5 موزه معروف آنکارا

آنتالیا، استانبول، آنکارا، ازمیر- برای میلیون ها مسافر این اسم ها مترادف سواحل شگفت انگیز، هتل های لوکس و تعطیلات راحت و جذاب است. امروزه، ترکیه در مقام اول تور های تفریحی ساحلی قرار دارد. به دلیل وسعت و تنوع در جاذبه های گردشگری آنکارا، سفر به آنکارا مناسب هر سلیقه ای است؛ از آب و هوای مطلوب و هتل های متعدد آنکارا گرفته تا سواحل و جنگلهای جذاب و آثار تاریخی دیدنی. در ترکیه مجموعه های باستانی بسیاری وجود دارد و یافته های قدیمی در این منطقه نشان دهنده ی اولین یکجانشینی در هزاران سال قبل است. وضعیت جمهوری کنونی ترکیه در سال 1923 بعد از فروپاشی امپراطوری عثمانی؛ توسط کمال آتاتورک (Kemal Ataturk) شکل گرفت.

آنکارا پایتخت ترکیه و قلب تپنده ی آن ، دومین شهر بزرگ ترکیه است و در قسمت آناتولی (Anatolia) مرکزی قرار دارد. به دلیل وسعت زیاد و تنوع آب و هوایی در هر زمان از سال گردشگران تور ترکیه این شهر را به عنوان مقصد خود انتخاب میکنند. آنکارا با داشتن پس زمینه تاریخی طولانی دارای جاذبه های گردشگری فراوان باستانی مانند موزه و بناهای قدیمی دیدنی است. در این شهر بازمانده قلعه های قدیمی و بناهای تاریخی بسیاری وجود دارد، همین باعث شده تا آنکارا به شهر موزه های بزرگ معروف شود. بسیاری از باقیمانده های معماری رومی، بیزانس و هلنیستیک در ترکیه در قالب موزه به خوبی نگه داری شده اند.


مهمترین موزه های آنکارا


1-موزه تمدن های آناتولی آنکارا (Museum of Anatolian Civilisations)

تاریخ آناتولی، از دوره عصر پالئولیتیک (Paleolithic) تا کنون، با بیش از 200 هزار یافته تاریخی در موزه تمدن های آناتولی قرار دارد. مهمترین جاذبه گردشگری این موزه این است که نمایشگاه اصلی موزه بر روی دیوارهایی قرار دارند که قدمت آنها به بیش از 8000سال میرسند. این موزه همچنین به Anadolu Medeniyetleri Muzesi نامیده میشود. این موزه در دو ساختمان زیبا که در قرن 15ام ساخته شده قرار دارد؛ مجموعه موزه در سال 1921 توسط Mübarek Galip Bey پایه ریزی شد. ساختمان موزه در یک بازار در منطقه Atpazari در جنوب قلعه آنکارا قرار گرفته است. این بازار سرپوشیده که Ottoman Mahmut Paşa نام دارد به زیبایی بازسازی شده و همواره گردشگران تور ترکیه را به خود جذب میکند.


موزه تمدن های آناتولی آنکارا


در ابتدای ورود به موزه مجسمه هایی به شکل گوزن از دوران اولیه برنز ، نقاشی های دیواری، استخوان و سنگهای باقی مانده از 2000 تا 8000 سال قبل از میلاد مسیح قرار دارند. در این قسمت همچنین یافته هایی از Çatalhöyük (یکی از قدیمی ترین محل های کشاورزی در جهان) و تجارت آشوریان  (Assyrian) (4000 ق.م.) نیز وجود دارند. کمی بعد از آن، معروفترین مجموعه ی بزرگ مصنوعیات ، لوازمی از تمدن  Karchemiš، مبل های چوبی تزیین شده و وسیله های رومی و یونانی مربوط به هزاره قبل از میلاد؛ که در اطراف آنکارا کشف شده است؛ در زیرزمین موزه آناتولی آنکارا قرار دارند. این موزه دارای 2طبقه است که 30 اتاق در طبقه اول و 28 اتاق در طبقه زیرین وجود دارد. دراینجا همه چیز بر اساس ترتیب زمانی چیده شده واز ابتدا از عصر پالئولیتیک شروع شده و برخلاف عقربه های ساعت ادامه پیدا میکند . یکی از دلایلی که به هر گردشگر تور آنکارا توصیه میشود از این موزه دیدن کند این است که میتوان با مهاجران اولیه به آنکارا و تاریخ تمدن این شهر آشنا شد. موزه تمدن آناتولی اولین موزه آنکارا و از بزرگترین و مهم ترین موزه های ترکیه است. در آپریل سال 1997جایزه "موزه سال اروپا" را در بین 65موزه از 21 کشور اروپایی ، برنده شد و آن را به یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری آسیا و اروپا تبدیل کرد.

