• صفحه اصلی /
  • /
  • معرفی مراکز تاریخی ایروان برای تور ارمنستان

معرفی مراکز تاریخی ایروان برای تور ارمنستان

یکی از جاذبه های تور ارمنستان، دیدار از آثار تاریخی ایروان و سایر شهرهای دیگر این کشور است. دیدار از بناهای تاریخی ایروان جزء بهترین جاذبه های گردشگری ارمنستان محسوب می شوند و بسیاری از هموطنانی که در سالهای اخیر با تور ارمنستان به این کشور زیبا سفر کرده اند از بسیاری از مراکز تاریخی ایروان بازدید کرده اند.

به یاد داشته باشید که کشور ارمنستان سرزمینی کهن با تاریخی درخشان است که دارای آثار تاریخی دیدنی و نقاط محبوب فراوانی است. بسیاری از شهرهای زیبای ارمنستان دارای چنین جاذبه هایی هستند و در آنها می توانید بناهای قدیمی از جمله معبدها، کلیساهای قدیمی ارمنستان، کاخ ها، مقبره ها و سایر دیدنی های تاریخی این کشور را از نزدیک ببینید.

از این رو جهت آشنایی هر چه بیشتر نسل های جدید این کشور و همچنین توریست های خارجی با تاریخ ارمنستان و گذشته باشکوه این کشور، موزه های متعددی نیز در ایروان و شهرهای دیگر این کشور تاسیس شده که با بازدید از آنها می توانید با گذشته این سرزمین کهن آشنا شوید.

گفته می شود که شهر ایروان در سال 782 پیش از میلاد با ساخت دژ اربونی توسط پادشاهان اورارتو تاسیس شده. این شهر در طول تاریخ حوادث و اتفاقات زیادی را به خود دیده و بارها بین حکومت ها و دولت های مختلف ایران، امپراطوری روم شرقی، اعراب مسلمان، عثمانی و روسیه تزاری و در نهایت شوروی سابق دست به دست شده. از این رو هنوز هم می توانید آثار تاریخی بجا مانده از این حکومت ها را در موزه های ایروان ببینید.

در بعضی از این موزه ها هزاران قطعه اشیاء نفیس و گرانبهای قدیمی را می توانید از نزدیک ببینید. البته بناهای تاریخی متعددی نیز از دوران مختلف تاریخ این کشور در داخل و خارج از ایروان قرار دارند که هر یک از آنها بیانگر بخشی از تاریخ این سرزمین هستند. در اینجا به معرفی و بررسی تعدادی از مهم ترین و بهترین مکان های تاریخی ایروان می پردازیم:


- دژ اربونی ایروان:

دژ اربونی ایروان ارمنستان


همانطور که اشاره شد تاریخچه شهر ایروان ارمنستان با دژ اربونی (به زبان ارمنی: Էրեբունի) گره خورده و امروزه بازمانده های این قلعه تاریخی در ارتفاع 1017 متری شهر ایروان قرار دارد و امروزه از مهم ترین آثار تاریخی شهر ایروان است. جالب اینجاست که در محل دژ اربونی در دهه 1950 میلادی کتیبه هایی کشف شده که در آنها پادشاه اورارتو که بنیان گذار این قلعه بوده به نام آرگشیتی اول، از چگونگی بینان گذاری این دژ و دلیل آن سخن گفته که این کتیبه ها را می توانید امروزه در هنگام سفر با تور ارمنستان و بازدید از این قلعه از نزدیک ببینید. تاکنون حدود 46 کتیبه به زبان اورارتویی در دژ اربونی کشف شده که جذابیت این بنای تاریخی را برای توریست ها و گردشگران افزایش می دهد.

جنس مواد بکار رفته در بنای این قلعه و سازه های آن عمدتا از خشت و سنگ می باشد که زیبایی خاصی به آن بخشیده است. در حال حاضر چندین بنای مسکونی از دوران مختلف در داخل محوطه و همچنین نواحی اطراف آن باقی مانده که دیدنی است. انقدر خرابه ها و بقایای این قلعه زیباست که به گفته بسیاری از توریست های تور ایروان ارمنستان که از آن دیدن کرده اند، قلعه اربونی مانند یک موزه روباز است. این دژ زیبا و شگفت انگیز نامش در طول زمان هم دستخوش دگرگونی شده و به نامهای "آرین برد"، "اربونی" و "ایربونی" خوانده شده که این نام آخری هم ریشه با "ایروان" (به زبان ارمنی یروان) می باشد.

ضمنا هنگام بازدید از دژ اربونی به دلیل دید مناسبی که از بالا به بخش هایی از شهر ایروان دارد، می توانید بخش هایی از شهر را ببینید که مناظری تماشایی و بسیار دیدنی است. امیدواریم با این تفاصیل اگر شما هم قصد دیدار از جاذبه های گردشگری ایروان ارمنستان را در سفر به این کشور داشتید، دیدن دژ اربونی ایروان را فراموش نکنید.

