دیدنی های تور سنت پترزبورگ

سنت پترزبورگ به عنوان دومین شهر بزرگ روسیه و یکی از مراکز اصلی گردشگری این کشور هر ساله میزبان مسافرانی است که با تور سنت پرترزبورگ یا تور ترکیبی مسکو سن پترزبورگ به این شهر سفر می کنند. این شهر علاوه بر موزه ها و جاذبه های تاریخی ، دارای مکان های دیدنی مهم و همچنین پُل های زیبایی نیز هست.

اگر با هریک از تورهای سن پترزبورگ به این شهر سفر کردید ، بازدید از این مکان ها را از دست ندهید.

میدان سنا

میدان سنا (Senate Square) که از تاریخ 1923 تا 2008 میلادی نام آن میدان دکابریست ها (Decembrists' Square) نام داشت مکان آرامی نبوده و بادهای نوا در این محل مدام در حال وزیدن است و مجسمه ای که در آن جا وجود دارد می بایست نماد تحمل و بردباری باشد.کاخ های اطراف میدان ،آن را برای مسافران تور سن پترزبوگ و حتی مردم محلی هرچه با شکوه تر می کند.در میانه ی میدان مجسمه نمادین که یادبودی از پتر کبیر است سوار بر اسب قرار دارد.این مجسمه که در سال 1782 به دست مجسمه ساز فرانسوی تباری به نام فالکون بنا شد ، معروف ترین نشان و نماد این شهر است.

      

کلبه چوبی پتر کبیر

از دیگر مکان های دیدنی این شهر که قدمت زیادی هم دارن کلبه چوبی پتر کبیر (Cabin of Peter the Great) است.

هنگام به وجود آمدن شهر سن پترزبورگ اولین ساختمانی که در آن احداث شد همین کلبه چوبی ای است که متعلق به پتر کبیر بود.نجارانی که مسئولیت ساخت آن را داشتند این بنا را فقط در مدت زمان 3 روز ساختند.

این کلبه در کل 60 متر مربع فضا داشت و دارای اتاق خواب ، نشیمن و مطالعه بود و سبک معماری آن ترکیب شده ی معماری روستایی قرن 17 میلادی و معماری هلندی بود.همچنین دیوار های چوبی اش برای ایکنه شبیه به آجر در بیاید با رنگ قرمز رنگ آمیزی شده بود.در اصل کلبه پتر کبیر اولین کاخ سلطنتی تزار در این شهر بوده است.علت ساخت این کلبه در جریان قرار گرفتن و نظارت تزار بر جریان ساخت و ساز قلعه و شهر بوده است.

مدت زمان اقامت پتر کبیر در این کلبه 5 سال بود. (از سال 1703 تا 1708) با گذشت سالیان زیاد و حوادث مختلف هنوز هم آثار زیادی از لوازم شخصی پتر کبیر در این کلبه وجود دارد.پتر علاقه زیادی داشت که مانند شهر های اروپایی تمام خانه ها ی شهر را از سنگ بسازد اما به دلیل نداشتن پول زیاد آن ها را از چوب ساخت و سپس با رنگ کردن آن ها جلوه ی آجری به بنا ها داد

این کلبه  به عنوان اولین موزه ی سن پترزبورگ در سال ۱۹۴۴  میلادی پس از محاصره شدن لنینگراد به مدت 900 روز ، بازگشایی شد. مجسمه ای به صورت نیم تنه از پتر توسط پارمن زابلو در بیرون کلبه پتر کبیر قرار گرفته شده است و خود کلبه نیز در حال حاضر برای بازدید عموم و مسافرانی که از طریق تور سنت پترزبورگ به این شهر سفر کرده اند باز می باشد.



