مسجد ایاصوفیه استانبول

موقعیت جغرافیایی و وسعت استانبول در طول قرن ها بسیاری از اقوام را به سکونت و حاکمیت در این شهر جذب کرد، همچنین حضور یونانیان، رومیها، ونیزی ها و عثمانی ها در آن، به شهر تنوع فرهنگی را که اکنون دارد بخشیده است. استانبول در شمال غربی ترکیه در کنار تنگه Bosporus قرار دارد و بزرگترین شهر جهان که در دو قاره آسیا و اروپا واقع شده، می‌باشد. جاذبه‌های گردشگری تور استانبول بی شمارند و آن را به پنجمین شهر پربازدید جهان تبدیل کرده اند؛ همچنین در سال 2010 استانبول به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا انتخاب شد.

تور استانبول از جمله تورهای کشور ترکیه بوده که از سالهای بسیار دور تا کنون مورد استقبال میلیونها نفر در سراسر دنیا قرار گرفته و در طول دهه های گذشته بسیاری از ایرانی ها برای گردش و تفریح، تجارت، سرمایه گذاری یا ادامه تحصیل راهی این شهر شده اند.

با توجه به اینکه استانبول در نزدیکی دریای مرمر و دریای سیاه قرار گرفته، دارای آب و هوایی مرطوب و قاره ای است. از ویژگی های آب و هوایی استانبول می توان به تابستان های گرم و مرطوب و زمستان های سرد و بارانی (گاهی  برفی) اشاره کرد. با اینکه تابستان خشک ترین فصل سال است، اما به علت رطوبت زیاد این شهر، در تابستان نیز احتمال بارش باران وجود دارد. با وجود آب و هوای گرم برای گشت و گذار و تعطیلات تابستانی، استانبول پذیرای میلیونها گردشگر تور تابستان ترکیه است. فصل زمستان سرد، مرطوب و برفی است، اما بارش برف و دمای پایین تر از صفر به ندرت بیش از چند روز طول می کشد. در فصل پاییز و زمستان ریزش باران در بسیاری از روزها و هفته ها رخ میدهد؛ هوا در این دو فصل معمولا ابری همراه با وزش باد است. آب و هوای استانبول در فصل بهار و پاییز معتدل و اغلب مرطوب، اما گاهی غیر قابل پیش بینی است. بهترین زمان سفر با تور استانبول به طور کلی در بهار و پاییز که هوا ملایم، جمعیت گردشگران کم و هزینه اقامت و پروازها ارزانتر است.

استانبول دارای امکانات توریستی متعددی مانند سواحل و جزایر زیبا، موزه ها و اماکن تاریخی، مراکز خرید محلی و مدرن مانند بازار بزرگ استانبول و مراکز تفریحی بسیاریست که موجب جذب گردشگران تور ترکیه به این شهر می شود. از دوران بیزانس در این شهر معماری های زیبا با تزئین کردن کلیساها با موزائیک و نقاشی های دیواری شروع شد و عثمانی ها با بنای ساختمان ها و مساجد عظیم و باشکوه به معماری ترکیه جلوه ی دیگری بخشیدند. در استانبول 3113 مسجد وجود دارد اما ایاصوفیه با تاریخ 1500ساله به یکی از مهمترین جاذبه های تاریخی ترکیه تبدیل شده است.


ایاصوفیه  Hagia Sophia


مسجد ایاصوفیه استانبول


ایاصوفیه، به ترکی Ayasofya ، به عنوان نماد استانبول و عجایب هشتم جهان شناخته میشود که دارای تاریخ آشفته ای است و همواره در لیست دیدنی های گردشگران تور استانبول قرار دارد. اسم این مجموعه در زمان ساخت Megale Ekklesia (کلیسای بزرگ) بود و بعدها به Sancta Sophia تغییر کرد؛ که صوفیا در یونانی به معنی حکمت الهی است. ساختمانی که امروزه به عنوان ایا صوفیه وجود دارد، سومین بنای ساخته شده میباشد؛ اولین بنا در سال 360 و دومی در 415 ساخته شده بودند که توسط اقوام روم شرقی آتش زده شدند.

طرح اصلی ساختمان به شکل مستطیل و شامل دو طبقه مرکزی در سالن اصلی است، و سقف آن را یک گنبد بزرگ و چند گنبد کوچکتر تشکیل داده اند. ارتفاع گنبد عظیم آن 55متر و قطر آن 33متر میباشد که توسط 4 ستون اصلی نگهداری میشود. دیوارهای داخلی با موزاییک طلایی و سطح زمین با سنگ مرمر سفید ساخته شده و ستون های اصلی از جنس گرانیت با حدود 20متر طول توسط گچ بری های ماهرانه تزئین شده اند.


