ده فستیوال برتر بالی


جزیره بالی دارای مردمانی شاد با فرهنگ و سنت های خاص خودشان است. از این رو هر ساله و هر ماه مراسم سنتی و فستیوال های مختلف در زمینه های مختلف هنری، فرهنگی و غیره در آن برگزار می شود. بسیاری از توریست ها و گردشگران علاقه مند به تور بالی در زمانی به این جزیره سفر می کنند که بتوانند علاوه بر جاذبه های گردشگری بالی، در زمان برپایی این فستیوال ها حضور داشته باشند و به این ترتیب سفر بالی برای آنها جذاب تر و خاطره انگیز تر خواهد شد. 
برخی از این فستیوال ها هفته ها و حتی یک ماه به طول می انجامند و همچنین انواع مختلفی دارند مانند فستیوال های موسیقی الکترونیک، فستیوال های مذهبی و غیره.  اکنون می خواهیم 10 فستیوال مهم بالی که مهم تر و محبوب تر هستند را به شما معرفی کنیم:
 

Bali Arts Festival  (در دنپاسار)



بهترین فستیوال های تور بالی اندونزی     بهترین فستیوال های تور بالی اندونزی



این جشنواره بین ماه های June و Julay در بالی برگزار می شود و شروع آن معمولا از میدان Puputan Renon است (درست مقابل ورودی موزه Bajra Sandhi) . اجرای این جشنواره سنتی محلی همراه با رقص ها و موسیقی سنتی بالی است که تماشای آن برای توریست ها معمولا بسیار جذاب و مفرح است. افراد برگزار کننده و عوامل این جشن معمولا از 8 ناحیه بالی به اینجا می آیند. البته در سالهای اخیر از نقاط دیگر اندونزی نیز دسته های موسیقی محلی به جمع آنها اضافه می شوند که همین امر نیز تنوع این جشن را بیشتر کرده است. جهت اطلاع از جدول زمان بندی برگزاری مراسم این فستیوال می توانید به Taman Werdhi Budaya Arts Centre مراجعه کنید.

Bali Kite Festival (در Sanur)



بهترین فستیوال های تور بالی اندونزی     بهترین فستیوال های تور بالی اندونزی



این فستیوال که در ماه های June و August برگزار می شود، اهالی بالی کایت های بزرگی به هوا می فرستند و دیدن این کایت های رنگارنگ زیبا در آسمان، منظره جالبی را پدید می آورد که برای علاقه مندان و مسافرین تور بالی بسیار جذاب است. این جشنواره معمولا در ساحل شرقی Padanggalak در شمال ناحیه Sanur ، صورت می گیرد. بخش اصلی این فستیوال در پایان ماه June انجام می شود. افراد زیادی از سراسر جزیره بالی با لباس های محلی با کایت هایشان جهت شرکت در این جشنواره به آنجا می روند. این کایت های رنگارنگ محلی نیز بر خلاف کایت هایی که در بسیاری از کشورهای جهان به هوا فرستاده می شوند، طول بسیار درازی دارند بطوری که فاصله بین دو بال بعضی از این کایت ها ، تا 11 متر می رسد و حتی طول دم آنها 240 متر هم می رسد. 

Nyepi Eve (برگزاری در سراسر بالی)



بهترین فستیوال های تور بالی اندونزی     بهترین فستیوال های تور بالی اندونزی



Nyepi  به معنای "روز سکوت و عزلت نشینی" است و بر خلاف بیشتر فستیوال های دیگر افراد شرکت کننده در آن عمدتا در محل اقامت خود (خانه، محل کار یا هتل) می مانند و اصولا اقدام به مسافرت نمی کنند. ولی هنگام غروب شرکت کنندگان در این جشنواره بیرون می آیند و نمایش دیو و غولهای اساطیری را با استفاده از عروسک های خمیری بزرگی انجام می دهند و به این صورت انجام می شود که معمولا یک یا چند نفر درون این عروسکهای خمیری رفته و در خیابان ها حرکت می کنند. در واقع این دیو ها به نوعی نماد Bhutakala  یا "نیروهای شر" هستند. 
اهالی خانه در بالی هنگام غروب، با نیایش در معبدهای خانوادگی آغاز می کند و با انجام تشریفات مذهبی خاصی که به آن Pengrupukan می گویند ، ادامه می باید بصورتی که هر فرد شرکت کننده در آن به دنبال تعقیب کردن "نیروهای شر" از میان جمع شان است که معمولا این کار با استفاده از بامبوی شعله ور شده ، صورت می گیرد. ارواح و نیروهای خبیث (از دید ساکنان محلی) در فستیوال های مذهبی با استفاده از مجسمه هایی به نام "Ogoh-Ogoh" به نمایش گذاشته می شوند.مسافرین تور بالی در ماه March می توانند از نزدیک شاهد این مراسم باشند.