در یکی از کتیبه های این قلعه نوشته شده که:

"با بزرگداشت خدای خلدی آرگیشتی فرزند منوآ این قلعه را بنا کرد و نام آن را اربونی نهاد برای قدرت کشور بیاینا و هراس دشمنانش "


- بنای یادبود نسل کشی ارامنه:

بنای یادبود نسل کشی ارامنه


در گذشته در شرق امپراطوری عثمانی (ترکیه) میلیون ها نفر ارمنی زندگی می کردند اما در سال 1915 میلادی بیش از 1.5 میلیون نفر از آنها بدست دولت عثمانی قتل عام شدند. در سال 1965 یعنی درست نیم قرن پس از وقوع آن اتفاق دردناک تاریخی، بنای یادبود نسل کشی ارامنه در شهر ایروان ساخته شده که نام این بنا به زبان ارمنی " زیزرناکابرت" (قلعه پرستوها) است.

دلیل نامگذاری این بنا به این نام هم جالب است چرا که پرستو پرنده ای است که حتی اگر آشیانه اش تخریب شود، به آنجا باز می گردد. این بنای یادبود دارای 12 ستون نیز هست که به یاد 12 استانی در شرق عثمانی (ترکیه آن زمان) که در آنها ارامنه به قتل رسیدند، ساخته شده. در این بنا یک ستون سوزنی شکلی قرار دارد که نماد زایش دوباره ملت ارمنستان است و همچنین یک دیوار به ارتفاع صد متر که نام شهرها و روستاهای ارمنی نشینی که محل این قتل عام ها بودند، نوشته شده است.

این بنای یادبود به درخواست هزاران نفر از مردم شهر ایروان که در سال 1965 با تظاهرات وسیعی خواستار ساخت یک بنای یادبود به یاد کشته شدگان ارمنی در قتل عام 1915 و به رسمیت شناخته شدن این حادثه تاریخی شده بودند. دولت شوروی نیز در آن زمان بناچار مجبور به قبول این درخواست ها از سوی مردم ارمنستان شد.

امروزه این بنای یادبود یکی از جاذبه های گردشگری ایروان ارمنستان به شمار می رود که بسیاری از گردشگران و مسافران تور ارمنستان هر ساله از آن دیدار می کنند. علاوه بر این بنای یادبود نسل کشی ارامنه تاکنون توسط بسیاری از شخصیت های سیاسی و مذهبی جهان مورد بازدید قرار گرفته است.


- پل سرخ ایروان:

پل سرخ ایروان ارمنستان


پل سرخ (به زبان ارمنی: Կարմիր կամուրջ یا "کارمیر کامور") یکی از بناهای تاریخی ایروان ارمنستان است که نام دیگر آن "پل قدیمی هرازدان" است. این پل بر روی رود هرازدان ساخته شده و در قرن هفدهم میلادی بر روی این رود احداث شده. ساخت این پل در سال 1679 به پایان رسیده است.

دلیل اینکه به این پل،  پل سرخ گفته می شد این بوده که یکی از مصالح بکار رفته در آن سنگ آتشفشانی توف بوده که رنگ سرخ دارد. از طرف دیگر این پل به نام فردی که در گذشته هزینه بازسازی آنرا در سال 1830 میلادی پرداخت کرده بود بنام "خوجا پلاو" پل خوجا پلاو نیز نامیده می شده است. طول این پل در حدود 80 متر و ارتفاع آن به 11 متر می رسد.

پل سرخ ایروان با اینکه بخشهای اصلی آن تا حد زیادی به مرور زمان دچار ویرانی شده اما امروزه یکی از جاذبه های توریستی ارمنستان به حساب می آید و یکی از آثار تاریخی ایروان است که هنگام سفر به این کشور می توانید از نزدیک ببینید. توصیه می کنیم اگر به دیدن بناهای تاریخی علاقه مند هستید در سفر با تور ارمنستان، دیدار از پل سرخ ایروان و طبیعت زیبای اطراف آنرا فراموش نکنید.


- مسجد کبود ایروان (مسجد آبی) :

مسجد کبود یا مسجد آبی ایروان


این مسجد که یادگار دوران افشاریه است حدود نیم قرن پیش از جدا شدن ارمنستان از خاک ایران ساخته شده. این بنا به دستور "حسین علی خان" فرمانروایی محلی در دوره نادرشاه در دهه 1760 میلادی ساخته شده و امروزه به نامهایی مانند مسجد آبی، مسجد کبود و مسجد پارسی نامیده شده است.

این مسجد امروزه جزء انگشت شمار مساجد ارمنستان است که تاکنون در این کشور باقی مانده است. گفته شده که در گذشته تعدادی بیشتری از مساجد در شهر ایروان ارمنستان قرار داشته که در گذشته به دلیل اینکه عده ای از مسلمانان آذری در این بخش از ارمنستان زندگی می کردند، مورد استفاده قرار می گرفته است.

مسجد کبود ایروان امروزه به عنوان یکی از مکان های دیدنی ایروان در تور ارمنستان به شمار می رود. استفاده از کشی های آبی رنگ و همچنین درب ورودی آبی رنگ این مسجد موجب شده تا به نام مسجد آبی ایروان نیز معروف باشد.


امیدواریم با این تفاصیل از دیدار آثار تاریخی ایروان در سفر با تور ارمنستان لذت ببرید. آژانس مسافرتی الماس نشان مجری مستقیم تور ارمنستان سفری خوش را برای شما مسافران گرامی آرزو می کند.