پارک المپیک سوچی


یکی از مکان هایی که به علاقه مندان به تور سوچی جهت بازدید، پیشنهاد می کنیم  "پارک المپیک سوچی" است. این پارک ، جهت برگزاری رقابت های المپیک زمستانی و پارا المپیک سال  2014 ساخته شده که در ناحیه "Imeretinsky Valley" در کنار دریای سیاه قرار دارد. جالب اینجاست که این پارک تنها حدود 4 کیلومتر با مرزهای سرزمین آبخاز (که در گذشته بخشی از خاک جمهوری گرجستان بوده) قرار دارد. "استادیوم المپیک فیشت" که جهت برگزاری مراسم اصلی رقابت های المپیک زمستانی مورد استفاده قرار گرفت، در این پارک ساخته شده.

در آن سال بعضی از رقابت های ورزشی المپیک زمستانی  مانند اسکیت، چوگان و هاکی در این پارک برگزار شدند. همچنین امکاناتی مانند دهکده المپیک ، مرکز مخابره گزارشات (international broadcasting centre)  و ... هم در پارک المپیک سوچی قرار دارند.

خوشبختانه طراحی این پارک به گونه ای بوده که فقط با کمی پیاده روی از هر کدام از این مکان ها به دیگری می توانید ظرف چند دقیقه تردد کنید. این امکانات همگی در اطراف مسیر فواره های آب هستند که در شب منظره بسیار زیبایی را ایجاد می کنند و توسط شرکت معروف آمریکایی WET  طراحی شده اند.

شبها این فواره های زیبا و جالب چیزی در حدود 5.3 متر ارتفاع دارند و حدود 700 هزار گالون آب از 250 لوله های آب با فشار به بیرون پرتاب می شوند که اجرای این فواره ها همراه با رقص نور (به همراه موسیقی) و کمی مه و همچنین رنگ های زیبا هستند و موجب می شوند که صحنه ای بسیار زیبا و تماشایی را ایجاد می کند.



فواره های پارک المپیک سوچی     فواره های پارک المپیک سوچی



تاریخچه ساخت پارک المپیک سوچی

کار ساخت این مجموعه در سال 2007 آغاز شد و بیشتر امکانات اصلی آن نهایتا تا سال 2013 میلادی (چند ماه پیش از آغاز رقابت های المپیک ) با موفقیت ساخته و آماده شدند.

امکانات پارک المپیک سوچی

مرکز اسکیت آدلر:  Adler Arena Skating Center

این سالن با ظرفیت 8000 صندلی ، میزبان رقابت های ورزش "اسکی سریع" المپیک بود. اکنون طرح هایی در دست بررسی است تا در آینده این سالن بزرگ را تغییر کاربری داده و تبدیل به نمایشگاه شود.

Bolshoy Ice Dome:

این سالن 12 هزار نفری در سال 2012 افتتاح شده. این سالن میزبان رقابت های هاکی روی یخ زیر 18 سال 2013 و همچنین Channel One Cup(نوعی دیگر از رقابت های هاکی روی یخ که از سال 1967 در روسیه تاکنون بصورت سالانه برگزار می شود) بود. در طول مسبقات المپیک سوچی، رقابت های هاکی روی یخ در این سالن برگزار می شدند.

طراحی سقف و فضای درونی و بیرونی این سالن بسیار زیباست و در شب بسیار دیدنی می باشد بصورتی که روی سقف آن تعداد زیادی لامپ های LED  قرار دارد که با روشن شدنشان در شب منظره زیبا و جالبی را ایجاد می کند.

در آینده این سالن تبدیل به مرکز تفریح و سرگرمی جوانان و کنسرت خواهد شد.



پارک المپیک سوچی     پارک المپیک سوچی



استادیوم المپیک فیشت:

 همانطور که در مقاله مربوط به این استادیوم توضیح داده شد، این ورزشگاه جهت برگزاری مراسم رسمی رقابت های المپیک و پاراالمپیک مورد استفاده قرار گرفته بود و در تابستان سال آینده نیز یکی از شهرهای میزبان رقابت های جام جهانی روسیه خواهد بود.