Galungan and Kuningan (برگزاری در سراسر بالی)



بهترین فستیوال های تور بالی اندونزی     بهترین فستیوال های تور بالی اندونزی



این جشنواره محلی بالی نیز که زمان مشخصی معمولا ندارد و اجرای آن بیشتر به تقویم محلی مردم بالی بستگی دارد. در طول اجرای مراسم Galungan ، صف های طولانی از زنانی که سبدهای میوه از جنس بامبو با خود حمل می کنند، دیده می شود. این کار به نوعی تجسمی است از زنده نگه داشتن نیروی "Dhrama" (نیکی) در برابر "Adharma"(بدی)  بنا بر باورهای مردم بالی. این فستیوال دو بار در طول سال برگزار می شود چون مردم این جزیره تقویم محلی 210 روزه خودشان را دارند که به آن Pawukon می گویند.  Penampahan Galungan  یا  Galungan Eveزمانی است که این سبدهای بامبو را با استفاده از برگ آناناس به دقت می پوشانند و پس از گذاشتن میوه هایی در آنها، زنان محلی بالی در صف های طولانی سراسر جزیره را طی می کنند. این کار تا روزی موسوم به Kuningan ادامه می یابد که در واقع 10 روز پس از آغاز این جشنواره و یا روز Galungan است.

Nusa Dua Fiesta (در Nusa Dua)



بهترین فستیوال های تور بالی اندونزی     بهترین فستیوال های تور بالی اندونزی



یکی از فستیوال های محلی که مسافران تور بالی معمولا در ماه های October یا November می توانند شاهد آن باشند فستیوال Nusa Dua Fiesta است و در مدت یک هفته انجام شده و شامل انواع نمایش های هنری فرهنگی، بازی ها و رقابت های ورزشی و حتی برگزاری نمایشگاه ها می شود. محل برگزاری نیز در سواحل جنوب شرقی جزیره بالی است. این جشنواره از سال 1996 میلادی تاکنون هر سال برگزار شده و موجب جذب توریست ها به آن می شود. البته گاهی بخش هایی از مراسم و نمایش ها ممکن است در نواحی اطراف باشد ولی افتتاحیه و اختتامیه آن همیشه در خود ناحیه Nusa Dua برگزار می شود. این نمایشگاه ها و سرگرمی های این جشنواره طیف وسیعی دارند که برخی از آنها شامل آثار هنری، صنایع دستی، اتومبیل های آنتیک و قدیمی، نمایش زنده موسیقی و همچنین نمایشگاه غذاهای درجه یک محلی از سراسر ناحیه ، می شود. 

Sanur Village Festival



بهترین فستیوال های تور بالی اندونزی     بهترین فستیوال های تور بالی اندونزی



در این فستیوال نیز که در ماه August هر سال برگزار می شود، معمولا در نزدیک خانه ها و مناطق مسکونی اطراف هتل  Inna Grand Bali Beach ، می شود هر چند که در سالهای اخیر ، فعالیت ها و بخش های مختلف و متنوعی در بخش های دیگر Sanur نیز انجام می شود. این فستیوال هم شامل موارد متنوع زیادی است که برای توریست هایی که با استفاده از تور بالی سفر کرده اند، بیشتر آنها می تواند جذاب و جالب باشد. از جمله: فروشگاه ها، غذاهای محلی، نمایش های مد لباس، نمایشگاه های مختلف، تورها، چالش ها و رقابت های آشپزی، یوگا، مسابقات ورزشی، برنامه هایی در جهت آموزش و آگاهی از تغییرات اقلیمی و همچنین یک فستیوال بین المللی کایت و رقابتی معروف به “Jukung”  که نوعی مسابقات پاروزنی –با پاروهای چوبی - است.

Bali Spirit Festival (در Ubud)



بهترین فستیوال های تور بالی اندونزی     بهترین فستیوال های تور بالی اندونزی



یکی دیگر از فستیوال هایی که گردشگران تور بالی در ماه March می توانند آن را تجربه کنند برنامه Bali Spirit است که دیدن و یا شرکت در آن به علاقه مندان به ورزش یوگا توصیه می شود. در این جشنواره ، هم استادان یوگا و هم نوآموزان این ورزش را می توانید در حال تمرینات زیبای این ورزش ببینید. در مدت برگزاری Workshop های مختلف یوگا برگزار می شوند که شما می توانید با هماهنگی با استادان و مسئولین آنها، در صورت تمایل شرکت کنید. در این فستیوال علاوه بر مردم این ناحیه از نقاط دیگر بالی و همچنین توریست های خارجی نیز شرکت می کنند. همچنین در حین برگزاری، می توانید از نمایشگاه "Dharma" نیز دیدن کنید که در آن انواع مواد مغذی طبیعی و غذاهای ارگانیک به نمایش گذاشته می شوند. در کنار آن بخش هایی جهت اجرای یوگا برای کودکان نیز بر پا می شود که می تواند موجب سرگرم شدن آنها نیز بشود. از طرف دیگر بر روی یکی از سکوهای نمایش، گروه های موسیقی و نوازندگان و هنرمندان بین المللی به اجرای موسیقی مشغول می شوند.

