دلفیناریوم باتومی

منطقه Adjara در جنوب غربی گرجستان قرار دارد و قلب آن باتومی است. در سالهای اخیر این شهر پس از تفلیس پایتخت، به عنوان یک شهر تفریحی مدرن و پویا در حال توسعه شناخته می شود. خود شهر باتومی کوچک است، بنابراین همه مکان های معروف آن در فاصله کمی پیاده روی قرار دارند. اگرچه باتومی این روزها ساختمانهای مدرن تری داشته و بازسازی شده، اما هنوز هم میتواند جذابیت ، ظرافت و آرامش فضای شهری را حفظ کند. بازدید کنندگان از تور باتومی می توانند از جاذبه های بسیاری مانند هتل های بین المللی، رستوران های عالی، مراکز خرید مدرن، بلوار باتومی، آکواریوم، دلفیناریوم و بسیاری از جاذبه های دیدنی طبیعی و تاریخی لذت ببرند.

باتومی زمانی مستعمره یونان باستان، بندر رومی بود و چندین بار در نبردها بین پادشاهان گرجستان و حمله نیروهای عثمانی به جنگ کشیده شد. در سال 1878 باتومی تحت سلطه امپراتوری روسیه قرار گرفت و به زودی گسترش سریع را تجربه کرد. این شهر با دریای سیاه مرز ساحلی بسیاری دارد که آن را به یک اسکله مهم در کشور تبدیل کرده و بر آب و هوای شهر نیز تاثیر زیادی گذاشته. آب و هوای معتدل و مرطوب شهر آن را به یکی از جذاب ترین مقاصد در تور گرجستان تبدیل کرده است.


دلفیناریوم باتومی Batumi Dolphinarium

وجود دلفیناریوم در کنار سایر جاذبه های گردشگری باتومی، نه تنها این شهر بلکه کل منطقه را برای گردشگران تور گرجستان جذاب تر کرده است. برنامه نمایش دلفین ها یک برنامه آموزشی با عناصر نمایشیست که در هر شرایط آب و هوایی انجام می شود. این نمایش که در آن 10 دلفین شرکت می کنند، به 2 زبان (گرجی و انگلیسی) اجرا می شود. ده دلفین به نام های Nini، Monica، Maya، Marco Zorro، Chibu، Khvicha ، Tsitsi،Olympia  و Batu حال و هوای مثبتی را برای بازدید کنندگان در تور باتومی فراهم می کنند. مجری، کسی که مدیریت نمایش را داشته، تمام تلاش خود را می کند و البته بازیگران اصلی دلفین ها؛ آنها می پرند، می رقصند، صحبت می کنند، مربیان خود را در آغوش می گیرند، به توپ ضربه می زنند با حلقه و توپ بازی میکنند و بسیاری دیگر از حرکات خیره کننده جدید و قدیمی را انجام میدهند.


دلفیناریوم باتومی


هر لحظه از این نمایش آنقدر هیجان انگیز است که آرام ماندن و بدون احساسات غیرممکن بوده زیرا دلفین ها هیچ وقت خسته نمی شوند و به اندازه کافی احساسات مثبت و خوب را منتقل می کنند. علاوه بر دلفین ها، شیرهای دریایی کالیفرنیا نیز در این مجموعه برای انجام حرکات نمایشی وجود دارند. آمفی تئاتر دلفیناریوم به 4 بخش تقسیم شده و از 795 صندلی برای بازدید گردشگران تور باتومی تشکیل شده است. زیرساخت مجموعه شامل خدمت به معلولان دارای صندلی های چرخدار و آسانسور نیز می باشد. زمان برگزاری نمایش همه روزه به جز دوشنبه ها در محل برگزاری می باشد. با توجه به افزایش تعداد علاقمندان به دیدن این نمایش در تور باتومی ، در تابستان دلفیناریوم روزانه سه نمایش برگزار می کند.

