پول تایلند بات ( Baht )

کشورهای زیادی در سطح جهان هستند که هر ساله حجم زیادی از گردشگران را به خود جذب می کنند. برای مثال تور تایلند یکی از مقاصد محبوب گردشگری برای ایرانیان است. تایلند کشوری با جزایر زیبا و سواحلی مرجانی است. پایتخت آن بانکوک بوده و آب و هوایی معتدل دارد. خاک حاصلخیز تایلند باعث شده تا دارای طبیعتی فوق العاده باشد. زندگی شبانه پرهیاهو و خوراکی های گوناگون نیز از جذابیت های این کشور آسیایی می باشد. هیچ کشوری همه ی خدماتش را به صورت رایگان در اختیار بازدیدکنندگان نمی گذارد و هر سفری، مخصوصا با تور های مسافرتی، هزینه های متفاوتی نیز به دنبال خواهد داشت. در نتیجه اگر برای تعطیلات خود، تور تایلند را انتخاب کرده اید، بهتر است ابتدا با واحد پول این کشور و در ادامه نیز با ارزش آن کمی آشنا شوید.


واحد پول تایلند

یکیای پول تایلند بات یا بَت ( Baht ) و برابر با 100 ساتانگ ( Satang ) است. نماد اختصاری بات به صورت ฿ بوده و با انواع اسکناس و سکه در این کشور موجود می باشد.

سکه های تایلند:

-  25 ساتنگ

-  50 ساتنگ

-  1 بات

-  2 بات

-  5 بات

-  10 بات


سکه های پول تایلند


اسکناس های  پول تایلند:

-  20 بات ß به رنگ سبز

-  50 بات ß به رنگ آبی

-  100 بات ß به رنگ قرمز

-  500 بات ß به رنگ ارغوانی

-  1000 بات ß به رنگ قهوه ای


اسکناس های پول تایلند


ارزش پول تایلند

برای سفر با تور تایلند بهتر است در مورد ارزش پول این کشور کمی آگاهی داشته باشیم تا بتوانیم با توجه به بودجه خود، هزینه های سفرمان را مدیریت کنیم.

بات تایلندی طبق رتبه بندی سوئیفت جزو 15 ارز اول مورد استفاده در دنیا می باشد. تاریخچه ارز تایلند فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته و در سالهای اخیر نسبت به دلار، ارزش تقریبا ثابتی داشته است.

نرخ تورم در کشور تایلند در حدود 1.3 الی 1.7 می باشد و کمترین نرخ فلاکت اقتصادی (مجموع نرخ تورم و نرخ بیکاری) را در دنیا دارد. در تاریخ نگارش ابن مطلب ، 32 بات تایلندی برابر است با 1 دلار آمریکا و این نرخ در سالهای اخیر نوسان چندانی نداشته است. با توجه به نوسانات زیاد ارزش ریال ، بهتر است قیمت هر بات به ریال را در لحظه محاسبه کنیم.


چگونه پول خود را به بات تبدیل کنیم؟

از لحاظ اقتصادی همراه بردن ریال به تایلند به صرفه نبوده و در این کشور تبدیل ریال به بات را تنها برخی از ایرانیان انجام می دهند که کارمزدهای بسیار بالایی دریافت می کنند. همینطور تهیه ی بات در ایران نیز عموما در صرافی ها امکان پذیر نیست و این ارزهای نه چندان رایج را فقط در بانک ملی می توانید پیدا کنید. در نتیجه بهترین روش تبدیل ارز برای سفر با تور تایلند ، همراه بردن دلار به این کشور و تبدیل آن به بات در صرافی های سطح شهر می باشد. توجه داشته باشید که صرافی های فرودگاه همیشه با کارمزدهای بالایی خدمات می دهند پس برای تبدیل ارز عجله نکنید. هنگام رسیدن به فرودگاه تایلند، مقداری از دلار های خود را که برای هزینه تاکسی تا هتل و گشتی در شهر و یک وعده غذا کافی باشد، به بات تبدیل کرده و مابقی پول خود را بعد از استقرار در هتل و در صرافی های سطح شهر تبدیل کنید. به دلیل متقاضیان زیاد تور تایلند و گردشگران که باعث رونق صنعت توریسم شده اند ، صرافی ها به تعداد زیاد در خیابانها و محله های مختلف ، کیوسک هایی دارند که نرخ ارزها را به صورت آنلاین بر تابلوهای خود به نمایش می گذارند.

همچنین دستگاه های ATM نقاط مختلف وجود دارند و با کارت های بانکی بین المللی می توانید از آنها استفاده کنید که البته کارمزد این دستگاه ها بالاست.

با اینکه دستگاه کارتخوان اکثرا در دسترس است ولی همیشه سعی کنید به اندازه ی هزینه یک روز خود، پول نقد به همراه داشته باشید و به هیچ عنوان انتظار داشتن دستگاه کارتخوان و یا قبول کردن دلار را توسط دستفروش ها و بیزنس های کوچک و خیابانی نداشته باشید.

نکته آخر اینکه هنگام بازگشت از تور تایلند و تجربه بی نظیر سفر به این کشور، بات های اضافی را که برایتان باقی مانده اند حتما به دلار تبدیل کنید و با خود برگردانید.