Perang Pandan (در شرق بالی)



بهترین فستیوال های تور بالی اندونزی     بهترین فستیوال های تور بالی اندونزی



این فستیوال در ماه های June و July برگزار می شود و یکی از دلایل معروف شدن روستای Tenganan Pegringsingan است که در آن پارچه های سنتی زیبای محلی به نمایش در می آیند. در این جشنواره، که به احترام خدای آسمان در هندوئیسم "ایندرا" برگزار می شود، بین مردان دهکده مسابقات جالبی برگزار می شود که شبیه به نبردهای تن به تن است. در هنگام این مسابقه مردان شرکت کننده، فقط یک پارچه  سنتی به دور کمر خود می بندند و در زمان مسابقه، یک سپر از جنس چوب درخت خرما در یک دست و در دست دیگر خوشه ای از برگ  گیاه "Pandan" دارند که  با آن به همدیگر حمله می کنند. البته این رقابت و جنگ تن به تن، بسیار دوستانه و اغلب همراه با خنده است. 

در طول اجرای این رقابت ها، دختران جوان این روستا نیز لباس هایی سنتی از جنس پارچه هایی بر تن می کنند که بر روی آنها نقش و نگارهای زیبای فرهنگ کهن بالی است. این فستیوال چنان معروف شده، که امروزه حتی بسیاری از توریست ها هم هنگام برگزاری آن به این روستا رفته و با پوشیدن این پارچه های سنتی ، با مردم محلی وارد این نبرد دوستانه می شوند. اگر با توربالی هنگام ماههای June و یا July سفر کردید، به شما توصیه می کنیم دیدن این رقابت جالب را از دست ندهید. 

Lively Legian Beach Festival (در Legian)



بهترین فستیوال های تور بالی اندونزی     بهترین فستیوال های تور بالی اندونزی



اگر در ماه August در بالی بسر می بردید می توانید از این نمایشگاه که در محیطی به طول بیش از 700 متر انجام می شود، شرکت کرده و یا از نزدیک شاهد آن باشید. این جشنواره که توسط شورای محلی روستای Legian برگزار می شود، با حمایت سازمان های توریسم اندونزی انجام شده و شامل بازی های مختلف، رقابت ها و نمایشگاه ها و بازارهای مختلفی است که در طول چهار روز صورت می گیرد. همچنین رقص های زیبای محلی در ساحل دریا، آموزش های رایگان (و یا با هزینه بسیار کم) موج سواری، نمایش انواع مد و لباس های محلی و غیر محلی، آثار هنری این منطقه، غذاهای محلی از جمله برنامه هایی هستند که موجب سرگرم شدن شما را فراهم می کنند. یکی از جالب ترین رقابت هایی که در این طول برگزاری این جشنواره انجام می شود و بسیاری از جوانان از آن استقبال می کنند، طراحی گل و گیاه با استفاده از میوه هاست. به این ترتیب که شرکت کنندگان باید با استفاده از وسایل ساده ای مانند کارد، میوه ها را طوری برش بدهند تا شبیه به گل و گیاهان بنظر آیند. 

در طول برگزاری این فستیوال می توانید از رستورانهای مختلفی که در ساحل این منطقه قرار دارند و بسیاری از آنها در این ایام به مشتریان تخفیف هایی نیز می دهند، رفته و از غذاهای لذیذ آنها را هم نوش جان کنید.

Ultra Beach Bali  (در Seminyak)



بهترین فستیوال های تور بالی اندونزی     بهترین فستیوال های تور بالی اندونزی



این فستیوال موسیقی از سال 2015 میلادی تا کنون هر ساله در بالی برگزار می شود و علاقه مندان که در ماه September با تور بالی سفر می کنند می توانند شاهد آن باشد که میزبان بسیاری از گروههای موسیقی بین المللی بوده است. بسیاری از گروه های موسیقی الکترونیک تا کنون در این مدت در این فستیوال به اجرای قطعات موسیقی شان در کنار ساحل پرداخته و بسیاری از توریست های جوان نیز از حضور در این فستیوال لذت برده اند. این اجراهای موسیقی همراه با نورافشانی و نمایش لیزر و سایر افکت های جالب بوده که موجب تفریح و سرگرمی هر چه بیشتر جوانان می شود.