوروزبسیار پرطرفدار است ، بسیاری از مسافرین و توریست های کشورمان در مورد آب و هوای این کشور در اوایل بهار کنجکاوند. از آنجا که این کشور عمدتا کوهستانی است و البته دارای بخشی از سواحل دریای سیاه در شرق آن است، آب و هوا و درجه رطوبت در مناطق مختلف این کشور کمی با هم تفاوت دارند. 

میانگین ریزش باران در این کشور در فصل بهار حدود 55 میلیمتر است.



فصل بهار در بلغارستان



در اوایل فصل بهار و هنگام برگزاری تورهای نوروزی بلغارستان، آب و هوای این کشور معتدل و خنک است. البته این به این معنی نیست که نتوانید در این فصل از تورهای بلغارستان استفاده کنید. بلکه برای تعطیلات نوروز می توانید از جاذبه های گردشگری صوفیا و تفریحات متعدد آن استفاده کنید. به خصوص مکان های سر بسته مانند موزه ها، فروشگاه ها، رستوران ها، آثار تاریخی، سالن های سینما و اپرا و غیره... دمای هوا در این فصل در نواحی مختلف این کشور متغیر است و در نواحی کوهستانی مرکز، جنوب و غرب این کشور هوا کمی سردتر و در نواحی شرقی (مناطق ساحلی دریای سیاه مانند وارنا) هوا معتدل است. 

برای مثال بطور میانگین هوای صوفیا در بین ماه های March تا May بین 5 تا 15 درجه سانتی گراد است. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که با گرمتر شدن آب و هوای کره زمین – بدلیل گرمایش جهانی – این کشور هم مانند بسیاری از کشورهای جهان سال به سال هوا گرم تر می شود و در بازه زمانی طولانی تری شانس رفتن به این کشور و استفاده از تفریحات و جاذبه های گردشگری آنرا دارید. در این فصل ریزش باران در بیشتر نقاط این کشور همچنان ادامه دارد که موجب تلطیف هوا و زیباتر شدن مناظر طبیعی کوه ها آسمان و سایر جاذبه های طبیعی بلغارستان می شود. از اواسط بهار هوا کم کم گرمتر می شود.

آب و هوای بلغارستان در تابستان:

تابستان فصل توریستی این کشور است و به خصوص بسیاری از جوانان و خانواده ها عازم تور وارنا می شوند. میانگین هوا در نقاط غربی این کشور بین ماه های May تا August (شامل صوفیا) بین 15 تا 20 درجه است و در نواحی شرقی (مانند وارنا) هم معمولا وضع بر همین منوال ولی کمی گرمتر است و دمای هوا (به خصوص در وارنا) به بیش از 30 درجه سانتی گراد هم ممکن است برسد. این فصل برای کسانی ایده آل است که می خواهند از تفریحات مختلف مانند شنا در دریای سیاه، آفتاب گرفتن در سواحل آن و گردش در شهر و یا نواحی ساحلی و امکانات توریستی وارنا استفاده کنند. ریزش باران معمولا کم و گاهی بادهای خنک و نسیم ملایم در نواحی ساحلی این کشور می وزد.



فصل تابستان دربلغارستان



شمال و غرب بلغارستان اغلب تابستان های گرمی دارد ولی عمدتا نواحی ساحلی شرق بلغارستان، هوای گرم و معتدل دارند. بدلیل گرم شدن هوا، در سالهای اخیر گاهی میانگین دمای هوا از 30 درجه سانتی گراد هم بیشتر شده. به خصوص در ماه July که گاهی هوا به بیش از 40 درجه سانتی گراد می رسد. میانگین ریزش باران در این فصل نیز حدود 56 میلی متر است. در این فصل هم تور وارنا و هم تور صوفیا از این جهت برای توریست ها مناسب هستند.

آب و هوای بلغارستان در پاییز:

پاییز این فصل زیبای خزان، فصلی است که در آن هوا طی ماه های September تا November کم کم رو به خنکی می رود و دمای هوا در این کشور هم مانند بسیاری از کشورهای دیگر جهان رو به کاهش می گذارد و از میانگین دمای 17 درجه سانتی گراد به 5 درجه می رسد. همچنین ریزش باران هم در نواحی مختلف آن به ویژه نواحی غربی بیشتر می شود. 

میانگین ریزش باران در فصل پاییز، حدود 70 میلی متر است.



فصل پاییز در بلغارستان



تقریبا می توان گفت که هوا در این کشور اوایل پاییز – به خصوص نیمه اول مهرماه – همچنان گرم است و امکان استفاده از امکانات تفریحی و توریستی هر دو تور وارنا و تور صوفیا همچنان وجود دارد.

آب و هوای بلغارستان در زمستان:

این فصل سردترزین فصل سال در این کشور است و دمای هوا بین ماه های December تا February  بین 5 تا 1- درجه سانتی گراد است و در بسیاری از نواحی کوهستانی ریزش برف صورت می گیرد. این فصل برای کسانی که علاقه زیادی به برف و سرما و اسکی در کوهستان های این کشور دارند مناسب است. با وجود پایین بودن دما، باز هم سفر به بلغارستان و دیدن شهرهای این کشور – به خصوص در تعطیلات کریسمس – می تواند در نوع خود بسیار جالب و مفرح باشد. میانگین ریزش باران در فصل زمستان، حدود 70 میلی متر است.



فصل زمستان در بلغارستان



و در پایان اینکه با این تفاصیل بدون هیچ نگرانی می توانید در هر یک از فصل های تابستان، بهار و یا نیمه اول پاییز با خیال راحت به این کشور سفر کرده و از هوای پاک، انواع جاذبه های گردشگری و توریستی و همچنین آثار دیدنی کم نظیر مانند آثار باستانی زیبا لذت ببرید و سفری خاطره انگیز داشته باشید.