      کلبه چوبی در تور سنت پترزبورگ

خیابان نوسکی

خیابان نوسکی پراسپکت (Nevsky Prospekt) اصلی ترین خیابان شهر سن پترزبورگ است.این خیابان در قرن نوزدهم میلادی به صورت کامل بازسازی شد. خیابان نوسکی شامل تعداد بسیار زیادی فروشگاه و رستوران است که بخصوص در شب های تابستان، مملو از مردم و گردشگرانی است که از طریق تور سن پترزبورگ به این شهر آمده اند..سن این خیابان به روزهای اولیه تولد شهر سن پترزبورگ بر میگردد و یکی از با شکوه ترین و بزرگترین بلوار ها و خیابان های اروپا است.

همچنین این خیابان به دلیل وجود فروشگاه ها و رستوران ها ی زیاد بزرگترین خیابان توریستی شهر سن پترزبورگ به شمار می رود که علاوه بر آن ها آثار تاریخی بسیاری مانند ارمیتاژ ، ادمیرالیتی ، کلیسای کازان ، میدان قیام و ...را در خود جای داده است

فروشگاه های هنری و موسیقی بسیر زیادی در این خیابان وجود دارد که در نزدیکی ساختمان کارخانه ی زینگر هستند و اگر با تور سنت پترزبورگ عازم این شهر شدید و علاقه مند به این هنر ها هستند حتما سری به این مکان دیدنی بزنید.



      

میدان کاخ

میدان کاخ یا میدان قصر (Palace Square) در اصل قلب شهر سن پترزبورگ است که اطراف آن راساختمان های تاریخی با شکوهی فرا گرفته است.

این میدان را فردی به نام "کارلو روسی" در سال 1819 شروع به ساختش کرد و ساخت آن تا سال 1829 به طول انجامید.در میدان کاخ سن پترزبورگ حوادث بسیاری در طول تاریخ رخ داده است که می توان یکی از کلیدی ترین نقش ها را در تاریخ سن پترزبورگ به آن اختصاص داد.حوادثی مانند یکشنبه خونین 22 ژانویه سال 1905 که ارتش تزار مردمی که اعتصاب کرده بودند را در این میدان به توپ بست و یکی از اتفاقاتی بود که مقدمات انقلاب سال 1905 را شکل داد.علاوه بر این ، این میدان نقش اساسی ای هم در انقلاب سال 1917 که در آن شبه نظامیان بلشویک به کاخ زمستانی حمله کردند نیز داشت.

امروزه مردم و گردشگران تور سنت پترزبورگ در این میدان گرد هم آمده و عظمت معماری آرمیتاژ را نظاره گر می شوند.همچنین این میدان محلی برای تظاهرات سیاسی و مراسم های رسمی می باشد و مواقعی هم در آن شاهد اجرای کنسرت ها و جشنواره ها هستیم.

ستون الکساندر

ستاره اصلی میدان کاخ ستون بسیار بزرگ وسط  آن است که مشهور به ستون الکساندر (Alexander Column) است.این ستون نشان و یادمان پیروزی روسیه بر ارتش ناپلئون فرانسه که این پیروزی را برای مسافران تور سنت پترزبورگ نیز یادآوری می کند.جالب این است که طراح این ستون (اوگوست دومونفران) خود یک فرانسوی می باشد و در سال 1830 شروع به ساخت این سازه کرد و 4 سال بعد آن را به پایان رساند.

ارتفاع این سمبل 47 متر است و در بالای آن مجسمه فرشته ای است که چهره اش نزدیک به الکساندر اول می باشد.وزن این ستون 6 تن می باشد و جالب است بدانید که هنگان نصب آن از هیچ جرثقیلی استفاده نشده است.

ساختمان‌های اطراف میدان کاخ

 ساختمان‌هایی که دور تا دور میدان کاخ قرار گرفته اند، انواع سبک های معماری را در خود داردو هرکدام از آن ها کاربری‌های مختلفی دارند.در ضلع شمالی: کاخ زمستانی (1754 الی 1762) قرار گرفته که محل اقامت تزار های روسی بوه است.

در قسمت جنوبی میدان خانه سران ارتش امپراتوری بوده(1819 الی 1829) که امروزه تغییر کاربری داده و محل اداره های دولتی شده است و مساحت آن 520 متر است.