آدرس : Kale Mahallesi/  Gözcü Sk, No 2/ Ankara

وب سایت : www.kultur.gov.tr


2-موزه قوم نگاری آنکارا (Ethnography Museum)

بعد از اعلام رژیم جمهوری در ترکیه، به دلیل تمایل آتاتورک به یک موزه ملی برای زنده نگه داشتن تاریخ جمهوری ترکیه، روند ساخت موزه قوم نگاری آغاز شد و در سال 1925 دستور ساخت آن توسط Hamdullah Suphi Tanrıöver (وزیر آموزش و پرورش) به معمار معروف؛ Arif Hikmet Koyunluoğlu؛ داده شد. ساختمان موزه در سال 1927 تکمیل و بازگشایی درهای موزه برای عموم در سال 1930 انجام شد.

موزه قوم نگاری آنکارا در یک ساختمان مرمر قدیمی (مربوط به دوران عثمانی) که یکی از جاذبه های توریستی آنکارا است، قرار دارد. آرامگاه آتاتورک (از زمان مرگش 1938) تا سال 1953 در این ساختمان  قرار داشته و هنوز هم مقبره او در سالن ورودی نگهداری میشود. این موزه بر روی تپه ای به اسم Namazgah که در دوران سلجوقی و عثمانیان به عنوان محل دفن استفاده میشده، قرار گرفته است. بازدیدکنندگان تور آنکارا میتوانند علاوه بر پیاده روی با اتوبوس به بالای تپه دسترسی داشته باشند.


موزه قوم نگاری آنکارا


در این موزه نمونه هایی از هنر ترکیه از زمان سلجوقیان تا به امروز در 12 بخش به نمایش گذاشته میشود :

·         در سالن اول نمونه هایی از لباس های قدیمی سنتی ترکیه، لوازم مربوط به حنا و جواهرات و زیورآلات دست ساز از اواخر قرن 18 و اویل قرن 19 قرار دارند.

·         در سالن دوم نمونه های مختلفی از هنر گلدوزی ترکیه قرار دارند که عموما بر روی پوست یا پارچه هایی نظیر پنبه، کتان، ابریشم و مخمل انجام شده اند.

·         سالن سوم شامل انواع فرش و قالیچه دستبافت از دوران Uşak, Milas ,Bergama و بسیاری دیگر است.

·         سالن چهارم مخصوص مصنوعات فلزی و ابزار هایی از جنس نقره است.

·         در سالن پنجم اتاق ختنه از دوران کهن ترکیه با رعایت جزییات اتاق، طراحی شده است.

·         در سالن ششم قهوه و ملزومات مربوط به آن را به نمایش گذاشته اند.

·         سالن هفتم محل نمایش کاشی، شیشه و گلدانهایی از دوران سلجوقیان  است.

·         در سالن هشتم مجموعه ای از سلاح ها مثل زره، شمشیر و ... قرار دارد؛ همچنین مجموعه ای از آثار هنری که توسط Besim Atalay جمع آوری شده نیز در این سالن قرار دارد.

·         سالن نهم نمایش دهنده ی انواع نسخ خطی، جوهرها و نامه ها ی مربوط به قرن 14 است.

·         در سالن دهم انواع صنایع چوبی ترکیه مانند mihrap, dais, throne به نمایش گذاشته شده اند..

·          سالن 11 زیباترین نمونه های مصنوعات سنگی از دوران اسلامی ترکیه را داراست.

·         در بخش آخر نمونه هایی از لباس های سنتی ترکیه، جواهرات، لباس عروس و سایر لوازم تزیینی وجود دارند.

آدرس : TalatPaşa Bulvarı Türkocağı Sokak  No:4 Opera / Sıhhiye / Ankara

وب سایت : www.etnografyamuzesi.gov.tr


3-موزه Anit Kabir آنکارا (Ataturk and the war of independence museum)

آرامگاه مصطفی کمال آتاتورک (1881-1938)، بنیانگذار ترکیه مدرن، در بالای تپه Anittepe در مرکز شهر آنکارا و در موزه AnitKabir قرار دارد. این بنا بین سالهای 1944 و 1953 ساخته شد؛ قبل از ساخت این آرامگاه جسد آتاتورک در موزه قوم نگاری آنکارا قرار داشته. این آرامگاه نه تنها از نظر تاریخی و مذهبی بلکه از نظر معماری نیز جزء مهمترین جاذبه های گردشگری شهر آنکارا محسوب میشود. این موزه به نوعی مهمترین نماد شهر محسوب میشود که به بازدید کنندگان تور آنکارا، مهمترین رخداد تاریخی ترکیه (اعلام استقلال جمهوری ترکیه) را یادآور میشود.