Ice Cube Curling Center :

مرکز بازی های "کرلینگ" (یکی از ورزش های زمستانی که در آن دو گروه چهار نفری، در مقابل هم روی یخ بازی می‌کنند و هدف لغزاندن دیسک فلزی یا curling stone  به دروازه‌ی حریف است و بازیکنان چوگان‌های جاروب مانندی در دست دارند(  این سالن 3000 نفری در زمان  رقابت های المپیک ، محل برگزاری این ورزش بود.

در ضمن در زمان برگزاری بازی های پارا المپیک نیز میزبان بازی های "کرلینگ روی ویلچر" (کرلینگ برای معلولین) نیز بود.

Iceberg Skating Palace (مرکز اسکیت Iceberg )

 این سالن 12000 نفری، میزبان رقابتهای اسکیت المپیک بود. گفته شده که برنامه ها و طرح هایی جهت تبدیل این سالن به سالن رقابت های دوچرخه سواری در دست است.

Shayba Arena  (سالن شایبا)

این سالن که برای ورزش هاکی روی یخ رقابت های المپیک سوچی مورد استفاده قرار گرفته بود، دارای ظرفیت 7000 نفر است. این سالن از Bolshoy Ice Dome تنها حدود 300 متر فاصله دارد.

Sochi Autodrom :

پیست رقابت های ماشین مسابقه ای فرمولاوان که مسیر آن در واقع دور پارک المپیک سوچی می باشد و همین مسئله هم آنرا جذاب تر و هیجان انگیز تر می کند. این پیست گنجایش 55000 تماشاچی را دارد و 21 سپتامبر سال 2014 افتتاح شده است.

سایر امکانات:

دهکده المپیک:

شاید هنگام سفر با تور سوچی و بازدید از پارک المپیک این شهر، برایتان جالب باشد که بدانید دهکده المپیک سوچی در خود پارک المپیک قرار دارد و از این لحاظ هنگام برگزاری رقابت های المپیک، ورزشکاران از لحاظ تردد مشکل چندانی نداشتند.

این دهکده شامل 47 ساختمان است که برای اسکان 3000 نفر طراحی و ساخته شده. ورزشکاران، خبرنگاران و اعضای رسمی دست اندرکاران فدراسیون های ورزشی المپیک همه در زمان برگزاری بازی ها، در این مجتمع ها سکونت داده می شدند.

Sochi Medals Plaza (میدان مدالهای سوچی)

این مکان هم در زمان برگزاری رقابت های المپیک و پارا المپیک سوچی، ظرفیت حدود 20000 تماشاچی را داشت. برای کسانی که رقابت های المپیک سوچی را از شبکه های تلویزیونی تماشا کرده و یا از نزدیک شاهد این رقابت ها بودند، قطعا این بخش از پارک المپیک سوچی برایشان بسیار خاطره انگیز است.

Sochi Media Center  (مرکز ارتباطات رسانه های سوچی)

این مرکز کلیه امکانات جهت فعالیت خبرنگاران و گزارشگرانی که جهت مخابره جدیدترین اخبار رقابت های المپیک فعالیت می کردند را فراهم کرده بود. همچنین رقابت های جهانی شطرنج 2014 هم از طریق همین محل اخبارش به رسانه ها مخابره میشد.

با این وجود، ممکن است در آینده در این محل یک مرکز خرید ساخته شود.

چگونگی تردد به پارک المپیک:

اگر با تور سوچی سفر می کنید، نگران رفتن به پارک المپیک نباشید. چون تردد به آنجا بسیار ساده و راحت است. در خروجی شمال پارک المپیک، ایستگاه دهکده المپیک قرار دارد و در بخش جنوبی هم ایستگاه پارک المپیک که محل اصلی تردد به پارک المپیک سوچی است. در بخش جنوبی پارک المپیک سوچی، بزرگراه M27   قرار دارد.

پیش از برگزاری المپیک، یک خط راه آهن ساخته شد که دهکده المپیک را به فرودگاه ، مرکز شهر سوچی، ایستگاه قطار (واقع در منطقه "کراسنایا پولیانا") وصل می کرد. البته به موازات این مسیر، یک بزرگراه هم جهت سهولت تردد ساخته شد که این مکان ها را به آسانی به یکدیگر متصل می کرد.

پس اگر اهل ورزش هستید و به رقابت های المپیک و یا جام جهانی فوتبال علاقه مندید، هنگام رزرو تور سوچی و سفر به این شهر، بازدید از این مکان هیجان انگیز و بزرگ را فراموش نکنید.