در قسمت شرقی میدان کاخ ساختمان گارد های سابق سلطنتی وجود دارد که کاربری امروزه ی آن هم اداره های دولتی است.در قسمت غربی میدان هم باغ و اداره نیروی دریایی است.



      

پل های شهر سن پترزبورگ

در این شهر 340 پل ساخته شده که از این تعداد 22 تای آن متحرک است.طول همه ی پل های سن پترزبوگ به صورت تقریبی 16  کیلومتر است.

با طرحی که فردی به نام پطر داد، مردم درطول تابستان با قایق ها می توانند در طول شهر تردد کنند که همین گشت های قایقی یکی از جاذبه های تور سنت پترزبورگ در تابستان محسوب می شود ، در زمستان نیز مردم می توانند بر روی آبی که یخ میزند به وسیله سورتمه عبور و مرور کنند. بعد از مرگ پطر، پل های جدیدی در این شهر  ساخته شد که حمل و نقل را بسیار ساده تر از قبل کرد. در طول تابستان از پل هایی به صورت موقت نیز استفاده می شد. بخشی از این پل ها عبارتند از:

پل بزرگ ابوکوفسکی

پل بزرگ ابوکوفسکی (Bolshoy Obukhovsky Bridge) طولانی ترین پل شهر سن پترزبورگ است که به صورت معلق و بر روی رودخانه نوا (Neva) ساخته شده و با طناب هایی از استیل در جای خود نگه داشته می شود.

ارتفاع طاق اصلی از سطح آب ۳۰ متر می باشد و عرض آن ۲۵ متر است و طول آن به 2824 متر می رسد.اولین بخش از پل در سال 2004 تکمیل و قابل استفاده شده است. 



 

پل آبی

این پل دارای عرض ۹۷/۵ متر و طولی به اندازه ۴۱ متر است که از روی رودخانه ای با نام  "مویکا " (Moika River ) می گذرد و بیشترین عرض را در بین پل های سن پترزبورگ داشته و طبق برخ از ادعاها عریض ترین پُل جهان نیز به حساب می آید.معمار پل آبی (Blue Bridge) ویلیام هیست نام دارد و او این پل را در سال 1818 با سازه ای تمام فولادی که اولین پل از این حیث به حساب می آید بنا نموده است.





پل پالاس

پل پالاس (Palace Bridge) نیز یکی از جاذبه های مورد علاقه مسافران تور سنت پترزبورگ محسوب می شود.این پل، میدان پالاس را به جزیره وایسیلوفسکی متصل می کند و در شب زیبا ترین منظره را در شهر ایجاد می کند.





پل آنیچکوف

از زیبا ترین و مشهور ترین مناظر خیابان نوکسی مخصوصا برای گردشگران تور سن پترزبورگ، پل اینچکو (Anichkov Bridge) می باشد.این پل بر روی رود فانتانکا (Fontanka River) در قرن 19 میلادی بنا گردید و بیشترین شهرت آن به خاطر مجسمه های اسبی است که در 4 قسمت پل وجود دارد.





پل لومونوسوف

این پل نیز بر روی رودخانه فانتانکا ساخته شده است و در سال 1780 بنا گردیده. پل لومونوسوف (Lomonosov Bridge) از معدود پل های است که بدون تغییر باقی مانده است و دارای تقارن و زیبایی منحصر به فردی می باشد  که توجه توریستها را به خود جلب می کند.





پل بنک

زیباترین پل عابر پیاده در شهر سن پترزبورگ، پل بنک (Bank Bridge) می باشد و بر روی کانال گریبودو و کمی پایین تر از کلیسای کازان ساخته شده است.ابوهت و شهرت این پل به خاطر چهار مجسمه ی شیردال با بال های طلایی است.





پل تثلیث

پل  تثلیث (Trinity Bridge) در دهانه رودخانه نوا و ما بین مرکز شهر و سمت پتروگاد قرار دارد و مرکز پل دارای منظره و چشم انداز بسیار زیبایی است.



پل تثلیث تور سن پترزبورگ