موزه آنیت کبیر آنکارا


سالن اول خاطرات آتاتورک، آثار شخصی و مدرسه دوران کودکی او را نشان می دهد. در طبقه پایین موزه سالن دوم، نمایشگاهی در مورد جنگ استقلال طلبی و شکل گیری جمهوری وجود دارد که با نقاشی های جنگی به همراه جلوه های صوتی توصیف می شود. سالن سوم نیز شامل عکسهایی از درگیری های داخلی و انقلاب ترکیه است و در سالن چهارم نیز یک فروشگاه هدیه، کتاب های آتاتورک را به فروش می رساند. بعد از گالری ها برج جمهوری قرار دارد که مجسمه ای از آتاتورک نشسته پشت میزش قرار دارد. این مجسمه توسط پروفسور Yilmaz BÜYÜKERŞEN با اندازه های واقعی آتاتورک ساخته شده است. به جز کت و شلوار و کتابخانه، هرچیزی که در کنار این مجسمه قرار دارد، از لوازم اصلی آتاتورک است. این موزه همه روزه از 9صبح تا 4عصر باز است.

آدرس : Anitkabir Command Anittepe / Çankaya / Ankara

وب سایت : www.anitkabir.tsk.tr


4-موزه زندان اولوکانلار آنکارا (Ulucanlar Prison Museum)

موزه زندان اولوکانلار اولین زندان جمهوری ترکیه بوده که در سال 1925 توسط وزارت امور داخلی ساخته شده و بعد از 81سال با عنوان زندان تعطیل شد. این زندان در سال 2011 توسط شهرداری Altındağ پس از بازسازی به عنوان موزه راه اندازی شد و به یکی از جاذبه های گردشگری هیجان انگیز آنکارا تبدیل شد. گردشگران تور آنکارا که از موزه بازدید میکنند، در ابتدا باید از یک راهروی سرد و تاریک عبور کنند تا وارد بخش Hilton شوند. در این قسمت نویسندگان و شاعران و روزنامه نگاران سیاسی ترکیه ای زندانی بوده اند؛ معروف ترین آنها Bülent Ecevit  و  Necip Fazil Kisakürekهستند. بعد از آن قسمت سلول های انفرادی قرار دارد که به اسم Müteferrika معروف بوده؛ فضای این قسمت از موزه کمی سرد و تاریک و ترسناک است و یادآور شرایط زندانیان آن زمان است.


موزه اوکانلار آنکارا


بعد از سلول های انفرادی بخش هایی هستند که تاریخ شهر را بازگو میکنند و همچنین مجسمه های مومی از زندانیان برای حس واقعی تر فضای آن زمان قرار دارد. در قسمت بعدی اطلاعات، اسناد و وسایل متعلق به زندانیان مشهور قرار گرفته است و پس از آن نیز کتابخانه ای با کتابهایی از مبارزان دموکراسی و گزارشات زندانیان قرار دارد. در انتهای موزه نیز فروشگاهی برای فروش سوغاتی از جمله دست ساخته های زندانیان (که جزء جاذبه های گردشگری مهم موزه است) وجود دارد.

آدرس : Şükriye Mahallesi /Ulucanlar Caddesi No:63 Altindağ / Ankara

وب سایت : www.ulucanlarcezaevimuzesi.com


5- موزه باستان شناسی و هنر اریمتان آنکارا (The Erimtan)

نکته قابل توجه گردشگران تور آنکارا این است که در موزه باستان شناسی Erimtan؛ مجموعه هایی که توسط Yüksel Erimtan جمع آوری شده به نمایش گذاشته شده اند و این موزه جزء موزه های خصوصی محسوب میشود. در سال 1960او شروع به جمع آوری مصنوعات باستان شناسی کرد؛ اولین قسمت های مجموعه او جواهرات قدیمی هستند  و پس از آن سکه، کاشی و شیشه نیز به مجموعه او اضافه شدند. او در سال 1996 انجمن میراث فرهنگی را(به دلیل نگرانی در مورد قاچاق به خارج از کشور) تاسیس کرد.


موزه اریمتان آنکارا


موزه اریمتان در یک ساختمان تازه بازسازی شده در نزدیکی ورودی قلعه تاریخی آنکارا قرار دارد و در سال 2015 راه اندازی شد. تقریبا 2000 یافته باستانی در این موزه قرار دارد و این موزه تحت نظارت موزه تمدن آناتولی است. اگر چه در این مجموعه یافته هایی هستند که متعلق به سه هزار سال قبل از میلاد تا زمانهای بیزانس است، اما مصنوعات به طور عمده به دوره های رومی تعلق دارند. همچنین در این موزه کارگاه های آموزشی برای بچه ها و سایر گروه های سنی وجود دارد.

آدرس : Kale Mh./  Gözcü Sk. No:10/  06240 Altindağ/Ankara

وب سایت : www.erimtanmuseum.org