قیمت بلیط: نمایش روزانه (16:00) 15 لاری و نمایش عصر (19:00) 20 لاری


تاریخچه دلفیناریوم باتومی

دلفیناریوم باتومی در سال 1975 افتتاح شد و در آن زمان اولین دلفیناریوم نمایشی در اتحاد جماهیر شوروی سابق بود؛ همچنین در لیست بزرگترین دلفیناریوم های جهان قرار داشت. نه تنها شهروندان باتومی در نمایش دلفین ها شرکت کردند بلکه بسیاری از افراد از شهرهای اطراف با تور باتومی همفر شدند تا از نمایش ویژه دلفینها دیدن کنند؛ دقیقاً همین محبوبیت عظیم دلفیناریوم، دلفین ها را به سمبل شهر تبدیل کرد. در آغاز دهه 90 به دلیل مشکلات ناشی از اوضاع سیاسی و اقتصادی در کشور، دلفیناریوم فعالیت خود را متوقف کرد. پس از 20 سال تعطیلی، دلفیناریوم کاملاً جدید، به ابتکار شهرداری باتومی و با تلاش صندوق خیریه "کارتو" در می سال 2011 آغاز به کار کرد. در حال حاضر این مجموعه یکی از مؤلفه های LTD "مرکز تحقیقات علمی گیاهان و جانوران دریای سیاه" است. در حال حاضر ساختمان دلفیناریوم کاملاً بازسازی شده و از طراحی مدرن برخوردار است و در آن تمام نیازهای لازم برای نگهداری حیوانات دریایی در شرایط مصنوعی مشاهده می شود.


نمایش در دلفیناریوم باتومی


آکواریوم های مجموعه دلفیناریوم

علاوه بر آکواریوم باتومی ، در مجموعه دلفیناریوم نیز یک آکواریوم نمایشی وجود دارد که در بیستم اوت سال 1966 افتتاح شد. گردشگران تور باتومی می توانند در این آکواریوم انواع جانوران دریایی از اقیانوس هند و آرام شمالی مانند سمور آبی، لاک پشت های عظیم (حدود 100کیلوگرم) و بیش از 100 نوع ماهی دریای سیاه را مشاهده کنند. ظرفیت آب در هر دو ساعت در نتیجه چرخش توسط سیستم پشتیبانی ، فیلتر می شود ؛علاوه بر این، دمای آب (حداقل 14-15 درجه سانتیگراد حداکثر 27-28 درجه سانتیگراد)، شوری و PH نیز به طور مداوم کنترل می شوند. در همین زمان ، کیفیت شیمیایی و باکتریولوژیکی آب نیز بررسی می شود. حیوانات توسط متخصصان واجد شرایط (همه اندازه گیری های پیشگیری در نظر گرفته شده) تحت نظارت قرار می گیرند.

بیشتر ماهی های موجود در آکواریوم باتومی در همانجا پرورش می یابند؛ نکته قابل توجه این است که اگر ماهی ها مانند محیط طبیعی نگهداری نشوند، تکثیر آنها غیرممکن است. در ابتدا این آکواریوم بر پایه شعبه گرجی "موسسه تحقیقات علمی و پرورش ماهیان دریایی اقیانوس شناسی" ایجاد شد. از سال 1998 زیر مجموعه "پارک 6 می" باتومی بود و از اول ژانویه 2011 به یکی از مؤلفه های "مرکز تحقیقات علمی گیاهان و جانوران دریای سیاه" تبدیل شد. آکواریوم هرروزه از 11 صبح تا 6 عصر قابل بازدید بوده و هزینه آن برای بازدیدکنندگان در تور باتومی 2 لاری می باشد.


شنا کردن با دلفین ها

بازدیدکنندگان از دلفیناریوم در تور باتومی که به نزدیک شدن به دلفین ها علاقه مند هستند، فرصتی برای شنا با دلفین ها را در دلفیناریوم باتومی دارند. زمان شنا با دلفین ها 15 دقیقه است و هزینه آن به این شرح می باشد: از 5 تا 16 سال - 100 ژل ، 16 و سنین بالاتر - 150 ژل.

1- افراد زیر اجازه شنا با دلفینها را ندارند :

•         کودکان تا 5 سال؛

•         افراد تحت تأثیر الکل ، داروها یا داروهای روانگردان؛

•         افرادی که مشکلات پوستی دارند.

•         زنان در مرحله قاعدگی.

2- برای کودکان تا 14 سال، فقط 2 بزرگسال می توانند آنها را در استخر همراهی کنند، برای کودکان بزرگتر از 14 سال فقط 1 نفر مجاز است.

3- قبل از رفتن به داخل استخر:

•         تمام لوازم همراه (جواهرات ، گیره های مو و غیره) را در بیاورید.

•         دوش بگیرید.

•         دستان خود را با مایع ضد عفونی کننده تمیز کنید.

4- جلیقه ایمنی برای بچه های کوچک فراهم شده است.

5- مهمترین نکته در طول شنا برای گردشگران تور باتومی ، لمس نکردن چشم و سوراخهای تنفسی دلفین ها می باشد.


دلفیناریوم باتومی


آدرس دلفیناریوم باتومی : 51Rustaveli Ave, Batumi, Georgia

تلفن : 00995422221730

وب سایت : www.dolphinarium.ge