• صفحه اصلی /
  • /
  • چیزهایی که قبل از سفر با تور بلغارستان باید بدانید

چیزهایی که قبل از سفر با تور بلغارستان باید بدانید

بلغارستان از آن دسته کشورهایی است که زمان سفر به آن واقعا نمی دانید انتظار چه چیزهایی را باید داشته باشید.هرچند تور بلغارستان به اندازه همسایه های مدیترانه ای آن پرطرفدار نیست ، با اینحال در سالهای اخیر توریست های ایرانی استقبال خوبی از مسافرت به این کشور کرده اند ، بخصوص سفر به شهرهای زیبای ساحلی این کشور مانند تور وارنا که از محبوبیت زیادی در سالهای اخیر برخوردار شده است.

بلغارستان Bulgaria کشوری در منطقه بالکان و واقع شده در غرب دریای سیاه است که با کشورهای ترکیه ، مقدونیه ، یونان ، صربستان ، و رومانی همسایه می باشد.نزدیکی این کشور به ترکیه به این معنی است که مسیر اصلی اتصال اروپا به خاورمیانه و آسیا از بلغارستان می گذرد و از نظر بلغارستان در موقعیت بسیار خوبی واقع شده است.

اما قبل از سفر با تور بلغارستان لازم است نکاتی را بدانید تا لذت سفر خود را چندین برابر کنید.

بلغارستان کشوری بیش از ساحل های زیبا

سواحل دریای سیاه در این کشور در حقیقت اصلی ترین جاذبه گردشگری بلغارستان محسوب می شوند.هرچند بلغارستان جاذبه های دیگری غیر سواحل زیبا نیز دارد.در کشور بلغارستان می توان مقاصد گردشگری زیادی را نام برد شهرهایی مانند Veliko Tarnovo و Plovdiv از جمله آنها است.همچنین اهرام شِنی در Melnik نیز بسیار دیدنی هستند.

ضمنا بلغارستان یکی چندین کشور تحت سیطره شوروی سابق بوده است. در آن دوره ساخت و سازهای زیادی در بلغارستان به سبک سبعیت شوروی که در آن زمان بسیار رایج بوده انجام گرفته است. در سفر با تور بلغارستان و بازدید از شهرهای بزرگ این کشور بخصوص پایتخت بلغارستان ، یعنی شهر صوفیا نمونه های کاملی از این سبک ساختمان سازی به سبک کمونیستی شوروی خواهید دید.بسیاری از ساختمان های دولتی در مرکز شهر صوفیا با همین سبک و بصورت یکسان و منظم قابل مشاهده هستند.



اهرام شنی بلغارستان   ساختمان های دوران کمونیست بلغارستان



معنی متفاوت تکان دادن سر

احتمالا یکی از گمراه کننده ترین تفاوت های فرهنگی میان مردم بلغارستان و مردم بسیاری از کشورهای دیگر ، تفاوت در معانی تکان دادن سر است.به عنوان مثال مردم ایران یا خیلی از کشورهای دیگر بالا و پایین بردن سر را نشانه تایید یا " بله " می دانند و هنگامی که فردی سر خوب را به چپ و راست حرکت می دهد نشانه عدم تایید و به معنی " نه " است. اما جالب است بدانید در بلغارستان این نشانه ها برعکس عمل می کند. زمان سفر با تور بلغارستان و مخصوصا وقتی زبان بلغاری بلد نیستید ، استفاده از زبان های اشاره کمک زیادی به شما می کند ، اما در این مورد باید کمی دقت بیشتری کنید زیرا مردم بلغارستان جواب های بله و خیر را کاملا برعکس شیوه ای که ما می شناسیم با سر خود نشان می دهند که ممکن در اوایل سفرتان کمی گمراه کننده باشد.

مارتنیتسا

یکی از جالب ترین مراسم های فرهنگی و سنتی بلغارستان سنت دستبند های مارتنیتسا (Martenitsa) است.طبق این سنت افراد به که کسانی دوستشان دارند دستبندهایی با نخ هایی به رنگ قرمز و سفید می دهند. این سنت در شروع ماه مارس انجام می شود تا زمانی که اولین شکوفه های بهاری دیده شوند بدست افراد باقی می ماند و پس از آن، دستبندها را دست باز کرده و همراه با آرزوی سرزندگی، به درخت ها آویزان می کنند. بنابراین اگر تاریخ سفر شما با تور بلغارستان در بهار یا حتی اوایل تابستان باشد ، این دستبند های نخی قرمز و سفید آویزان بر درخت ها را همه جای بلغارستان خواهید دید.



دستبند مارتنیتسا بلغارستان   درخت دستبند مارتنیتسا



ویزای بلغارستان

اگرچه بلغارستان جزء اتحادیه اروپا است ، با اینحال این کشور جزء کشورهای معاهده شینگن محسوب نمی شود و برای سفر به این کشور نیاز به اخذ ویزای بلغارستان از سفارت این کشور است که با ویزای شینگن تفاوت دارد. در واقع با ویزای بلغارستان نمی توانید به کشورهای شینگن سفر کنید. البته شهروندان بسیاری کشورها از جمله شهروندان آمریکا ، کانادا و بسیاری از کشورهای اروپایی ، برای سفر به بلغارستان نیاز به ویزا ندارند و می توانند بدون ویزا برای مدت 90 روز در این کشور اقامت داشته باشند.

زبان بلغاری

زبان مردم بلغارستان همانطور که قابل حدس است بلغاری است!! زبان بلغاری بسیار شبیه زبان اقوام اسلاو است اما با اینحال تفاروت هایی با زبان های دیگر اسلاو مانند چک ، کرواسی ، روسی و.. دارد. بعد از زبان بلغاری زبان روسی زبان دوم بلغاری ها محسوب می شود و زبان آلمانی هم احتمالا در جایگاه بعدی قرار می گیرد.مسافران تور بلغارستان لازم نیست خیلی هم نگران باشند ، چون اگر خوش شانس باشند در موقعیت های حساس افرادی به خصوص در میان جوانان بلغارستان هستند که بتوانند انگلیسی صحبت کنند. اما مشکل بزرگ بعدی حروف الفبای زبان بلغارستان که خواندن نوشته ها و تابلوهای به این زبان را تقریبا برای افرادی که آشنایی با آن ندارند ناممکن می نماید.



تابلو به زبان بلغاری   تابلو به زبان بلغاری



پول بلغارستان

بلغارستان یکی دیگر کشورهای اروپای شرقی است که واحد پول یورو در آن خیلی رایج نیست.واحد پول رسمی بلغارستان ، لِو  (Lev)  است که با کد BGN شناخته می شود.ظاهرا واحد پولی لو نسبت ثابتی با یورو دارد و هر 2 لو 1 یورو می شود. به این ترتیب محاسبه قیمت ها راحت می شود.البته بسیاری از مغازه ها یا رستوران های بلغارستان قیمت های اجناس یا قیمت غذاهای منوی خود را به یورو و پوند نیز می نویسند.بیشتر صرافی های بلغارستان که می توانید در آنها یورو را به لو تبدیل کنید در شهرهای ساحلی این کشور پیدا می شوند اما مورد میزان کارمزدی که از شما می گیرند دقت کنید.