کلیسای ایاصوفیه

امپراتور Justinian ساختمان کنونی را در سال 537 و در محل ساختمان های قبلی ایاصوفیه به عنوان کلیسای ارتدکس یونانی بنا کرد. ساخت آن 5سال طول کشید و حدود 11هزار نیروی انسانی برای ساخت بزرگترین کلیسای مسیحی در جهان (تا قرن 15) به خدمت گرفته شدند. در سال 1204 ونیزی ها در جنگهای صلیبی این کلیسا را غارت کردند، به همین دلیل بسیاری از قطعه های اصلی آن امروزه در کلیسای St. Mark's ونیز مشاهده میشود. در سال 558 گنبد کلیسا توسط یک زلزله، فروریختگی جزیی پیدا کرد و پس از آن نیز در چند مرحله دچار آسیب و سپس بازسازی شد.


مسجد ایاصوفیه

پس از تسخیر استانبول توسط ترک های عثمانی در سال 1453، سرکرده عثمان ها محمت Mehmet ایاصوفیه را به عنوان مسجد اعلام کرد و به آن جزئیاتی مانند : مناره چوبی، محراب و منبر اضافه کرد و چند روز بعد مراسم نماز جمعه را در آن برپا کرد. این مسجد جزء مقدس ترین معابد جهان شناخته شد و حدود 500 سال به عنوان مسجد اصلی استانبول بکار گرفته شد. مسجد ایاصوفیه به عنوان الگویی برای ساخت مساجد دیگری مانند: مسجد سلطان احمد، مسجد سلیمانیه و مسجد رستم پاشا استفاده شده است.


موزه ایاصوفیه

طبق دستور مصطفی کمال آتاتورک و شورای وزیران، ایاصوفیه به عنوان یک موزه در سال 1935 افتتاح شد. این موزه یکی از بارزترین جاذبه های گردشگری استانبول است که روزانه حدود 10هزار نفر از گردشگران تور استانبول از آن بازدید میکنند. موزه ایا صوفیه در سال 1985 در لیست میراث باستانی یونسکو ثبت شده و با موزاییک های 1500ساله جذاب خود در طول تاریخ جزء برترین موزه های تاریخی جهان شناخته شده است.

ساعات کاری موزه ایاصوفیه در ماههای آوریل تا اکتبر از 9صبح تا 7عصر است و در ماههای نوامبر تا مارس 9صبح تا 5عصر. گردشگران تور استانبول که به بازدید از موزه ایاصوفیه میروند میتوانند از موزه Hagia Irene، حمام قدیمی ترکیه ای، کاخ Topkapi، موزه باستان شناسی استانبول ، مسجد آبی، چشمه پارک Gülhane، کلیسای Cistern و بازار Arasta بازدید کنند که در فاصله ی بسیار نزدیکی از موزه ایاصوفیه قرار دارند.


موزه ایاصوفیه استانبول



آدرس : Ayasofya Square, Sultanahmet ,Fatih/İSTANBUL

شماره تماس : 00902125221750 – 00902125220989

وب سایت : www.ayasofyamuzesi.gov.tr/en


جاذبه های ایاصوفیه

نکته جالب توجه گردشگران تور استانبول که از موزه ایاصوفیه بازدید میکنند این است که این موزه به قدری بزرگ و جذاب میباشد که ممکن است حتی یک روز برای بازدید از آن زمان لازم شود. علاوه بر زیبایی های معماری، آثار و اماکن تاریخی بسیاری نیز در آن وجود دارد. جاذبه های برجسته موزه ایاصوفیه در لیست زیر ارائه شده اند:

·         گنبد اصلی ایاصوفیه

·         موزاییک ها و کاشی های موزه

·         خوشنویسی و نقاشی های دیواری

·         محراب و منبر، پایه ها و مناره ها

·         کتابخانه شاه محمود

·         ستون آرزوها

·         قسمت خصوصی (Maksure)

·         آرامگاههای پادشاهان در حاشیه ایاصوفیه

·         اتاق زمان بندی (Muvakkithane)

·         آبنما و فواره های عمومی

·         ساختمان گنجینه (Skevophylakion)

-          ساختمان قدیمی خیریه (Almshouse)


هتل های نزدیک ایاصوفیه

استانبول پایتخت ترکیه و بزرگترین شهر آن میباشد که با داشتن بیشترین جاذبه های توریستی، آب و هوای معتدل، هتل های عالی و مراکز خرید متعدد به اولین مقصد تور ترکیه در جهان تبدیل شده است. با وجود هتل های فراوان با نرخ های متنوع ، گردشگران تور استانبول درمورد اقامت در این شهر دغدغه ای نخواهند داشت. در بین هتل های استانبول موارد زیر در نزدیکی موزه ایاصوفیه قرار دارند :

1.      White House Hotel

2.      Four Seasons Hotel Istanbul At Sultanahmet

3.      Esans Hotel

4.      Hotel Miniature Istanbul

5.      Antusa Palace Hotel

6.      Boutique Saint Sophia Hotel

7.      Ottoman Hotel Imperial


شهراستانبول همواره مقصد گردشگران ایرانی تور ترکیه بوده و با توجه به تقاضای زیاد تور استانبول در کشور، آژانس مسافرتی الماس نشان با ارئه انواع تورهای ترکیه به ایجاد سفری خاطره انگیز و لذت بخش برای هموطنان مان تلاش میکند. برای اطلاع از آخرین تورهای استانبول با همکاران ما تماس بگیرید.